[Köpråd] Systemkamera för cirka 3000 SEK

Permalänk
Medlem

[Köpråd] Systemkamera för cirka 3000 SEK

Hallå alla SweClockare,

Jag är då på jakt på efter en systemkamera som kostar cirka 3000 SEK, där prisvärdighet ligger främst på spel.

Budgeten ligger som sagt på 3000 SEK men kan överskridas något om det betyder att man skulle få mer utav det.

Tanken är då att börja experimentera och fotografera som en hobby.

Skulle uppskatta gärna rekommendationer, varför just den modellen är bra, och möjligtvis jämförelser mellan modeller som står mot varandra.

Tack på förhand,
Cable

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog sparat ihop några lakan till,3000kr är inte mycket för en systemkamera om det är det att det ska vara seriöst,tänk på du ska ha bra optik också,kitobjektivet som följer med är ok men lite begränsat när det gäller ljusstyrka och skärpedjup.

Permalänk
Medlem

Är 3k vad du tänkt lägga på nytt får du en bättre kompaktkamera än systemkamera sagt ironiskt med en gnutta sanning i.
3k är begagnatmarknad för Canon 550D med 18-55 EFS samt 50mm f/1.8 i paket - typ.
550D är bra. Dock hade jag lagt till 1-2k mer och helt plötsligt får du bättre objektiv.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Jag skulle nog sparat ihop några lakan till,3000kr är inte mycket för en systemkamera om det är det att det ska vara seriöst,tänk på du ska ha bra optik också,kitobjektivet som följer med är ok men lite begränsat när det gäller ljusstyrka och skärpedjup.

Alright. Vad finner du som den bästa systemkameran att starta med i så fall?

Skrivet av Holck:

Är 3k vad du tänkt lägga på nytt får du en bättre kompaktkamera än systemkamera sagt ironiskt med en gnutta sanning i.
3k är begagnatmarknad för Canon 550D med 18-55 EFS samt 50mm f/1.8 i paket - typ.
550D är bra. Dock hade jag lagt till 1-2k mer och helt plötsligt får du bättre objektiv.

// A

Vad skulle det vara för systemkamera du talar om, om jag la till cirka 1000 SEK till? Handlar det om en begagnad eller ny då?

Tack på förhand,
Cable

Permalänk

Denna skall vara riktigt bra. Men den är spegellös.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1849011

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Denna skall vara riktigt bra. Men den är spegellös.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1849011

Sen tillkommer kostnad för objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Alright. Vad finner du som den bästa systemkameran att starta med i så fall?

Vad skulle det vara för systemkamera du talar om, om jag la till cirka 1000 SEK till? Handlar det om en begagnad eller ny då?

Tack på förhand,
Cable

Den kamera du själv tycker är bra och som du trivs med,men det är kanske svårt att veta i början,billiga systemkameror är inte så roliga oftast får man pilla i menyer för vissa inställningar dyrare modeller brukar ha knappar och reglage för det.
Bättre att lägga lite extra så du kan köpa bra optik också för 3k kommer man inte långt med om du inte köper beg grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Alright. Vad finner du som den bästa systemkameran att starta med i så fall?

Vad skulle det vara för systemkamera du talar om, om jag la till cirka 1000 SEK till? Handlar det om en begagnad eller ny då?

Tack på förhand,
Cable

Jag pratar inte om kamera. Jag pratar om 550D eller Panasonic G6. Hellre den senare för video i alla fall.
Och som jag skrev så pratade jag om objektiven som du får till om du ökar lite. Du kan ha tur och få en desperat säljare som kränger iväg G6/550D med fina gluggar och inte bara kitgluggar som inte duger till mer än att lära sig. (i regel).

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Den kamera du själv tycker är bra och som du trivs med,men det är kanske svårt att veta i början,billiga systemkameror är inte så roliga oftast får man pilla i menyer för vissa inställningar dyrare modeller brukar ha knappar och reglage för det.
Bättre att lägga lite extra så du kan köpa bra optik också för 3k kommer man inte långt med om du inte köper beg grejer.

Tack för svaret. Men om jag ökar budgeten till cirka 4000 SEK då - och om det skulle vara något nytt. Vad bör man titta på då?

Skrivet av Holck:

Jag pratar inte om kamera. Jag pratar om 550D eller Panasonic G6. Hellre den senare för video i alla fall.
Och som jag skrev så pratade jag om objektiven som du får till om du ökar lite. Du kan ha tur och få en desperat säljare som kränger iväg G6/550D med fina gluggar och inte bara kitgluggar som inte duger till mer än att lära sig. (i regel).

// A

Det du säger är att en 550D eller G6 med några bättre objektiv inkluderade om jag tittar på begagnade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Tack för svaret. Men om jag ökar budgeten till cirka 4000 SEK då - och om det skulle vara något nytt. Vad bör man titta på då?

Det du säger är att en 550D eller G6 med några bättre objektiv inkluderade om jag tittar på begagnade?

Tveksammt med *bättre* optik för 4000kr då objektiv kan vara ganska så dyra.
Räkna med 4000kr-8000kr per styck, iaf för *nya* original objektiv.. givetvis finns ett fåtal billigare och även mycket dyrare.
Begagnat och/eller tredjeparts tillverkare kan ju finnas endel billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Tveksammt med *bättre* optik för 4000kr då objektiv kan vara ganska så dyra.
Räkna med 4000kr-8000kr per styck, iaf för *nya* original objektiv.. givetvis finns ett fåtal billigare och även mycket dyrare.
Begagnat och/eller tredjeparts tillverkare kan ju finnas endel billigare.

Kollegan hittade en 7D med 16GB, 17-55 f/2.8 USM IS, 50 f/1.8 II samt 10-22 EFS något för 8000:-.
Så, visst kan man göra fynd och i grund är 7D minst dubbelt så dyr som 550D på begagnatmarknaden.

Men för 2-3k hittar man i regel kamera + 18-55.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kollegan hittade en 7D med 16GB, 17-55 f/2.8 USM IS, 50 f/1.8 II samt 10-22 EFS något för 8000:-.
Så, visst kan man göra fynd och i grund är 7D minst dubbelt så dyr som 550D på begagnatmarknaden.

Men för 2-3k hittar man i regel kamera + 18-55.

// A

50/1.8 är ju imo klart värt som komplement för en nybörjare och finns för en femhundring.
Annars är en Sony Nex-5t billig. Jag är inget fan av kitoptik, verkligen inte, men den lilla pankaks-zoomen som följer med är faktiskt reko och det finns några sjukt billiga fasta gluggar till nex. Plus min armada av klassiska glas som ju kostar tior.

Men är Canon på tapeten säger jag beggad 600d för 2500 med lite hård prutning och då kanske 50/1.8 följer med annars så blir det en femhunka till. 550d är ju som bekant i princip samma kamera men den där stora vridbara displayen på 600d är imo värd att lägga lite extra för.

Det finns ett Sigma 17-50/2.8 med stabilisering på Blocket as we speak för 2500, kan ju gå att pruta minst 500 och det dyker ju alltid upp fler.

Permalänk
Medlem

Skaffa en billig Sony NEX. Tillsammans med lämplig adapter går det att använda billiga objektiv med detta hus. Rekommenderar Yashica 50/1.7 ml och Super Takumar 55/1.8. Har testat dessa med Sony A7 och de har funkat fint.

Permalänk
Medlem

Köpte en EOS-M för ett par månader sedan. Samma sensor som i EOS 650D/700D som kostar ca 5000 kr. Sen har den sina nackdelar då den är spegellös (kanske inte just för att den är spegellös, utan även av andra orsaker). Långsammare autofokus, adapter krävs för att använda objektiv ur Canons vanligaste serie, mycket måste ställas in på touchskärmen istället för fysiska knappar med mer. Priset har dock varit nere på under 2000 kr under våren vilket jag tycker är oerhört prisvärt om man vill ge sig in på lite fotografering. Finns just nu på Elgiganten för 1990. För min del kändes det som en bra balans mellan en kompaktkamera och en mycket dyrare fullstor systemkamera, både med hänsyn till bildkvalité och storlek på kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Skaffa en billig Sony NEX. Tillsammans med lämplig adapter går det att använda billiga objektiv med detta hus. Rekommenderar Yashica 50/1.7 ml och Super Takumar 55/1.8. Har testat dessa med Sony A7 och de har funkat fint.

Är intressant att det börjar dyka upp adaptrar som klarar auto-focus.
Men då blir det givetvis en dyrare adapter.

Men detta kanske kan vara något.

Sony NEX-6 svart hus + E 16-50/3,5-5,6 OSS 4990 SEK
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX6svart1650&utm_s...

Det är Sony's mindre Nex eller E-mount serie, är ju mindre och smidigare kameror och objektiv.

Många säger att det finns dåligt med linser till Nex E-mount systemet..
det gör det kanske om man räknar profesionella tele-linser.
Men utbudet av linser har ökat väldigt snabbt till dessa kameror.

Men räkna inte med någon 70-400mm eller 200-600mm för fågelfoto
Isåfall ska du välja kamera med A-mount fattning istället på Sony kameror.

Lins databas för E-mount, klicka "toggle search options" för att ställa in, så går det att hitta alla linser till systemet.
http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?selmount=e&chbLensTyp...

Permalänk
Medlem

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=220443

Finns den kvar och grejerna är schysst, så är det ett kap att få en K-5II med kit obj. m.m. för 4000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Många säger att det finns dåligt med linser till Nex E-mount systemet..
det gör det kanske om man räknar profesionella tele-linser.
Men utbudet av linser har ökat väldigt snabbt till dessa kameror.

Jag skulle säga att det bara är m4/3 som har större utbud men jag har inte fullt så mycket användning av autofocus. Jag får hem en EF-NEX adapter med full elektronik som jag betalat 1000 kr för idag, kan återkomma med resultat.

Några objektiv som däremot finns till NEX och som många Canikonanvändare (däribland jag själv) bara drömmer om är Sigma ART 19, 30 och 60 som ju är nästan gratis. Men framförallt Sonys egna 35/1.8 och 50/1.8 som är billiga men också har stabilisering.

Permalänk
Medlem

Man klarar sig utan bildstabilisering vid kortare brännvidder (50mm och under med cropsensor) om objektivet i fråga är ljusstarkt, dvs att den har största bländarstorlek på omkring f/1.8. Men om filmning är viktigt är det nog bra att ha stabilisering (även vid kortare brännvidder).

Nöjer du dig med manuell fokusering finns billiga adaptrar att köpa på Ebay. Till Sony NEX hus krävs följande adaptrar till objektiven:
Yashica 50/1.7 ml - C/Y to NEX (C/Y = Contax/Yashica)
Super Takumar 55/1.8 - m42 to NEX

OBS med billiga adaptrar utan elektrisk koppling exponerar kameran fortfarande korrekt (ljuset mäts som släpps igenom objektivet) - men givetvis funkar inte slutartidsprioritet (dvs att användaren "talar om" för kameran vilken slutartid den minst måste hålla, varefter kameran justerar bländare för korrekt exponering). Aperture priority och manuellt läge funkar fortfarande som vanligt, förrutom att användaren måste välja bländarstoleken själva.

Jag skaffade nyligen nedanstående adaptrar. Passformen var perfekt; skapade stabil koppling mellan Sony A7 och objektiv. Men skillnaden mellan dessa billiga mot dyrare är att kvalitetskontrollen kan brista, varmed man kan ha oturen att få dåligt exemplar...

C/Y to Sony E-Mount (NEX)
http://www.ebay.co.uk/itm/161072945001?_trksid=p2059210.m2749...

M42 Lens to SONY E Mount (NEX)
http://www.ebay.co.uk/itm/261177784586?_trksid=p2059210.m2749...

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet är Nikon D3200 med 18-55 objektiv.

3890kr på komplett.

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=176281556&ev_categ...

Kompaktkamera är verkligen inte att rekommendera när man ska experimentera med fotografi.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Man klarar sig utan bildstabilisering vid kortare brännvidder ]

Vad "man" klarar sig utan är lite olika från person till person beroende på vad man fotar. Jag kör utan stabilisering handhållet på 200mm utan att blinka men jag vill gärna ha det på korta brännvidder ifall jag ska köra handhållet med 1 sek exponering. 1/60 brukar jag köra ofta på 135mm utan stabilisering (mina objektiv är alla +30 år så de saknar allt sånt).
Min poäng är mer att de objektiv jag nämnde är väldigt billiga för den som kör NEX och vill ha några originalobjektiv för att komplettera sina adapterade. Speciellt om man är lite ny så kan autofokus vara bra i början.

BTW kan du snart få elektronik i din Contax adapter,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Bästa alternativet är Nikon D3200 med 18-55 objektiv.

3890kr på komplett.

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=176281556&ev_categ...

Kompaktkamera är verkligen inte att rekommendera när man ska experimentera med fotografi.

Bäst för vem?
Varför är inte en kompaktkamera som har precis alla inställningar plus ännu mer features än den du länkade till bra för att experimentera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad "man" klarar sig utan är lite olika från person till person beroende på vad man fotar. ...

BTW kan du snart få elektronik i din Contax adapter,

Jepp, men själv är jag nog lite av en "pixel beeper" så jag brukar köra med lite kortare slutartid... Försöker hålla mig på åtminstone 1/80 då jag använder 50mm objektiv tillsammans med Sony A7.

Intressant med adaptrerna som ger elektrisk koppling mellan äldre Contax och Nex. Har du ngr rekommendationer på äldre optik här som ger AF med adaptern och A7? Föredrar nog mest objektiv med fast brännvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Intressant med adaptrerna som ger elektrisk koppling mellan äldre Contax och Nex. Har du ngr rekommendationer på äldre optik här som ger AF med adaptern och A7? Föredrar nog mest objektiv med fast brännvidd.

Det är snarare nyare Contax som den adaptern gäller för Dvs. det är Contax G-fattning på den (som kom 1994), och inte Contax/Yashica-fattning (som kom 1974). Det finns rätt få objektiv till Contax G, alla designade av Zeiss, men t.ex. 45mm f/2 Planar är ett av de skarpaste objektiv jag sett. Det ligger dock på runt 3000 och uppåt på ebay för tillfället. Contax G-objektiven har dessutom ingen fokusring utan fokuseras av kameran med en liten skruv på baksidan, så de är inte så roliga att använda med manuella adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är snarare nyare Contax som den adaptern gäller för Dvs. det är Contax G-fattning på den (som kom 1994), och inte Contax/Yashica-fattning (som kom 1974). Det finns rätt få objektiv till Contax G, alla designade av Zeiss, men t.ex. 45mm f/2 Planar är ett av de skarpaste objektiv jag sett. Det ligger dock på runt 3000 och uppåt på ebay för tillfället. Contax G-objektiven har dessutom ingen fokusring utan fokuseras av kameran med en liten skruv på baksidan, så de är inte så roliga att använda med manuella adaptrar.

Mmm 45an har jag hovrat över på ebay några gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Jepp, men själv är jag nog lite av en "pixel beeper" så jag brukar köra med lite kortare slutartid... Försöker hålla mig på åtminstone 1/80 då jag använder 50mm objektiv tillsammans med Sony A7.

Intressant med adaptrerna som ger elektrisk koppling mellan äldre Contax och Nex. Har du ngr rekommendationer på äldre optik här som ger AF med adaptern och A7? Föredrar nog mest objektiv med fast brännvidd.

Visade ju sig inte vara så många men de som finns är ju välldigt nice

These are the Contax Full Frame lenses you can use on the A7-A7r-A7s and APS-C E-mount camera with full autofocus and electronic aperture control:
Hologon 16mm; 1:8
Biogon T* 21 mm; 1:2,8
Biogon T* 28 mm; 1:2,8
Planar T* 35 mm; 1:2,0
Planar T* 45 mm; 1:2,0
Sonnar T* 90 mm; 1:2,8
Vario-Sonnar T* 35 – 70 mm; 1:3,5-5,6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Mmm 45an har jag hovrat över på ebay några gånger

Har ett 85mm f/2.8 Planar (Zeiss). Riktigt skarpt är det..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är snarare nyare Contax som den adaptern gäller för Dvs. det är Contax G-fattning på den (som kom 1994), och inte Contax/Yashica-fattning (som kom 1974). Det finns rätt få objektiv till Contax G, alla designade av Zeiss, men t.ex. 45mm f/2 Planar är ett av de skarpaste objektiv jag sett. Det ligger dock på runt 3000 och uppåt på ebay för tillfället. Contax G-objektiven har dessutom ingen fokusring utan fokuseras av kameran med en liten skruv på baksidan, så de är inte så roliga att använda med manuella adaptrar.

Tack för svaren. Ingen fokusring? Men vad är det för adapter man måste ha för att man skall kunna fokusera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Tack för svaren. Ingen fokusring? Men vad är det för adapter man måste ha för att man skall kunna fokusera?

Autofocus om inte objektivet har det antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Tack för svaren. Ingen fokusring? Men vad är det för adapter man måste ha för att man skall kunna fokusera?

Det finns adaptrar som har en egen fokusring, t.ex. denna. De är dock inte lika trevliga att fokusera med som objektiv med riktig manuell fokus, särskilt de billigare adaptrarna kan kärva en hel del. Det finns folk som flyttat över optiken från Contax G-objektiv till ett annat objektivhus med manuell fokus p.g.a. detta (se t.ex. här).