Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Dist-upgrade? Det har väl aldrig någonsin funkat. Backa upp dina filer & gör en ren installation.

Det har fungerat fint för mig varje gång.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Dist-upgrade? Det har väl aldrig någonsin funkat. Backa upp dina filer & gör en ren installation.

Det brukar funka. Viktigt är att avinstallera alla proprietära drivrutiner innan uppgradering.

Permalänk
Medlem

Testade i helgen faktiskt. Körde dist-upgrade så det är kanske därför det inte fungerar som det ska. Vid boot så kommer jag bara till skrivbordsbakgrunden, inget annat finns. Alt-F7 visar terminalen och där jag kan använda allt som vanligt. Nåja, jag gick tillbaka till 12.04, funkar minst lika bra till XBMC

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoWin:

Det brukar funka. Viktigt är att avinstallera alla proprietära drivrutiner innan uppgradering.

Det har inte behövts för mig. Åtminstone de drivrutiner som är en del av pakethanteringssystemet (vilket inkluderar Nvidia om man inte försökt sig på att installera dessa "manuellt" via Nvidias egna installerare, vilket inte är att rekommendera) bör sköta sig helt sömlöst (jag hade även bcmwl aktiverat på en dator jag uppgraderade, vilket också "skötte sig själv"). Drivrutiner utanför pakethanteringssystemet skulle dock potentiellt kunna kräva en ominstallation för att registreras för en ny kärnversion.

Problemet är egentligen inte att drivrutiner utanför pakethanteringssystemet måste avinstalleras, utan att de i efterhand troligen behöver installeras ånyo när den nya kärnan är på plats. Om detta inte görs så kanske nya kärnan försöker använda dessa existerande versioner tänkta för en annan kärna, vilket inte går, vilket kan ge en dålig upplevelse, beroende på vad det handlar om för enhet (grafikkortet → problem; webbkamera → inte så farligt). Om man har avinstallerat så kör man ju dock antagligen redan på eventuellt existerande fallbackdrivrutiner, vilka då troligen är öppna och en del av pakethanteringssystemet och kommer fungera utan problem under uppdateringen.

Så ja, att avinstallera sådana drivrutiner kan vara en praktisk lösning ifall man har drivrutiner från en tillverkare som inte lagt manken till för att fixa ett bra Linuxstöd, men i "normalfallet" bör det inte behövas.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

(vilket inkluderar Nvidia om man inte försökt sig på att installera dessa "manuellt" via Nvidias egna installerare, vilket inte är att rekommendera)

Sannolikt kraschar X till en svart skärm, men det bör man ju vara van vid då det brukar hända vid var och varannan uppgradering. Dock är det ju bara att installera om drivrutinerna (förutsatt att man känner till virtuella terminaler och liknande).

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara så förbannat svårt att skapa en raid-partition i Linux?
Man tycker att det bör finnas någon lätt väg att gå genom Ubuntu då det ska vara nybörjarvänligt, men i helvete heller.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför ska det vara så förbannat svårt att skapa en raid-partition i Linux?
Man tycker att det bör finnas någon lätt väg att gå genom Ubuntu då det ska vara nybörjarvänligt, men i helvete heller.

Kanske för att en RAID inte är nybörjarnivå.

Här är en guide, observera att disten som används är en sk Alternate Installer.
http://gargamel.nu/2009/01/raid-och-lvm2/

Permalänk
Datavetare

Tyvärr verkar det som om AMDs GPU-drivare fortfarande håller rätt låg klass om man läser denna artikel + läser kommenterar kring de problem folk har med Linux+Steam+Catalys.

Presentationen visar rätt bra varför OpenGL inte har varit ett realistiskt alternativ för spel: spelmotorer har helt designats kring DX+Windows. T.ex. så är byggsystemet i Unreal-engine .Net-baserat, vilket definitivt är ett problem när man vill porta till OSX/Linux. Men just den delen lyckades de använda Mono-projektet till. Många andra problem de hade är egentligen lösta i nyare versioner av OpenGL, men den OpenGL-render path som finns i Unreal-enginge har inte stöd för något av detta.

Ljuspunkter är ändå att AMDs utveckling av en ARM CPU, K12, där fokus helt verkar ligga på Android och Linux-baserade microservers betyder att de kommer behöva lägga rejält med krut på sina GPU-drivare för Linux om detta ska ha en chans att lyckas.

En annan ljuspunkt är att flera kommande spelmotorer har från start stöd för Android/iOS/Linux(SteamOS) vilket betyder att stöd för OpenGL är något man verkligen designat för i stället för att lite halvhjärtat slänga in OpenGL på slutet för att inte totalt omöjliggöra en OSX-port

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Tyvärr verkar det som om AMDs GPU-drivare fortfarande håller rätt låg klass om man läser denna artikel + läser kommenterar kring de problem folk har med Linux+Steam+Catalys.

Som en sidonotis så hajade jag till när jag såg företagsnamnet "Nordic Games" i presentationen, och började fundera på om det fanns någon koppling till de gamla heluppslagsannonserna i TV-spelstidningar på första halvan av 1990-talet under samma namn, dit man ringt och beställt en del spel. Svar: ja. Jag hade i alla fall ingen koll på att företaget fortfarande var aktivt, och på vilket sätt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qu4ntum:

Det har fungerat fint för mig varje gång.

dist-upgrade tar väl inte en ubuntuinstallation från en version till en annan? Det är det väl do-release-upgrade som gör?
dist-upgrade använde jag några gånger i Debian, men i Ubuntu har det aldrig uppgraderat en dist för mig...

Permalänk
Medlem

Fan Linux Mint går tyvärr på samma miss som Ubuntu och lägger med en kernel som inte funkar med ett flertal AMD kort.
Var nu tvungen att överge Ubuntu 14.04 för att Linux 3..0.13.x får propreitära AMD drivrutiner att krasha hela OSet... hade nu förhoppningen till Linux mint som kom ut i RC idag, men tyvärr använder som samma Kernel som Ubuntu vilket ger exakt samma bugg med krash som följd... båda är LTS versioner vilket man inte skulle kunna tro när dom inte ens verkar ha testat sådana basic saker... nej fyy fan, Linux krymper i mina ögon när man släpper långtidsversioner som krashar hela systemet på vanliga AMD kort... tyvärr måste jag nu köra Windows ett tag till högre kernel än 3.0.13 implementeras

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Usch avinstalleras var alldeles får krångligt blir nog gentoo istället, IAF vettig uppdaterad gällande dokumentation där

Permalänk
Medlem

Ja, och så slipper du antikrist-symbolerna tahr=get samt unicorn=enhörning. Tidigare var det utrotingshotade djur, nu antikrist.

Fint gjort ubuntu!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hercules:

Ja, och så slipper du antikrist-symbolerna tahr=get samt unicorn=enhörning. Tidigare var det utrotingshotade djur, nu antikrist.

Fint gjort ubuntu!

Att getter har förknippats med anti-krist köper jag, men enhörningar?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hercules:

Ja, och så slipper du antikrist-symbolerna tahr=get samt unicorn=enhörning. Tidigare var det utrotingshotade djur, nu antikrist.

Fint gjort ubuntu!

Spelar det någon roll i ett modernt sekulariserat samhälle?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Fan Linux Mint går tyvärr på samma miss som Ubuntu och lägger med en kernel som inte funkar med ett flertal AMD kort.
Var nu tvungen att överge Ubuntu 14.04 för att Linux 3..0.13.x får propreitära AMD drivrutiner att krasha hela OSet... hade nu förhoppningen till Linux mint som kom ut i RC idag, men tyvärr använder som samma Kernel som Ubuntu vilket ger exakt samma bugg med krash som följd... båda är LTS versioner vilket man inte skulle kunna tro när dom inte ens verkar ha testat sådana basic saker... nej fyy fan, Linux krymper i mina ögon när man släpper långtidsversioner som krashar hela systemet på vanliga AMD kort... tyvärr måste jag nu köra Windows ett tag till högre kernel än 3.0.13 implementeras

Testat med open source radeon drivrutinen istället? Den har något sämre prestanda (inte jättekass dock) men man slipper krångla med den proprietära drivaren och så funkar den även stabilt med nyaste kernel. Åtminstone på Arch Linux, ubuntu har jag inte använt på länge nu. Sedan så är det inte Linux som släpper de där LTS-versionerna, det är bara de där distarna. Mint baseras ju på ubuntu så det är kanske inte så konstigt om det blir ungefär likadant.

Permalänk
Medlem

efter sista uppdate vart min dator mycket smidigare/snabbare, vet inte om det har med nya kerneln göra.
gillar 14.04 det flyter på bra på alla maskiner jag testat/kör

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk

Vågar man installera Ubuntu 14.04 nu? Hade en jefla massa barnsjukdomar vid release.

Permalänk
Medlem

Varför bara inte dra in en kernel som funkar för er ni med amd problem? Finns väl ingen anledning att skicka ut en hel installation bara för att en drivare strular?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kört ca en vecka nu och allt(nästan,se nedan) fungerar fint. Smidig och snabb installation som vanligt.
Problem jag stött på:
-"additional drivers" kraschade med systemspråk på svenska. Var tvungen att byta till engelska för att få det att fungera. Tydligen ett känt fel som jag antar kommer åtgärdas.
-Chromium fungerar inte, webbläsarn går igång men får konstig grafik när jag maximerar fönstret. Ser även inget kontent i fönstret trots att det är där. Det syns att jag hovrar över länkar då jag ser dem i nedre vänstra fältet.
-I brist på Chromium så kör jag firefox, upplever där ett smålaggande vid scrollning som är lite småirriterande.

I övrigt fungerar allt klockrent!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barra85:

Kört ca en vecka nu och allt(nästan,se nedan) fungerar fint. Smidig och snabb installation som vanligt.
Problem jag stött på:
-"additional drivers" kraschade med systemspråk på svenska. Var tvungen att byta till engelska för att få det att fungera. Tydligen ett känt fel som jag antar kommer åtgärdas.
-Chromium fungerar inte, webbläsarn går igång men får konstig grafik när jag maximerar fönstret. Ser även inget kontent i fönstret trots att det är där. Det syns att jag hovrar över länkar då jag ser dem i nedre vänstra fältet.
-I brist på Chromium så kör jag firefox, upplever där ett smålaggande vid scrollning som är lite småirriterande.

I övrigt fungerar allt klockrent!

Prova att gå in i about:config och sätt båda dessa:

general.smoothScroll.mouseWheel.durationMaxMS general.smoothScroll.mouseWheel.durationMinMS

till 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Prova att gå in i about:config och sätt båda dessa:

general.smoothScroll.mouseWheel.durationMaxMS general.smoothScroll.mouseWheel.durationMinMS

till 10.

Tackar! Provar efter jobbet. Hade för mig att det fanns någon magi för att få ordning på det där.

Permalänk
Medlem

ska testa när jag kommer hem

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

För mig kopplar wifi ner hela tiden. Har ett intel 6205 wifi kort.
Så nä slängde ur Ubuntu 14.04 och slängde in Debian 7 igen istället

Permalänk
Medlem

Körde "sudo do-release-upgrade -p" på servern idag(har kört ubuntu server 12.04). Hittills fungerar allt klockrent!
Det är för enkelt ibland