Flasha in ny rom S4 - bästa rom:en och är bootloadern olåst?

Permalänk
Medlem

Flasha in ny rom S4 - bästa rom:en och är bootloadern olåst?

Har tröttnat på den katastrofalt dåliga batteritiden som uppstod vid senaste Android-uppdateringen, KitKat till galaxy S4:an, och funderar därför på att lägga in en ny rom. Vilken är den bästa KitKat-romen baserat på batteritid samt stabilitet?

Har läst lite olika på nätet, vissa säger att Samsung låste bootloadern vid KitKat-uppdateringen och vissa säger att bootloadern fortfarande är olåst. Vilket stämmer?

Har en som sagt en Samsung galaxy S4 GT-I9505 med Android 4.4.2.

Tack på förhand!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker både OmegaRom och Wanamlite fungerar bra men tänk på att du kommer trigga knox om du rootar telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

Jag tycker både OmegaRom och Wanamlite fungerar bra men tänk på att du kommer trigga knox om du rootar telefonen.

Vad innebär det när man triggar knox?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Red Beaver:

Vad innebär det när man triggar knox?

Läsa på.
Enl. Samsung blir du av med garantin. Detta stämmer halvt. Viss garanti lär försvinna men hårdvarufel som trasig usbport osv lär vara OK.

PS. Pröva gärna en AOSP rom;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vad innebär det när man triggar knox?

Rootar du telefonen så kommer det att synas även om du skulle "un-roota" den i framtiden - all garanti ryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

Rootar du telefonen så kommer det att synas även om du skulle "un-roota" den i framtiden - all garanti ryker.

Okej. Men som den är nu är den knappt användbar ändå... Men bootloadern är alltså inte låst, dvs. att flasha in en ny rom är möjligt?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

Rootar du telefonen så kommer det att synas även om du skulle "un-roota" den i framtiden - all garanti ryker.

Stämmer inte alls. Känner några som fått sina fel fixade trots triggad KNOX. Beror på vad som är "trasigt".

Skrivet av Red Beaver:

Okej. Men som den är nu är den knappt användbar ändå... Men bootloadern är alltså inte låst, dvs. att flasha in en ny rom är möjligt?

Du flashar in en custom recovery och flyttar över tex Omega ROM till interna minneskortet och gör alla nödvändiga wipes och flashar rommen. Klart.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Stämmer inte alls. Känner några som fått sina fel fixade trots triggad KNOX. Beror på vad som är "trasigt".

Du flashar in en custom recovery och flyttar över tex Omega ROM till interna minneskortet och gör alla nödvändiga wipes och flashar rommen. Klart.

Okej. Jo jag vet, har en ZTE Blade som jag flashat x antal gånger, behövde mest slå fast om bootloadern var låst eller inte.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Okej. Jo jag vet, har en ZTE Blade som jag flashat x antal gånger, behövde mest slå fast om bootloadern var låst eller inte.

På samsungtelefoner skiter man i bootloadern helt. Recovery flashar du enkelt genom ODIN.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

På samsungtelefoner skiter man i bootloadern helt. Recovery flashar du enkelt genom ODIN.

Vilken Recovery rekommenderar du?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vilken Recovery rekommenderar du?

TWRP har fungerat bäst för mig överlag.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vilken Recovery rekommenderar du?

TWRP eller Philz's. Båda är jättebra.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

TWRP eller Philz's. Båda är jättebra.

Okej, tack för tipset. TWRP verkar ju sjukt simpel att lägga in!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Okej, tack för tipset. TWRP verkar ju sjukt simpel att lägga in!

Man lägger in båda på exakt samma sätt. Och det är enkelt!

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Red Beaver:

Okej, tack för tipset. TWRP verkar ju sjukt simpel att lägga in!

Som sagt, alla recoveries flashas på samma sätt. Via Odin eller Mobile Odin om man rootat luren.

Permalänk
Medlem

innan du börjar med nåt vilken modell har du?!?!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Red Beaver:

Har tröttnat på den katastrofalt dåliga batteritiden som uppstod vid senaste Android-uppdateringen, KitKat till galaxy S4:an, och funderar därför på att lägga in en ny rom. Vilken är den bästa KitKat-romen baserat på batteritid samt stabilitet?

Har läst lite olika på nätet, vissa säger att Samsung låste bootloadern vid KitKat-uppdateringen och vissa säger att bootloadern fortfarande är olåst. Vilket stämmer?

Har en som sagt en Samsung galaxy S4 GT-I9505 med Android 4.4.2.

Tack på förhand!

Skrivet av 007onex:

innan du börjar med nåt vilken modell har du?!?!

Står i första post. Dessutom är det samma tillvägasätt för att flasha filer oavsett samsung (med få undantag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Står i första post. Dessutom är det samma tillvägasätt för att flasha filer oavsett samsung (med få undantag)

det kan vara en i9506 där det inte finns några rom till mobilen men i9505 dessutom har många rom
om det är en i9506 och han rootar och när väl garantin är borta då är han körd det har gått flera månader och ingen har tänkt och göra rom till i9506

Permalänk
Medlem

TWRP's recovery och cyanogenmod rekommenderar jag

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.