Permalänk

5Ghz försvann när jag bytte ssid

Jag har en Dir-868L Dlink router som jag har dual band på.
Allt funkade perfekt med både 2.4 samt 5 bandet ända tills jag bytte ssid och nu har jag följande problem. Min såkallade huvuddator kan inte längre se/hitta 5Ghz bandet efter att jag bytte namn. Mina båda telefoner samt den andra bärbara och plattan hittar 5Ghz och 2.5 Ghz banden men "huvuddatorn" ser bara 2.4 Ghz bandet.
Det jag har gjort är att updatera dator samt router ssamt kollat drivrutiner och firmware, kollat nätverkskort osv.

Det konstiga är ju som sagt att jag var uppkopplad på 5Ghz bandet och sen bytte jag namn på båda så fanns bara 2.4 Ghz kvar på enbart "huvuddatorn."
Några tips så att jag kan ansluta till 5Ghz från huvuddatorn uppskattas!

Mvh Johan

Permalänk

Det band med högst signalstyrka väljs automatiskt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GluntJohan:

Jag har en Dir-868L Dlink router som jag har dual band på.
Allt funkade perfekt med både 2.4 samt 5 bandet ända tills jag bytte ssid och nu har jag följande problem. Min såkallade huvuddator kan inte längre se/hitta 5Ghz bandet efter att jag bytte namn. Mina båda telefoner samt den andra bärbara och plattan hittar 5Ghz och 2.5 Ghz banden men "huvuddatorn" ser bara 2.4 Ghz bandet.
Det jag har gjort är att updatera dator samt router ssamt kollat drivrutiner och firmware, kollat nätverkskort osv.

Det konstiga är ju som sagt att jag var uppkopplad på 5Ghz bandet och sen bytte jag namn på båda så fanns bara 2.4 Ghz kvar på enbart "huvuddatorn."
Några tips så att jag kan ansluta till 5Ghz från huvuddatorn uppskattas!

Mvh Johan

Har du provat att byta tillbaka SSID så det inte är någon bugg med din dator som gör att den inte kan se SSID med ex mellanslag eller något sådant?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Men hur kommer det sig att jag ser 2.4 och 5ghz bandet i listan på alla enheter utom "huvuddatorn". Jag kan ju välja båda uppkopplingarna på dom andra enheterna men inte på "huvuddatorn" ?

Permalänk
Skrivet av era909:

Har du provat att byta tillbaka SSID så det inte är någon bugg med din dator som gör att den inte kan se SSID med ex mellanslag eller något sådant?

Jag funderade på det också men jag har ju samma nästan samma namn på båda och ser 2.4 bandet, men jag kan ju absolut prova.

Namnen är Johans-2.4GhzBand och Johans-5GhzBand

Permalänk
Rekordmedlem

Det får inte finnas åäö eller mellanslag i ett ssid och det kan ge en del konstiga fel, har du kollat vilka kanaler som används? Om du har olika länder angivna så kan det bli omöjligt att få kontakt eftersom 5GHz bandet är fullt med "hål" http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels och det är mycket viktigt att du har angett Europa både i routern och i nätverkskortets driver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det får inte finnas åäö eller mellanslag i ett ssid och det kan ge en del konstiga fel, har du kollat vilka kanaler som används? Om du har olika länder angivna så kan det bli omöjligt att få kontakt eftersom 5GHz bandet är fullt med "hål" http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels och det är mycket viktigt att du har angett Europa både i routern och i nätverkskortets driver.

Har på 2.4 bandet "Auto channel scan" och den just nu valda kanalen är 1, Channel width är 20/40
På 5 ghz så är det är det också "Auto channel scan" och den nu valda kanalen är dock 36 och channel width 20/40/80

Men ska läsa på lite mer på länken du skickade med!

Permalänk

Har gått in och kollat på nätverkskorten på dom 2 bärbara nu och ser att på den ena(den som inte funkar dvs huvuddatorn som också är nyast) så finns inte 802.11n-kanalbredd 5.2 under Egenskap
utan finns endast 2.4. På den gamla datorn finns båda med under Egenskap.
Riktigt skumt är detta iallfall då jag kunde välja både 2.4 och 5 på huvuddatorn innan namnbyte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GluntJohan:

Har gått in och kollat på nätverkskorten på dom 2 bärbara nu och ser att på den ena(den som inte funkar dvs huvuddatorn som också är nyast) så finns inte 802.11n-kanalbredd 5.2 under Egenskap
utan finns endast 2.4. På den gamla datorn finns båda med under Egenskap.
Riktigt skumt är detta iallfall då jag kunde välja både 2.4 och 5 på huvuddatorn innan namnbyte.

Klienten kan inte ange kanalbredd, det är en AP funktion, men det kan även vara så att klienterna inte tycker om att du använder för stor kanalbredd eftersom det är en 802.11ac funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.