Hjälp mig hitta en cykel som fungerar för överviktiga (150+)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta en cykel som fungerar för överviktiga (150+)

Tjo!

Har skrivit en del i gå ner i vikt tråden men tänkte att när jag nu har ett problem som inte riktigt passar där så skapar jag en separat tråd i hopp om att någon ska kunna hjälpa mig. Håller på med en lång resa av viktnedgång sedan vågen i november 2012 bara visade error och jag uppskattningsvis (läkaren gjorde en uppskattning då vågen som sagt inte klarade av mig) vägde 200+kg. Väger nu 152 kg och min sjukgymnast tycker det vore fantastiskt om jag kunde börja cykla på fritiden då långa promenader tär en del på knäna och påverkar min övriga träning negativt. Rekommendationen från sjukgymnasten är att skaffa en 5-7 växlad cykel och han har haft rätt hittills så jag vill ju självklart gärna följa hans rekommendation.

Nu till problemet... det verkar svårt att hitta cyklar som faktiskt håller för mig, eller snarare det verkar svårt att hitta en cykel inom ramen för vad jag har råd att betala som klarar av att bära mig. Har en budget på cirka 5000 och har kollat på t.ex. http://www.teamsportia.se/produkter/cykel/cyklar/sport-herr-2... som verkar stämma väl in på såväl budget som övriga krav jag har på en cykel. Var inne på team sportia och pratade med en säljare där som trodde cykeln skulle hålla men inte kunde ge några garantier och när det väl kom fram hur mycket jag faktiskt väger blev tvivlet än mer påtagligt... Enligt honom finns det vissa industricyklar som är specialbyggda och garanterade att hålla upp till 140kg men efter det verkar det värre. Har även pratat med säljare av cyklar på andra ställen och de verkar alla rätt överens om att det borde kunna funka för mig med i princip vilken cykelram som helst men ingen vill ge någon garanti alls på att däcken håller och jag har väldigt lite lust att köra i ett gupp och faceplanta för att framdäcket går sönder. Google ger mig en del träffar på gamla trådar på diverse forum men inget jag hittar är särskilt nytt och innehåller massor av brutna länkar.

Har testcyklat både Viggen som jag länkade ovan och en racercykel på en annan affär (Intersport om jag inte missminner mig) och på plan yta inomhus verkade det funka men frågan är ju vad som händer på vägar med små gupp i, farthinder eller för den delen låga trottoarkanter.

Sitter någon av er där ute kanske rent av på erfarenhet av att köpa cykel i min viktklass eller har ni kanske någon annan kunskap som skulle kunna hjälpa mig? Vad jag är ute efter är helst en cykel inom min budget (5k) med 5-7 växlar, pakethållare och helst möjlighet till cykelkorg som klarar av att bära mig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag började cykla då jag vägde 130+ kg. Började med en billig hybridcykel som den du länkade och den funkade ett tag. Hjulen lär du få byta efter ett år, däcken och kedjan kommer att slitas ut snabbt med och evt. vevlagret. Den justerbara styrstammen(biten som håller fast styrstången) är rent livsfarlig om man väger lite mer men är billig att få bytt till en fast. Eftersom du ändå kommer att vilja byta cykel eller stil om du börjar cykla på allvar är det ingen vits att köpa nåt mer avancerat än t.ex. dendär "Viggen". Billiga navväxlar är rätt värdelösa men funkar bra att börja med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag började cykla då jag vägde 130+ kg. Började med en billig hybridcykel som den du länkade och den funkade ett tag. Hjulen lär du få byta efter ett år, däcken och kedjan kommer att slitas ut snabbt med och evt. vevlagret. Den justerbara styrstammen(biten som håller fast styrstången) är rent livsfarlig om man väger lite mer men är billig att få bytt till en fast. Eftersom du ändå kommer att vilja byta cykel eller stil om du börjar cykla på allvar är det ingen vits att köpa nåt mer avancerat än t.ex. dendär "Viggen". Billiga navväxlar är rätt värdelösa men funkar bra att börja med.

Att behöva köpa en ny cykel framöver utifall jag börjar cykla seriöst är jag ganska inställd på men min motivationsnivå för detta år, speciellt sommaren, är inte jättehög utan är mest att jag faktiskt ska röra mig varje dag. Förhoppningen är att hitta en cykel som klarar av att jag tar t.ex. en morgontur på 30 min 5 dagar i veckan samt kanske någon längre sväng med en termos kaffe för att ta en picknick med sambon och hundarna. Ska väl primärt cykla på landsväg och inte så fantastiskt välskötta byavägar och det är de senare jag tycker verkar läskigast då det är massa småhål och gupp på dom.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Att behöva köpa en ny cykel framöver utifall jag börjar cykla seriöst är jag ganska inställd på men min motivationsnivå för detta år, speciellt sommaren, är inte jättehög utan är mest att jag faktiskt ska röra mig varje dag. Förhoppningen är att hitta en cykel som klarar av att jag tar t.ex. en morgontur på 30 min 5 dagar i veckan samt kanske någon längre sväng med en termos kaffe för att ta en picknick med sambon och hundarna. Ska väl primärt cykla på landsväg och inte så fantastiskt välskötta byavägar och det är de senare jag tycker verkar läskigast då det är massa småhål och gupp på dom.

Till det ska dendär Viggen säkert duga bra

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Testa att köpa en gammal här cykel, dom tål det mesta kostar nog bar hälften och du kan välja mellan ett par växlar eller många med vid flera växlar blir det nog bockstyre kostar nog bara 500-2000kr håller nog ett bra tag och tål det mesta. Kör inte bara på dom, nya betongblocken, hjulen tål inte det när man kör på så höga block.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Att behöva köpa en ny cykel framöver utifall jag börjar cykla seriöst är jag ganska inställd på men min motivationsnivå för detta år, speciellt sommaren, är inte jättehög utan är mest att jag faktiskt ska röra mig varje dag. Förhoppningen är att hitta en cykel som klarar av att jag tar t.ex. en morgontur på 30 min 5 dagar i veckan samt kanske någon längre sväng med en termos kaffe för att ta en picknick med sambon och hundarna. Ska väl primärt cykla på landsväg och inte så fantastiskt välskötta byavägar och det är de senare jag tycker verkar läskigast då det är massa småhål och gupp på dom.

Jag upplever vägen som bättre på landsvägen jämfört med stan där det är hål i asfalten och trottoarkanter mm.

Jag tror att det är ekrarna på hjulen som ger sig först och hjulen eventuellt blir skeva. Vet en tyngre kille som körde sönder ekrar iof på racehoj, men du skall nog inte oroa dig att ramen ger sig.

Permalänk
Medlem

Har du kollat in kronans? rejäla cyklar som är välbyggda efter gammalt stuk. http://www.kronan.com/sv/cykel/kronan-herrcykel-brun

150kg är ju inte överdrivet mycket, jag vägde 120kg förut och hade en vanlig mtb då.

Starkt jobbat till viktnedgången och hoppas det går bra i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag upplever vägen som bättre på landsvägen jämfört med stan där det är hål i asfalten och trottoarkanter mm.

Jag tror att det är ekrarna på hjulen som ger sig först och hjulen eventuellt blir skeva. Vet en tyngre kille som körde sönder ekrar iof på racehoj, men du skall nog inte oroa dig att ramen ger sig.

Ramen är jag som sagt inte särskilt orolig för, det är mest däcken som oroar. Hittar en hel del tips på nätet rörande starkare ekrar, fler ekrar etc men det verkar som att det väldigt fort hamnar utanför min prisklass då. Rekommendationen rent generellt verkar vara att undvika alla saker som kan skada däcken så som potthål, gupp o.dyl. och alltid cykla på plana ytor.

Skrivet av klantbo:

Har du kollat in kronans? rejäla cyklar som är välbyggda efter gammalt stuk. http://www.kronan.com/sv/cykel/kronan-herrcykel-brun

150kg är ju inte överdrivet mycket, jag vägde 120kg förut och hade en vanlig mtb då.

Starkt jobbat till viktnedgången och hoppas det går bra i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat in kronan men de ligger en bit utanför min budget, speciellt om jag vill ha växlar, vilket jag gärna vill. Hade en mtb för länge sedan när jag vägde runt 100-110 och det funkade hur bra som helst. Det verkar dock hända saker med cyklar någonstans runt 130-140kg där säljare blir mer och mer osäkra på vad de kan lova och inte. Det är en bit kvar för mig innan jag är på den nivån tyvärr.

Något som ger lite hopp är den här snubben http://39stonecyclist.com/am-i-too-heavy-for-a-bike/ som verkar ha klarat sig trots en vikt långt över min. Han började med en mtb och rekommenderar varmt att hålla sig så långt bort som möjligt från potthål och kanter men verkar ju ha klarat sig bra.

Något jag också ser rekommendationer om är att spänna upp däcken korrekt och ofta, är detta något svårt att göra? Kostar det mycket? Måste det in på en verkstad för att göras korrekt?

Börjar fundera lite på om det kanske skulle kunna bli en Viggen, eller något liknande, framöver ändå. Jag har ännu inte hittat några direkta historier om folk vars cyklar gått sönder pga vikt utan bara människor som det funkat för trots deras höga vikt.

En annan relevant fråga är ju dock det här med sadel, en bekväm sådan känns ju som något viktigt och när jag tittar på bilder verkar det av någon oförklarlig anledning som att damcyklar/step through modeller levereras med sadlar som ser mycket skönare ut... vad tusan är anledningen till detta?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

En annan relevant fråga är ju dock det här med sadel, en bekväm sådan känns ju som något viktigt och när jag tittar på bilder verkar det av någon oförklarlig anledning som att damcyklar/step through modeller levereras med sadlar som ser mycket skönare ut... vad tusan är anledningen till detta?

Stora, mjuka sadlar lämpar sej inte alls till ordentligt cykling, sittbenen sjunker ner i stoppningen och så kniper det av blodflödet "där nere". Visst blir det lite ömt i baken i början men en hård sadel, sålänge den är rätt bredd så sittknölarna inte hamnar utanför kanterna eller den tvingar isär låren obekvämt funkar mycket bättre efter femte kilometern. Finns lite riktlinjer här

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

MTB cyklar håller rätt bra, jag vägde lite över 160kg och det enda jag kunde köra var en billig MTB.
Det som kan gå sönder, vilket det gjorde för mig, var däck, fälgar och mittnavet/drevet.. Mest bakhjulet som blev skev, framhjulet klarade sig utan problem..

Nu väger jag 125kg och trampar på en crescent oden, 27växlar med däck som har racing ventiler så håller luften kvar, har ofta en rygga på 30kg på ryggen när vi ska ha picknick samt lite junk i korgen samt pakethållaren.

Mitt råd är att kolla efter en billig beg cykel och köpa bättre delar till den, delar från biltema har faktiskt fungerat för mig.
Däck med racing ventiler måste köpas från bättre butiker, fälgar som passar dessa lika så.
"bil" ventiler är ett stort skämt i jämförelse när man väger lite för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klantbo:

Har du kollat in kronans? rejäla cyklar som är välbyggda efter gammalt stuk. http://www.kronan.com/sv/cykel/kronan-herrcykel-brun

Jag tror det är en Kronans cykel mor har. Jag ska dit imorgon så jag kan dubbelkolla om Willhelm vill. Det är en sådan med "nummerplåt".

Vet inte hur gammal den är, men är väl åtminstone över 5år så det kan skilja sig mellan de nya...
Men den hon har (enväxlad damcykel) känns både tung och tungtrampad. Ger inte något vidare kvalitetsintryck alls faktiskt.
Nu är den knappast ny längre, men har för mig att den inte var mycket att hurra för som ny heller.
Kan ju skilja sig mellan de nya, så ser man någon i butik och får testa och upplever den som bra är det en sak.
Men annars hade jag hellre köpt cykel på biltema än att beställa en osedd kronan. För på Biltema så får man åtminstone betala för en Biltema. Medan den där var ju inte speciellt billig ändå.

Jag skulle köpa cykel förra året och tittade runt lite, tyckte det verkade som det mesta kostade från ca 6000kr och uppåt om man inte bara tittade på prislappen och köpte på Biltema eller Coop eller dyl.

Jag blev lite sugen på Skeppshult Natur Premium med sin lyxiga sadel. Men tyckte att den var lite för dyr. Det finns även en Natur utan premium, men den kostar ändå runt 7000kr.

Till slut blev det en Svea City Comfort. Fast förra året fanns de i även i grå, det var en grå 7 växlad jag köpte.
Svea är också ett cykelmärke med Svenska anor. De har kontor i Göteborg men tillverkas utomlands. Var väl inom Europa iaf, minns att bl.a. Tyskland nämndes.
På prisjakt så står det 5 995:- hos TCM Tyresö Cykelmagasin. Jag köpte min i en affär på västkusten lite billigare. Kommer inte ihåg exakt men runt 5000 - 5500kr. Men jag vet inte om det finns något ställe i dina trakter som säljer dem.

