Exekvera skript på flera burkar samtidigt lokalt

Permalänk
Inaktiv

Exekvera skript på flera burkar samtidigt lokalt

Förmodligen en semi-dålig rubrik. Men vi provar.

Jag har 3st datorer hemma + en Rpi. Samtliga kör någon Linux dist.
Jag är fruktansvärt säker på att jag från min main dator ska kunna köra ett skript som ligger på alla burkarna samtidigt.
Som sagt, det är lokalt på samma nätverk, har känslan av att det finns något smidigt sätt i Linux för detta.

Exempelvis om jag har ett bash script som ligger på 192.168.0.14, 192.168.0.15, och 192.168.0.16.
Och jag vill köra "sh myscript" på alla samtidigt.

Och någon schemaläggning är det inte alls på tal om, utan detta är rent sporadiska tester.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Är det inget avancerat som ska köras så räcker det med att sätta upp ssh nycklar och exekvera skriptet genom ssh.

ssh user@ip kommando

Simpelt exempelscript för att exekvera valfritt kommando på tre remote hosts:

#!/bin/bash echo "Command that will be executed on all hosts:" $@ echo -e "\nHost1:" ssh user@host1 $@ echo -e "\n\nHost2:" ssh user@host2 $@ echo -e "\n\nHost3:" ssh user@host3 $@

För att få fram hostname på alla hosts:

./script hostname

Permalänk
Hedersmedlem

Ett shellskript som ovan är det absolut inget fel på om det handlar om enkla ting. Att just enkel automation är så tillgänglig är en av de stora fördelarna med skalet. Det går att modifiera genom att lägga till en `&` efter respektive SSH-kommando för att de ska köras asynkront i bakgrunden om man känner för det, vilket kan vara bra om skripten tar icke-trivial tid på sig att köra (men det blir svårare att veta hur det går för dem).

Ett annat mer robust alternativ är att använda något som Fabric. Det är en stor fördel att ha lite koll på Pythonsyntax innan man använder det, men är man motiverad så kan det vara ett bra tillfälle att lära sig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Cluster SSH? Finns i pakethanteraren för alla stora distar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Letrix:

Tack! Det där räcker gott och väl åt mig! Enkelt och smidigt! Tusen tack.

Övriga som svarat, tack ni också.