Plockat isär extern hdd

Permalänk

Plockat isär extern hdd

Plockade isär en wd 1tb extern hdd och har kopplat in den via sata i datorn men datorn vill inte starta med den i. har kollat att den hittar den i bios... Vad kan felet vara

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Kolla bootordningen i BIOS å välj den disk där bootloadern ligger

jag kollade att 1a är min vanliga ssd med win 7

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Antar att du kopplat in den med strömkabeln också?
Jag har inte haft några problem med de WD diskar jag plockat isär, brukar rulla på fint.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Antar att du kopplat in den med strömkabeln också?
Jag har inte haft några problem med de WD diskar jag plockat isär, brukar rulla på fint.

ja.. Testade i en annan dator men samma sak hände där. Anledningen att ja plocka isär den är för att den åkte i golvet för ett tag sen.. antar att den har sagt upp sej

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Trasiga diskar bruka hindra datorn från att starta.

Du bör berätta mer exakt vad som händer när datorerna inte startar och om du får några meddelanden på skärmen. Annars vågar ingen bekräfta något.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova från en livelinux, men om den gått i golvet är det nog nått som gått sönder mekaniskt i disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Trasiga diskar bruka hindra datorn från att starta.

Du bör berätta mer exakt vad som händer när datorerna inte startar och om du får några meddelanden på skärmen. Annars vågar ingen bekräfta något.

Datorn fastnar på windowsloggan och inget mer händer sen.. Tar lite längre tid för datorn att nå dit oxå..

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

Datorn fastnar på windowsloggan och inget mer händer sen.. Tar lite längre tid för datorn att nå dit oxå..

Ok då är den utan tvekan trasig.

Hoppas du inte hade något viktigt på den för det kostar 4000 till över 10000 att lämna in för att rädda beroende på hur allvarligt skadorna är. Alla har dom priserna. Bara undersöknings priset varierar.

Möjligen kan det funka att byta kretskort. Det stora problemet är att få tag på en likadan hårddisk med samma version av kretskortet eller firmware men inte ens då är det säkert att det funkar.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ok då är den utan tvekan trasig.

Hoppas du inte hade något viktigt på den för det kostar 4000 till över 10000 att lämna in för att rädda beroende på hur allvarligt skadorna är. Alla har dom priserna. Bara undersöknings priset varierar.

Möjligen kan det funka att byta kretskort. Det stora problemet är att få tag på en likadan hårddisk med samma version av kretskortet eller firmware men inte ens då är det säkert att det funkar.

okej.. segt. Hade mest filmer som jag "köpt"
Tack för svaren

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W