Routern i hallen, datorerna i annat rum

Permalänk

Routern i hallen, datorerna i annat rum

Hej!

Jag har bredband från Telia i hemmet vilket innebär att jag i hallen har ett LAN-uttag. Datorerna däremot befinner sig i ett annat rum och i vardagsrummet har jag en digitalbox som kräver internetanslutning. Mellan hall o vardagsrummet finns en kabeldragning sedan innan.

Om jag väljer placera routern i hallen, hur ansluter jag datorerna som finns i ett eget rum? Eftersom jag inte vill dra lika många kablar som det finns datorer från rummet till routern, utan bara en kabel, är det i sådana sammanhang man använder en hubb?

Om så, har det några konsekvenser vad gäller interna IP adresser eller annat, eller kommer hubben samverka med routern och agera som en förlängning av den? Jag tänker nämligen att samtliga datorer kommer att vara anslutna till en LAN port i routern, jämfört med tidigare, varsin port. Exempelvis är de i adminisidan för routern listade under varsin "ethport", men i hubb-fallet kommer då flera datorer vara på samma ehternet port.

Permalänk
Medlem

Bara att köra med en switch, inga problem med portar eller så det fungerar rakt av ändå

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

nästan.

du drar en kabel och monterar en switch i rummet du ska ha datorn i så kan du plugga in så många datorer du du har portar till.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=...

hubbar har inte används på många år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jaha, switch heter det!

Blir det någon flaskhalseffekt eller så?

Permalänk

Några saker till - det finns ett prisspann, även om de alla befinner sig i den lägre nivån, finns det några väsentliga skillnader mellan switch o switch?
Kan man ha flera switchar, alltså inte switch efter switch, men att portarna i routern leder vidare till två separata switchar till exempel?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Haider of Sweden:

Jaha, switch heter det!

Blir det någon flaskhalseffekt eller så?

Det finns hubbar också, men det är korkat att köpa såna när det finns switchar för samma pris.

Drar du en kabel mellan switch och router så blir det såklart en flaskhals om du ansluter tio kablar mellan switch och datorerna.

Drar du gigabit-kablar (eller 10-gigabit t.o.m) kommer det antagligen inte märkas däremot, det är sällan man använder dem hastigheterna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Haider of Sweden:

Några saker till - det finns ett prisspann, även om de alla befinner sig i den lägre nivån, finns det några väsentliga skillnader mellan switch o switch?
Kan man ha flera switchar, alltså inte switch efter switch, men att portarna i routern leder vidare till två separata switchar till exempel?

Det är mest saker som antalet portar som bestäms av priset i de lägre segmenten. Se också till att alla portarna på switchen har minst gigabit-portar. Vissa verkar fortfarande sitta kvar med 100Mbit portar. Sen blir det dyrare om man ska ha Power-over-Ethernet och andra "specialtekniker".

Ja, du kan ha flera switchar, även efter varandra. Routern bör stödja spanning tree så det spelar nog inte ens någon roll om du kopplar switcharna i cirklar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Inga större skillnader i switchar för hemmabruk, de behöver inte dirigera trafiken på samma sätt som en router så de är mycket mindre kritiska. Och du kan köra flera switchar i samma nät utan problem!

Flaskhalsen som blir är att du har bara 1 Gb mellan switcharna förutsatt att du har Gigabitutrustning och inte alltför kassa nätverkskablar (Cat 5e/Cat 6) men i realiteten så är det sällan hemmaanvändare flaskar ett gigabitnät.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, du kan ha flera switchar, även efter varandra. Routern bör stödja spanning tree så det spelar nog inte ens någon roll om du kopplar switcharna i cirklar.

Det är väl inga enkla bredbandsroutrar och enkla switchar som stödjer STP?
Så man bör nog undvika att koppla ringar...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av madtop:

Det är väl inga enkla bredbandsroutrar och enkla switchar som stödjer STP?
Så man bör nog undvika att koppla ringar...

Jag har faktiskt ingen aning. Jag trodde det var standard, men kanske inte.

Ja, man behöver ju inte koppla i ringar med mening

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag har faktiskt ingen aning. Jag trodde det var standard, men kanske inte.

Ja, man behöver ju inte koppla i ringar med mening

Skrivet av madtop:

Det är väl inga enkla bredbandsroutrar och enkla switchar som stödjer STP?
Så man bör nog undvika att koppla ringar...

Har läst lite om spanning tree.. men känner inte direkt att jag har koll på läget. Jag skulle inte koppla i loop utan att vara säker. Jag vet att mina Cisco 2950(?) nåt stödjer det och att vi testade på förra LANet. Då kopplade vi dubbla kablar mellan två switchar och en router, sex kablar totalt. Upplevde inga problem men var beredd på att dra ur kablarna i början.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Jaha, switch heter det!

Blir det någon flaskhalseffekt eller så?

med hubb blir det det, men med en switch flyter det på i princip lika bra som med en kabel till varje dator.

EDIT: grymt prisvärd 5-portars switch! http://www.dustinhome.se/product/5010623185/d-link-des-105-10...
EDIT 2: oops, den var visst bara 10/100mbps. ganska värdelöst då.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HenKenny:

Har läst lite om spanning tree.. men känner inte direkt att jag har koll på läget. Jag skulle inte koppla i loop utan att vara säker. Jag vet att mina Cisco 2950(?) nåt stödjer det och att vi testade på förra LANet. Då kopplade vi dubbla kablar mellan två switchar och en router, sex kablar totalt. Upplevde inga problem men var beredd på att dra ur kablarna i början.

Fast Ciscos 2950:s kan ju inte klassas som enkla switchar i det här sammanhanget direkt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Har läst lite om spanning tree.. men känner inte direkt att jag har koll på läget. Jag skulle inte koppla i loop utan att vara säker. Jag vet att mina Cisco 2950(?) nåt stödjer det och att vi testade på förra LANet. Då kopplade vi dubbla kablar mellan två switchar och en router, sex kablar totalt. Upplevde inga problem men var beredd på att dra ur kablarna i början.

Med risk att vi går offtopic:
2950 stödjer STP. Men att koppla som ni gjorde är ganska meningslöst och kan tom med vara kontraproduktivt. För att "koppla ihop" två eller fler ethernet så måste man använda sig av link aggregation.
http://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

2950 stödjer LAG:
https://supportforums.cisco.com/document/81681/lag-link-aggre...

Permalänk

Tack för alla hjälpsamma tips!

Nu har jag kommit halvvägs och gjort något jag är lite osäker över.

Har nu införskaffat ett lan-uttag och kablarna däri anslöt jag efter T568A-wiring.
På andra ändan har jag pressat en modulkontakt och utgick från en befintlig LAN kabel som referens där jag såg att den var dragen enligt T568B-wiring. Jag körde på men insåg först i efterhand att det inte samma ordning i lan-uttaget på andra ändan, alltså T568A ordning i ena ändan och T568B i andra.

Bråttom som jag hade provade jag direkt för att få bekräftat att det inte funkar, men det gjorde det!
Så nu förstår jag inte riktigt hur det hela hänger ihop. Vilka konsekvenser har det att man har olika wiring på vardera ände?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haider of Sweden:

Bråttom som jag hade provade jag direkt för att få bekräftat att det inte funkar, men det gjorde det!
Så nu förstår jag inte riktigt hur det hela hänger ihop. Vilka konsekvenser har det att man har olika wiring på vardera ände?

Ingen alls, datorn känner själv igen vilken typ du använder och anpassar sig.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Ingen alls, datorn känner själv igen vilken typ du använder och anpassar sig.

Misstänkte att det möjligen var så. Men varför alls ha olika sätt att koppla om det i slutändan inte kommer ha någon betydelse?

Om en av ändarna ansluts till en switch, kommer de ha någon negativ konsekvens? För du säger att datorn känner själv igen vilken typ - hur är det med andra apparater, tex digitalbox, Xbox, mm?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haider of Sweden:

Misstänkte att det möjligen var så. Men varför alls ha olika sätt att koppla om det i slutändan inte kommer ha någon betydelse?

Om en av ändarna ansluts till en switch, kommer de ha någon negativ konsekvens? För du säger att datorn känner själv igen vilken typ - hur är det med andra apparater, tex digitalbox, Xbox, mm?

En switch med gigabit känner definitivt igen det. Inte säker på vad som gäller för en 100 Mbit, där får man själv kolla. Man har den tvinnade typen av kontakt då den gamla standarden användes för att man skulle kunna koppla ihop två datorer utan en switch mellan.

Nu för tiden bör man alltid använda raka kablar, råkar man ha en annan typ finns det risk att viss utrustning inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss denna:
https://www.komplett.se/netgear-5-x-gigabit-av-switch/777031

Har bara testat den med 100 Mbps, eftersom jag har en gammal router från Telia. Men får snart hem en ny TG799 från Telia och den ska väl klara Gigabit, så då får vi se vad den går för...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem

Automatisk korskoppling, Auto MDI-X finns i praktiken hos alla Gbit ethernetportar men på 10/100 portar är det inte säkert att det finns.
http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_Dependent_Interface#Auto_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så, för att vara på den säkra sidan och så att inte gammal utrustning inte funkar någon dag - vilken ordning bör jag använda?

Om det sen råkar bli så att jag är för lat för att ordna till det som jag anvisas, vad är det värsta som kan hända, förutom att den gamla utrustningen inte kommer känna av internet. Kan det bli skada på elektroniken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Automatisk korskoppling, Auto MDI-X finns i praktiken hos alla Gbit ethernetportar men på 10/100 portar är det inte säkert att det finns.
http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_Dependent_Interface#Auto_...

Tekniken går väl mer och mer åt det, istället för att behöva köpa korsade/raka kablar?

Kom ihåg när man försökte få internet/nätverket att fungera..hade man hyfsat stort nätverk gällde det att tänka till ordentligt. Så man inte stod med 10 meter korsad kabel...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Så, för att vara på den säkra sidan och så att inte gammal utrustning inte funkar någon dag - vilken ordning bör jag använda?

Om det sen råkar bli så att jag är för lat för att ordna till det som jag anvisas, vad är det värsta som kan hända, förutom att den gamla utrustningen inte kommer känna av internet. Kan det bli skada på elektroniken?

Fasta kablar ska alltid vara raka och man använder installationskabel och väggutag i båda ändar, inte fast uttag i ena änden och en patchkabekontkakt i andra, det ger på sikt problem med glapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fasta kablar ska alltid vara raka och man använder installationskabel och väggutag i båda ändar, inte fast uttag i ena änden och en patchkabekontkakt i andra, det ger på sikt problem med glapp.

Rörande vägguttag i båda ändarna - jag har en speciell situation där min nuvarande lösning vägguttag-patchkabelkontakt var det enda jag kunde använda mig av.

Rörande din rekommendation om raka kablar så undrar jag vilken kabelordning som gäller, T568A eller T568B? Eller så spelar det troligen ingen roll så länge de är kopplade likadant i båda ändarna = raka kablar, korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Rörande vägguttag i båda ändarna - jag har en speciell situation där min nuvarande lösning vägguttag-patchkabelkontakt var det enda jag kunde använda mig av.

Rörande din rekommendation om raka kablar så undrar jag vilken kabelordning som gäller, T568A eller T568B? Eller så spelar det troligen ingen roll så länge de är kopplade likadant i båda ändarna = raka kablar, korrekt?

En rak kabel är som sagt rak.

När man "mind-mappar" kan man tänka att den inte finns, dvs oavsett hur många raka på rad blir effekten samma.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Rörande vägguttag i båda ändarna - jag har en speciell situation där min nuvarande lösning vägguttag-patchkabelkontakt var det enda jag kunde använda mig av.

Rörande din rekommendation om raka kablar så undrar jag vilken kabelordning som gäller, T568A eller T568B? Eller så spelar det troligen ingen roll så länge de är kopplade likadant i båda ändarna = raka kablar, korrekt?

Kabel och kontakt måste passa ihop om det ska fungera glappfritt och kombinerar du fel så brukar det bli strul på sikt.
B kopplingen är de facto standard.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera HP 1410 serien, har själv en HP1410-24G efter min pfsense maskin på mitt gigabit fiber och är extremt nöjd men 24 portas switch som jag har, du lär inte behöva 24 portar men 5 portars varianten kostar bara runt 500 så den är ett bra köp om man klarar sig på det.

HPs smarta switch är i samma serie kan vara ett alternativ om du vill köra separata vlan IDs för tex digital TV och ip-telefoni

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

En switch med gigabit känner definitivt igen det. Inte säker på vad som gäller för en 100 Mbit, där får man själv kolla. Man har den tvinnade typen av kontakt då den gamla standarden användes för att man skulle kunna koppla ihop två datorer utan en switch mellan.

Nu för tiden bör man alltid använda raka kablar, råkar man ha en annan typ finns det risk att viss utrustning inte fungerar.

Alla TP sladdar är tvinnade, men jag antar att du menar korsade vs raka?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JenzA:

Alla TP sladdar är tvinnade, men jag antar att du menar korsade vs raka?

Precis. Lite dumt ordval. Jag skyller det hela på för lite blod i alkoholomloppet.

Permalänk

En sista fråga

Vad händer med IP adresserna? Just nu har jag strukturen 192.168.1.x
Kommer nya nummer tilldelas som vanligt eller blir det något annat? För jag sitter o oroar mig över hur min telia-router kommer att hantera en extern switch...