Permalänk

Dator gör internet värdelöst

Hej!
Jag byggde ihop en dator åt min äldre bror för ungefär 10 månader sen. Det har alltid varit så att internet på den datorn går väldigt segt i just webbläsare.. Extremt långsamt går det på just den datorn. Ibland går ping upp i t.ex. programmet Ventrilo upp till flera tusen i några sekunder.
Sen är det även så att när denna dator startas så blir internet hur segt som helst för dom två andra datorerna vi har på nätverket.
Vad kan vara felet? Stör mig så oerhört mycket på att han ska ha sin dator igång och att internet bli oanvändbart även för mig då....

Skriver specs på datorn som skapar problemen ifall att de behövs:
CPU: AMD FX8350
Moderkort: Gigatebyte GA-970A
Ram: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ (inte nödvändigt att veta tror jag)

Tror det borde vara viktigast att veta moderkortet eftersom att det är där nätverkskortet sitter så skriver inte mer specs. Fråga mig något om det behövs!
Hoppas på hjälp nu, otroligt less detta!!

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

fel drivrutiner? är internet segt när datorn är avstängd? för svagt internet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kolla alltid drivrutiner när något strular. Tillverkarens hemsida är första stället att leta på (för moderkortet). I annat fall är ju ett enkelt nätverkskort billigt att prova med.

Permalänk
Medlem

Har ni adsl? Stäng isf av utorrent, även om han inte använder det. Stäng även av spotify och liknade program som kan dra bandbredd

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

fel drivrutiner? är internet segt när datorn är avstängd? för svagt internet?

Internet är inte segt när datorn är avstängd. Det konstiga är att man börjar känna lagget direkt datorn ens är vid "Windows Startas" skärmen. Vi har 8mbit, vilket är svagt. Men det ska väl inte lagga redan vid Windows Startas?

Skrivet av Alven72:

Kolla alltid drivrutiner när något strular. Tillverkarens hemsida är första stället att leta på (för moderkortet). I annat fall är ju ett enkelt nätverkskort billigt att prova med.

Ja får väl kolla det, men är helt säker på att jag installerat drivrutiner.

Skrivet av eparaggare:

Har ni adsl? Stäng isf av utorrent, även om han inte använder det. Stäng även av spotify och liknade program som kan dra bandbredd

Absolut har vi stängt av utorrent och allt sådant. Den kan stå där helt utan program igång och internet laggar pågrund av den.

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Den är väl full med virus och agerar bot i något illegalt nät. Enbart äkta programvara från kända/säkra källor? Vilket antivirusprogram?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Prova nytt nätverkskort. Samtidigt kan du prova att byta ut kabeln.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Den är väl full med virus och agerar bot i något illegalt nät. Enbart äkta programvara från kända/säkra källor? Vilket antivirusprogram?

Det är den absolut inte eftersom att detta felet uppstod första gången jag startade den efter att jag byggt ihop den. Det enda som finns i datorn är i princip webbläsare och CS-GO.

Skrivet av dannesthlm:

Prova nytt nätverkskort. Samtidigt kan du prova att byta ut kabeln.

Får väl testa detta också

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Avstängd

Virus kanske?
Kolla i routern hur mycket data hans uppkoppling skickar och tar emot när ni sätter igång den.

Ge varje maskin varsitt lokalt IP i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att starta upp med en Linux LiveCD (rekommenderar Linux Mint om du är ovan) och se om det blir segt då också. Du kan ju surfa från en LiveCD

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare