kitkat 4.4.2 vad gäller med sd kortet nu?

Permalänk

kitkat 4.4.2 vad gäller med sd kortet nu?

jag köpte nyss ett micro sd kort till min note 3 mobil , det jag undrar är vad ska jag använda det till nu ?vad går det att använda till nu på kitkat ? går ej att köra tex u torrent å skriva direkt till sd kortet längre märkte jag samt verkar det inte gå att flytta saker direkt till sd kortet från mobil minnet heller , så kan någon vänlig skäl beskriva alla funktioner som kan nyttjas med ett sd kort i kitkat ?

Permalänk
Avstängd

Det är klart du kan flytta saker till det, vad som inte går längre (vad jag förstår, har inte känt behovet av ett minneskort på Kitkat) är att installera program där. Du kan fortfarande utnyttja kortet för foton, videor, musik och liknande och en del större appar kan lägga delar av sig där.

Permalänk
Medlem

Du kan lagra media på minneskortet, men inte appar.
Formaterar du minneskortet med Ext2 så tror jag du kan installera appar på det dock. (kan själv inte testa då jag inte har plats för minneskort)

Permalänk
Medlem

app2sd? jag kör appar från minneskortet på kitkat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haptic:

app2sd? jag kör appar från minneskortet på kitkat?

Gör du det eller frågar du?
Det där med appar är väl lite upp till dess tillverkare att göra detta tillgängligt med de nya restriktioner som gäller för KK.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har lagt över nästan alla mina appar som jag själv laddat hem själv på SD kortet i efterhand och det fungerar utan problem. Man kan dock inte lägga över apparna som är förinstallerade på telefonen vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik49563:

Jag har lagt över nästan alla mina appar som jag själv laddat hem själv på SD kortet i efterhand och det fungerar utan problem. Man kan dock inte lägga över apparna som är förinstallerade på telefonen vad jag vet.

P.g.a. säkerhetsskäl så kan de mobiler med 4.4 inte lägga över appar på minneskortet, MEN vissa tillverkare har valt att ignorera detta säkerhetshål och ändra tillbaka det så att det fungerar precis som tidigare.
Du har antagligen en telefon där tillverkaren valt att ändra tillbaka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Gör du det eller frågar du?
Det där med appar är väl lite upp till dess tillverkare att göra detta tillgängligt med de nya restriktioner som gäller för KK.

Jag gör det på in S4 med 4.4.2 utan problem..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sears:

P.g.a. säkerhetsskäl så kan de mobiler med 4.4 inte lägga över appar på minneskortet, MEN vissa tillverkare har valt att ignorera detta säkerhetshål och ändra tillbaka det så att det fungerar precis som tidigare.
Du har antagligen en telefon där tillverkaren valt att ändra tillbaka det.

Vad jag läst är det apptillverkarna som kan styra det så att de kan har sin app i sdkortet och då enbart ha tillgång till denna enda, alltså vara låsta till en bestämd mapp. Så det är inte att ignorera utan bara ändra på vilka rättigheter som appen behöver, så att den inte lägger sig i systemet för mycket, om den inte behöver detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Jag gör det på in S4 med 4.4.2 utan problem..

Jupp, för att Samsung ändrade tillbaka ändringen som stock 4.4 gjorde.

Skrivet av Jalle64:

Vad jag läst är det apptillverkarna som kan styra det så att de kan har sin app i sdkortet och då enbart ha tillgång till denna enda, alltså vara låsta till en bestämd mapp. Så det är inte att ignorera utan bara ändra på vilka rättigheter som appen behöver, så att den inte lägger sig i systemet för mycket, om den inte behöver detta.

Men om de ska ha tillgång till endast en mapp så krävs det att filsystemet har stöd för rättigheter, vilket FAT inte har, och FAT är standard på minneskort. Om du använder något som har stöd för rättigheter (som t.ex. Ext2) så kan apparna lägga filer i en mapp; den mapp de har rättigheter till.
Alltså måste du formatera minneskortet med ett filsystem som har stöd för rättigheter (som Ext2) om du vill lagra appar på det.