Gtx 570 "throttling" i furmark med Normaltemp

Permalänk
Medlem

Gtx 570 "throttling" i furmark med Normaltemp

Hej.
jag har precis köpt ett beganat MSI gtx 570 Power edition.
Det står att kortet throttlar i furmark, klockar ned sig*. Hur kommer det sig om temperaturen håller sig under 80 i detta fall? Läst temp med furmark och MSI afterburner.
Kan tillägga att kortet krashar rätt ofta "Grafikkortsdrivrutinen slutade svara och har återställts". Prövat underclocka kortet till 700Mhz.

Något som är defekt?

Prövat med de nyaste drivrutinerna och kör nu med 320.49.

Phenom II x4 965 på maxtemp 55C (prime95)
GTX570 ligger inte över 75C i furmark efter 30min.
650W corsair nätagg
8gb ram
400gb HDD
skärm på 1440x900

MVH Erik

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Hedersmedlem

Då furmark inte gillas av grafikkortstillverkarna så är det just detta som händer när man kör det, allt för att inte bränna kortet. Om du har problem med kortet när du kör det normalt och testat med många olika drivrutiner och har ett nätagg som är kraftigt nog, så kan det vara fel på det och då kan du göra två saker. Det ena är att byta ut det om du har garanti på det. Det andra är att baka kortet i ugn, ja det kan hjälpa och det finns några trådar om just detta i forumet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då furmark inte gillas av grafikkortstillverkarna så är det just detta som händer när man kör det, allt för att inte bränna kortet. Om du har problem med kortet när du kör det normalt och testat med många olika drivrutiner och har ett nätagg som är kraftigt nog, så kan det vara fel på det och då kan du göra två saker. Det ena är att byta ut det om du har garanti på det. Det andra är att baka kortet i ugn, ja det kan hjälpa och det finns några trådar om just detta i forumet.

Hej. Tack för svar!
Jag körde Unigine Heaven 2 gånger nu och kortet throttlade inte på 730MHz, fick en temp på 70C max och cpu på 52C. Så kanske är lite missvisande att använad furmark, då den börjar throttla direkt.

Tack försvar. Om några lödningar är fuckade får jag väl köra ugnen. Bara krachat en gång idag efter nyinslallation av 320.49 drivisarna i cs go.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tawen:

Hej. Tack för svar!
Jag körde Unigine Heaven 2 gånger nu och kortet throttlade inte på 730MHz, fick en temp på 70C max och cpu på 52C. Så kanske är lite missvisande att använad furmark, då den börjar throttla direkt.

Tack försvar. Om några lödningar är fuckade får jag väl köra ugnen. Bara krachat en gång idag efter nyinslallation av 320.49 drivisarna i cs go.

Du kan ju alltid byta namn på exe-filen men det är rätt onödigt. Furmark belastar kortet på ett extremt onormalt sätt, använd inte det för stabilitetstest.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Furmark är skräp och ska aldrig tas seriöst, endast för att testa temperatur imo.

Det ligger spärrar i grafikkortsdrivrutiner från både nvidia och AMD för furmark som gör att kortet throttlar för att undvika skada

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Furmark är skräp och ska aldrig tas seriöst, endast för att testa temperatur imo.

Det ligger spärrar i grafikkortsdrivrutiner från både nvidia och AMD för furmark som gör att kortet throttlar för att undvika skada

Va bra. Då är det kanske inte fel på kortet som jag trodde först.
Tack för er respons!

//Tawen

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |