Photoshops penslar "släpar efter" - köpråd?

Permalänk
Medlem

Photoshops penslar "släpar efter" - köpråd?

Hejsan!

Jag har just nu en Asus Zenbook UX32VD (med bla i7 processor och 4gb ram samt ssd). När jag ritar i Photoshop CC så märks det ganska tydligt att penseldragen släpar efter, dvs färgen appliceras en halv sekund senare mot var jag drar penseln någonstans. Det här är som ni kanske förstår ganska irriterande... Jag ritar med en Wacom Bamboo (om det nu gör någon skillnad).

Min fundering är: Är min dator för dålig för att hantera Photoshop bra? I mina ögon så är den prestandamässigt ganska bra så jag förstår inte riktigt varför det blir såhär. Jag har märkt att ramminnet kan vara en flaskhals i Illustrator, men påverkar det penseln i Photoshop på det här viset också? Nåväl, följdfunderingen blir i alla fall om jag borde köpa en ny dator och i så fall om jag ska köpa en Mac. Vilken Mac ska jag köpa för att vara säker på att Photoshop och Illustrator fungerar felfritt? Jag vill gärna ha möjlighet att hantera ganska tunga filer i framförallt Illustrator. Portabilitet spelar ingen roll, jag är lite sugen på en iMac främst på grund av skärmstorleken, men om det vore en bättre lösning att ha en MacBook Pro samt extern skärm så går det givetvis också bra. Det billigare alternativet är givetvis prio.

Tacksam för tips!

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
99:e percentilen

Du kan kolla så Photoshop använder hårdvaruaccelerering under Preferences → Performance → Graphics Processor Settings. Klicka även på Advanced Settings och testa de olika lägena där. Din laptop har ju ett GT 620M som förvisso är en rebrandad Fermi (gick själv på den bluffen) men som kanske kan få det att flyta bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Hejsan!
Jag har märkt att ramminnet kan vara en flaskhals i Illustrator, men påverkar det penseln i Photoshop på det här viset också?

Köp mer minne då? Det är ju en av fördelarna med den modellen, att du kan ha upp till 10GB och det är enkelt att själv uppgradera.

Annars skulle jag som sagt testa att sla av och på GPU-accelerationen i PS för att se vad det gör för skillnad. Kontrollera också dina strömsparinställningar så att inte CPUn dras ner i onödigt låga frekvenser för att spara batteri när du i själva verket vill ha ut mer kraft.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att minnet är för litet PS gillar minne.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Kan också vara så att laptopen har svårt att bestämma sig för om den ska använda Intel- eller Nvidia-grafiken för Photoshop. Bör gå att ställa in i Nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.