Problem med operativ i SSD disk.

Permalänk
Medlem

Problem med operativ i SSD disk.

Halloj! Har ett (vad jag har förstått) ganska vanligt problem. Jag installerar Ubuntu 14.04 i min SSD disk som jag har i min bärbara Fujitsu dator. Det jag är ute efter är att kunna ha operativet i SSDn och filerna lagrade på min HDD. Dock när jag drar installationen så går det super fram tills jag monterar partitioner i HDDn. Då så försvinner plötsligt installationen i SSDn och datorn säger att den inte hittar något att boota från. SSDn finns inte änns då i BOOT menyn innan jag tar bort ALLA paritioner och gör om det.

Någon som vet vad som kan vara felet. Märker att ssdn är /dev/sdb medan HDDn heter /dev/sda. Kan det göra någon skillnad i vad datorn väljer att boota ifrån?

Permalänk
Medlem

Jag tror problemet ligger i att när jag endast har installationen i SSDn så hittar datorn att operativet ligger där, men när jag sedan slänger in en partition att lagra filerna i HDDn som står som /dev/sda/ så bootar den först av någon anledning där ifrån och blockar ut min SSD för att änns visas i BOOT listan. Har hört att man då bara ska plugga ut HDDn och då automatiskt efter en Boot så ställs SSDn in som Primär disk. Kommer dock inte åt HDDn, så tänkte ifall någon vet hur man gör det manuellt?