Problem med trådlös anslutning av laptop (ipad etc funkar)

Permalänk
Medlem

Problem med trådlös anslutning av laptop (ipad etc funkar)

Hej, just hyrt ett rum jag ska bo i en längre tid. Internet ingår i hyran och jag skulle nu försöka ansluta till internetet. Med ipad och telefonen var det inga problem, men när jag ska ansluta med laptopen får jag ingen förfrågan om att skriva in lösenordet. Istället verkar den försöka ansluta rakt av ett tag innan den meddelar att det inte går att ansluta till nätverket.

Väldigt okunnig inom den här biten men testat av/aktiverat trådlösa nätverket. Anslöt mob/pad efter att jag försökt med datorn. Någon som vet vad felet kan bero på?

Med vänlig hälsning,
Hampus

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att radera eller ändra wifiprofilerna manuellt om det strular
http://www.home-network-help.com/delete-wireless-network.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att plocka bort alla profilerna men utan något resultat. Det internetet jag försöker ansluta till finns inte med där.

Det jag inte förstår är att andra nätverk jag försöker ansluta till begär ett lösenord, men inte det här (enbart på laptopen)

Permalänk
Medlem

Antingen är det ett krypteringsproblem eller så körs det inom 5Ghz som ditt nätverkskort inte stöder, det är min teori.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem

Men du ser nätets ssid ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampee92:

Jag har testat att plocka bort alla profilerna men utan något resultat. Det internetet jag försöker ansluta till finns inte med där.

Det jag inte förstår är att andra nätverk jag försöker ansluta till begär ett lösenord, men inte det här (enbart på laptopen)

Edit; upptäckte nu att det är samma problem med arbetslaptopen, kan det vara nå skumt med routern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hampee92:

Edit; upptäckte nu att det är samma problem med arbetslaptopen, kan det vara nå skumt med routern?

Skumt o skumt, den kan ju ha nån accesslista igång eller ett begränsat antal klienter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Antingen är det ett krypteringsproblem eller så körs det inom 5Ghz som ditt nätverkskort inte stöder, det är min teori.

Börjar bli lite orolig att fallet är sådant, har ett atheros ar5b93 och det verkar inte stödja 5.

Skrivet av mrqaffe:

Men du ser nätets ssid ?

När ja håller på nätverket i trådlösa menyn står signalstyrka stark etc, längst ner där står det SSID: namn, om det var de du menade

Permalänk
Medlem

Det finns en möjlighet att om routern har "Channel bandwidth" (som det heter i min RT-N66) är antingen på 20 eller 40, istället för automatiskt byte (eller ha båda aktiverade) . När jag hade bara en bandbredd markerad så ville de flesta men inte alla enheter ansluta sig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ser rätt ssid så kan du radiomässigt nå nätet. Är ssidt korrekt, tex inga å ä ö eller mellanslag i det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Antingen är det ett krypteringsproblem eller så körs det inom 5Ghz som ditt nätverkskort inte stöder, det är min teori.

Kikade på routern nu och det ska vara en 2.4.

Skrivet av mrqaffe:

Skumt o skumt, den kan ju ha nån accesslista igång eller ett begränsat antal klienter.

Testade ansluta lappen först igår kväll så tror inte det är begränsning som är problemet.

Skrivet av 037180:

Det finns en möjlighet att om routern har "Channel bandwidth" (som det heter i min RT-N66) är antingen på 20 eller 40, istället för automatiskt byte (eller ha båda aktiverade) . När jag hade bara en bandbredd markerad så ville de flesta men inte alla enheter ansluta sig.

Det där sa mig dessvärre ingenting, men den här routern verkar vara nån specialare, aldrig sett en sån förut. Den heter nanostation loco m2

Skrivet av mrqaffe:

Om du ser rätt ssid så kan du radiomässigt nå nätet. Är ssidt korrekt, tex inga å ä ö eller mellanslag i det ?

Ssidn är koigarden, sådet borde stämma.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hampee92:

nanostation loco m2

Det är ingen router utan en accesspunkt, kan du fråga den som äger nätet om det finns några begränsningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.