Permalänk
Medlem

Pixmania luras?

Hej alla!

Jag tänkte uppmana er att vara extra uppmärksamma genom att lägga ut ett citat från senaste numret av Råd & Rön om att Pixmania manipulerar kundkorgen innan checkout:

Citat:

Den som handlar på nätbutiken Pixmania måste vara uppmärksam - precis innan det är dags att betala lägger butiken oombedd en extra vara i kundkorgen...

Dom skriver om en kund som beställt en produkt för 280:- och när hon skulle betala upptäckte att summan var på 500:-. Då visade det sig att det låg ett ViPix-kort i kundvagnen. Tur att hon var uppmärksam. Det hade varit lättare att missa om hon hade beställt för mer pengar dock. Hon har försökt att kontakta Pixmania utan framgång.

Citat:

Även Råd & Rön har försökt komma i kontakt med företaget, utan resultat. Men ett par testköp visar att företaget fortsätter att lägga oönskade varor i kundkorgen.
- Det är absolut inte god affärssed; det är kunden som ska välja vilka varor som ska köpas...säger Maria Wizell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

M.a.o. kolla alltid en extra gång i kundkorgen innan OCH efter betalning.

(p.g.a. upphovsrättsliga skäl kan inte hela texten återges, utan bara redaktionella citat)

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Köp inte från Pixmania alls. Allmänt känt.
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=374

Permalänk
Entusiast

Varför handlar folk fortfarande från det där skitföretaget? Har folk inte lärt sig än?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte alla som vet vad prisjakt och sweclockers är...

Jag ville ändå uppmärksamma denna artikeln här.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bläckman:

Tyvärr inte alla som vet vad prisjakt och sweclockers är...

Jag ville ändå uppmärksamma denna artikeln här.

Fast Pixmania är ju stamgäster i Plus, Råd och Rön och konsumeträttssidorna i alla stora dagstidningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläckman:

Hej alla!

Jag tänkte uppmana er att vara extra uppmärksamma genom att lägga ut ett citat från senaste numret av Råd & Rön om att Pixmania manipulerar kundkorgen innan checkout:

Dom skriver om en kund som beställt en produkt för 280:- och när hon skulle betala upptäckte att summan var på 500:-. Då visade det sig att det låg ett ViPix-kort i kundvagnen. Tur att hon var uppmärksam. Det hade varit lättare att missa om hon hade beställt för mer pengar dock. Hon har försökt att kontakta Pixmania utan framgång.

M.a.o. kolla alltid en extra gång i kundkorgen innan OCH efter betalning.

(p.g.a. upphovsrättsliga skäl kan inte hela texten återges, utan bara redaktionella citat)

Som många säger så vist detta företag är som dom är sen länge tillbaks.... men det är nått safe köp dom lägger in och detta går att plocka bort. Men jag vet det är störande. Men tydligen något dom alltid lägger på. och ditt citat att kolla en extra gång i kundvagnen va nu ganska roligt ,Jag menar vist går man ALLTID igenom sin kundvagn innan man trycker på bekräfta knappen eller är det bara du som beställ vara pang direkt till betala? om så är det nog du som borde ta detta på alvar

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite roligt när man läser på de flesta omdömen att dem gör fel med diverse saker och försöker komma på så många olika ursäkter som möjligt, men sen kan man ändå se någon 10/10 här och där som kommenterar att de är 'perfekta' och dessa konton har kommenterat på 7 olika mobiltelefoner under ett år där dom säger att den är perfekt eller annat och dessa är självklart sålda av just Pixmania

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskfile:

Som många säger så vist detta företag är som dom är sen länge tillbaks.... men det är nått safe köp dom lägger in och detta går att plocka bort. Men jag vet det är störande. Men tydligen något dom alltid lägger på. och ditt citat att kolla en extra gång i kundvagnen va nu ganska roligt ,Jag menar vist går man ALLTID igenom sin kundvagn innan man trycker på bekräfta knappen eller är det bara du som beställ vara pang direkt till betala? om så är det nog du som borde ta detta på alvar

Jag tycker alltid att det är allvarligt när företag utnyttjar att folk är godtrogna. Enligt artikeln uppger kvinnan att det var nära att hon gått på den minan och det borde innebära att det finns fog att anta att denna varning är befogad, eller?

Tagit bort kommentar gällande stavning
Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att TS lyfter fram informationen? Ser inte vad sin skulle vara det negativa. Dom försökte göra samma sak med mig för ett antal år sen, lade dit extra försäkringar, VIP kort och bla bla. Så man ska alltid dubbelkolla sin kundvagn innan man bestället nåt ifrån det där stället.
Om man man nu tänkt beställa från Pixmania, finns ju 10 tusentals bättre butiker i och för sig.

Tagit bort svar på otrevligheter
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det är väl bra att TS lyfter fram informationen? Ser inte vad sin skulle vara det negativa. Dom försökte göra samma sak med mig för ett antal år sen, lade dit extra försäkringar, VIP kort och bla bla. Så man ska alltid dubbelkolla sin kundvagn innan man bestället nåt ifrån det där stället.
Om man man nu tänkt beställa från Pixmania, finns ju 10 tusentals bättre butiker i och för sig.

