Seagate köper Sandforce från Avago

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Med tanke på hur smällstort Seagate är, så känns det som att dom planerat detta köp ganska väl, och även vet hur dom skall göra med Sandforce för att styra båten ute på havet dit dom vill.
Jag kör uteslutande på lagring från Seagate.
Western digital är överskattat.

Tyvärr är det ju (av förklarliga skäl) ett jävla hemlighetsmakeri kring vilken tillverkare som faktiskt _är_ tillförlitligast.

Jag har mestadels bra erfarenheter från WD och mestadels dåliga från Seagate, men "personliga upplevelser" är allderles för lite data att gå på egentligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Du bör nog inte ta upp OCZ som ett exempel på bra SSDer... De var bland de sämsta på marknaden med vissa modeller med en felfrekvens på 50 %. Inte ens deras mer tillförlitliga modeller kom ens i närheten av Samsung och Intel. De klantade sig helt enkelt för mycket med mjukvaran och hade utöver det en rätt dålig deal med firmware. De levererade en version så var det rätt mycket upp till varje enskild tillverare att rätta deras buggar åt dem. Vilket ledde till att alla fick göra samma sak oberoende vilket låter rätt onödigt. Alltså las det väldigt mycket energi på att hitta samma buggar på olika håll istället för att Sandforce själva gick in och styrde upp sin skit. Det tog Intel flera månader att få ordning på deras mjukvara och de har själva sagt att de fick skriva om stora delar från grunden. Sen var det en del andra problem med hur de lekte i RAID och hur deras garbage collect fungerade med TRIM och sånt där. De var snabba men resten var ingen höjdare. Nu har de förhoppningsvis lärt sig av sitt misstag och jag hoppas att LSI sparkade lite på dem så de prioriterar stabilitet i första hand. De hade en bra produkt i grunden men föll på målsnöret genom att missköta mjukvarubiten.

Förstår vad du säger, men hade som sagt aldrig själv problem och priset var nästan halva gentemot Intel/Samsung för 120~ på dem när jag köpte på en rea. Sedan körde väl Tvelander typ 7-12st i RAID utan problem med innan han sålde allt på förra årets DH?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phoenixdisciple:

Förstår vad du säger, men hade som sagt aldrig själv problem och priset var nästan halva gentemot Intel/Samsung för 120~ på dem när jag köpte på en rea. Sedan körde väl Tvelander typ 7-12st i RAID utan problem med innan han sålde allt på förra årets DH?

Jag harhaft två Sandforce, den första gav BSOD flera gånger per dag. Sen jag fick den utbytt har den fungerat. Så jag har en felfrekvens på 50 %. Vems extremt lilla urval av enheter ska vi titta på? Är det inte bättre att titta på de lite större undersökningarna som gjorts som baseras på många tusen enheter som sätter de flesta Sandforce på ca 5 % RMA medan Intel och Samsung låg under 1 %. Någon modell Samsung var nere på 0,05 %. Sen var det OCZs skärckexempel på runt 50 %.

Det är ingen myt att Sandforce var instabila och drogs med massa buggar även om de värsta löstes med tiden. De blev bara mindre dåliga efter ett par års slit. Intel fick ordning på dem efter att ha skrivit om all mjukvara men det verkade som om de höll den för sig själva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr är det ju (av förklarliga skäl) ett jävla hemlighetsmakeri kring vilken tillverkare som faktiskt _är_ tillförlitligast.

Jag har mestadels bra erfarenheter från WD och mestadels dåliga från Seagate, men "personliga upplevelser" är allderles för lite data att gå på egentligen.

Hm ok, min polare har haft fullt med WD diskar, nästan alla har pajjat, han har nästan varit avis faktiskt på mina Seagate diskar som bara håller och håller.
Men det är som du säger, allt beror på vilket märke man har haft mest positiva upplevelser med.
Har jag haft mest positivt tillsammans med Seagate har du det istället med WD.
_________________________________________
PS ber om ursäkt om jag har gjort felskrivningar, syrran och hennes kille är här och vi har supit rätt hårt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr är det ju (av förklarliga skäl) ett jävla hemlighetsmakeri kring vilken tillverkare som faktiskt _är_ tillförlitligast.

Jag har mestadels bra erfarenheter från WD och mestadels dåliga från Seagate, men "personliga upplevelser" är alldeles för lite data att gå på egentligen.

Jo det är ju så tyvärr.
Men men. Det göretag som vi har mest personliga bra erfarenhet utav är det företag som får sälja i guess.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Behövs stor mängd data för att man skall kunna ranka driftssäkerhet på datorprodukter, många av rekommendationerna blir ofta efter eget tycke och smak som inte nödvändigtvis behöver stämma med verkligheten.

