Butiken hör av sig och vill ändra pris efter orderbekräftelse

Permalänk
Medlem

Butiken hör av sig och vill ändra pris efter orderbekräftelse

Hej,

Allmän fråga - om jag beställer någonting på internet (för säg t.ex. 400 kr), butiken skickar ut ett mail med en "orderbekräftelse" och bekräftar köpet och priset på 400 kr. Kan de sedan höra av sig och säga att priset egentligen borde legat på 450 kr, eller har de inte rätt att kräva de extra 50 kronorna i detta läge? Samt, har de rätt att _inte_ leverera produkten om jag vägrar betala dessa 50 kr?

Vet att det finns ett gäng praxisar som styr detta, men är lite nyfiken på om det även finns definierat i lag. Lite enklare att hänvisa till specifika lagar och paragrafer istället för att ludda runt med "Det finns något praxis om detta hos ARN sedan tidigare" osv.

Någon som kan det här?

Permalänk
Inaktiv

Vilken butik handlar det om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Hej,

Allmän fråga - om jag beställer någonting på internet (för säg t.ex. 400 kr), butiken skickar ut ett mail med en "orderbekräftelse" och bekräftar köpet och priset på 400 kr. Kan de sedan höra av sig och säga att priset egentligen borde legat på 450 kr, eller har de inte rätt att kräva de extra 50 kronorna i detta läge? Samt, har de rätt att _inte_ leverera produkten om jag vägrar betala dessa 50 kr?

Vet att det finns ett gäng praxisar som styr detta, men är lite nyfiken på om det även finns definierat i lag. Lite enklare att hänvisa till specifika lagar och paragrafer istället för att ludda runt med "Det finns något praxis om detta hos ARN sedan tidigare" osv.

Någon som kan det här?

Kolla avtalet du accepterat i samband med köpet, oftast så reserverar dom sig för prisändringar.
Sen om du inte är villig att betala de extra 50 kronorna så tror jag inte dom tvekar att bara stryka ordern.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vilken butik handlar det om?

Vill inte exponera butiken i "dåligt ljus" i förväg innan jag vet vad som gäller. Det är en svensk butik som säljer bl.a. IT-relaterade prylar. Det är inte en av de större e-handlarna. Handlar inte om abonnemang eller liknande utan en vanlig fysisk produkt som butiken vill höja priset på efter orderbekräftelse.

Om det nu finns lagar eller specifika praxisar som styr detta så spelar inte butikens försäljningsvillkor någon roll då samma regler borde gälla alla.

Skrivet av peji89:

Kolla avtalet du accepterat i samband med köpet, oftast så reserverar dom sig för prisändringar.
Sen om du inte är villig att betala de extra 50 kronorna så tror jag inte dom tvekar att bara stryka ordern.

MVH

Fast det är just det de inte får har jag för mig. De MÅSTE leverera för det priset som det har bekräftat. Vet att andra större butiker har fått ändra sina automatiska ordermail från just "orderbekräftelse" till "ordererkännande" och motsvarande, just p.g.a. detta. Nu spelar det ingen roll för mig om jag får betala 50 spänn eller inte, vill bara veta vad som gäller enligt rådande bestämmelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Hej,

Allmän fråga - om jag beställer någonting på internet (för säg t.ex. 400 kr), butiken skickar ut ett mail med en "orderbekräftelse" och bekräftar köpet och priset på 400 kr. Kan de sedan höra av sig och säga att priset egentligen borde legat på 450 kr, eller har de inte rätt att kräva de extra 50 kronorna i detta läge? Samt, har de rätt att _inte_ leverera produkten om jag vägrar betala dessa 50 kr?

Vet att det finns ett gäng praxisar som styr detta, men är lite nyfiken på om det även finns definierat i lag. Lite enklare att hänvisa till specifika lagar och paragrafer istället för att ludda runt med "Det finns något praxis om detta hos ARN sedan tidigare" osv.

Någon som kan det här?

Nej, butiken har detta alltid i sin Försäljningsinfo. Dvs de kan ändra pris än det som visas på Sidan.
En snabb koll på exempelvis Dustin så hittar man detta "Dustin AB äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering."
En offert är varan från att du beställt till att de har skickat varan. Så de har rätten till att informera om prisjustering fram till leverans.
De får dock inte efterfakturera prisjustering av en skickad vara.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Funderar på om inte en Orderbekräftelse fungerar som ett bindande avtal, det är ju trots allt en bekräftelse på köpet, vad som ska köpas och vad det kostar. Borde väl finnas information på Konsumentverket.se

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Inaktiv

Så långe du inte hämtat ut eller betalat för produkten kan jag tycka att de har rätt att ändra priset hur de vill. Allt möjligt kan ju göra att de inte kan leva upp till att skicka produkten i det skick eller till det pris du beställt.

Permalänk
Medlem

Är det ingen oskälig skillnad i pris och du fått en regelrätt orderbekräftelse har de inte rätten på sin sida. Är det däremot en sådan automagiskt genererad sak kan det vara så att den inte gäller som en riktig bekräftelse.

Samt om priset kan anses vara så pass fel att man bör ana oråd så har de rätt att neka leverans.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Är det ingen oskälig skillnad i pris och du fått en regelrätt orderbekräftelse har de inte rätten på sin sida. Är det däremot en sådan automagiskt genererad sak kan det vara så att den inte gäller som en riktig bekräftelse.

Samt om priset kan anses vara så pass fel att man bör ana oråd så har de rätt att neka leverans.

Det är precis så jag har förstått det också. Och jo det är en regelrätt orderbekräftelse jag har fått.

Det jag vill veta är vad källan till detta är. Dvs. vilket papper kan jag peka på för att hävda min rätt i denna sak?

Permalänk
Medlem

Ja, de får lov att höja priset i efterhand och ja de får lov att neka köp även efter orderbekräftelse MEN nej de kan inte dra mer pengar ifrån ett redan utfört köp med t.ex kort eller förskottsbetalning, inte utan lov ifrån kunden. En orderbekräftelse är inget bindande det är bara ett svar ifrån deras datorsystem om att ordern gått genom systemet korrekt, det är så jag tolkat det iallafall. Jag kan ha fel på en eller flera punkter.

Däremot kan de inte begära mer pengar efter varan blivit skickat eller efter mottagandet av varan. Det är jag säker på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om ett köp redan har gjorts, alltså kunden fått varan och butiken fått pengarna så kan de inte kräva mer senare.
Jag minns att någon butik gjorde detta, det stod på aftonbladet och personen i fråga skrev också en tråd om det här på sweclockers om det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyces:

Nej, butiken har detta alltid i sin Försäljningsinfo. Dvs de kan ändra pris än det som visas på Sidan.
En snabb koll på exempelvis Dustin så hittar man detta "Dustin AB äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering."
En offert är varan från att du beställt till att de har skickat varan. Så de har rätten till att informera om prisjustering fram till leverans.
De får dock inte efterfakturera prisjustering av en skickad vara.

Offererat pris är det som står på siten. När du fått en orderbekräftelse har du ingått ett avtal.

Skrivet av ODDNAME:

Är det ingen oskälig skillnad i pris och du fått en regelrätt orderbekräftelse har de inte rätten på sin sida. Är det däremot en sådan automagiskt genererad sak kan det vara så att den inte gäller som en riktig bekräftelse.

Samt om priset kan anses vara så pass fel att man bör ana oråd så har de rätt att neka leverans.

Det stämmer att ett automatiskt genererat svar på en lagd order inte automatiskt gäller som orderbekräftelse, dvs har fått ett mail med tack för din order eller liknande så gäller den inte som orderbekräftelse. Har de har skickat ut en sammanställning till dig med priset du ska betala och namngivit den med orderbekräftelse så gäller den oavsett hur den kommit till. En orderbekräftelse är ett avtal och det ska mycket till för att de ska kunna bryta det. Som tidigare nämnts så är det främst om priset är helt uppåt väggarna fel, dvs det fallit bort en nolla eller liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Offererat pris är det som står på siten. När du fått en orderbekräftelse har du ingått ett avtal.

Det stämmer att ett automatiskt genererat svar på en lagd order inte automatiskt gäller som orderbekräftelse, dvs har fått ett mail med tack för din order eller liknande så gäller den inte som orderbekräftelse. Har de har skickat ut en sammanställning till dig med priset du ska betala och namngivit den med orderbekräftelse så gäller den oavsett hur den kommit till. En orderbekräftelse är ett avtal och det ska mycket till för att de ska kunna bryta det. Som tidigare nämnts så är det främst om priset är helt uppåt väggarna fel, dvs det fallit bort en nolla eller liknande.

Ge gärna referenser på de fakta du presenterar så det blir lättare att följa, annars är det ganska svårt att sortera bland all "fakta" som presenteras.

Det gäller alla som uttrycker sig bombsäkert utan osäkerhetsmarkeringar, råkade bara citera det sista dylika svaret.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Offererat pris är det som står på siten. När du fått en orderbekräftelse har du ingått ett avtal.

Avtalet är inte ingått förrän kundenbetalat eller mottagit varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kollar man runt lite så har det faktiskt blivit utslag åt bägge håll historiskt sett. Telias gamla fadäs med en 3500:- Siemenstelefon för 297:- där de inte behövde leverera men också ärenden där det faktiskt dömts att beställaren inte borde ha insett att priset var felaktigt och att butiken därför uppmanades uppfylla sin plikt.

Utan att ha mer än någon termins juridik kan jag dock tycka att det borde ha kommit lagändringar, förtydliganden och fler prejudicerande fall som reglerar den här typen av internethandel, men det överlåter jag till en aktiv jurist att skriva om.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorg:

Ge gärna referenser på de fakta du presenterar så det blir lättare att följa, annars är det ganska svårt att sortera bland all "fakta" som presenteras.

Det gäller alla som uttrycker sig bombsäkert utan osäkerhetsmarkeringar, råkade bara citera det sista dylika svaret.

Från Distansköplagen

Citat:

Information innan ett avtal ingås

6 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren ge information om
1. sitt namn och sin adress,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter,
4. leveranskostnader,
5. sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på annat sätt,
6. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag,
7. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
8. den tid under vilken erbjudandet gäller, och
9. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser återkommande leveranser av varor eller avser en tjänst som utförs fortlöpande.

Informationen skall ges klart och begripligt och på ett sätt som är anpassat till det medel för distanskommunikation som används. Näringsidkaren skall ta särskild hänsyn till behovet av skydd för underåriga.

Vid telefonförsäljning skall näringsidkaren i början av varje samtal ge konsumenten information om sin identitet och namnet på den person som är i kontakt med konsumenten och dennes relation till näringsidkaren. Näringsidkaren skall då också informera om samtalets syfte.

Information när ett avtal har ingåtts

7 § När ett distansavtal har ingåtts skall näringsidkaren snarast därefter ge konsumenten en bekräftelse med den information som avses i 6 § första stycket 1-5. Gäller avtalet en vara skall informationen ges senast vid leveransen, om inte varan skall levereras till någon annan än konsumenten. Informationen skall ges i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Har näringsidkaren redan tidigare gett informationen i sådan form, behöver den inte ges på nytt, om inte annat följer av andra stycket.

Inom samma tid skall näringsidkaren alltid i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten ge denne information om
1. konsumentens ångerrätt enligt denna lag samt namn och adress till någon som ångerrätten kan utövas mot,
2. adressen, telefonnumret eller e-postadressen samt gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål,
3. förekommande garantier och service, och
4. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller för en längre tid än ett år.

Gäller avtalet en tjänst som fullgörs med hjälp av ett medel för distanskommunikation, och utförs tjänsten vid ett enda tillfälle och faktureras av distributören av kommunikationsmedlet, behöver näringsidkaren bara ge konsumenten tillgång till gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål.

Dvs. I och med att säljaren bekräftar punkt 1-5 i den första paragrafen så har han ingått ett avtal. Skickar man ut ett dokument med texten Orderbekräftelse med alla dessa uppgifter så bör det gälla som en bekräftelse på ett ingånget avtal. Man kan dock notera att säljaren inte måste skicka ut någon bekräftelse. Man kan dock fundera på vad det skulle innebära om de inte gjorde det. För i så fall har man inte slutit något avtal vare sig på det ena eller andra hållet. Så det bör vara i säljarens som köparens intresse att det sluts ett avtal.

Distansköplagen är bra på så vis att den inte är disponsiv, dvs den kan inte förhandlas bort som en del andra lagar på området. Säljer man varor på distans så måste man följa lagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Kollar man på
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
Så är det ju tämligen diffust, vad som gör ett avtal säger ingen utan det är nog upp till butiken och deras vilkor. Senast vid leverans, dvs även följesedeln eller leveransbekräftelsen skulle kunna vara avtal. (skummade dock resten)

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Har vi ingen lagvrängare här på riktigt som kan ge referenser och klargöra hur det är? Eller om någon vill maila konsumentverket och sedan säga vad dom säger. Hade varit intressant.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Från Distansköplagen

Dvs. I och med att säljaren bekräftar punkt 1-5 i den första paragrafen så har han ingått ett avtal. Skickar man ut ett dokument med texten Orderbekräftelse med alla dessa uppgifter så bör det gälla som en bekräftelse på ett ingånget avtal. Man kan dock notera att säljaren inte måste skicka ut någon bekräftelse. Man kan dock fundera på vad det skulle innebära om de inte gjorde det. För i så fall har man inte slutit något avtal vare sig på det ena eller andra hållet. Så det bör vara i säljarens som köparens intresse att det sluts ett avtal.

Distansköplagen är bra på så vis att den inte är disponsiv, dvs den kan inte förhandlas bort som en del andra lagar på området. Säljer man varor på distans så måste man följa lagen.

Jo jag har också läst den lagtexten, men för mig som inte har juristexamen är den inte solklar ändå. Informationen ska lämnas innan avtalet, vilket har gjorts, men när har säljaren förbundit sig till ett avtal?

Jag överlåter det till de som faktiskt jobbar i fältet att besvara, annars blir det bara mitt eget tyckande.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Från Distansköplagen

Dvs. I och med att säljaren bekräftar punkt 1-5 i den första paragrafen så har han ingått ett avtal. Skickar man ut ett dokument med texten Orderbekräftelse med alla dessa uppgifter så bör det gälla som en bekräftelse på ett ingånget avtal. Man kan dock notera att säljaren inte måste skicka ut någon bekräftelse. Man kan dock fundera på vad det skulle innebära om de inte gjorde det. För i så fall har man inte slutit något avtal vare sig på det ena eller andra hållet. Så det bör vara i säljarens som köparens intresse att det sluts ett avtal.

Distansköplagen är bra på så vis att den inte är disponsiv, dvs den kan inte förhandlas bort som en del andra lagar på området. Säljer man varor på distans så måste man följa lagen.

Stort tack, det var precis det som jag letade efter! You win the Internet today

Permalänk
Entusiast

Så här säger konsumentverket:

"6.3. In gående av avtal, kvittens och orderbekräftelse
6.3.1. När konsumenten accepterat ett anbud i en webbutik ingås ett bindande avtal mellan parterna. Om en av parterna har begått ett fel och den andra parten insåg eller borde insett detta kan avtalet ogiltigförklaras.
6.3.2.Näringsidkaren ska utan onödigt dröjsmål efter mottagande av en elektronisk order skicka en elektronisk bekräftelse på att ordern är mottagen och vad den omfattar."

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/vara-...

Konsumentverket anser alltså att du ingår ett avtal när du bekräftar köpet på sidan. De klassar alltså priserna på hemsidan som ett anbud som du som köpare svarar på direkt varpå man ingår ett avtal. Sen finns undantaget om att det inte är bindande om priset är uppenbarligen felaktigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Distansköplagen är bra på så vis att den inte är disponsiv, dvs den kan inte förhandlas bort som en del andra lagar på området. Säljer man varor på distans så måste man följa lagen.

Dispositiv. Lagar som är inriktade mot konsumenter, d.v.s. vid förhållanden mellan två parter som inte är att anse som jämbördiga, är inte dispositiva; jfr. t.ex. KöpL och KKL.

Generellt har vi avtalsfrihet, där det sedan finns ett antal regler om vad som gör avtal ogiltiga, men även sådant som t.ex. Yorg nämner "borde ha insett" etc. Men det kan vara vanskligt att uttala sig om var gränsen går. Sedan har vi lagar för enskilda områden, som t.ex. KöpL och KKL etc.

Distans- och hemförsäljningslagen tar fasta på vissa saker, som konsumentens ångerrätt etc. Just ångerrätten gäller från dagen man tar emot en vara (eller från dagen man ingick avtal om det gäller en tjänst).

Rent generellt enl. avtalslagen måste vi ha ett anbud och en accept som har kommunicerats mellan parterna. Ett utbud på en Internetsida är inte att anse som ett anbud från säljaren (finns ingen särskild mottagare). Däremot tycker jag att man måste säga att en orderbekräftelse (oavsett vilken status det har som bekräftelse) i vart fall måste anses vara ett anbud från säljaren (om de inte vill stå för det, som anbud, så bör de se över automatiken i dessa bekräftelser). Om då köparen väljer att acceptera det som anges i "bekräftelsen" och betalar, och i övrigt inte har haft anledning till misstankar om priset, så har vi ett avtal. Det är svårt att ge accept på annat sätt än att betala.

Instämmer med Yorg att det kan vara svårt att svara på med säkerhet för en som inte håller på med ämnet (har en hyllmeter litteratur i hyllan, även om inte allt berör avtalsrätten).

Permalänk
Medlem

Jag håller med konsumentverket och Zotamedu. Om priset är uppenbarligen felaktigt så kan avtalet ogiltigförklaras.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Hej,

Allmän fråga - om jag beställer någonting på internet (för säg t.ex. 400 kr), butiken skickar ut ett mail med en "orderbekräftelse" och bekräftar köpet och priset på 400 kr. Kan de sedan höra av sig och säga att priset egentligen borde legat på 450 kr, eller har de inte rätt att kräva de extra 50 kronorna i detta läge? Samt, har de rätt att _inte_ leverera produkten om jag vägrar betala dessa 50 kr?

Vet att det finns ett gäng praxisar som styr detta, men är lite nyfiken på om det även finns definierat i lag. Lite enklare att hänvisa till specifika lagar och paragrafer istället för att ludda runt med "Det finns något praxis om detta hos ARN sedan tidigare" osv.

Någon som kan det här?

Vad jag har hört så har man rätt att ändra priset med 10% utan att du blir tilldelad information om prisändringen, så det skulle väl inte alls vara omöjligt att de kan göra så. Men detta kan ev. vara för "retail" enbart.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Osprey:

Dispositiv. Lagar som är inriktade mot konsumenter, d.v.s. vid förhållanden mellan två parter som inte är att anse som jämbördiga, är inte dispositiva; jfr. t.ex. KöpL och KKL.

Generellt har vi avtalsfrihet, där det sedan finns ett antal regler om vad som gör avtal ogiltiga, men även sådant som t.ex. Yorg nämner "borde ha insett" etc. Men det kan vara vanskligt att uttala sig om var gränsen går. Sedan har vi lagar för enskilda områden, som t.ex. KöpL och KKL etc.

Distans- och hemförsäljningslagen tar fasta på vissa saker, som konsumentens ångerrätt etc. Just ångerrätten gäller från dagen man tar emot en vara (eller från dagen man ingick avtal om det gäller en tjänst).

Rent generellt enl. avtalslagen måste vi ha ett anbud och en accept som har kommunicerats mellan parterna. Ett utbud på en Internetsida är inte att anse som ett anbud från säljaren (finns ingen särskild mottagare). Däremot tycker jag att man måste säga att en orderbekräftelse (oavsett vilken status det har som bekräftelse) i vart fall måste anses vara ett anbud från säljaren (om de inte vill stå för det, som anbud, så bör de se över automatiken i dessa bekräftelser). Om då köparen väljer att acceptera det som anges i "bekräftelsen" och betalar, och i övrigt inte har haft anledning till misstankar om priset, så har vi ett avtal. Det är svårt att ge accept på annat sätt än att betala.

Instämmer med Yorg att det kan vara svårt att svara på med säkerhet för en som inte håller på med ämnet (har en hyllmeter litteratur i hyllan, även om inte allt berör avtalsrätten).

Konsumentverket håller inte med dig i din tolkning men de har ju inte en slutgiltig talan då även de bara tolkar lagen. De anser att det du accepterar när du beställer en vara är ett anbud. När skulle butken annars skicka ett anbud? Eller är det du som köpare som skickar ett anbud till butiken som sedan de ska acceptera? När sker det i så fall? Betalar du med kort eller band så har du generellt redan reserverat ett belopp i den manövern också. Sedan har vissa system där pengarna inte dras innan ordern är skickad så då är en till fråga, är ett reserverat belopp ett accept? Har märkt att en del handlare specifikt inte skriver ordet orderbekräftelse längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Konsumentverket håller inte med dig i din tolkning men de har ju inte en slutgiltig talan då även de bara tolkar lagen. De anser att det du accepterar när du beställer en vara är ett anbud. När skulle butken annars skicka ett anbud? Eller är det du som köpare som skickar ett anbud till butiken som sedan de ska acceptera? När sker det i så fall? Betalar du med kort eller band så har du generellt redan reserverat ett belopp i den manövern också. Sedan har vissa system där pengarna inte dras innan ordern är skickad så då är en till fråga, är ett reserverat belopp ett accept? Har märkt att en del handlare specifikt inte skriver ordet orderbekräftelse längre.

Jag har konstaterat det. (Tittade på din länkade PDF; de har f.ö. inte längre sökväg till området "http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/reklam-marknadsfor..." som används för just den filen.)

Jag konstaterar också att det handlar om de nordiska konsumentombudsmännens gemensamma ståndpunkt, och som du säger har de inte en slutgiltig talan.

"Konsumenträtt" är inte min starka sida, vidare har Distans- och hemförsäljningslagen tillkommit efter mina studier, så har inte fördjupat mig i den eller näraliggande områden. Jag har tidigare fått på tafsen när jag ansett att en varas pris, utbjuden i en fysisk butik, är ett anbud, som kunden accepterar när den tar den och går till kassan (underförstått att man förväntar sig att betala detta pris i kassan). Anbud är riktade är grundtanken.

Vi kan stanna där ett tag, och inte fortsätta till avtalets ingående, eller fullbordande, då en part nämligen, under vissa villkor, är bunden av sitt anbud. Du kanske missade den biten i min kommentar om orderbekräftelsen. Den borde i vart fall anses som ett anbud.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Osprey:

Jag har konstaterat det. (Tittade på din länkade PDF; de har f.ö. inte längre sökväg till området "http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/reklam-marknadsfor..." som används för just den filen.)

Jag konstaterar också att det handlar om de nordiska konsumentombudsmännens gemensamma ståndpunkt, och som du säger har de inte en slutgiltig talan.

"Konsumenträtt" är inte min starka sida, vidare har Distans- och hemförsäljningslagen tillkommit efter mina studier, så har inte fördjupat mig i den eller näraliggande områden. Jag har tidigare fått på tafsen när jag ansett att en varas pris, utbjuden i en fysisk butik, är ett anbud, som kunden accepterar när den tar den och går till kassan (underförstått att man förväntar sig att betala detta pris i kassan). Anbud är riktade är grundtanken.

Vi kan stanna där ett tag, och inte fortsätta till avtalets ingående, eller fullbordande, då en part nämligen, under vissa villkor, är bunden av sitt anbud. Du kanske missade den biten i min kommentar om orderbekräftelsen. Den borde i vart fall anses som ett anbud.

Jag har letat efter något klart besked angående den här frågan förr men misslyckats. Det kanske inte finns några prejudikat? Eller så är google dålig på att hitta dem och det krävs att man gräver i databaser som jag inte har tillgång till eller för den delen kan hantera.

Om man ska dra paralleller till den fysiska butiken så har du ju i de flesta fallen lämnat över varan och de har dragit pengar av dig. Butikerna använder ju till och med generellt termer som kassa och checka ut, betala och bekräfta när du gör köpet i kassan. Du har ju generellt lämnat ifrån dig dina kontouppgifter redan innan du får en orderbekräftelse. Hade varit intressant att få ett slutgiltigt svar på frågan men det är väl gråzon och luddigt som så mycket annat som rör juridik. De enda fallen jag sett har varit relaterade till felaktiga priser, alltså att butiken råkat sälja en vara långt under dess vanliga värde och då har bland annat ARN gett butikerna rätt att annullera ordern. Finns ju även stöd i lagen för det vilket gäller båda parter om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

[...]De anser att det du accepterar när du beställer en vara är ett anbud. När skulle butken annars skicka ett anbud? Eller är det du som köpare som skickar ett anbud till butiken som sedan de ska acceptera? När sker det i så fall? [...]

Satt och skrev på nedan, innan jag såg att du hade svarat.
Rent generellt, och det har inte med min korrigering nedan att göra, så kan juridik vara både väldigt enkelt, och väldigt komplicerat. Något kan i förstone ses som självklart, men behöver inte vara det; vi har därtill fått ett allt mer komplext samhälle, med nya företeelser. Citerar mig själv för en korrigering.

Skrivet av Osprey:

[...]Vi kan stanna där ett tag, och inte fortsätta till avtalets ingående, eller fullbordande, då en part nämligen, under vissa villkor, är bunden av sitt anbud. Du kanske missade den biten i min kommentar om orderbekräftelsen. Den borde i vart fall anses som ett anbud.

Snarare, för att vara korrekt i turerna (anbud och accept) så är kundens "köp" på sidan ett anbud om att (under de villkor som finns angivna på sidan) ingå köp; är villig att köpa. Som alltid så kan anbud förkastas, eller så kan man komma med oren accept, vilket anses vara nytt anbud fast i andra riktningen. När mottagaren accepterar ordern så har ett avtal kommit till stånd. Det är tydligen inte självklart att en "bekräftelse" är att anse som en accepterad order, det kan, om vi nu ska tänka universellt utanför den förenklade konsumenttillvaron, bekräfta att anbudet är mottaget. Självklart vill konsumenter ha en "bekräftelse" på att något har gått fram, och då kan det kanske hävdas att det är vad orderbekräftelsen innebär.

Skickar man varorna är det sannerligen en accept, och då väntar man på att motparten fullföljer avtalet och betalar (ja, det är inte alla som handlar med kort, det förekommer postförskott, och även faktura), levereras dessutom vad som beställdes, ja då har vi ett bindande avtal som har uppfyllts.

Men det är inte helt klart som det verkar. Sedan är vanliga konsumenter inte bekanta med begrepp som förklaringsmisstag, den onda trons rekvisit etc. utan de kör i allmänhet på linjen att butiken, eller liknande, får skylla sig själva, och skriker högt (för alla vill ju göra ett "klipp").

Se en diskussion här om låga priser, som senare sades vara fel, och utgången i en del fall i ARN.
http://knyt.se/blog/2011/02/03/ratt-nar-det-blev-for-billigt/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Osprey:

Satt och skrev på nedan, innan jag såg att du hade svarat.
Rent generellt, och det har inte med min korrigering nedan att göra, så kan juridik vara både väldigt enkelt, och väldigt komplicerat. Något kan i förstone ses som självklart, men behöver inte vara det; vi har därtill fått ett allt mer komplext samhälle, med nya företeelser. Citerar mig själv för en korrigering.

Snarare, för att vara korrekt i turerna (anbud och accept) så är kundens "köp" på sidan ett anbud om att (under de villkor som finns angivna på sidan) ingå köp; är villig att köpa. Som alltid så kan anbud förkastas, eller så kan man komma med oren accept, vilket anses vara nytt anbud fast i andra riktningen. När mottagaren accepterar ordern så har ett avtal kommit till stånd. Det är tydligen inte självklart att en "bekräftelse" är att anse som en accepterad order, det kan, om vi nu ska tänka universellt utanför den förenklade konsumenttillvaron, bekräfta att anbudet är mottaget. Självklart vill konsumenter ha en "bekräftelse" på att något har gått fram, och då kan det kanske hävdas att det är vad orderbekräftelsen innebär.

Skickar man varorna är det sannerligen en accept, och då väntar man på att motparten fullföljer avtalet och betalar (ja, det är inte alla som handlar med kort, det förekommer postförskott, och även faktura), levereras dessutom vad som beställdes, ja då har vi ett bindande avtal som har uppfyllts.

Men det är inte helt klart som det verkar. Sedan är vanliga konsumenter inte bekanta med begrepp som förklaringsmisstag, den onda trons rekvisit etc. utan de kör i allmänhet på linjen att butiken, eller liknande, får skylla sig själva, och skriker högt (för alla vill ju göra ett "klipp").

Se en diskussion här om låga priser, som senare sades vara fel, och utgången i en del fall i ARN.
http://knyt.se/blog/2011/02/03/ratt-nar-det-blev-for-billigt/

Ja men det landar ju tillslut i hur man definierar vad som är ett anbud och vad som är accept här. Är butikens sammanställning i "kassan" i webbutiken ett anbud eller ska det ses som att köparen i själva verket skickar ett anbud om att få köpa? Avtalslagen är ju 100 år gammal vid det här laget och mycket i den gäller ju inte då konsumentköplagen och distansköplagen går före. Har läst igenom lagtexterna tidigare och inte fått någon direkt klarhet i det och ARN verkar inte ha en klar ståndpunkt heller. Hade varit intressant att se vad branschorganisationerna säger om saken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja men det landar ju tillslut i hur man definierar vad som är ett anbud och vad som är accept här.

Exakt, och det var dit jag ville komma i tråden; för att knyta an till de första kommentarerna om orderbekräftelse.
Sedan är det annan sak att jag som konsument kan "tycka" att allt är klart när jag klickar i kassan (och åter igen, inte alla som handlar med kort, det komplicerar dessutom diskussionen).
(Har sett en del konstiga resonemang i andra frågor hos ARN, så tycker inte att det väger lika tungt som domstol.)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Osprey:

Exakt, och det var dit jag ville komma i tråden; för att knyta an till de första kommentarerna om orderbekräftelse.
Sedan är det annan sak att jag som konsument kan "tycka" att allt är klart när jag klickar i kassan (och åter igen, inte alla som handlar med kort, det komplicerar dessutom diskussionen).
(Har sett en del konstiga resonemang i andra frågor hos ARN, så tycker inte att det väger lika tungt som domstol.)

Nej klart en domstol väger tyngre. ARN kan ju bara ge rekommendationer men det är ju sällan konsumenträttsliga tvister hamnar i domstol och det inte är väldigt stora saker. Efter konsumentverket, konsumentombudsmannen, kommunens konsumentrådgivare och ARN så blir det inte mycket kvar att ta upp i domstol. Vi har ju dessutom ingen kultur av att driva så mycket civilrättsliga mål i Sverige. Eller ja, det finns ju massa vårdtvister och trassliga skilsmässor men annars är det inte så vanligt. På ett sätt lite synd men samtidigt fyller ju ARN upp rätt bra då alla seriösa aktörer följer ARN ändå så det blir de facto standard på gott och ont.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24