Permalänk
Medlem

Hjälp med bredbandsdelning

Hallå hallå

Har 4 portar i bredbandsboxen, men får bara kontakt med port 1, vad behöver göras?

Mvh Jimmy

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Koppla på en router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Koppla på en router.

Är de det enda att göra?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Är de det enda att göra?

Du kan ju utveckla "bredbandsbox" om du vill ha fler alternativ.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan ju utveckla "bredbandsbox" om du vill ha fler alternativ.

Det är boxen som fibern går in i. Där finns de uttag för tv, telefon osv, samt 4 st nätverksportar, dock är de bara en av dom som ger signal ut, port nr 1.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Det är boxen som fibern går in i. Där finns de uttag för tv, telefon osv, samt 4 st nätverksportar, dock är de bara en av dom som ger signal ut, port nr 1.

Ofta är enbart en av dessa portar aktiva eftersom man ofta bara får 1 IPadress utåt så det är meningen att du ska koppla in en router i uttag 1.
Finns självklart undantag, hade själv bara 1 aktiv port i min fiberkonverter i över 10 år trots att jag får 5 adresser från min ISP, sen något år tillbaka är alla dock alla portar aktiva.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ofta är enbart en av dessa portar aktiva eftersom man ofta bara får 1 IPadress utåt så det är meningen att du ska koppla in en router i uttag 1.
Finns självklart undantag, hade själv bara 1 aktiv port i min fiberkonverter i över 10 år trots att jag får 5 adresser från min ISP, sen något år tillbaka är alla dock alla portar aktiva.

Är detta nått som kan avhälpas med ett samtal till ISPn? Så att en port till blir aktiv?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Du kan ju alltid pröva ringa dem, men det är ju smidigt att ha en router så kan du styra och ställa över ditt nätverk där hemma hur du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Du kan ju alltid pröva ringa dem, men det är ju smidigt att ha en router så kan du styra och ställa över ditt nätverk där hemma hur du vill

Smidigt och smidigt, de är som så att jag hyrar ett hus, där fibern ingår ifrån hyresvärden, så har grävt ner en tp över dit, och vet inte om dom vill ha en router ståendes just där boxen är, samt att deras tpsladd kommer ut ur väggen PRECIS så de räcker till boxen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

du kan köpa en gigabit switch för typ 300kr, va inte så snål nu. Router behöver du inte egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

du kan köpa en gigabit switch för typ 300kr, va inte så snål nu. Router behöver du inte egentligen.

Beror ju på om ISPn erbjuder mer än 1 IP, om man bara får en IP per abonnemang och denna redan används av personen som TS hyr hus av så hjälper inte en switch särskilt mycket.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Beror ju på om ISPn erbjuder mer än 1 IP, om man bara får en IP per abonnemang och denna redan används av personen som TS hyr hus av så hjälper inte en switch särskilt mycket.

Bahnhof erbjuder 4, Bredband2 erbjuder 5 har jag för mig. Faktiskt så vet jag inte en enda relativt stor leverantör som bara erbjuder en ip adress... det skulle väl vara Telia i såna fall eller om det är en liten privat tjänstleverantör.

Permalänk
Medlem

Det är också bra att köra en router då du får ett extra lager säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Bahnhof erbjuder 4, Bredband2 erbjuder 5 har jag för mig. Faktiskt så vet jag inte en enda relativt stor leverantör som bara erbjuder en ip adress... det skulle väl vara Telia i såna fall eller om det är en liten privat tjänstleverantör.

jag har telia finer och får 4-5st ipadresser

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Bahnhof erbjuder 4, Bredband2 erbjuder 5 har jag för mig. Faktiskt så vet jag inte en enda relativt stor leverantör som bara erbjuder en ip adress... det skulle väl vara Telia i såna fall eller om det är en liten privat tjänstleverantör.

Bahnhof delar numera inte ut någon publik ip, det måste man beställa separat, 1 IP är snarare normen och de som delar ut fler är undantag och de bidrar dessutom till problemet med att v4 adresserna är slut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Bahnhof erbjuder 4, Bredband2 erbjuder 5 har jag för mig. Faktiskt så vet jag inte en enda relativt stor leverantör som bara erbjuder en ip adress... det skulle väl vara Telia i såna fall eller om det är en liten privat tjänstleverantör.

Varierar rejält. De flesta ligger mellan 1-5 ip adresser, med undantag för bahnhof som inte ger någon alls om man inte ber om det. Varierar även på olika fibernät. Tex hos mina föräldrar gäller 3 ip adresser, hos mig 5 med samma leverantör. Finns bara ett sätt att ta reda på, och det är kontakta leverantören. Ingen ovanlig fråga, ibland står det även på hemsidan.

Sen om TS ska ha en router eller switch går ej att avgöra utifrån det TS skrivit. Då det är oklart vad de olika delarna går till

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör alltid ha en router för att undvika problem, det är ingen isp som ger mer än 5 ip och det är ofta för få adresser för att inte nån gång orsaka problem. sedan kan man ha en switch också men routern är den självklara enheten om man bara ska välja en sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bahnhof delar numera inte ut någon publik ip, det måste man beställa separat, 1 IP är snarare normen och de som delar ut fler är undantag och de bidrar dessutom till problemet med att v4 adresserna är slut.

Stämmer inte, om du inte är en direkt kund till bahnhof, har du stadsnät eller ett öppet nät så styrs det där. Och det är bara vissa öppna nät eller stadsnät som det är relevant som Bahnhof spar in adresser på. Det är därför Bahnhof skickar förfrågningar om övergång till ipv6 ut till stadsnät eller öppna nät. I verkligheten så har faktiskt inte många nät resurserna, kompetensen eller ens tid att gå över helt till en layer-2/layer-3 ipv6 lösning.

Det bästa är att kolla upp det först om man kan få mer än en 1 ip adress. Det finns fattiga studenter där ute eller ensamstående föräldrar som kanske inte har råd egentligen att lägga ut pengar på en router, en kostnad som egentligen, beroende på personen i fråga, är onödig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Stämmer inte, om du inte är en direkt kund till bahnhof, har du stadsnät eller ett öppet nät så styrs det där. Och det är bara vissa öppna nät eller stadsnät som det är relevant som Bahnhof spar in adresser på. Det är därför Bahnhof skickar förfrågningar om övergång till ipv6 ut till stadsnät eller öppna nät. I verkligheten så har faktiskt inte många nät resurserna, kompetensen eller ens tid att gå över helt till en layer-2/layer-3 ipv6 lösning.

Det bästa är att kolla upp det först om man kan få mer än en 1 ip adress. Det finns fattiga studenter där ute eller ensamstående föräldrar som kanske inte har råd egentligen att lägga ut pengar på en router, en kostnad som egentligen, beroende på personen i fråga, är onödig.

Det skiljer inte särskilt mycket i pris mellan en router eller en switch av instegsmodell och kan man inte så mycket om nätverk bör man välja en router för att undvika problem, det kommer hela tiden nya trådar om folk som får adresseringsproblem för att de inte använder en router.
Den enda gången man kan köra utan router är om man bara ansluter en dator direkt via kabel, men det är få som nöjer sig så eller man kanske inte ens kan koppla via kabel, många små laptops och alla telefoner o plattor har bara wifi idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Va ju dock inte router jag "behövde" dom jag hyr av ville inte ha en burk till hängandes på väggen vid matbordet, samt att deras sladd upp till dator kom ner genom väggen, och hade då inte räckt. Dock är problemet löst, med att gräva ner tp, sen drog vi upp den till deras övervåning där deras router fanns istället för direkt vid boxen.

Tack för hjälpen dock, så man förstod vad som behövdes göras

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Va ju dock inte router jag "behövde" dom jag hyr av ville inte ha en burk till hängandes på väggen vid matbordet, samt att deras sladd upp till dator kom ner genom väggen, och hade då inte räckt. Dock är problemet löst, med att gräva ner tp, sen drog vi upp den till deras övervåning där deras router fanns istället för direkt vid boxen.

Tack för hjälpen dock, så man förstod vad som behövdes göras

Med andra ord var det just en router som behövdes om problemet löstes genom att koppla in dig i deras router?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Med andra ord var det just en router som behövdes om problemet löstes genom att koppla in dig i deras router?

De visste jag redan från början. Dock så stod deras router på andra sidan emot där jag bor samt på övervåningen, medans boxen satt på gaveln och första våningen. Problemet va att jag ville ha kontakt i port 2 i boxen, eftersom router inte va tänkbart att ha precis i knät vid matbordet pga av att dom har för kort tpsladd som går till övervåningen och kommer ut genom väggen, men blev till att gräva ner 50 meter tpsladd över gräsmatta, stenhård grusväg och en stenmur, men annars så gick de la fint

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i