Jag har tex haft 7 IBM Deskstar (aka deathstar) diskar som alla tuffade på under hård användning tills de föll för åldersstrecket och bytes ut mot större diskar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Så länge de inte bygger vidare på SFs gamla firmware så är jag inte allt för avskräckt på biten om tillförlitlighet, men det är ju också en krets de kommer fortsätta få förse till konkurrenter den närmsta tiden. Intel hade t.ex. aldrig BSOD-buggen, fast det var givetvis för att de var lite senare i processen också. Att de äldre kretsarna är så dåliga på okomprimerbar data är dock i dagsläget i princip oförlåtligt. Man kan hoppas att LSI bidrog med något här, de har ändå byggt kretsar för hårddiskar länge (den delen fortsätter de med), men skulle föredra om Seagate körde egen custom firmware på deras egna diskar med framtida SF3700 – de har redan erfarenhet på det området även på SSD (både SATAIII och SAS 12Gbit/s på två olika kontrollers).

Permalänk
Skrivet av havoc:

Tänk att det egentligen inte är så många år sedan Sandforce räknades som den absolut hetaste tillverkaren av kontrollerkretsar på marknaden, nu verkar det som om själva namnet är ett sådan stigma att det i stort sett är tillräckligt för att utesluta även framtida köp (av produkter/kretsar som vi inte ens sett än).

Seagate var precis som alla andra hårddisk tillverkare utom möjligtvis Samsung långsam in på SSD marknaden, detta visar i alla fall att man inte har gett upp. Tror detta kan bli rätt bra.

Om jag inte misstar mig så köpte Seagate upp Samsungs hdd tillverkning frågan är om Samsung har kvar kretstillverkningen för ssd, eller om även ssd tillverkningen ägs av Seagate. Har dock inte forskat i det.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Avstängd

Seagate behövde ju göra något för att fortsätta vara relevanta, så dom var tvungen att gå in på SSD marknaden på ett eller annat sätt.

Dock tycker jag det är tråkigt att det är Seagate som köpte Sandforce då Seagate legat på latsidan och inte satsat något på SSD, dom har hållit på mekaniska hårddiskar istället för att satsa på solid-state diskar, och varit bakåtsträvande och inte velat satsa på nya grejer.

Så risken är ju att dom inte gör något med Sandforce och låter det stagnera också, det skulle vara dåligt för SSD marknaden då så många använder just kretsat från Sandforce.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Demonlord:

Om jag inte misstar mig så köpte Seagate upp Samsungs hdd tillverkning frågan är om Samsung har kvar kretstillverkningen för ssd, eller om även ssd tillverkningen ägs av Seagate. Har dock inte forskat i det.

Samsung äger SSD-biten. De tillverkar både NAND och styrkretsar själva. De har till och med egna foundries.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sandforce har faktiskt ganska intressant kontroller på väg ut med SF3700 serien som lovar hastigheter upp mot 1800Mb/sekund både på läs och skriv operationer i PCIe anslutna enheter (x4).

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Samsung tillverkade för övrigt inte styrkretsar till hårddiskar. Tittar du på deras äldre diskar så ser du Marvell eller LSI. De sålde således sin hårddisktillverkning och teknik.

Avago/LSI behåller sin tillverkning/utveckling av styrkretsar till hårddiskar. Deras konkurrent är Marvell.

Utöver Samsung som har egna foundries, NAND och styrkretsar till SSD så har SK Hynix egna foundries, NAND och egna styrkretsar från LAMD-köpet. Intel har egna styrkretsar, men inget "eget" NAND utan samarbetar med Micron i IMFT. Toshiba har egna foundries, NAND och customvarianter från Marvell av styrkretsar utöver att de har Indilinx/PLX via OCZ Storage Solutions. WD/HGST har inga foundries, eller NAND men har styrkretsar/firmware mot enterprisemarknaden via HGST plus sTEC och Verident. Micron har IMFT och egen firmware på Marvell-kretsar. Som mindre spelare på styrkretsar finns JMicron, Silicon Motion, och Phison. SanDisk är även betydande inom OEM-marknaden eftersom de är delägare i Toshibas anläggningar och får NAND från Toshiba och deras samägda fabs, de har egen firmware i någon mån. Utöver detta är det inte mycket som händer. Samsung är i branchen eftersom de är en minnestillverkare. Micron har köpt upp de flesta minnestillverkarna som försökte tävla mot jättarna, senast Elpida så det är knappast aktuellt med NAND från någon annan. Andra har gått i konkurs. De övriga minnestillverkarna som finns har avtal exempelvis med Micron om teknik, och ligger ofta några processer bakom. De tävlar inte på nand-området, de övriga NAND-tillverkarna tillverkar mot mindre system och inte några 128Gbit dies. NAND-marknaden har iaf lite fler spelare än DRAM rör sig emot. GDDR5 hittar du bara från Samsung, Hynix och Micron idag t.ex. Elpida hade förut innan uppköpet, Qimonda tidigare. Här på NAND krymper iaf inte antalet leverantörer. Dock har de stora spelarna tagit över flera fristående teknikföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag håller med dig, dock så tror jag att Apple kan ta Beats och bryta ner det och sedan använda det till något vettigt. DOCK så var det inte värt dom pengrana... Men som sagt, Apple är ju inte korkade, så måste ju finnas en anledning till att dom öppnar plånboken såpass mycket.

En snubbe jag pratade med sa att de "tax credits" som apple får för att de investerar i ett amerikanskt bolag täcker tydligen delar av priset för Beats. Åter igen så får de amerikanska skattebetalarna skjuta till pengar till corporate wellfare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samsung tillverkade för övrigt inte styrkretsar till hårddiskar. Tittar du på deras äldre diskar så ser du Marvell eller LSI. De sålde således sin hårddisktillverkning och teknik.

Avago/LSI behåller sin tillverkning/utveckling av styrkretsar till hårddiskar. Deras konkurrent är Marvell.

Utöver Samsung som har egna foundries, NAND och styrkretsar till SSD så har SK Hynix egna foundries, NAND och egna styrkretsar från LAMD-köpet. Intel har egna styrkretsar, men inget "eget" NAND utan samarbetar med Micron i IMFT. Toshiba har egna foundries, NAND och customvarianter från Marvell av styrkretsar utöver att de har Indilinx/PLX via OCZ Storage Solutions. WD/HGST har inga foundries, eller NAND men har styrkretsar/firmware mot enterprisemarknaden via HGST plus sTEC och Verident. Micron har IMFT och egen firmware på Marvell-kretsar. Som mindre spelare på styrkretsar finns JMicron, Silicon Motion, och Phison. SanDisk är även betydande inom OEM-marknaden eftersom de är delägare i Toshibas anläggningar och får NAND från Toshiba och deras samägda fabs, de har egen firmware i någon mån. Utöver detta är det inte mycket som händer. Samsung är i branchen eftersom de är en minnestillverkare. Micron har köpt upp de flesta minnestillverkarna som försökte tävla mot jättarna, senast Elpida så det är knappast aktuellt med NAND från någon annan. Andra har gått i konkurs. De övriga minnestillverkarna som finns har avtal exempelvis med Micron om teknik, och ligger ofta några processer bakom. De tävlar inte på nand-området, de övriga NAND-tillverkarna tillverkar mot mindre system och inte några 128Gbit dies. NAND-marknaden har iaf lite fler spelare än DRAM rör sig emot. GDDR5 hittar du bara från Samsung, Hynix och Micron idag t.ex. Elpida hade förut innan uppköpet, Qimonda tidigare. Här på NAND krymper iaf inte antalet leverantörer. Dock har de stora spelarna tagit över flera fristående teknikföretag.

Nog för att du säkert redan vet det, men Infineon påstår att de tillverkar GDDR5. Om det stämmer eller om det är outsourceat och tillbakaköpta via dotterbolag eller entrepenad är även en möjlighet såklart. (Infineon är Siemens AG Semiconductors under nytt namn)

Alla de nämda Gddr5 tillverkarna har patent-sharing avtal med varandra och cross licensing-avtal i olika grad. De har även ertappats med koalitionsbildning och olaga kartell samt "price fixing".
"To date, five manufacturers have pleaded guilty to their involvement in an international price-fixing conspiracy including Hynix, Infineon, Micron Technology, Samsung, and Elpida. Micron Technology was not fined for its involvement due to co-operation with investigators."

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Nog för att du säkert redan vet det, men Infineon påstår att de tillverkar GDDR5. Om det stämmer eller om det är outsourceat och tillbakaköpta via dotterbolag eller entrepenad är även en möjlighet såklart. (Infineon är Siemens AG Semiconductors under nytt namn)

Alla de nämda Gddr5 tillverkarna har patent-sharing avtal med varandra och cross licensing-avtal i olika grad. De har även ertappats med koalitionsbildning och olaga kartell samt "price fixing".
"To date, five manufacturers have pleaded guilty to their involvement in an international price-fixing conspiracy including Hynix, Infineon, Micron Technology, Samsung, and Elpida. Micron Technology was not fined for its involvement due to co-operation with investigators."

Infineon uppfann GDDR5 genom deras avknoppade bolag som de fortfarande hade en andel i från början, men den verksamheten blev Qimonda och fristående från Infineon. Som sattes i konkurs för några antal år sedan. Således har Infineon innan de gjorde sig av med minnestillverkning aldrig tillverkat GDDR5. Elpida började tillverka GDDR5 något år efter Qimonda begravdes så det har aldrig funnit mer än tre-fyra tillverkare samtidigt, men det har funnits fem olika bolag som gjort det. De Taiwanesiska minnestillverkare som samarbetade med Qimonda samarbetar idag med Micron, Elpidas samarbetspartner (som de var delägare tillsammans med i en modern fab) i Taiwan köptes också upp av Micron. Så det är väldigt lite konkurs här idag.

Alla teknikföretag har åkt dit för kartellbildning i princip, gäller minnen, optiska skivor, lcd osv. Självklart licensierar man teknik man bidrar med till internationella standarder, annars kan de inte bli standarder – man måste licensiera ut tekniken – och då får du inte heller använda tekniken från de andra bolagen om det inte hade handlat om standarder och RAND. Korslicensavtal är bara ett sätt att få standarder att fungera. Den som bidrog mest till utvecklingen har som sagt gått under.