Aldrig beställt där dock har jag inte vetat att dom varit skumma på det sättet.
Bra att veta dock, inte alla som kollar dessa tidningar som råd och rön eller vad det hette.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad vill du få fram utav dina inlägg? Alla här vet att Pixmania är en relativt dålig butik, så varför försvarar du dom?

Ts upplyser om detta kundvaruproblem, Fläskfile ser det som ett ickeproblem då man ska kolla sin kundvagn först, Ts hävdar då att "gemene man" inte kollar sina inlägg så noga innan man skickar dem.

On topic: Pixmania suger. Bra och billiga varor, noll till nästan noll möjlighet att nyttja dina konsumenträttigheter.

Tagit bort citat/otrevligheter och svar
Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

att de lägger i extra "erbjudanden" innan kassan är ju inget nytt, det har de gjort sen åratal tillbaka. det går iaf att klicka ur, och man får vara rätt ouppmärksam för att missa det.

värre tycker jag är att de uppenbarligen samarbetar med spamföretag. ganska raskt efter att jag använt en dedikerad @ där så började flodvågen av skit från all möjlig håll strömma in till densamma. knappast en tillfällighet liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Köpte HD5850 när den höll på att fasas ut, pengar drogs och varan kom aldrig.

Mejlade två veckor efter min beställning, fick svar att de hade skickat.

Efter 10 dagar meljade jag Pixmania som då säger att varan inte längre finns(Fanns i lager när jag beställde), inget ord om återbetalning.

Mejlade igen för att begära pengar tillbaka, fick svar vecka senare om att de inte har fått pengar från mig. Svarade tillbaka med kvittobevis och banktransaktion. Då ville de ge mig ett tillgodo alternativ, bara använda pengarna på deras sajt. Flera mejl senare gav de sig och skickade tillbaka pengarna till mitt konto.

Undrar vilka tomtenissar de har anställt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Nej precis, ingen fråga är för dum egentligen (sålänge den är informativ ). Alltså fläskfile du har rätt i att man alltid bör undersöka sin kundvagn innan man betalar, alla bör göra det även om dom är medvetna eller icke-medvetna kunder. Men det är en sak att kontrollera sin kundvagn, och en sak att behöva kontrollera sin kundvagn. Man ska alltid kontrollera innan man betalar, men man ska inte behöva kontrollera. Alla butiker och säljare bör följa en god affärssed och låta kunden välja själv vilka varor/tjänster hen vill ha. Detta leder till tillit mellan kund och säljare. Om man inte kan lita på säljare (vilket man inte kan idag) så finns det faktiskt ett problem. Även om jag i stort sett vet ifall säljaren försöker lura mig eller inte så skulle säljaren t.ex. kunna lura min mamma som tror på allt säljarna säger. Off-topic: Har inte min mamma rätt att handla utan att bli lurad? Vem fam vare som lura henne?! Oj nu sprack jag On-Topic: Men som sagt, man bör alltid kontrollera, men säljarna bör även följa en god affärssed

Ursäkta min wall-of-text här

Tagit bort citat/otrevligheter
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskfile:

Som många säger så vist detta företag är som dom är sen länge tillbaks.... men det är nått safe köp dom lägger in och detta går att plocka bort. Men jag vet det är störande. Men tydligen något dom alltid lägger på. och ditt citat att kolla en extra gång i kundvagnen va nu ganska roligt ,Jag menar vist går man ALLTID igenom sin kundvagn innan man trycker på bekräfta knappen eller är det bara du som beställ vara pang direkt till betala? om så är det nog du som borde ta detta på alvar

Tyckte det framgick ganska tydligt av TS inlägg att denne visste "vad saker är och hur de fungerar".

Sedan kan man förstås säga att den absoluta majoriteten på ett ställe som detta bör vara väl medveten om hur det ligger till med vissa företag, och näthandel i allmänhet. Å andra sidan ser och hör vi fortfarande reportage om hur yngre personer har lurats av någon sida på nätet.

Tagit bort citat/otrevligheter
Permalänk
Medlem

Det jävla skitföretaget igen? dom sitter i frankrike när ska folk lära sig att dom skiter i svenska lagar vad som gäller osv... tragiskt.

Permalänk
Medlem

fortfarande, alltså? hmm, bra att man har som princip att inte handla därifrån då.

höll på att köpa en telefon därifrån för 3-4 år sedan eftersom den inte hade lanserats i Sverige vid den tidpunkten. även då noterade jag att de försöke pracka på deras extra tjänst i varukorgen. som tur är slutförde jag aldrig köptet (vände mig till en bättre butik i Tyskland istället) och kommer ALDRIG handla från Pixmania

Permalänk
Medlem

Well för sisådär 7-8 år sedan köpte jag en trådlös accesspunkt av pixmania. Fick en 5 portars ethernet-switch istället. Åtskilliga returer och telefonsamtal senare, samtliga med samma 5 portars switch i retur, så fick jag pengarna tillbaka. Blev efter sådär 4 månader -40SEK netto pga valutakonvertering.

De ändrande även i min kundvagn/order efterhand så att det såg ut som att jag beställt en switch. De verkade glömt att man fick en orderbekräftelse via mail...

Århundradets sämsta pissföretag, undvik oavsett hur bra deras "erbjudanden" verkar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Moderator
Moderator

...vad pågår här?

Lugn i forumet, respekt. Trevlig ton. Regel 1 folk, ok?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers