Problem att mappa diskar från ett NAS i Windows 7

Permalänk

Problem att mappa diskar från ett NAS i Windows 7

Hej!

Jag har fyra datorer i nätverket varav 2 använder Windows 7och 2 använder WinXP. Har en Zyxel NAS 325v2 från vilken jag vill mappa ut virtuella diskar på datorerna.

När jag bara använde WinXP var det inga problem att ha dessa diskar mappade på bägge datorerna med samma användarnamn och lösen kopplat till NASet. I Windows 7 får jag däremot problem. Har precis installerat om en maskin och skulle mappa ut diskarna med hjälp av Zyxels assistent för detta. Jag anger användare (admin) och lösen, disken får en enhetsbokstav och jag bockar i att disken ska återanslutas vid inloggning.

Så långt är det bra och jag kommer åt diskarna men så fort jag startar om datorn står det att "nätverksenheter kunde inte återanslutas". Går man in utforskaren är det ett rött kryss över de 4 mappade diskarna. Den första jag klickar på kommer jag in på men försöker jag med nästa får jag följande felmedelande:

"Ett fel uppstod vid återanslutning av Z: till \192.168.0.105\film
Microsoft Windows Network: Flera samtidiga serveranslutningar eller resurser som delas av samma användare som använder mer än ett användarnamn tillåts inte. Koppla från alla tidigare anslutningar till servern eller de delade resurserna och försök igen.

Anslutningen har inte återställts."

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad det betyder....

Jag har testat att skapa en ny användare i NASets administrationspanel och på denna dator mappa diskarna som denna användare men det hjälper inte heller. Skulle varje disk behöva ha en egen användare?

Jag har däremot inga problem att komma åt mapparna på NASet genom att bläddra i nätverket men det är omständigare och jag vill gärna få mappningen att fungera.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Pröva göra ett CMD-script och lägga i autostart som innehåller följande:

@echo off
net use z: \\SERVER\Resurs /u:user password /persistent:yes

Det brukar funka bättre än att "mappa" via GUI.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk

Tack olger!

Är det en fil som heter "autostart" som jag ska lägga in det i eller ska jag skapa en sådan?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K, MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB, Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av overthemoon:

Tack olger!

Är det en fil som heter "autostart" som jag ska lägga in det i eller ska jag skapa en sådan?

Nja du har en mapp i startmenyn som heter antingen Autostart eller Startup, där lägger du ett så kallat batch-script (googla om du inte vet hur det fungerar) som du kan döpa till vad du vill, bara det innehåller scriptet från mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX