Permalänk

Routerval-igen

Hej alla! Vet att routers diskuteras mycket men saker händer hela tiden och jag har tyvärr noll koll på vad jag behöver ha, så vädjar nu till mer kunniga!

Har bredband2 100/10 fiber.

1 dator ansluten med sladd
1 Smart TV och 1 bärbar dator ansluten med trådlös i rummet bredvid.

Det är ganska höga krav på att Smart-TVn flyter på bra då den kommer användas flitigt.
Med sladd rakt in i det installerade uttaget så får jag 94 ner och 12 upp. Vill gärna att hastigheten bibehålls för datorn och att det skillnaden blir liten för det trådlösa!

Det är ju inga distanser vi talar om, 6 meter med en vägg emellan.

Jag undrar om : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=572891 kommer fungera bra? En NetGear N600 Wireless Dual Band Router WNDR3400.

Vore jätteglad för någorlunda snabbt svar!

Vänligen

Alex

Permalänk
Medlem

Om du har liten budget, WNR3500L med Tomato. Enda sättet att få något vettigt i den prisklassen är att flasha custom f/w.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur bra wifi fungerar beror mest på dina grannar och hur husets väggar ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

1.5 dm tjock vägg mellan routern och tilltänkta rummet med trådlöst, lite betong xD Vad grannarna sysslar med vet jag ju ej:/

Permalänk
Medlem

Om du har en budget på max 500:-

Så slår inget denna router http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351683
Har en sån själv och sitter på 250Mbit lina och den mer än maxar men den skall ha en thrughtput på över 800Mbit.
OBS jag kör trådat. Använder det trådlösa till surfplattan och mobiltelefonen. Dock är led dioderna gröna och inte blå.

Hänvisar till: http://hexus.net/tech/reviews/network/50617-tp-link-tl-wdr360...
"Wired

Attached to two Gigabit-totin' machines, the WDR3600 managed an average throughput of 857.6Mbit/s (107.2MB/s) over the three-minute test period. The number's excellent and comfortably above the 685.6MBit/s provided by the previously reviewed ASUS RT-N66U. We have no real explanation why the TP-LINK is consistently faster."

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

If Router then ASUS!!!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Lego Master
Skrivet av silverhand:

1.5 dm tjock vägg mellan routern och tilltänkta rummet med trådlöst, lite betong xD Vad grannarna sysslar med vet jag ju ej:/

Använd mobilen eller datorn för att söka efter andra trådlösa nätverkt hemikring, hittar du väldigt många så kommer det kunna bli knökigt att få en stabil uppkoppling själv. Frekvensutrymmet är som bekant begränsat. Det kan hjälpa att sätta kanal manuellt, om du vet vad de andra näten går på för kanaler, men om de är satta på "auto" och kanalhoppar friskt så är det skitsamma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Inte många alls, fick upp två stycken. Tack för tipset grabben_83, men vet du hur bra den faktiskt fungerar trådlöst?^