Permalänk
Medlem

4770k överhettad(?) utan klockning

Hej!
Som titeln säger, processorn går äckligt varm.
När jag plockade ihop datorn vid årsskiftet och slängde på sluten vattenkylning så såg temps bra ut i CPUID hardware monitor.
30 idle, 60 i load BF maxat i eyefinity efter några timmar, tjoho tänkte jag och körde på, icke sa nicke
Datorn dog för en vecka sedan mitt i en spelsession (första gången den fryst) och fick inget felmeddelande, kollade tempen och satte i halsen, 90-99 grader på varje kärna efter 5 min idle, UTAN belastning, spotify och skype i bakgrunden enbart.

Som en vettig person gör så stängde jag ner, skruvade av radiatorn, blåste rent från damm (den måttliga mängd som hunnit samlats där), plockade bort kylaren, rengjorde båda ytor med T-röd med bomullstopps, lät det dunsta, på med ny pasta (klick stort som ett riskorn), satte fast helveteskylaren igen och startar om!
Enligt konstens alla regler?

Temperaturerna går upp till 90-95 celsius på respektive kärna, IGEN!
I Idle efter ca 3-4 min med någon enstaka webb flik uppe trots maxade fläktar + golvfläkt som blåser på front fäktarna.

Vädret har nyligen slagit om tilll varmt (25+ Skövde ), lägenhet på 3:e våning med eftermiddagssolen och kvällssolen in i vardagsrummet där datorn står (hörnan är bakom en väggavdelare) men det kan väl knappast påverka så hårt?
Skrev med för att ge så mycket info som möjligt om omständigheterna.
Har jag missat något som kan spela roll, fråga

Så nu till frågan, Vad kan ha gått fel/Är fel?

Specs:
4770k i:7a (oklockad)
H100i sluten vattenkylning med 2 fläktar som drar luft från datorn och ut.
Asus Maximus VI Hero
Corsair 540D chassi (3 fläktar blåser in i front, 1 bak som blåser ut och 2 i topp som blåser ut genom radiatorn, alla fläktar står på max genom separat fläktstyrning)
2x R9 290 Referens (Låter som kåta getingar på högvarv men som sagt, tempsen är i idle så de kan väl knappast vara orsaken)

Tack på förhand!

Visa signatur

Förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa!

Permalänk
Skrivet av Smeke:

Hej!
Som titeln säger, processorn går äckligt varm.
När jag plockade ihop datorn vid årsskiftet och slängde på sluten vattenkylning så såg temps bra ut i CPUID hardware monitor.
30 idle, 60 i load BF maxat i eyefinity efter några timmar, tjoho tänkte jag och körde på, icke sa nicke
Datorn dog för en vecka sedan mitt i en spelsession (första gången den fryst) och fick inget felmeddelande, kollade tempen och satte i halsen, 90-99 grader på varje kärna efter 5 min idle, UTAN belastning, spotify och skype i bakgrunden enbart.

Som en vettig person gör så stängde jag ner, skruvade av radiatorn, blåste rent från damm (den måttliga mängd som hunnit samlats där), plockade bort kylaren, rengjorde båda ytor med T-röd med bomullstopps, lät det dunsta, på med ny pasta (klick stort som ett riskorn), satte fast helveteskylaren igen och startar om!
Enligt konstens alla regler?

Temperaturerna går upp till 90-95 celsius på respektive kärna, IGEN!
I Idle efter ca 3-4 min med någon enstaka webb flik uppe trots maxade fläktar + golvfläkt som blåser på front fäktarna.

Vädret har nyligen slagit om tilll varmt (25+ Skövde ), lägenhet på 3:e våning med eftermiddagssolen och kvällssolen in i vardagsrummet där datorn står (hörnan är bakom en väggavdelare) men det kan väl knappast påverka så hårt?
Skrev med för att ge så mycket info som möjligt om omständigheterna.
Har jag missat något som kan spela roll, fråga

Så nu till frågan, Vad kan ha gått fel/Är fel?

Specs:
4770k i:7a (oklockad)
H100i sluten vattenkylning med 2 fläktar som drar luft från datorn och ut.
Asus Maximus VI Hero
Corsair 540D chassi (3 fläktar blåser in i front, 1 bak som blåser ut och 2 i topp som blåser ut genom radiatorn, alla fläktar står på max genom separat fläktstyrning)
2x R9 290 Referens (Låter som kåta getingar på högvarv men som sagt, tempsen är i idle så de kan väl knappast vara orsaken)

Tack på förhand!

Har du känt på pumpen så du vet att den fungerar? Skruvat fast den rakt och enligt konstens alla regler?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Har du känt på pumpen så du vet att den fungerar? Skruvat fast den rakt och enligt konstens alla regler?

Skickades från m.sweclockers.com

Känner på slangarna att det vibrerar lite så de verkar fungera antar jag samt att slangarna är relativt varma vid anslutningen till pumpen
Den bör sitta korrekt, efter kontroll så känns det även såmen nån millimeter hit och dit gör kanske stor skillnad? Om att det är glapp och den inte har bra kontakt dvs.

Visa signatur

Förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Det måste vara pumpen. Någon millimeter här och var spelar ingen roll. Så länge cpu-blocket täcker hela IHS:en. Jätte konstigt att den når sådana temps i idle.

Om det nu är som så att pumpen fungerar och vi kan konstatera att vattnet pumpas runt så skulle jag iallafall pröva att faktiskt montera av cpu-blocket och känna med det i hand att den snurrar och pumpar runt vattnet.

Därefter tanka hem en drös olika monitor program och kolla med alla så att det inte är programmet (HWMonitor) som strular.

Känn också på själva cpu-blocket när datorn faktiskt är igång och rapporterar sådana temperaturer. Man bör iallafall känna att det är lite "för" varmt på toppen utav det. Känn även på moderkortets kylflänsar för VRMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Det måste vara pumpen. Någon millimeter här och var spelar ingen roll. Så länge cpu-blocket täcker hela IHS:en. Jätte konstigt att den når sådana temps i idle.

Om det nu är som så att pumpen fungerar och vi kan konstatera att vattnet pumpas runt så skulle jag iallafall pröva att faktiskt montera av cpu-blocket och känna med det i hand att den snurrar och pumpar runt vattnet.

Därefter tanka hem en drös olika monitor program och kolla med alla så att det inte är programmet (HWMonitor) som strular.

Känn också på själva cpu-blocket när datorn faktiskt är igång och rapporterar sådana temperaturer. Man bör iallafall känna att det är lite "för" varmt på toppen utav det. Känn även på moderkortets kylflänsar för VRMs.

Kände på CPU blocket och det kändes ganska varmt, skruvade av det och kände bredvid ytan som är i kontakt med cpu:n, Varmt!
och avskruvad så kände jag även att pumpen fungerade(vibrerade), givetvis bottades tempen till 100 på alla kärnor och jag stängde av. VRM´s var kalla f.ö.
Alla monitor program visade samma höga temp även.
Lyckades smälla av ett blad på en av fläktarna trots min försiktighet, perfekt inför långhelgen!

Vad tusan kan vara fel...? bah
Testa att montera stockkylaren tro och se vad som händer?

Visa signatur

Förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Kolla så du har kopplat pumpen till elen om den ska ha det annars kanske den inte får dem 12v den ska ha. Jag är dock osäker på det här svaret men har haft liknande problem fast med vanlig fläkt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biglover:

Kolla så du har kopplat pumpen till elen om den ska ha det annars kanske den inte får dem 12v den ska ha. Jag är dock osäker på det här svaret men har haft liknande problem fast med vanlig fläkt då.

Den är kopplad till den kontakten den hade sist, Sata dvs

Visa signatur

Förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smeke:

Den är kopplad till den kontakten den hade sist, Sata dvs

Testa stock kylaren det är bra att utesluta att din H100i är trasig.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smeke:

Den är kopplad till den kontakten den hade sist, Sata dvs

Nåja, problemet jag hade var på ett NZXT chassi med samma mängd fläktar som dig förutom för radiatorn då, kör med hyper cooler evo nånting och tempen ligger på 45-60 i idle och upp mot 70 grader när man kör csgo, fläkten står alltid på 100%. Det som var problemet var att cpu'n fick fel volt, efter att jag hade ställt den på auto i BIOS och hög prestanda i windows energiläge (så han inte sackar ner till 5%) så gick han till 30-40 i idle, vilket var bättre.

Tl;dr: checka volten, kanske råkat klocka den av misstag genom att komma åt någon super OC knapp som alla datorer verkar ha nu.

EDIT: eller som tidigare sa, testa stock kylaren. Ska bara va att plugga i.

Permalänk
Medlem

Satte dit stockkylaren, temperaturerna verkar stabila på 40-45 idle efter 10 min
Det var ett jämnt lager pasta f.ö på blocket och processorn när jag kollade så den hade bra kontakt...
Måste varit pumpen som inte fått runt vattnet då som några nämnde, iallafall vad jag kan tänka mig utefter kvällens bravur

Problemet uteslutet iallafall

Någon som också sitter på en H100i som kan känna hur den känns eller "bör" vibrera/låta?

Tack för hjälpen!
Mvh

Visa signatur

Förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa!

Permalänk
Avstängd

Din H100i är uppenbart trasig, returnera den, om din säljare krånglar vänd dig direkt till Corsair.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Din H100i är uppenbart trasig, returnera den, om din säljare krånglar vänd dig direkt till Corsair.

MVH

Behöver inte vara trasig. Min 3930K låg i idle på 50 grader när det var 25grader+ ute förra veckan. Nu inatt så ligger den stabilt på 42-44 grader.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Behöver inte vara trasig. Min 3930K låg i idle på 50 grader när det var 25grader+ ute förra veckan. Nu inatt så ligger den stabilt på 42-44 grader.

TS ligger ju dock runt 100. Jag tror knappast det är 60 grader varmt i Skövde.

Kontakta Corsair, dom verkar vara snälla med returer. Och tur är väl det, med tanke på hur många som har problem.

Permalänk
Medlem

Jag kör en H100i med överklockad i4770k. Har en volt-regulator på pumpen för att sänka ljudet lite, satt Noctuafläktar på radiatorn. Ligger runt 32 grader i Idle och runt 75-80 i max full Prime95 tortyr. Så om den inte är trasig, så tror jag den på ngt sätt hamnat snett mot cpu eller inte sitter åt med tryck

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

TS ligger ju dock runt 100. Jag tror knappast det är 60 grader varmt i Skövde.

Kontakta Corsair, dom verkar vara snälla med returer. Och tur är väl det, med tanke på hur många som har problem.

Sant. Jag som läste fel, tänkte att Stockkylaren var H100i:n

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |