Låsa hårddisken, forever?

Permalänk

Låsa hårddisken, forever?

Hej,

Min fråga är hur man låser en hårddisk, för sedan kunna öppna den om dryga ett år?

Provade olika program, där man kunde sätta lösenord på hårddisken/mapparna, dock om man ominstallerade systemet försvann både programmet, samt lösenskyddet.

Provade även sätta säkerhetslås på hårddisken, med andra andra användare E.x.p (Gästkonto) inte kunde se den, dock försvann det återigen om man ominstallerade hårddisken.

Visst det hade varit lättare bara plugga bort kablarna till hårddisken, dock vill jag ju inte att folk ska kunna plugga in dem och sedan komma in på hårddisken.
Någon som har bra tips? Förutom att slänga bort hela hårddisken under en källare 10 meter under jord med dunderlås på dörren!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RoseOnline4ever:

Hej,

Min fråga är hur man låser en hårddisk, för sedan kunna öppna den om dryga ett år?

Provade olika program, där man kunde sätta lösenord på hårddisken/mapparna, dock om man ominstallerade systemet försvann både programmet, samt lösenskyddet.

Provade även sätta säkerhetslås på hårddisken, med andra andra användare E.x.p (Gästkonto) inte kunde se den, dock försvann det återigen om man ominstallerade hårddisken.

Visst det hade varit lättare bara plugga bort kablarna till hårddisken, dock vill jag ju inte att folk ska kunna plugga in dem och sedan komma in på hårddisken.
Någon som har bra tips? Förutom att slänga bort hela hårddisken under en källare 10 meter under jord med dunderlås på dörren!

Jag tror att den enklaste och billigaste lösningen är att montera ur den och låsa in den någonstans.

Jag förstår vad du vill åstadkomma men ändå inte. Varför vill du göra detta? Vem är det du inte vill ska komma åt hårddisken osv. Om du berättar lite mer kanske du kan få bättre tips.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Som ovan skriver så är det lättare och säkrare att låsa in dem rent fysiskt om du nu har något så viktigt på dem som ska förvaras så länge!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror att den enklaste och billigaste lösningen är att montera ur den och låsa in den någonstans.

Jag förstår vad du vill åstadkomma men ändå inte. Varför vill du göra detta? Vem är det du inte vill ska komma åt hårddisken osv. Om du berättar lite mer kanske du kan få bättre tips.

vi säger att han har bilder på något väldigt hemligt och vill att ingen ska kunna göra något med hårdisken lr nåt? think my friend think

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 007onex:

vi säger att han har bilder på något väldigt hemligt och vill att ingen ska kunna göra något med hårdisken lr nåt? think my friend think

Jag förstår den biten, men varför går det tex inte att bara koppla ur sladdarna då?

Det låter som att det är någon som bor hemma hos sina föräldrar och inte vill att lillebror ska rota i datorn och hitta hans hemliga bilder. Och i så fall så tror jag att det enklaste och säkraste är att gömma skiten. Men det är kanske något jag missar här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag förstår den biten, men varför går det tex inte att bara koppla ur sladdarna då?

Det låter som att det är någon som bor hemma hos sina föräldrar och inte vill att lillebror ska rota i datorn och hitta hans hemliga bilder. Och i så fall så tror jag att det enklaste och säkraste är att gömma skiten. Men det är kanske något jag missar här.

sant men att låsa in den är enda alternativet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoseOnline4ever:

Hej,

Min fråga är hur man låser en hårddisk, för sedan kunna öppna den om dryga ett år?

Provade olika program, där man kunde sätta lösenord på hårddisken/mapparna, dock om man ominstallerade systemet försvann både programmet, samt lösenskyddet.

Provade även sätta säkerhetslås på hårddisken, med andra andra användare E.x.p (Gästkonto) inte kunde se den, dock försvann det återigen om man ominstallerade hårddisken.

Visst det hade varit lättare bara plugga bort kablarna till hårddisken, dock vill jag ju inte att folk ska kunna plugga in dem och sedan komma in på hårddisken.
Någon som har bra tips? Förutom att slänga bort hela hårddisken under en källare 10 meter under jord med dunderlås på dörren!

Kryptering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att definitionen av "forever" inte är ett drygt år.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Kryptering.

Skickades från m.sweclockers.com

så om jag krypterar så försvinner inte filer om jag formaterar?

Permalänk
Medlem

kryptera, sedan låsa undan den för allmänheten.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om du krypterar disken så kan du sätta en så hård nyckel att knäcka lösenordet skulle ta längre tid än universum har existerat.

Problemet är därför inte lösenordet utan diskens fysiska kontakt. För det spelar ingen roll om personen som förstör disken fysiskt gör det pga nyfikenhet, elakhet eller ren klantighet. Med lösenord kan du hindra tillgången till informationen, men inte till mediat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

så om jag krypterar så försvinner inte filer om jag formaterar?

Vad menar du med att formatera och vilken disk pratar du om?
Formatera och installera om Windows är 2 helt olika saker.

Menar du det trådskaparen RoseOnline4ever gjorde så är krypteringen kvar. Menar du att formatera den krypterade disken så kommer ingen ändå åt det som låg på den. Inte ens du om du inte har gjort en backup av krypterings huvudet.

Den stora risken är snarare att någon okunnig tror att disken är tom. Han formaterar disken och hinner spara och installerar saker på den. Hinner han tex skriva över 10GB innan du stoppar honom så har du förlorat minst så mycket beroende på vad som låg på stället som skrevs över. Därför viktigt att även se till att ingen fysiskt kommer åt disken.

Permalänk
Skrivet av RoseOnline4ever:

Min fråga är hur man låser en hårddisk, för sedan kunna öppna den om dryga ett år?

Citat:

Provade även sätta säkerhetslås på hårddisken, med andra andra användare E.x.p (Gästkonto) inte kunde se den, dock försvann det återigen om man ominstallerade hårddisken.

Det låter som om du vill lösa två problem:

  1. Sekretess : hindra obehörig från att komma åt data

  2. Dataintegritet: säkerställa att du själv kan komma åt data

Du kommer troligtvis att behöva kombinera två mekanismer för att gå tillräckligt säker, men för att kunna rekommendera något behöver vi veta lite mer om ditt data och din användning av detsamma:

  • Hur mycket data?

  • Vilka resurser har de personer som du vill skydda ditt data från? Lillasyster eller Säpo?

  • Hur mycket tid & pengar är du beredd att lägga på skyddet?

  • Vad är maximal bökighet för att komma åt data igen?