Permalänk
Avstängd

Router eller inte?

Nu har jag beställt fiber. Jag har även denna router

https://www.google.se/search?q=netgear+router+wndr3700&source...

Min fråga är nu blir det någon skillnad om jag kopplar in kabeln med en gång till datorn eller kan jag koppla in den till routern och sen en till kabel från routern till datorn. Blir det någon skillnad? Jag vill ju ha så låg latency (ping) som möjligt när jag spelar.

Jag betalade denna router ganska mycket och det blir surt om jag nu inte använder den, men det är just pingen jag tänker på. Får jag bättre ping så kör jag självklart utan routern och säljer den.

Men nu till frågan. Blir det någon skillnad? Med router? eller inte?

Permalänk
Medlem

Logiskt sett så lägger varje enhet (switch, router, etc.) du kopplar emellan, till någon millisekund eller två.

Jag skulle nog dock säga att en router ger mer än de där ynkliga millisekunderna du sparar av att inte ha det, speciellt om delar uppkopplingen med fler enheter. Och den routern är snabb och bra, med gigabitportar och allt, så den lägger nog inte till mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FubbHead:

Logiskt sett så lägger varje enhet (switch, router, etc.) du kopplar emellan, till någon millisekund eller två.

Jag skulle nog dock säga att en router ger mer än de där ynkliga millisekunderna du sparar av att inte ha det, speciellt om delar uppkopplingen med fler enheter. Och den routern är snabb och bra, med gigabitportar och allt, så den lägger nog inte till mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är den enda som ska använda nätverket

Och ja, denna router är verkligen super bra!

Permalänk
Medlem

Det stämmer som tidigare redan skrivit att den lägger till nån millisekund.
Personligen så vinner du iaf mer på att ha en router du får tillgång till trådlöst samt koppla flera enheter men det viktigaste du får en grundläggande NAT (Brändväggsfunktion).

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grabben_83a:

Det stämmer som tidigare redan skrivit att den lägger till nån millisekund.
Personligen så vinner du iaf mer på att ha en router du får tillgång till trådlöst samt koppla flera enheter men det viktigaste du får en grundläggande NAT (Brändväggsfunktion).

Går jag in på min routers hemsida så finns det mycket jag kan pilla på. Finns det något jag kan ändra så jag får bättre ping i spel?

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver en router så skippa det, behöver du koppla in fler enheter så räcker det med en switch eftersom tjänstleverantörer oftast get ut flera publika ip adresser. Hemma routrar är inget mer är onödiga kostnader och i vissa fall problem och de enda funktionerna som de egentligen för tillfället används till är NAT eller snarare PAT och trådlöst vilket är funktioner som inte ens behövs i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om du inte behöver en router så skippa det, behöver du koppla in fler enheter så räcker det med en switch eftersom tjänstleverantörer oftast get ut flera publika ip adresser. Hemma routrar är inget mer är onödiga kostnader och i vissa fall problem och de enda funktionerna som de egentligen för tillfället används till är NAT eller snarare PAT och trådlöst vilket är funktioner som inte ens behövs i många fall.

Jag verkligen håller inte med. Med tanke på hur ohyggligt mycket skit det kommer in i mina brandväggsloggar så skulle jag inte rekommenderar någon att ha en dator helt "oskyddad" mot internet. Med en router så stoppar du i alla fall de absolut flesta rena attacker, även om man naturligtvis ändå behöver ett antivirus osv.

Jag kan inte tänka mig att routern lägger till mer än max en millisekund om den nu inte är väldigt långsam och det är ingenting du lär öht märka på uppkopplingen ens i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag är den enda som ska använda nätverket

Du skall inte koppla upp din mobil eller någon pad genom det heller?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Vem levererar fiber/bredband? Brukar man inte få nån router från leverantören? Telias variant Smart kanske inte är så mycket att hänga i julgranen men den fyller väl nån funktion.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

En router tillför väl inte enbart NAT (och ev. trådlös funktion) det kan även finnas SPI, av varierande funktion (Netgear kallar det på vissa modeller "Port Scan and DoS Protection"), och ev. brandväggar. Sedan finns det förstås brandväggar av olika slag, som kan erbjuda varierande detaljeringsgrad.

En router, med de funktioner som har nämnts här för skydd, avlastar dessutom processorn, jämfört med de som enbart använder mjukvarubrandvägg, vilket kan vara intressant för en del. Men det är klart, är man intresserad av att nå minimal fördröjning så kanske man är beredd att avstå från extra skydd, verkar inte smart dock. (Vad gäller bandbredd är inte min router ett problem, samma med och utan.)

Skrivet av Bopper:

Vem levererar fiber/bredband? Brukar man inte få nån router från leverantören? Telias variant Smart kanske inte är så mycket att hänga i julgranen men den fyller väl nån funktion.

TS valde, om än på ett något invecklat vis, att tala om för tråden att en WNDR3700 redan finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

TS valde, om än på ett något invecklat vis, att tala om för tråden att en WNDR3700 redan finns.

Jo, men jag tolkar det som att han inte fått anslutningen "levererad" än och Telia kräver ju ofta att man använder deras utrustning (router) och om man vill använda egen router, så får man be Telia att brygga deras router. Jag vet inte hur andra leverantörer hanterar detta och jag vet inte vilken leverantör TS valt.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Det stämmer som tidigare redan skrivit att den lägger till nån millisekund.
Personligen så vinner du iaf mer på att ha en router du får tillgång till trådlöst samt koppla flera enheter men det viktigaste du får en grundläggande NAT (Brändväggsfunktion).

Bara för att förtydliga så är NAT/PAT verkligen inte en brandvägg. Det är enbart en adressöversättning och inget annat. Det är en falsk trygghet som är lätt att ta sig förbi. Däremot så är det en funktion som ofta finns i brandväggar.

Till TS. Jag skulle inte köra utan router så som många andra här redan har sagt. Du kommer tappa någon ms. Men fördelarna och säkerheten är helt klart värt det.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Bara för att förtydliga så är NAT/PAT verkligen inte en brandvägg. Det är enbart en adressöversättning och inget annat. Det är en falsk trygghet som är lätt att ta sig förbi. Däremot så är det en funktion som ofta finns i brandväggar.

Till TS. Jag skulle inte köra utan router så som många andra här redan har sagt. Du kommer tappa någon ms. Men fördelarna och säkerheten är helt klart värt det.

Mvh
Mattias

Jag vet att det inte är en brandvägg per se, men vad jag menar är att datorn inte är direkt åtkomligt från internet då det är routern som har den publika IP adressen. Då slipper man en hel del av potentiella attackerna, utan att man för den skulle är helt säker.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vilja påstå att förlusten i ms räknat med en router är mindre än 1ms (max 1ms), om det är en ordentlig router dvs.
Så TS behöver inte vara orolig att få sämre prestanda i spel med den router han har, men som så många andra redan skrivit är fördelarna med att ha routern betydligt fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Bara för att förtydliga så är NAT/PAT verkligen inte en brandvägg. Det är enbart en adressöversättning och inget annat. Det är en falsk trygghet som är lätt att ta sig förbi. Däremot så är det en funktion som ofta finns i brandväggar.

Till TS. Jag skulle inte köra utan router så som många andra här redan har sagt. Du kommer tappa någon ms. Men fördelarna och säkerheten är helt klart värt det.

Mvh
Mattias

Givetvis är det så.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Konstigt nog så fick jag högre hastighet med mitt fiber när jag kopplade in en likadan router som du har.

Innan så satt det bara en CPE switch på väggen som var kopplad direkt till fibret. Med denna switch fick jag 60-70 Mbit/s.
Efter att jag kopplade in routern till switchen, och samma sladd från routern till datorn så fick jag ut 105 Mbit/s.

Vet inte riktigt hur jag kan förklara detta, men hastigheten blev förvånandsvärt mycket MYCKET snabbare.

Edit: Kan lägga till att båda hastigheterna nåddes med en 20m sladd och att jag testade flera gånger för att få en fast medelhastighet.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Konstigt nog så fick jag högre hastighet med mitt fiber när jag kopplade in en likadan router som du har.

Innan så satt det bara en CPE switch på väggen som var kopplad direkt till fibret. Med denna switch fick jag 60-70 Mbit/s.
Efter att jag kopplade in routern till switchen, och samma sladd från routern till datorn så fick jag ut 105 Mbit/s.

Vet inte riktigt hur jag kan förklara detta, men hastigheten blev förvånandsvärt mycket MYCKET snabbare.

Edit: Kan lägga till att båda hastigheterna nåddes med en 20m sladd och att jag testade flera gånger för att få en fast medelhastighet.

Kanske var en 10/100-switch?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Skrivet av FubbHead:

Kanske var en 10/100-switch?

10/100 switch till 100/100 nät? Den blev förinstallerad och installerad i ALLA hus här som hade beställt nytt 100-fiber.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator