Nvidia lanserar Geforce GTX Titan Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

sist jag kollade så smiskade 780ti upp 290x med fet marginal.

Sedan kostar kortet betydligt mer också. Dessutom 10 FPS är inte direkt smiska. Bättre ja men knappast smisk för en GPU som kostar en-två tusen skr mer. Ska vi sedan ta upp lägre segment där AMD antingen är bättre eller dominerar totalt? R9 290 vs 780. R9 280X vs 770 (där är det jämnt) R9 270 vs 760. etc. etc. Nvidia har tidigare haft det absoluta prestandasegmentet.. Nu verkar de även tappa detta. Sedan ska man även vara medveten om att Hawaii kretsen ev. fortfarande är nedskalad medan GK110 som sitter i tex. GTX 780TI är fullt upplåst. Så AMDs kort kan sitta inne med extra prestanda medan Nvidia har redan nått absolut peak med Kepler.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sedan kostar kortet betydligt mer också. Dessutom 10 FPS är inte direkt smiska. Bättre ja men knappast smisk för en GPU som kostar en-två tusen skr mer. Ska vi sedan ta upp lägre segment där AMD antingen är bättre eller dominerar totalt? R9 290 vs 780. R9 280X vs 770 (där är det jämnt) R9 270 vs 760. etc. etc. Nvidia har tidigare haft det absoluta prestandasegmentet.. Nu verkar de även tappa detta. Sedan ska man även vara medveten om att Hawaii kretsen ev. fortfarande är nedskalad medan GK110 som sitter i tex. GTX 780TI är fullt upplåst. Så AMDs kort kan sitta inne med extra prestanda medan Nvidia har redan nått absolut peak med Kepler.

Inte mycket du skriver som stämmer http://www.sweclockers.com/recension/18794-asus-och-msi-gefor...

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

sist jag kollade så smiskade 780ti upp 290x med fet marginal.

Sist jag kollade så smiskade R9 295X2 upp 780ti med fet marginal.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Sist jag kollade så smiskade R9 295X2 upp 780ti med fet marginal.

Din jämförelse saknar helt mening då ett kort är dubbel GPU och andra singel GPU.

Vi vet alla att R9 295X2 är ett kraftfullt kort. Dock så är det inte så konstigt då det är vattenkylt och du jämför det mot luftkylda modeller.
Skulle man vattenkyla Titan Z tex skulle det kortet triumfera över R9 295X2.

Men den jämförelsen är på gränsen till irrelevant också då priset för Titan Z är så högt att det blir ett ointressant kort.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Din jämförelse saknar helt mening då ett kort är dubbel GPU och andra singel GPU.

Vi vet alla att R9 295X2 är ett kraftfullt kort. Dock så är det inte så konstigt då det är vattenkylt och du jämför det mot luftkylda modeller.
Skulle man vattenkyla Titan Z tex skulle det kortet triumfera över R9 295X2.

Men den jämförelsen är på gränsen till irrelevant också då priset för Titan Z är så högt att det blir ett ointressant kort.

JDM började med jämförelser utan relevans, jag poängterade bara att AMD vinner om vi ska jämföra allt bara för sakens skull utan att ta hänsyn till priser. För övrigt slår Titan Z inte R9 295X2, varför tror du Nvidia skäms för att släppa kortet så mycket?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Okej då. 14 FPS i genomsnitt.

Det ger en oerhörd fin 140 kr mer per FPS i genomsnitt.

GTX 760 kostar kring 1900:- medan R9 270X kostar kring 1450:-.

R9 280 kostar ungefär som GTX 760 men presterar bättre.

GTX 750Ti kostar som ett R9 270 men presterar inte i närheten.

Vad är det jag påstår som inte är sant? Du har bara fört fram bevis för det jag säger stämmer även om du påstår raka motsatsen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Okej då. 14 FPS i genomsnitt.

Det ger en oerhörd fin 140 kr mer per FPS i genomsnitt.

GTX 760 kostar kring 1900:- medan R9 270X kostar kring 1450:-.

R9 280 kostar ungefär som GTX 760 men presterar bättre.

GTX 750Ti kostar som ett R9 270 men presterar inte i närheten.

Vad är det jag påstår som inte är sant? Du har bara fört fram bevis för det jag säger stämmer även om du påstår raka motsatsen.

Du glömmer att 770,780,780Ti alla har en bra kall tyst kylare medans AMD's dito inte är lika bra.
Det är därför AMD's referensmodell är så billig, ingen köper dom nu när det finns kort med eftermarknadskylare, men då får man också betala mer.
Rättare sagt 4300kr för ett Tri-X istället för 3690kr referens.

750Ti pris rättfärdigas tack vare den otroligt låga TDP och ljudnivå det kortet har, ingen kort på marknaden kommer i närheten det kortets prestanda per watt.
En sak till är att Nvidias modeller framförallt GK110 överklockar otroligt bra. Det gör inte R9 290x.

Så att enbart snacka FPS när man jämför kort ger en väldig skev bild på vad konsumenten betalar för och varför priserna skiljer.
Drivrutiner, temperaturer, ljudnivå, överklocknings potential, spelupplevelse.
Allt detta räknas också in när man sätter pris på en produkt.

Håller du inte med Tumnus?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Du glömmer att 770,780,780Ti alla har en bra kall tyst kylare medans AMD's dito inte är lika bra.
Det är därför AMD's referensmodell är så billig, ingen köper dom nu när det finns kort med eftermarknadskylare, men då får man också betala mer.
Rättare sagt 4300kr för ett Tri-X istället för 3690kr referens.

750Ti pris rättfärdigas tack vare den otroligt låga TDP och ljudnivå det kortet har, ingen kort på marknaden kommer i närheten det kortets prestanda per watt.
En sak till är att Nvidias modeller framförallt GK110 överklockar otroligt bra. Det gör inte R9 290x.

Så att enbart snacka FPS när man jämför kort ger en väldig skev bild på vad konsumenten betalar för och varför priserna skiljer.
Drivrutiner, temperaturer, ljudnivå, överklocknings potential, spelupplevelse.
Allt detta räknas också in när man sätter pris på en produkt.

Håller du inte med Tumnus?

Har inte klankat ner på 750Ti priset specifikt utan snarare så att AMD just nu har bättre prestanda för priset och dessutom i vissa fall tom. bättre prestanda helt och hållet.. Något som förnekades i tidigare i tråden. Nvidia har alltid levt på att de allt är kvalite för priset.. Däremot så verkar de tappa även på den fronten. Blir Titan Z en flopp så kommer Nvidia blir mer lidande än om de inte släppte kortet alls.. Men det verkar inte Jen-Hsung och co inse riktigt. Sedan ska vi snacka om potentiella temperaturer så tror jag nog att Titan Z kommer att vara ett ganska svårtkylt kort oberoende.. Och tvingas de klocka ner kortet så är det ju ett tecken på att de kanske inte borde köra luftkylning. Dessutom tvivlar jag starkt på att 30.000:- ens går att rättfärdiga som pris.. Oberoende av prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Hmm, hur blir två st Titan/Black-isch kort "ihoplimmade" till ett mer än 3x i priset för vad ett kostar? This does not compute för mig....

Tja... världens mest påkostade kylare? Höga utvecklingskostnader?

Nä, inget av det. Nvidia är helt enkelt bara galna när det gäller Titan Z, kanske världens mest meningslösa grafikkort någonsin?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Förklara varför man köper en klocka för 30K+ ? Du kan ju kolla tiden på mobilen..? Eller varför inte fråga någon på stan? Eller snåla som fan och gå efter solen...

Jag blir förvånad över hur många som går bananas över att folk vill köpa det. Oavsett om det är vettigt eller inte. Låt folk köpa vad de vill.

Det jag menar är ju att det är vettigare att köpa en klocka för 30k än ett titan z, för en klocka ger ju status ett titan z... not so much, men du tolkade det jag skrev som du ville. Dessutom är ju en klocka ett smart köp som håller i andrahandsvärde medan ett High end grafikkort är värdelöst om 4 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushikocken:

Det jag menar är ju att det är vettigare att köpa en klocka för 30k än ett titan z, för en klocka ger ju status ett titan z... not so much, men du tolkade det jag skrev som du ville. Dessutom är ju en klocka ett smart köp som håller i andrahandsvärde medan ett High end grafikkort är värdelöst om 4 år.

Stackarn som köper ett Titan Z och sedan släpper Nvidia Maxwell inom 2 år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Det jag menar är ju att det är vettigare att köpa en klocka för 30k än ett titan z, för en klocka ger ju status ett titan z... not so much, men du tolkade det jag skrev som du ville. Dessutom är ju en klocka ett smart köp som håller i andrahandsvärde medan ett High end grafikkort är värdelöst om 4 år.

Oavsett så är status...inte mycket att hänga i granen. Köper man klockor för status så har man mer problem än vad man tror..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Oavsett så är status...inte mycket att hänga i granen. Köper man klockor för status så har man mer problem än vad man tror..

Vad får folk köpa för statusprylar enligt dig då? Kläder på Myrorna och mat på Lidl?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Okej då. 14 FPS i genomsnitt.

Det ger en oerhörd fin 140 kr mer per FPS i genomsnitt.

GTX 760 kostar kring 1900:- medan R9 270X kostar kring 1450:-.

R9 280 kostar ungefär som GTX 760 men presterar bättre.

GTX 750Ti kostar som ett R9 270 men presterar inte i närheten.

Vad är det jag påstår som inte är sant? Du har bara fört fram bevis för det jag säger stämmer även om du påstår raka motsatsen.

R9290=gtx780 R9280x=gtx770 R9270<gtx760 ska det vara och inte det du skrev i posten jag svarade på. Nu handlar det om ren prestanda,om du menar fps/krona så får du skriva det.

Att ni har så låga priser på Amd-kort i Sverige beror en hel del på: http://www.nordichardware.se/Grafik/aterfoersaeljare-haevdar-... .Här i Thailand skiljer det c:a 150sek mellan tex 780 och ett 290

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Och tvingas de klocka ner kortet så är det ju ett tecken på att de kanske inte borde köra luftkylning. Dessutom tvivlar jag starkt på att 30.000:- ens går att rättfärdiga som pris.. Oberoende av prestanda.

Att klocka ned Titan Z är precis det de redan gjort, eftersom två fullklockade GK110 på samma krets blir för varmt med luftkylning. Om jag minns rätt så körs Titan Z i runt 700 Mhz, istället för ca 900 som singelkorten körs i. AMD har ju problemlöst riktigt effektivt och fått fram ett av de mest lyckade dubbelkort som producerats i och med att de valde delvis vattenkylning. Plus ett pris som är lite dyrare än vanligt, men inte helt galet.

Behöver man inte en massa VRAM så är två 780Ti referens eller after market en löjligt mycket bättre deal för gamers. Finns det förresten något hinder för CUDA-utvecklare när det gäller flera kort i SLI? För 27.000 kr får man ju 3 x Titan Black...

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Vad får folk köpa för statusprylar enligt dig då? Kläder på Myrorna och mat på Lidl?

Du läser inte vad jag skriver. Köper man enbart prylar för STATUS, så har man större problem än vad man tror. Med andra ord....självförtroendet..
Jag bryr mig verkligen inte om ifall du köper kläder på Myrorna eller mat från Lidl..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Är detta ett kort gamers ska köpa för spel eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Du läser inte vad jag skriver. Köper man enbart prylar för STATUS, så har man större problem än vad man tror. Med andra ord....självförtroendet..
Jag bryr mig verkligen inte om ifall du köper kläder på Myrorna eller mat från Lidl..

Fast att folk lägger ner pengar på prylar på grund av den status de medför utöver dess funktionalitet är väl ingen nyhet för dig? Med största sannolikhet gör även du det, även om det inte är någonting du reflekterar över.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Fast att folk lägger ner pengar på prylar på grund av den status de medför utöver dess funktionalitet är väl ingen nyhet för dig? Med största sannolikhet gör även du det, även om det inte är någonting du reflekterar över.

Nej. Jag har inte påstått något annat. Det var du som påpekade angående kläderna/maten från Myrorna/Lidl, inte jag.
Folk får köpa vad de vill enligt mig. Vilket jag sagt i två poster nu.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isse00:

Fast att folk lägger ner pengar på prylar på grund av den status de medför utöver dess funktionalitet är väl ingen nyhet för dig? Med största sannolikhet gör även du det, även om det inte är någonting du reflekterar över.

När statusen är den absolut största orsaken till inköpet så är det ett problem. Det kallas att göra ett onödigt köp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

För att vara ett luftkylt dubbel gpu kort står det sig rätt bra ändå. Hoppas vi får se en "billigare" 790 modell utan double precision. Skulle inte skada om dom gjorde en AMD och kastade på vattenblock också. Fast ett med Titankylarens bygg kvalitet.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks