Windows hittar inte min ssd

Permalänk
Medlem

Windows hittar inte min ssd

Hej Kära datornördar

Jag försökte uppdatera min firmware på min corsair force 3 för att den hänger sig ibland.
Självklart hängde sig datorn under uppdateringen och jag startade om datorn, efter det så hittar inte datorn disken. Inte i bios heller.

Hur ska jag göra för att hitta den igen? kan jag komma åt den om jag installerar windows på min hdd?

Jag har inte möjlighet att koppla in den i en annan dator.

Asus z87-k

Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Att installera windows på din HD är väl det smartaste, om du inte har tillgång till någon annan dator, för att testa SSD:n.

Men följande från Corsairs hemsida om firmware-uppdatering, är ju inte så uppmuntrande kanske..

"DO NOT at any time power off your system during this procedure. This may “brick” your drive."

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat windows på min hd men lyckas inte på något sett komma åt min ssd. Vad menas med brick?
Den kan väl inte gå sönder helt och hållet och bli helt otilgänglig? Borde väl gå att reseta den på något sätt?
Tack igen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av holewa:

Jag har nu installerat windows på min hd men lyckas inte på något sett komma åt min ssd. Vad menas med brick?
Den kan väl inte gå sönder helt och hållet och bli helt otilgänglig? Borde väl gå att reseta den på något sätt?
Tack igen!

Den kan gå sönder om det blir fel på firmwaren, en ssd har troligen ingen backup för den utan kan kräva att man ansluter en extern programmerare om det blir nått fel eller att man tar loss minneskretsen och programmerar den löst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den kan gå sönder om det blir fel på firmwaren, en ssd har troligen ingen backup för den utan kan kräva att man ansluter en extern programmerare om det blir nått fel eller att man tar loss minneskretsen och programmerar den löst.

japp what he said.

trasig programmvara = trasig enhet.

eftersom du höll på att uppdatera programmvaran i SSD´n och den blev inte färdig har du nu en SSD med korrupt mjukvara som ska styra SSD'ns hårdvara

möjligen kan det gå som garanti hos tillverkaren eftersom uppdatering var för att få bort just det fel som orsakade den felaktiga flashningen. men allt hänger på hur snälla tillverkarna är med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag! Tack för alla svar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av holewa:

Okej då vet jag! Tack för alla svar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Corsair finns ju här på Sweclockers. Du skulle kunna fråga dom.
Annars får du väl maila eller ringa.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!