Någon har bokat en släpvagn på Statoil i mitt namn, två gånger - What to do?!

Permalänk
Medlem

Någon har bokat en släpvagn på Statoil i mitt namn, två gånger - What to do?!

Någon har bokat en släpvagn i mitt namn två gånger och jag vet inte hur jag ska ta det vidare.
Här är ett utdrag av vad jag mailat Statoil då dom på stationen inte verkar kunna göra så mycket.

Första gången den 24 maj 2014 kl 21:42:
Jag fick ett mail med denna informationen. Jag ringde Statoil i Askim och frågade om dom visste något men det gjorde dom inte. Ingen hade varit där och bokat och dom kunde inte heller se fordon bokade så långt fram i tiden.
Med hjälp av länken kunde jag gå in och avboka bokningen vilket jag gjorde drygt tio min senare kl 21:58.

Hyresman: XXXX XXXXXX
Kundnummer: XXXXXX
Bokningsnummer: XXXXXX
http://www.statoil.se/sv_SE/pgXXXXXXXXXX/privat/Biluthyrning/...

Hyrt fordon: Skåpsläp över 11kbm
Storlek: L:366, B:159, H:190
Bokat från: 2014-06-29 12:00
Bokat till: 2014-06-30 20:00
Skadekostnadsreducering: JA
Beräknat pris: 998.0 kr
Deponeringssätt: Kontant. Beräknad på angiven hyrestid.

Bokat på station: ASKIM / STATIONSVÄG
Adress: ASKIMS STATIONSVÄG, 436 40 ASKIM
Telefon: 46 031 281147
Fax: 46 031 288468

Andra gången den 27 maj 2014 kl 17:29:
Jag fick nu två mail med exakt samma innehåll med en minuts mellanrum. 17:29 och 17:30.
Dessutom så innehöll dessa mail inte heller en länk. Så jag kan inte avboka den.

Hyresman: XXXX XXXXXX
Kundnummer: XXXXXX
Bokningsnummer: XXXXXX

Hyrt fordon: Skåpsläp över 11kbm
Storlek: L:366, B:159, H:190
Bokat från: 2014-06-29 12:00
Bokat till: 2014-06-30 20:00
Skadekostnadsreducering: JA
Beräknat pris: 998.00 kr
Deponeringssätt: Kontant. Beräknad på angiven hyrestid.

Bokat på station: ASKIM / STATIONSVÄG
Adress: ASKIMS STATIONSVÄG, 436 40 ASKIM
Telefon: 46 031 281147
Fax: 46 031 288468

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Säg till statoil att du endast framöver kommer boka i person.

Permalänk
Entusiast

Ring polisen. Urkundsförfalskning är olagligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ring polisen. Urkundsförfalskning är olagligt.

Ska göra det.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ring polisen. Urkundsförfalskning är olagligt.

Har svårt att tro att det går som urkundsförfalskning om man bokar något i någons namn.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har svårt att tro att det går som urkundsförfalskning om man bokar något i någons namn.

Borde la falla under detta? http://polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Bedra...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Den här tråden ska genast slås ihop med konspirationstråden.
Jag sitter nämligen i tankar om att boka ett släp på vänta bara: Statoil! Vilken sort? Skåpsläp! Inte nog med det så får jag titt som tätt suspekta SMS från vart då? Bötegorg...

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

Min första tanke var att om det är ett tänkt bedrägeri så vore det särdeles obegåvat av dem att ange din faktiska emailadress, men du kanske registrerat dessa uppgifter sedan tidigare hos macken, så att de endast använder ditt kundnummer för bokning. Gjorde en testkoll på Statoils hemsida och fick inte valet att använda befintligt kundnummer vad jag kunde se, dock. En relevant fråga kan fortfarande vara om du bokat på den stationen tidigare.

Även om du inte manuellt kan avboka dessa senaste bokningar, och de på macken säger att de inte "kan se" bokningar så långt fram i tiden, så kan du ju ändå ringa och säga att de kan notera att den framtida bokningen inte är korrekt.

Ifall det är en riktig skurkbedragarusling så bör det ju vara rätt lätt att plocka personen när de försöker hämta ut släpet, då tid och plats är förutbestämt inom ramar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Haha vafan, ringde någon igår och frågade om det var jag som hade bokat ett släp på Statoil i Göteborg där han jobbade. Det var tydligen mitt telefonnummer som någon hade angett, men namnet stämde dock inte. Skitskumt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Min första tanke var att om det är ett tänkt bedrägeri så vore det särdeles obegåvat av dem att ange din faktiska emailadress, men du kanske registrerat dessa uppgifter sedan tidigare hos macken, så att de endast använder ditt kundnummer för bokning. Gjorde en testkoll på Statoils hemsida och fick inte valet att använda befintligt kundnummer vad jag kunde se, dock. En relevant fråga kan fortfarande vara om du bokat på den stationen tidigare.

Även om du inte manuellt kan avboka dessa senaste bokningar, och de på macken säger att de inte "kan se" bokningar så långt fram i tiden, så kan du ju ändå ringa och säga att de kan notera att den framtida bokningen inte är korrekt.

Ifall det är en riktig skurkbedragarusling så bör det ju vara rätt lätt att plocka personen när de försöker hämta ut släpet, då tid och plats är förutbestämt inom ramar.

Har aldrig bokat något på den stationen eller någon annan för den delen. Riktigt konstigt att dom gjort så. Tänkte att det kanske var någon som bara försöker jävlas men då är det ju lite konstigt att man bokar samma datum och tid.

Jepp, ska göra det.
Tänkte precis det också. Och när man hämtar ut släpet så borde man ju också behöva visa legg.

Skrivet av voro12:

Haha vafan, ringde någon igår och frågade om det var jag som hade bokat ett släp på Statoil i Göteborg där han jobbade. Det var tydligen mitt telefonnummer som någon hade angett, men namnet stämde dock inte. Skitskumt!

Fan vad weird. En liga som springer runt och bokar släp. haha. Minns du vilken station det var?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Fan vad weird. En liga som springer runt och bokar släp. haha. Minns du vilken station det var?

Statoil Ullevimotet fick jag fram på nätet.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det kan blivit fel ockå, kanske bara någon som vill boka ett släp och har fel kundnummer eller att det är fel i statoils system. Det är ju som sagt inte det mest genomtänkta brottet om någon försöker göra detta illegalt... Du ska dock se till att det finns dokumenterat (mail/brev/liknande) kommunikation med statoil att du inte har gjort den bokningen och kommer inte att stå för några kostnader relaterat till den (som att ingen lämnar tillbaka släpet t.ex...) och att de inte bör lämna ut ett släp till den personen.

Och testa att ring upp statoil lite högre upp, de har säkert ett centeralt bokningssystem. (Be samtidigt om att ändra kundnummer eller liknande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Statoil Ullevimotet fick jag fram på nätet.

Fan var inte så nära

Skrivet av CTH:

Det är möjligt att det kan blivit fel ockå, kanske bara någon som vill boka ett släp och har fel kundnummer eller att det är fel i statoils system. Det är ju som sagt inte det mest genomtänkta brottet om någon försöker göra detta illegalt... Du ska dock se till att det finns dokumenterat (mail/brev/liknande) kommunikation med statoil att du inte har gjort den bokningen och kommer inte att stå för några kostnader relaterat till den (som att ingen lämnar tillbaka släpet t.ex...) och att de inte bör lämna ut ett släp till den personen.

Och testa att ring upp statoil lite högre upp, de har säkert ett centeralt bokningssystem. (Be samtidigt om att ändra kundnummer eller liknande)

Jag har aldrig bokat något på statoil innan. Så jag har inget kundnummer. Men visst skulle det kunna bli fel någonstans.
Jag har mailat statoils kundtjänst och där igenom nu spärrat mitt personnummer och avbokat den sista bokningen.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Det är väl irländska asfaltsläggarna som vill få tag på lite släp på din bekostnad.