Extern HD videoredigering

Permalänk

Extern HD videoredigering

Köpte en GoPro och filmade drygt 50gB film på min alpresa. Inföskaffade precis en Asus UX32L för att sätta igång med redigeringen. Problemet är att SSDn enbart ligger på 128Gb vilket gör att när jag ska konvertera mina klip i GoPro studio för redigering så får jag slut på diskspace. Funderar på om en extern HD med USB 3.0 och 7200 Rpm är tillräckligt för att kunna redigera med duglig hastighet? Tänkt något i stil med denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1570400

Vill helst inte köpa kabinett då jag vill ha en smidig disk som jag kan ta med mig.

Någon som har erfarnhet av videoredigering från en extern disk eller har synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeman_83:

Köpte en GoPro och filmade drygt 50gB film på min alpresa. Inföskaffade precis en Asus UX32L för att sätta igång med redigeringen. Problemet är att SSDn enbart ligger på 128Gb vilket gör att när jag ska konvertera mina klip i GoPro studio för redigering så får jag slut på diskspace. Funderar på om en extern HD med USB 3.0 och 7200 Rpm är tillräckligt för att kunna redigera med duglig hastighet? Tänkt något i stil med denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1570400

Vill helst inte köpa kabinett då jag vill ha en smidig disk som jag kan ta med mig.

Någon som har erfarnhet av videoredigering från en extern disk eller har synpunkter?

Jag skulle nog påstå att det kommer att gå bra, med USB 3 så får du ändå rätt så bra hastigheter. Frågan är dock varför du ska konvertera dina klipp innan redigering, eller har jag förstått fel? Ska du regigera i GoPro studio eller med ett annat program?

Permalänk

Det är GoProStudio som verkar först konvertera de klipp du valt ut till AVI innan du kan redigera dem. Funderar på om jag ska köra Vegas eller något annat program istället men GoPro Studio verkar lättare att komma igång med.

Permalänk
Medlem

Gopros egna program lär ju absolut vara smidigare att jobba med kontra mer seriösa grejer, du får optimerade inställningar direkt...

uSB3 är ju dugligt snabbt, och generellt sett är det processorn som får jobba och inte hårddisken, osäker på hur vettig USB3 är kontra usb2, men ett alternativ kunde kanske vara att ha en disk att jobba mot, och en extern att köra filerna på.
att skriva+läsa samtidigt är ju kanske inte toksnabbt från en USB disk, å andra sidan kanske du tappar lika mycket fart om du kör på två diskar då processorn får jobba hårdare...

vet att USb2 ballade ur helt om man körde tyngre trafik på det... på två saker samtidigt alltså..

muspekaren började hacka gärnet om jag körde en extern hårdisk och trådlöst nätverk på USB samtidigt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeman_83:

Köpte en GoPro och filmade drygt 50gB film på min alpresa. Inföskaffade precis en Asus UX32L för att sätta igång med redigeringen. Problemet är att SSDn enbart ligger på 128Gb vilket gör att när jag ska konvertera mina klip i GoPro studio för redigering så får jag slut på diskspace. Funderar på om en extern HD med USB 3.0 och 7200 Rpm är tillräckligt för att kunna redigera med duglig hastighet? Tänkt något i stil med denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1570400

Vill helst inte köpa kabinett då jag vill ha en smidig disk som jag kan ta med mig.

Någon som har erfarnhet av videoredigering från en extern disk eller har synpunkter?

Jag kör en g-drive 7200rpm genom USB 3 och kan klippa det mesta.

Som nämnts ovan så känns det väldigt onödigt att konvertera när de flesta redigerings program inte behöver det längre. Premiere PRO kan du tillexempel slänga in det mesta i utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Just GoPros H.264-filer är väldigt tungjobbade för de flesta datorer, därför är det vanligt att man konverterar filerna till betydligt mycket mer lättarbetade Cineform-codecen innan redigering, oavsett vilken version av Premiere Pro man kör.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.