Permalänk
Medlem

"Fotostudio"-PC, programvaror?

Tjena!

Tänkte försöka fixa iordning min gamla burk till en amatör "fotostudio"-pc, och tänkte be om tips på programvaror,
både för redigering, organisering och allt som kan tänkas behövas.

Min kamera kan spara bilderna i både RAW och jpeg, om det hjälper något?
Jag använder idag GIMP 2 för redigering.

Oerhört tacksam för svar.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Adobe Lightroom klarar allt det du vill göra, senast jag använde det så tyckte jag att det var det bästa jag testat gällande sortering, lätt att hitta bilder och tagga bilder för enklare sortering också.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Finns många bra program, DxO Optics Pro, Capture One, Lightroom är nog dom största eller mest kända.
Men finns ju fler raw program också.. Corel AfterShot Pro, finns något *japanskt* också kommer inte på det.

Sedan finns ju diverse små och stora special program för redigering, HDR, Panorma etc.
Oloneo är väl ett ganska kännt HDR program.
Arc Soft Panorama Maker är special program för att sätta ihop bilder till panorama.
Phase One har också något program för organisering, kan möjligtvis vara inbyggt i Capture One nu för tiden.

Topaz Labs har massa små program som går att använda med Topaz photoFXlab eller som photoshop/lightroom plugins.
riktigt bra.

Både DxO och Alienskin har program som simulerar diverse olika gammla filmer och kan se effektfulla ut.

Google köpte upp Nik Collection som också verkar vara ett bra paket med plugins.

Permalänk
Medlem

Förutom GIMP kan du kolla in Digikam, Darktable och RawTherapee

Jämförelse digikam mot lightroom:
http://www.ericsbinaryworld.com/2012/02/16/using-digikam-from...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Förutom GIMP kan du kolla in Digikam, Darktable och RawTherapee

Jämförelse digikam mot lightroom:
http://www.ericsbinaryworld.com/2012/02/16/using-digikam-from...

En jämförelse som är så gammal som LR 3 känns inte särskilt intressant i sammanhanget.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

En jämförelse som är så gammal som LR 3 känns inte särskilt intressant i sammanhanget.

Förvisso men det kan ändå vara värt att själv kika på programmen även idag. Kanhända har båda programmen utvecklats.
Men det verkar inte som Lightroom förbättrats alltför mycket om man ska tro på detta:
https://teksyndicate.com/forum/windows/lightroom-5-i-was-expe...

Men bäst är väl att testa själv och dra egna slutsatser (smaken är ju så olika).

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, ja sitter nu och provar Lightroom, Gimp och PhotoDirector 5.
Photodirector verkar vara en grej för mig, men har inte helt fastnat i Lightroom än

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz