Seagate central 3TB vs WD my cloud 2TB

Permalänk
Medlem

Seagate central 3TB vs WD my cloud 2TB

Tjena!

Jag tänkte införskaffa en NAS server då jag ska flytta, och då ytan är större så behöver jag tillgång till filmer osv. i hela lägenheten från flera enheter.
Jag har kikat lite på Seagate central 3TB och WD cloud 2 TB och kunde inte undgå att Seagate disken är billigare trots att den har högre lagringskapacitet. Har kikat runt lite på forumet ihop om att en tidigare tråd skulle ge svar till min fundering, men inte hittat något.

Min fundering är då, vad är det som gör att WD disken är dyrare trots mindre lagringskapacitet? är WD:s mjukvara bättre?

Det jag vill kunna göra är att streama film till ipad, samt att kunna komma åt filer i disken från någon av mina datorer via nätverket. Vilken av diskarna är den lämpligaste och vad är det primära som skiljer dem åt?

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem

En Asustor är inget som faller dig i smaken då?

Lite dyrare, men mer funktioner.

Lättåtkomligt, både från insidan och utsidan. Drar ner filer oberoende vart jag är. Enkelt att administrera gästkonton, hur mycket bandbredd/lagring X konto ska få tillgång till. Köra PLEX-server på som du sedan streamar från.

Kan tyvärr inte svara på varför den ena är dyrare/billigare.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite kort om den här på forumet och det låter onekligen som att den är ett bra alternativ. Dock så kostar den billigaste versionen 1900 och det är ju utan diskar. Vad är de största skillnaden att köpa en "färdig" NAS jämfört med en Asustor?

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkeNs:

Jag har läst lite kort om den här på forumet och det låter onekligen som att den är ett bra alternativ. Dock så kostar den billigaste versionen 1900 och det är ju utan diskar. Vad är de största skillnaden att köpa en "färdig" NAS jämfört med en Asustor?

Färdig NAS = Lite "dummare. Du kan streama från den, den dyker upp som en NAS-disk i nätverket etc. Du kan sätta upp en backup.

Riktig NAS(med en CPU)= Kan hantera fler saker. Fler möjligheter. Backup, filserver, appar som kan köras (PLEX/XBMC), FTP-klient.

Listan kan göras lång

Själv har jag satt upp Plex, gett tjejen ett inlogg där hon drar ner de filmer/serier hon vill se och spelar upp på i webbläsaren.

Edit:

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/ASUSTOR-AS-202T1xWDRed2TB/196260.7103/

Kör du enbart filer lokalt, så är en vanlig NAS bra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Okej. Jag har bara behov av nå mina filer inom mitt nätverk. Kan man ladda ner filer direkt i NAS servern på en vanlig NAS, alltså att disken används som en extern hårddisk fast att den ligger på mitt nätverk och inte är direkt kopplad till datorn?

Jag läste i en recension :http://www.cnet.com/products/seagate-central-series/2/ att fjärrstyrning av disken ska vara ganska seg, och att det tar ganska lång tid att ladda musik och film, och att man bara kan ladda ner och ladda upp en fil i taget.

För jag vill ju kunna nå filerna på NASen via en dator eller surfplatta och sedan kunna öppna dem med typ VLC till exempel, innebär det som stod i recensionen att det går segt i dessa syften?

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EkeNs:

Okej. Jag har bara behov av nå mina filer inom mitt nätverk. Kan man ladda ner filer direkt i NAS servern på en vanlig NAS, alltså att disken används som en extern hårddisk fast att den ligger på mitt nätverk och inte är direkt kopplad till datorn?

Den blir kopplad mot datorn som en nätverksplats, fungerar finfint att ladda ner via torrent eller FTP direkt till NAS.
(Nas:en blir ungefär lika smidigt att ladda ner på som en extern hårddisk via USB).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bara så vi förstår varandra så när vi refererar till vanlig NAS så menar vi båda en "färdig" NAS typ som Seagate central och WD my cloud ?

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem

wd cloud

Ska du köpa en wd-mycloud och är student är de skitbilliga via studentkortet.se.
http://www.studentkortet.se/western-digital/ 970kr för 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av didrix:

Ska du köpa en wd-mycloud och är student är de skitbilliga via studentkortet.se.
http://www.studentkortet.se/western-digital/ 970kr för 4TB

Finns även 8 tb för 2100

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkeNs:

Bara så vi förstår varandra så när vi refererar till vanlig NAS så menar vi båda en "färdig" NAS typ som Seagate central och WD my cloud ?

Ja. Mer simplare, färre funktioner.

Här kan du testa Asustor's funktioner/kolla runt i NAS:n ifall du känner för det.

http://www.asustor.com/live_demo
Login: demo
password: asustor

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av didrix:

Ska du köpa en wd-mycloud och är student är de skitbilliga via studentkortet.se.
http://www.studentkortet.se/western-digital/ 970kr för 4TB

Jag råkar faktiskt vara student, det är ju riktigt bra pris:)

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem

Läste precis ett omdöme på prisjakt om WD my cloud 4TB på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2259322 och det enda omdömet låter ju inte lovande direkt. Är det några som äger en WD my cloud så vore det grymt om ni kan ge lite feedback angående hur ni tycker att den fungerar:)

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem

jag har den slog till för 970kr och den har fungerat som den ska. har aldrig tappat nätversuppkopplingen och överför filer med ca 70MB/s.
Den har ej officiellt stöd för extra program för torrents osv men med bök tror jag det går att fixa. har ej själv använt det dock.
Den går att komma åt som vilken annan nätverksenhet som helst.
Om inte annat så är 970kr för 4TB lagring billigt så vill man uppgradera i framtiden borde man ju kunna ta hddn och sätta in i en annan NAS :). Sitter en 4TB red i den.

för 1995kr får du en riktig server http://www.dustinhome.se/product/5010757331/dell-poweredge-t2...

Permalänk
Medlem

får inte rabatten att fungera

Skrivet av k_k:

Finns även 8 tb för 2100

Gissar du menar denna

Priset går upp till 3000kr när jag loggar in som student. Har du fått detta att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av didrix:

jag har den slog till för 970kr och den har fungerat som den ska. har aldrig tappat nätversuppkopplingen och överför filer med ca 70MB/s.
Den har ej officiellt stöd för extra program för torrents osv men med bök tror jag det går att fixa. har ej själv använt det dock.
Den går att komma åt som vilken annan nätverksenhet som helst.
Om inte annat så är 970kr för 4TB lagring billigt så vill man uppgradera i framtiden borde man ju kunna ta hddn och sätta in i en annan NAS :). Sitter en 4TB red i den.

för 1995kr får du en riktig server http://www.dustinhome.se/product/5010757331/dell-poweredge-t2...

Men jag borde ju kunna ange i t.ex. u-torrent att den ska ladda ner filerna till NAS servern och inte till någon av interna diskarna i datorn?

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem

japp det funkar. Angående att du vill streama till ipad så har jag ingen ipad och därmed vet jag ej hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkeNs:

Men jag borde ju kunna ange i t.ex. u-torrent att den ska ladda ner filerna till NAS servern och inte till någon av interna diskarna i datorn?

Det borde gå. Problem är att du alltid måste ha datorn igång varje gång du laddar ner något
Sorry om jag spår vidare med Asustor, men jag är nöjd

Själv slipper jag ha igång datorn för att dra ner filer. Sitter på jobbet, loggar in via webbläsaren och startar. Kommer hem och allt är klar

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |