Permalänk
Medlem

Ny router, vad passar mig?

Jag kan ju börja med att jag har en D-Link Dir 615 just nu och kör på 100/10 mbit fiber.
Vi har 2-3 mobiler, 3 datorer (2trådlösa) + eventuellt något mer enheter samtidigt. Vi har haft lite problem på sistonne när gamla bettan har börjat ge upp, den dör ibland (1-3 ggr per dag) och vid ISP-fel så når jag fortfarande routern i webinterfacet genom IP men inte dessa gånger vilket indikerar på routerkrash.
Jag gillar D-Link, Linksys (har gått Cisco kurs) och Asus(pga stabilitet). Jag vill gärna ha lite feedback på vad som krävs för att detta ska funka.
Vill ha en framtidssäker router också vilket innebär AC nät. Så jag har tittat på dessa.

http://www.dustinhome.se/product/5010778460/asus-rt-ac52u-dua...

http://www.dustinhome.se/product/5010619216/asus-rt-n66u-giga...
Inte AC men kanske räcker ändå?

http://www.dustinhome.se/product/5010762382/linksys-ea6900-du...

Men vet inte om det är overkill, morsan i detta fallet vill inte betala för mycket om det inte blir större skillnad.
Hjälp mig så får ni en virtuell kram.

MVH, Robert.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ar kanske smaksak men jag gar aldrig for routrar utan externa antenner.

Asus RT-AC66U skulle vara mitt forsta alternativ.

Jag ar ganska nojd med Linksys EA6900, aven jag har haft nagra problem med den. Men skulle jag fa valja idag sa skulle jag nog valt asusen.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Avstängd

1. Hur kan man gilla D-Lnik
2. Vad har Lnksys och att du gått en cisco kurs att göra med varandra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Ar kanske smaksak men jag gar aldrig for routrar utan externa antenner.

Asus RT-AC66U skulle vara mitt forsta alternativ.

Jag ar ganska nojd med Linksys EA6900, aven jag har haft nagra problem med den. Men skulle jag fa valja idag sa skulle jag nog valt asusen.

Ok, ska kolla på dem tack.

Skrivet av trollhattan:

1. Hur kan man gilla D-Lnik
2. Vad har Lnksys och att du gått en cisco kurs att göra med varandra ?

1. Interfacet är simpelt.

2. Cisco CCNA har övningar med Linksys routrar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

1. Hur kan man gilla D-Lnik
2. Vad har Lnksys och att du gått en cisco kurs att göra med varandra ?

Förr var det ju cisco som stod för linksys routrarna, "linksys by cisco" brukade det stå men om jag minns rätt så köpte belkin linksys delen ganska nyligen.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Förr var det ju cisco som stod för linksys routrarna, "linksys by cisco" brukade det stå men om jag minns rätt så köpte belkin linksys delen ganska nyligen.

Helt rätt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

1. Hur kan man gilla D-Lnik
2. Vad har Lnksys och att du gått en cisco kurs att göra med varandra ?

Gå CCNA ^^

Permalänk
Rekordmedlem

Externa utbytbara antenner är viktigare än .ac om man kräver bra wifi och inte har allt i samma rum (om man kan tänka sig att byta antenner efter behov), men även de lokala radioförutsättningarna är oerhört viktiga.
Att kunna byta operativsystem till Tomato och DD/Open wrt är ett stort plus om man vill nå alla inställningar.
Ska det vara rimligt framtidssäkert bör även wan-lan throughputen vara nära 1Gbit/s

En router som kan bli oerhört kompetent är Linksys wrt1900ac den är just nu "bara snabb" men får de bara ut en färdig open wrt till den så lär den bli bäst av alla hemmaroutrar och även om den är dyrare så kan den även fungera för lagring eftersom den är snabb även på det och den har ju även e-sata och usb 3 och förmodligen orkar den även med en del hemmaserverfunktioner, jag väntar med spänning på att det kommer en färdig version på open wrt till den, det vore fint att kunna ansluta lite lagring och köra den som webbserver för hemmabruk.

Cisco har ägt Linksys men de ägs numera av Belkin, men det finns inte några större likheter i hur operativsystemen fungerar så att lära sig ios via en Linksys låter underligt, då är Packet Tracer betydligt mer "riktigt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För mig är möjligheten att kunna köra dd-wrt eller liknande ett måste i en router, är man en lite mer avancerad användare (som du verkar vara iom. att du läst CCNA) så vill du nog ha alla inställningar som finns på routrar. Öka styrkan på antenner och liknande finns nästan aldrig i medföljande firmware.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Externa utbytbara antenner är viktigare än .ac om man kräver bra wifi och inte har allt i samma rum (om man kan tänka sig att byta antenner efter behov), men även de lokala radioförutsättningarna är oerhört viktiga.
Att kunna byta operativsystem till Tomato och DD/Open wrt är ett stort plus om man vill nå alla inställningar.
Ska det vara rimligt framtidssäkert bör även wan-lan throughputen vara nära 1Gbit/s

En router som kan bli oerhört kompetent är Linksys wrt1900ac den är just nu "bara snabb" men får de bara ut en färdig open wrt till den så lär den bli bäst av alla hemmaroutrar och även om den är dyrare så kan den även fungera för lagring eftersom den är snabb även på det och den har ju även e-sata och usb 3 och förmodligen orkar den även med en del hemmaserverfunktioner, jag väntar med spänning på att det kommer en färdig version på open wrt till den, det vore fint att kunna ansluta lite lagring och köra den som webbserver för hemmabruk.

Cisco har ägt Linksys men de ägs numera av Belkin, men det finns inte några större likheter i hur operativsystemen fungerar så att lära sig ios via en Linksys låter underligt, då är Packet Tracer betydligt mer "riktigt"

Skrivet av Cheesier:

För mig är möjligheten att kunna köra dd-wrt eller liknande ett måste i en router, är man en lite mer avancerad användare (som du verkar vara iom. att du läst CCNA) så vill du nog ha alla inställningar som finns på routrar. Öka styrkan på antenner och liknande finns nästan aldrig i medföljande firmware.

Mkay, tack för informationen! Är inte så superhype på hemmaroutrar men låter som WRT är något man ska ha, och linksys wrt1900ac borde ju klara eventuell gigabitlina när man flyttar hemifrån också, får ta lägga lite själv isåfall. Och har man planer på NAS(som då kanske kan ha i routern istället för externt) och annat med d-dns så ska man väl inte snåla.
Ska ta och tänka på det men bra med mer information när man ska visa offert för morsan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ska du installera routern till någon annan så måste du ha i åtanke att den ska vara stabil. Asus rt-n66u har varit ute ett tag nu och har stabil mjukvara. De nyare ac-varianterna skulle jag inte rekommendera till någon som inte kan felsöka nätverk och uppdatera firmware själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Ska du installera routern till någon annan så måste du ha i åtanke att den ska vara stabil. Asus rt-n66u har varit ute ett tag nu och har stabil mjukvara. De nyare ac-varianterna skulle jag inte rekommendera till någon som inte kan felsöka nätverk och uppdatera firmware själv.

Det är till mig själv och jag har 3 års gymnasie i data och kommunikation (nätverksinstallationer och konfigurering mm ingår). Men ok, bra att tänka på om jag ska hjälpa någon annan!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Vi har en ASUS RT-N66U & den är verkligen jättebra! Mycket stabil & väldigt bra täckning i huset! Vi har också cirka 15 enheter i huset & det funkar fortfarande bra!

Visa signatur

6600k@4.7 gHz - 16 GB - Radeon 5700 XT - Corsair Force MP510 1 TB

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010619216/asus-rt-n66u-giga...

Blev en sådan här, 1150kr allt som allt efterssom jag fortfarande är student i ca 2 veckor till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

http://www.dustinhome.se/product/5010619216/asus-rt-n66u-giga...

Blev en sådan här, 1150kr allt som allt efterssom jag fortfarande är student i ca 2 veckor till.

Eftersom jag inte är student så köper jag från netonnet då 990kr allt som allt
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-dual...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Eftersom jag inte är student så köper jag från netonnet då 990kr allt som allt
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-dual...

Tyckte jag kollade alla sidor för pris men missade väl netonnet! D: Får ta och avbeställa och köpa den där. Tack så mycket!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tyckte jag kollade alla sidor för pris men missade väl netonnet! D: Får ta och avbeställa och köpa den där. Tack så mycket!

Tips: prisjakt.nu

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Tips: prisjakt.nu

Yes kikade där lite snabbt men ögat måste ha missat det. -_- Så går det när man inte kollar noga.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.