Permalänk

Stereo vs 5.1 vs 7.1

Tja! Jag sitter just nu på ett par slutna QH-90. Jag undrar: Är det värt att köpa ett ljudkort till ? Och isåfall vilket? Ska det vara 5.1 eller 7.1? Kan tillägga att jag nästan bara kör CS:GO och tittar film ganska ofta!

Permalänk
Medlem

Med de lurarna behöver du knappast gå dyrare än Xonar DGX.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

5.1/7.1 är också helt värdelöst eftersom lurarna bara är 2.0, vilket för övrigt är det enda som behövs för hörlurar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av chickendealer:

Tja! Jag sitter just nu på ett par slutna QH-90. Jag undrar: Är det värt att köpa ett ljudkort till ? Och isåfall vilket? Ska det vara 5.1 eller 7.1? Kan tillägga att jag nästan bara kör CS:GO och tittar film ganska ofta!

Kan väl säga att jag, med mina faktiskt väldigt bra hörlurar (Philips Fidelio L1), hör en skillnad på ljudet mellan att ha DAC och utan, men skillnaden märks mest i musik där den "fyller igen" låten och gör den fyllig. Med dina hörlurar skulle jag knappast tro att du hör skillnad mellan DAC/ljudkort (om dessa inte "förvränger" mycket) och integrerat, speciellt inte om du inte håller på att lyssna på musik. Trots allt så är ändå det integrerade ljudkortet i ganska bra nuförtiden.

Vill du höra skillnad: skaffa nya, musik-inriktade hörlurar ifall du vill få märkbart bättre ljud.

Permalänk
Medlem

stereo såklart. varför i hela h*lvete vill du ha surround-ljud i ett headset som är stereo?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Då det iss är omöjligt att köpa 2-kanalskort idag är det ju inte mycket annat att välja än 5.1 eller 7.1. Men det kan vara värt att tänka på om detta ska ha extrastöd för hörlurar, vilket faktiskt vissa har, så ta och titta på detta när du/ni köper ljudkort, för det kan göra skillnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då det iss är omöjligt att köpa 2-kanalskort idag är det ju inte mycket annat att välja än 5.1 eller 7.1. Men det kan vara värt att tänka på om detta ska ha extrastöd för hörlurar, vilket faktiskt vissa har, så ta och titta på detta när du/ni köper ljudkort, för det kan göra skillnad.

Extrastöd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chickendealer:

Extrastöd?

Ja mer ös till just hörlurar, extra amp.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja mer ös till just hörlurar, extra amp.

Jaha Kan du någon speciell sådan? (Har sett en med micförstärkare iaf )

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Jaha Kan du någon speciell sådan? (Har sett en med micförstärkare iaf )

som redan sagt, Xonar DGX.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |