Bredband2, hastigheten har minskat nyligen.

Permalänk

Bredband2, hastigheten har minskat nyligen.

Har beställt Bredband2 100/10 som leverantör via fiber i mitt hem för 1 mån. sedan !!!

Varje dag mätte jag hastigheten (tp-test) morgon, dag, kväll och fick altid samma resultat 92-94 / 12-14 vilket jag tyckte att det är fint-fint (kör med kabeln direkt, dvs. ingen router) !

Idag så har dem sänkt hastigheten till 84/12 och det märks direkt att det är inget fell det är rena-ramma hastighets-fusk, Ringde dom och frågade vad som har hänt men svaret va att jag ligger inom OK zonen änligt avtalet !!!!!

När jag frågade dom hur hadde jag högre hastighet i 1 månad så kunde dom inte ge mig ngt svar )))

Tycker Ni att detta är ok ?

Själv tycker jag att jag har blivit lurad och fick mån.-hastighet som man ska få, men nu upplever jag att dom har medvetet sänk 10mbit !!!!

Vad tycker Ni om detta, är det ngn mer som har upplevt detta !!!????

tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Klipp in vad som står i avtalet så kan vi avgöra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlegator:

Har beställt Bredband2 100/10 som leverantör via fiber i mitt hem för 1 mån. sedan !!!

Varje dag mätte jag hastigheten (tp-test) morgon, dag, kväll och fick altid samma resultat 92-94 / 12-14 vilket jag tyckte att det är fint-fint (kör med kabeln direkt, dvs. ingen router) !

Idag så har dem sänkt hastigheten till 84/12 och det märks direkt att det är inget fell det är rena-ramma hastighets-fusk, Ringde dom och frågade vad som har hänt men svaret va att jag ligger inom OK zonen änligt avtalet !!!!!

När jag frågade dom hur hadde jag högre hastighet i 1 månad så kunde dom inte ge mig ngt svar )))

Tycker Ni att detta är ok ?

Själv tycker jag att jag har blivit lurad och fick mån.-hastighet som man ska få, men nu upplever jag att dom har medvetet sänk 10mbit !!!!

Vad tycker Ni om detta, är det ngn mer som har upplevt detta !!!????

tack för alla svar

Ja enligt mig så är det helt ok efter som dom garanterar 50-100 men dom säger 100/10mbit. Lite fult men om man läser fintstilta så ser man att det är 50-100mbit

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk

det är normalt, glöm och gå vidare. finns annat här i livet man kan gnälla på.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av atlegator:

Har beställt Bredband2 100/10 som leverantör via fiber i mitt hem för 1 mån. sedan !!!

Varje dag mätte jag hastigheten (tp-test) morgon, dag, kväll och fick altid samma resultat 92-94 / 12-14 vilket jag tyckte att det är fint-fint (kör med kabeln direkt, dvs. ingen router) !

Idag så har dem sänkt hastigheten till 84/12 och det märks direkt att det är inget fell det är rena-ramma hastighets-fusk, Ringde dom och frågade vad som har hänt men svaret va att jag ligger inom OK zonen änligt avtalet !!!!!

När jag frågade dom hur hadde jag högre hastighet i 1 månad så kunde dom inte ge mig ngt svar )))

Tycker Ni att detta är ok ?

Själv tycker jag att jag har blivit lurad och fick mån.-hastighet som man ska få, men nu upplever jag att dom har medvetet sänk 10mbit !!!!

Vad tycker Ni om detta, är det ngn mer som har upplevt detta !!!????

tack för alla svar

Vad menar du mer specifikt med att "det märks direkt att det inte är något fel?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlegator:

Idag så har dem sänkt hastigheten till 84/12 och det märks direkt att det är inget fell det är rena-ramma hastighets-fusk, Ringde dom och frågade vad som har hänt men svaret va att jag ligger inom OK zonen änligt avtalet !!!!!

Hur vet du att de medvetet har sänkt hastigheten och att det inte är något fel?

Permalänk
Medlem

Under vissa tidpunkter kan ju nätverket vara mer överbelastat och därav att du får ut en längre hastighet overall, men det är sånt man får ta man blir ALDRIG lovad att man ska få ut exakt 100/10 och att det kan dippa ner till 70/8 när det e semester eller folk börjar komma hem från jobb osv är något man får ta.

Men samtidigt det du får ut är fortfarande helt rimligt hade du legat runt 40-60mbit hade de kanske börjat bli dags klaga men det du får ut nu är helt godtyckligt anser jag.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Det kan ju vara så att det är hög belastning på nätet? Testa inatt igen och se om det är bättre

Permalänk
Skrivet av madtop:

Hur vet du att de medvetet har sänkt hastigheten och att det inte är något fel?

Jag frågade om det finns ngt fell eller om dom gör ngt service här eller liknande men dom svarade nej, ALTING ÄR PERFEKT !!!

Jag kör macbook-pro, direkt nät.kabel till dosan och som sagt har haft hastigheten konstant samma runt 94/13

Permalänk
Medlem

84Mbit är helt normalt för en 100Mbit-uppkoppling. Inget man får klaga på enligt avtalet. Klaga kan man göra om det är under 50Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlegator:

Jag frågade om det finns ngt fell eller om dom gör ngt service här eller liknande men dom svarade nej, ALTING ÄR PERFEKT !!!

Jag kör macbook-pro, direkt nät.kabel till dosan och som sagt har haft hastigheten konstant samma runt 94/13

Fler runt dig kan ha skaffat sig abb vilket gör det trängre på linan. Man behöver inte anta direkt att de försöker fuska.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av atlegator:

Har beställt Bredband2 100/10 som leverantör via fiber i mitt hem för 1 mån. sedan !!!

Varje dag mätte jag hastigheten (tp-test) morgon, dag, kväll och fick altid samma resultat 92-94 / 12-14 vilket jag tyckte att det är fint-fint (kör med kabeln direkt, dvs. ingen router) !

Idag så har dem sänkt hastigheten till 84/12 och det märks direkt att det är inget fell det är rena-ramma hastighets-fusk, Ringde dom och frågade vad som har hänt men svaret va att jag ligger inom OK zonen änligt avtalet !!!!!

När jag frågade dom hur hadde jag högre hastighet i 1 månad så kunde dom inte ge mig ngt svar )))

Tycker Ni att detta är ok ?

Själv tycker jag att jag har blivit lurad och fick mån.-hastighet som man ska få, men nu upplever jag att dom har medvetet sänk 10mbit !!!!

Vad tycker Ni om detta, är det ngn mer som har upplevt detta !!!????

tack för alla svar

De har inte gått in någonstans och sänkt hastigheten, hastigheten är inte satt i sten utan varierar lite fram och tillbaka. Antagligen är det någon / något som ligger och belastar nätet mellan dig och TP-test som gör att hastigheten sjunker. Eller har du kollat att det inte är något i din dator som sänker hastigheten för dig (torrentprogem och annat som kan använda internet)? Vårt nät här (också 100 / 10 mbit) ligger och pendlar mellan 60 och 80 mbit ner, beroende på tid på dagen och massa andra faktorer vi inte känner till....

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Under vissa tidpunkter kan ju nätverket vara mer överbelastat och därav att du får ut en längre hastighet overall, men det är sånt man får ta man blir ALDRIG lovad att man ska få ut exakt 100/10 och att det kan dippa ner till 70/8 när det e semester eller folk börjar komma hem från jobb osv är något man får ta.
Men samtidigt det du får ut är fortfarande helt rimligt hade du legat runt 60-70mbit hade de kanske börjat bli dags klaga men det du får ut nu är helt godtyckligt anser jag.

Det vet jag, men det va därför jag valde Bredband2, dom fick priset för Sveriges bästa internettleverantör just för att dom har stabilt Hastighet !!!

Permalänk
Medlem

Låter som att några fler kunder kan ha anslutits till samma station som dig (mest troligt nya kunder, grannar eller något) som gör att hastigheten påverkas lite. Testa igen vid olika tidpunkter, kan vara så simpelt att det var massor med folk som belastade samma station som dig samtidigt som du gjorde ditt test. Kanske nån liten jävel som slängt upp en seedbox eller nått?

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig rekommendera Bredband2, inte ens till min fiende och ovänn. Säsmta skiten jag har haft, dålig support och de lovade mig 200/100 men fick ut 90/40 ~.

Permalänk
Medlem

Det kan ju finns många saker som spelar roll i allt det här.
Om du kollade din hastighet runt 18:00 kommer du få sämre hastighet än tex 02:00(Kan variera på tiderna).
Sen LOVAR dom inte 100/100 utan som de andra säger står det UPP TILL 100/100. så enligt bredband2 så är 50/50 acceptabelt.
Sen beror det ju även på vart du testat emot. Hur vet du att dom kanske inte har full load nu och där av ger dig ett "Sämre" resultat?

Permalänk

Detta är en fråga och Ni som är lite "för" agro, lugna ner Er, Jag ville bara fråga om det är fler som har upplevt samma sak ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlegator:

Detta är en fråga och Ni som är lite "för" agro, lugna ner Er, Jag ville bara fråga om det är fler som har upplevt samma sak ???

Du kan inte förväntas att du tas seriöst när du skriver som du gör. Och om du läser så ser du att du trots allt fått många bra svar på din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlegator:

Det vet jag, men det va därför jag valde Bredband2, dom fick priset för Sveriges bästa internettleverantör just för att dom har stabilt Hastighet !!!

Asså..... Bara för att internet hastigheten dippar ner under vissa tidpunkter under högre belastning betyder inte det att ditt bredbandsbolag har någon form av sämre stabilitet i sitt nät eller liknande det finns ett helt stadsnät med massa switchar och andra möjliga flaskhalsar som kan påverka din hastighet och det har isf inget med ditt bredbandsbolag att göra.

Sålänge det inte påverkar ens ping eller liknande avsevärt eller andra problem såsom att man kan få ut 40mbit en mätning och 90 mbit sekunderna efter så är de inga stabilitets problem.

Säger vi att de finns en huvud switch den har 20 portar och varje port är en lägenhet säger vi då att varje lägenhet har 100mbit ner och switchen har en fiber modul in på 1gbit in så motsvarar ju de att skulle alla dom här 20 lägenheter maxxa 100mbit ner så skulle det behövas 2gbit för att alla skulle kunna behålla 100mbit samtidigt annars skulle allas hastighet begränsas till 50mbit.

Då får du också tänka dig att man kan gå genom 4-5 sådana switchar innan man ens når sitt bredbandsbolag och ytterliggare 5-10st till hemsida eller spelserver eller vad man nu försöker att nå.

På varje switch kan sitta allt från ett par personer närliggande lägenheter upptill ett eller flera subnät med flera hundra eller tusentals ip adresser.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlegator:

Detta är en fråga och Ni som är lite "för" agro, lugna ner Er, Jag ville bara fråga om det är fler som har upplevt samma sak ???

Det finns tyvärr vissa som stör sig på lite allt möjligt och utnyttjar detta för att ventilera lite ilska/frustration (personliga spekulationer) på nätet då man är rätt så anonym. Ignorera de inläggen helt enkelt

EDIT: Sen är det värt att tänka på att en del kan låta irriterade men på andra sidan kabeln egentligen vara gladare än, ja, vad nu än som kan låta överdrivet positivt för att avsluta den här meningen...

Permalänk
Avstängd

Det är helt vanligt och 70 eller 80 kommer inte göra någon skillnad för dig i hastighet. Istället för att BF4 tar 10 min att ladda ned så tar det 11. Släpp kylskåpet

Permalänk
Medlem

Inget konstigt alls. Hastigheten varierar. Så är det med alla.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Det är klart att en del kan vara väl petiga i sitt mätande, men visst ska man kolla då och då.

Till att börja gör du vissa antaganden, som inte behöver stämma. T.ex. att de medvetet har sänkt hastigheten; och varför använda operatörens namn och sedan "HASTIGHETS-FUSK" i versaler och en stor mängd frågetecken. Verkar inte så moget.

Som ex. kan jag nämna att jag vid ett tillfälle hade en 100/10-anslutning som låg på runt 85-89/10 från start, och som jag ansåg vara acceptabel; men som senare började fluktuera avsevärt nedströms. Först vissa dagar, sedan vissa tider på dygnet. Vi talar 40-45 Mbps, med dropp ned till 10-12 Mbps. Detta var helt klart inte acceptabelt, och efter samtal med kundtjänst och efter att jag hade genomfört de test som önskades dröjde det en tid, och senare hade jag runt 97/10. Bättre än innan, även om det var de stora fluktuationerna som var anledningen till min kontakt med kundtjänsten.

Permalänk
Skrivet av Majora:

Det finns tyvärr vissa som stör sig på lite allt möjligt och utnyttjar detta för att ventilera lite ilska/frustration (personliga spekulationer) på nätet då man är rätt så anonym. Ignorera de inläggen helt enkelt

EDIT: Sen är det värt att tänka på att en del kan låta irriterande men på andra sidan kabeln egentligen vara gladare än, ja, vad nu än som kan låta överdrivet positivt för att avsluta den här meningen...

Ok, tack !!!

Ok, jag skall förklara igen.

Om NI sitter hemma och har linan 94/12 VARJE DAG I EN HEL MÅNAD (även vid olika dagstider) OCH HELT PLÖTSLIGT HAR 10mbits LÄGRE hade Ni reagerat på det ????

Jag har gjort alting, ringt dom, startat om modemet, min dator är helt ny (samma jag haft senaste monaden), har inte ngt torrent pg. på !!!!!!

Jag ville bara fråga om Eran åsikt !!!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlegator:

Ok, tack !!!

Ok, jag skall förklara igen.

Om NI sitter hemma och har linan 94/12 VARJE DAG (även vid olika dagstider) OCH HELT PLÖTSLIGT HAR 10mbits LÄGRE hade Ni reagerat på det ????

Jag har gjort alting, ringt dom, startat om modemet, min dator är helt ny (samma jag haft senaste monaden), har inte ngt torrent pg. på !!!!!!

Jag ville bara fråga om Eran åsikt !!!

Tack

Jag har 30/3, har jag riktig otur åker min hastighet ner till ca 5-10mbit under "peak", dvs när majoriteten kids kommer hem och ska börja köra CS/CoD/BF och tanka porr. Funkar fortfarande att spela på så jag klagar ej.

EDIT: Bor dock i Irland (Dublin, och har dessutom den bästa ISP:n som finns på den här mögelfläcken ute i atlanten man kallar för ett land ) så det är ju inte samma kvalité man kan förvänta sig på linan.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av atlegator:

Ok, tack !!!

Ok, jag skall förklara igen.

Om NI sitter hemma och har linan 94/12 VARJE DAG I EN HEL MÅNAD (även vid olika dagstider) OCH HELT PLÖTSLIGT HAR 10mbits LÄGRE hade Ni reagerat på det ????

Jag har gjort alting, ringt dom, startat om modemet, min dator är helt ny (samma jag haft senaste monaden), har inte ngt torrent pg. på !!!!!!

Jag ville bara fråga om Eran åsikt !!!

Tack

Wow här skrivs det galet utan att tänka igenom.

Som sagt ska man inte grubbla över att man har tappat så lite som 10mbit/s - helt naturligt, det kan t.o.m. vara så att någon/några/alla i grannskapet/flerbostadshuset har börjat använda nätet mer än vad de gjorde för "EN MÅNAD SEDAN".

Om det hände mig skulle jag väl tänka: jahapp, men jag har i alla fall 84mbit/s - inte illa det!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atlegator:

Om NI sitter hemma och har linan 94/12 VARJE DAG I EN HEL MÅNAD (även vid olika dagstider) OCH HELT PLÖTSLIGT HAR 10mbits LÄGRE hade Ni reagerat på det ????!!

Jag ville bara fråga om Eran åsikt !!!
Tack

NEJ!

Ingen här hade reagerat eller brytt sig det minsta. Det kan bero på allt möjligt, som att det är väldigt många som använder nätet samtidigt, att det är mindre driftstörningar någon stans eller att sidan du mäter mot är trött. En diff på minst 20% är att förvänta sig (Du ligger ju ungefär +20% på upphastigheten)

Skulle mitt nät trilla ner mot ~70 en längre tid (vecka eller månad) skulle jag klaga, men att hastigheten fluktuerar är att förvänta sig.

Permalänk
Medlem

Du går med på avtalet inte på reklamen. Reklamen säger "100 MEGABIT PER SEK* (*upp till)" men läser du avtalet, dvs den delen som är viktig för dig så står där t.ex "Du som kund går med på att vi kan leverera 80% av max hastighet".

Det är vanligt att justeringar görs i efterhand. Kanske det är en kund i samma hus eller grannskap som använder väldigt hög bandbredd och det går ut över dig, av denna anledning så skriver de just sådana saker i avtalen.
Jag kan när jag testar med Speedtest.net, bredbandskollen, tptest m.m se att Tele2's automatiska begränsning slår in. Den slår upp i 120 sen tickar en stadigt ner till 98-100 mbit. Samma sak med uppladdningen. Sådana begränsningar kan göras manuellt eller så sköts de automatiskt. Och som sagt om det dykt upp en kund i ditt område där ni delar samma huvud fiber-lina så kan den eller dessa personerna dra ner kapaciteten för alla.

Hur som helst gör företaget inget fel med att göra så. Du ska i fortsättningen läsa avtalen du går med på tydligare än du gjort ännu. Nästa gång kanske du köper bostadsrätt men det står i avtalet att banken när som helst får lov att ta tillbaka lånet och därmed ta lägenheten ifrån dig. Var noga med att läsa avtalen, så blir du inte våldtagen.

EDIT: PS. Det räcker med ett utropstecken och ett frågetecken. Det ser så oseriöst och dumt ut annars. Typ som när min svärmor skriver...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av atlegator:

Detta är en fråga och Ni som är lite "för" agro, lugna ner Er, Jag ville bara fråga om det är fler som har upplevt samma sak ???

"agro"?

I alla avseenden: din kommentar "Jag ville bara fråga om det är fler som har upplevt samma sak" som kan uppfattas som en ödmjuk fråga matchar definitivt inte din alarmerande rubrik och första kommentar; så frågan är vem det är som ska "lugna ner" sig.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Wow här skrivs det galet utan att tänka igenom.

Som sagt ska man inte grubbla över att man har tappat så lite som 10mbit/s - helt naturligt, det kan t.o.m. vara så att någon/några/alla i grannskapet/flerbostadshuset har börjat använda nätet mer än vad de gjorde för "EN MÅNAD SEDAN".

Om det hände mig skulle jag väl tänka: jahapp, men jag har i alla fall 84mbit/s - inte illa det!

Hmm

Ok jag har respekt för hur du tänker, men.....

Tycker att vi skal tänka på annat sätt, det är en tjänst man betalar för, Vi för ingeting grattis i Sverige, so åtminstone behålla det man har, jag "gnäller" inte jag bara konstaterar, tycker att folk tar alt för givet här, kom igen, kämpa för rättigheter, varför skal jag nöja mig med det här det är nästan samma sak som efter ni har köpt en Volvo bil som åker fint och efter ett tag blir den "bara" lite slöare !!! Tjah, det är ok, jag har fortfarande en bil !!! Är det så man ska tänka ???