blir min 8350 överdrivet varm med en hyper 212?

Permalänk
Medlem

blir min 8350 överdrivet varm med en hyper 212?

Som sagt så har jag en 8350 kyld av en 212a. Jag vet inte om problemet är ett par nya RAM eller om det är värmen riktigt. Jag satte in ett par nya RAM till i datorn förra veckan. Sen spelade jag cs:go med några kompisar dagarna efter det. Och efter några timmar så frös datorn så jag startade om och började kolla temps. Då kom jag fram till att den fryser vid 86,5 grader på cpun. Det är väl ändå lite överdriven temp? Jag minns inte vad kylpastan heter men det är den med mycket silver i. Men den borde väl inte gå så varmt i cs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hyper 212 är en bra kylare för priset. Hyper 212 är inte en skit bra kylare för överklockning. Hur mycket har du överklockat processorn? Ge mer information så kan vi se om resultatet är normalt för din kylare.

Permalänk
Medlem

antingen har du överklockat för mycket eller så sitter kylaren helt fel.

86 grader är massor för den processorn

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hyper 212 är en bra kylare för priset. Hyper 212 är inte en skit bra kylare för överklockning. Hur mycket har du överklockat processorn? Ge mer information så kan vi se om resultatet är normalt för din kylare.

Ursäkta, glömde skriva att den går i stock och volten är inte ändrad på. Jag vet att 212an är bra ppk, det bör därför jag köpte den. Men det går väldigt varmt. Jag har kört fläkten i pull för att inga slå i minnena...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ursäkta, glömde skriva att den går i stock och volten är inte ändrad på. Jag vet att 212an är bra ppk, det bör därför jag köpte den. Men det går väldigt varmt. Jag har kört fläkten i pull för att inga slå i minnena...

Skickades från m.sweclockers.com

då är den väl felmonterad då min håller sig på 45 grader full load med lite grövre kylare änn dig, och 62 grader med hög klock

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

då är den väl felmonterad då min håller sig på 45 grader full load med lite grövre kylare änn dig, och 62 grader med hög klock

Då får jag väl be coolermaster att göra om sin beskrivning.. för den har jag följt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

den beskrivningen är skit, jag använde youtube när jag monterade min första gången. Är det inte typ 60-65 grader som är max på en 8350?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

den beskrivningen är skit, jag använde youtube när jag monterade min första gången. Är det inte typ 60-65 grader som är max på en 8350?

62c core 70c socket eller något sånt har jag för mig.

jag har också monterat 212 och då använd medföljande beskrivning och det har aldrig varit några problem för mig

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

den beskrivningen är skit, jag använde youtube när jag monterade min första gången. Är det inte typ 60-65 grader som är max på en 8350?

Manualen är inget fel på imo. Det viktiga är att veta vilka delar man ska ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakob55:

Manualen är inget fel på imo. Det viktiga är att veta vilka delar man ska ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Min första tanke är att du nog har lagt på för mycket kylpasta.Då blir pastan verkningslös.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Min första tanke är att du nog har lagt på för mycket kylpasta.Då blir pastan verkningslös.

Jag har ett tunt fint lager över cpun, jag säkerställde även det häromdan med att byta pastan.

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att kylaren sitter riktigt kan du testa att ta på flänsarna och känna om de är varma. Testa även att ta direkt på heatpipesen, Hetapipesen skall vara duktigt varma. Är dem inte det finns det 2 möjliga orsaker:

1: Du har ändå monterat fel på något sätt
2: Heatpipesen är trasiga (tex inte fyllda med gas)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakob55:

Jag har ett tunt fint lager över cpun, jag säkerställde även det häromdan med att byta pastan.

Hur gör du när du lägger på pastan och monterar kylaren?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ursäkta, glömde skriva att den går i stock och volten är inte ändrad på. Jag vet att 212an är bra ppk, det bör därför jag köpte den. Men det går väldigt varmt. Jag har kört fläkten i pull för att inga slå i minnena...

Skickades från m.sweclockers.com

När man kör bara en fläkt i pull, så får man sämre kylning än push. Har du otur så blir den väldigt mycket sämre för att fläkten bara drar in luft från sidorna närmast sin ram och inte genom hela kylflänsarna, eftersom det inte sitter några "väggar" på sidorna.

Luften vill ju åka den enklaste vägen och vid pull blir det från sidan och inte genom allt.

Låga minnen bör man alltid skaffa, så att man alltid kan köra fläkten tryckandes genom hela flänsen, gärna med en extra fläkt som är lite svagare som hjälper till i pull, men inte enbart en pull.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Är du helt säker på att kylaren sitter riktigt kan du testa att ta på flänsarna och känna om de är varma. Testa även att ta direkt på heatpipesen, Hetapipesen skall vara duktigt varma. Är dem inte det finns det 2 möjliga orsaker:

1: Du har ändå monterat fel på något sätt
2: Heatpipesen är trasiga (tex inte fyllda med gas)

Heatpipesen är hyffsat varma och rar man längst in på kylaren så anser jag den vara ganska varm. Jag har monterat enligt beskrivningen och kan inte rkitigt se vad som är fel.

Skrivet av Mange43:

Hur gör du när du lägger på pastan och monterar kylaren?

Jag lägger på en liten klick, typ en halv ärta i mitten på processorn. Det är så jag har fått det bäst utsmetat så att det inte blir för tjockt men ändå täcker det mesta av ytan.

Skrivet av blackeagle:

När man kör bara en fläkt i pull, så får man sämre kylning än push. Har du otur så blir den väldigt mycket sämre för att fläkten bara drar in luft från sidorna närmast sin ram och inte genom hela kylflänsarna, eftersom det inte sitter några "väggar" på sidorna.

Luften vill ju åka den enklaste vägen och vid pull blir det från sidan och inte genom allt.

Låga minnen bör man alltid skaffa, så att man alltid kan köra fläkten tryckandes genom hela flänsen, gärna med en extra fläkt som är lite svagare som hjälper till i pull, men inte enbart en pull.

Det är sant som du säger, men jag tycker inte effekten borde bli så stor, fast sen är ju jag ingen fysiker eller vad det heter. Tyvärr hade jag inte möjligheten att köpa lp minnen då jag köpte begagnat...

Edit: Är det en skruv som sitter mitt under kylflänsarna? på mountingen där? Det kan vara den jag missat isf.. Ska kolla på det när jag kommer hem.