Permalänk

Har objektiven STM i detta kit?

Hej, funderar på att åka och köpa denna idag, http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera/sys...

Tänkte köpa denna då jag även tänkte filma lite och objektivet ska typ vara ljudlös vid zoomning. Men är det bara det ena objektivet i detta kit som har STM?

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Hej, funderar på att åka och köpa denna idag, http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera/sys...

Tänkte köpa denna då jag även tänkte filma lite och objektivet ska typ vara ljudlös vid zoomning. Men är det bara det ena objektivet i detta kit som har STM?

STM innebär inte tyst objektiv vid zoom utan tyst och snabb autofokusering.

Canon säljer paket av 700D och 100D med 18-55 både med och utan STM och det står inget i texten på länken ovan.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Bilden visar dock ett STM-objektiv. Det står däremot inget så ingen garanti.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att läsa innantill eg? Det står ju att det, i paketet, ingår Canon EOS 700D 18-55IS STM + Tamron AF Di II 55-200 4-5.6. Är man osäker på fall tamronobjektivet har STM kan man såklart googla på det. STM är ju dock en Canon-teknik så ett objektiv från Tamron skulle, i bästa fall, ha något _liknande_. Jag skulle dock säga att det är mycket osannolikt eftersom den inte har något annat "tillägg" i namnet än "Di II", vilket står för "Digitally Integrated" eller något annat flashigt och betyder att det är anpassat för kameror med APS-C-sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Hur svårt är det att läsa innantill eg?

Onödigt tillägg till ett annars bra inlägg med bra info.

Nej riktigt, Tamron har ingen STM, men stirra dig inte blind på det för även om det är tyst så är ljudet ur kameran skit utan extern mick.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Onödigt tillägg till ett annars bra inlägg med bra info.

Nej riktigt, Tamron har ingen STM, men stirra dig inte blind på det för även om det är tyst så är ljudet ur kameran skit utan extern mick.

Ok men då köper jag versionen med endast canon objektivet och så får jag köpa ngt annat objektiv vid senare tillfälle. Tanken är ju främst att köpa kamran för fota med men är ju kul att kunna filma ibland också. Har net on net ngn extern mic?
Ska dit i eftermiddag.

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej riktigt, Tamron har ingen STM, men stirra dig inte blind på det för även om det är tyst så är ljudet ur kameran skit utan extern mick.

Jag har funderat lite över hur mycket ljud som fortplantar sig till micken om man har den monterad i kamerans blixtsko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Hur svårt är det att läsa innantill eg? Det står ju att det, i paketet, ingår Canon EOS 700D 18-55IS STM + Tamron AF Di II 55-200 4-5.6. Är man osäker på fall tamronobjektivet har STM kan man såklart googla på det. STM är ju dock en Canon-teknik så ett objektiv från Tamron skulle, i bästa fall, ha något _liknande_. Jag skulle dock säga att det är mycket osannolikt eftersom den inte har något annat "tillägg" i namnet än "Di II", vilket står för "Digitally Integrated" eller något annat flashigt och betyder att det är anpassat för kameror med APS-C-sensor.

Inget jag kunde se i mobilversionen av sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har funderat lite över hur mycket ljud som fortplantar sig till micken om man har den monterad i kamerans blixtsko.

Tillräckligt mycket för att man vill ha den gummiupphängd.
T.om från min bomm låter hörs det i handtaget när man greppar om eller gör små rörelser.

Så, micen måste vara gummiupphängd om man vill göra så lite som möjligt i post.
Å andra sidan vill man ändå arbeta med ljudet i post men det är i regel konstanta ljud man vill ha bort (bakgrund) samt EQ på röster osv så man får mer karaktär i de olika skådespelarnas röster.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har funderat lite över hur mycket ljud som fortplantar sig till micken om man har den monterad i kamerans blixtsko.

Det blir en del, men som sagt det finns jäkligt små shock-mounts nu för tiden. Men på stativ eller om man står still så hörs i princip inget så länge man inte ändrar inställningar, att ändra bländare på en DSLR låter som en mindre jordbävning
Det är därför tacksamt med manuella gluggar med steglös bländare tex Samyang mfl.