Har iaf fungerat bra hittills. Har för tillfället 89km på cykeldatorn och har haft den en 9-10 månader så har väl inte använt den så mycket egentligen (lite cyklande utan cykeldator också, men har för det mesta haft cykeldatorn). Har mestadels haft den under tak när jag inte använt den.
Hyfsat lätt cyklad, växlarna fungerar bra än så länge. Skulle behöva justera frambromsen bara, den tar dåligt (men fotbromsen fungerar bra).

Vet inte hur den Viggen är, men om du har testcyklat den så får du väl åtminstone lite hum om hur den är?

Permalänk
Medlem

Baserar inte detta på någon fakta men om du tar det lungt o kanske inte cyklar upp o ner för trottoarkanter så tycker jag en vanlig MTB cykel borde hålla ganska bra. Väger inte i närheten av 150KG men cyklat en del på stigar med cykel och där stöter man på stora stenar o mindre drops lite då o då och inte några problem med hjulen. Såg en sida med en som vägde över 200KG och körde på standard MTB och nu väger han/hon 150kg och kör något räcer cykel liknande
http://39stonecyclist.com/am-i-too-heavy-for-a-bike/

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Tack till er som svarat och jag har sökt runt en hel del på nätet i sökandet efter svar. Som andra ovan har sagt samt mina sökningar visar så verkar någon form av billigt MTB vara en bra början. Lär ju sitta låg som tusan på den dock för fjädringen lär ju ska dö rätt snabbt.

Ska ta mig en ordentlig titt på billiga MTBs i nästa vecka efter exjobbspresentation och dylikt är avklarat för min del. Problemet jag ser med MTB är att de oftast saknar de saker jag vill ha så som cykelkorg, stänkskärmar, pakethållare... däremot verkar det finnas väldigt många cyklar i prisklassen runt 1.5-4k om jag bara tittar lite snabbt på typ biltema och liknande affärer. Kanske är det dock värt mer att faktiskt ha en cykel om komma igång med det under sommaren än att spendera en månad med att hitta den rätta.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Som ni har kommit fram till så är nog något dämpat det bästa för dig här. Är det gropigt så äter gaffeln upp en hel del tryck som hade fördelats av andra stumma delar annars. Med 150 pannor så har jag svårt att se att du skulle kunna köra sönder något allt för lätt med. Jag kör garanterat sönder min räser enklare än vad du skulle göra med något kraftigare. Bara man tänker på hur man kör så ska det inte vara något konstigt.

Skitbra idé att välja cykel för övrigt. Vill man använda det som träningsredskap för att banta så är det bara att trampa på, det bränner rejält med kalorier! För mig som väger det jag vill väga och som har cykling som hobby så kan snarare problemet vara att jag har svårt att ta igen allt jag har gjort av med när jag kört mina mil.

Behöver du lite mer motivation så är Turf otroligt vanebildande och roligt. Har träffat många med/motspelare där som tappat både 15 och 20 kilo efter att de börjat spela. Det är lite som orientering eller herre på täppan där man går/cyklar/kryper omkring och besöker "zoner" som ger poäng för varje besök.
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.turfwars.and...
https://itunes.apple.com/se/app/id651577273

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Nu har du fått många bra svar så ville bara flika in ett lycka till med cyklingen!
Väger inte i närheten av 150KG men har behov av att gå ner ett antal kilo, köpte en racer förra året och det är väldigt skön motion, drar som minst 20 mil i veckan och siktar på att orka cykla från Stockholm upp till morsan i Säter under semestern, måste bara hitta en bra väg för detta så om någon annan som läser tråden har något tips så tas det gärna emot.
Var några år sedan jag åkte den sträckan med bil så vet inte exakt hur det ser ut nu, men lutar åt att cykla gamla Enköpingsvägen och sedan riksväg 70 om det inte finns några bättre alternativ.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror det är en Kronans cykel mor har. Jag ska dit imorgon så jag kan dubbelkolla om Willhelm vill. Det är en sådan med "nummerplåt".

Jag kollade, på "nummerplåten" så stod det "FC 147 KRONAN"

Skrivet av GuessWho:

Har iaf fungerat bra hittills. Har för tillfället 89km på cykeldatorn och har haft den en 9-10 månader så har väl inte använt den så mycket egentligen (lite cyklande utan cykeldator också, men har för det mesta haft cykeldatorn).

Doh!
89 mil menade jag...
För tillfället
ODO 908
(908km = 90,8 mil)

Frambromsen är justerad så den tar bra igen.

Skrivet av Silver:

Baserar inte detta på någon fakta men om du tar det lungt o kanske inte cyklar upp o ner för trottoarkanter så tycker jag en vanlig MTB cykel borde hålla ganska bra. Väger inte i närheten av 150KG men cyklat en del på stigar med cykel och där stöter man på stora stenar o mindre drops lite då o då och inte några problem med hjulen.

Jag skulle tro att en person som väger 80-100kg och cyklar hårt, full fart över rötter och grejer, massa drops och en del hopp och dyl troligtvis utsätter en mtb för mer påfrestning än en som väger 150kg och cyklar snällt med cykeln, ungefär som det varit en vanlig "tant cykel".
Det blir iaf olika typer av belastning, en tyngre person som cyklar snällt blir mera statisk belastning medan en lättare person som hoppar och har sig blir det mer dynamisk belastning. Speciellt om man inte har tekniken till att landa rätt så utsätter man troligtvis cykeln för betydligt mer belastning under landningarna även om man bara väger 80-ish.

Skrivet av Wooe:

Behöver du lite mer motivation så är Turf otroligt vanebildande och roligt. Har träffat många med/motspelare där som tappat både 15 och 20 kilo efter att de börjat spela. Det är lite som orientering eller herre på täppan där man går/cyklar/kryper omkring och besöker "zoner" som ger poäng för varje besök.
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.turfwars.and...
https://itunes.apple.com/se/app/id651577273

Det kan faktiskt vara rätt så kul

Skrivet av Willhelm:

Kanske är det dock värt mer att faktiskt ha en cykel om komma igång med det under sommaren än att spendera en månad med att hitta den rätta.

Om du köper i butik så kan det iaf vara bra om du får prov cykla lite så den åtminstone känns ok vid första intrycket.
Annars skulle en ide kunna vara att du köper något billigare nu som du ändå tycker verkar ok, sen ha något mål, typ att "när jag gått ner under 110kg så köper jag mig en finare cykel"

Lycka till med cykelköpet och cyklandet!

Permalänk
Medlem

Jag, 100kg har cyklat hundratals mil på en välpackad (50kg) 28" hybridcykel och det fungerar utmärkt.

Köp en 26" utan dämpning hos en cykelverkstad som är bra på att ekra hjul. Mindre hjul och tjockare och flera ekrar pallar mycket mycket mer.

Ramen bör hålla oavsett. Lämna in den på service 2ggr per år och be de byta kedja (ha 2-3 som de kan byta mellan). Billig cykel har billiga slitdelar till god funktion. Mekaniska skivbromsar kan rekommenderas.

En välskött cykel faller inte ihop direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

A och O är att hjulen är välbyggda. Tyvärr fuskas det en hel del med hjulbyggnationen även en bit upp i prisklass.

Jag skulle kollat på en odämpad (eller åtminstone med möjlighet att låsa framgaffeln) MTB i en lite billigare prisklass och ta den till någon som är erkänt bra på att bygga hjul som kan titta över ekerspänningen och se till att det blir en hård och jämn ekespänning. Är väl det gjort så lär hjulen troligen inte ha några problem med att tåla vikten om man tänker hålla sig till vanlig stadskörning och är lite försiktig upp för trotoarkanterna. Köp sedan ett par hyfsat släta, men inte allt för smala däck, så blir det roligare att cykla än med de grovmönstrade, tunga och trögrullade däcken som vanligen sitter monterade från fabrik. Continental Sport Contact är rätt billiga, lätta och rullar lätt och är ganska motståndskraftiga mot punkteringar. Man kanske bör ha något med lite mer mönster om man kommer cykla mer än minimalt på grus, men på asfalt är de väldigt bra för priset. För 26" finns de både i 42 och 50mm bredd.

Att lära sig att själv räta upp hjulen kan ju vara en bra grej, men ett välbyggt hjul bör, som sagt, inte behöva riktas särskilt ofta om man inte krockar eller är väldigt oförsiktig.

JAg har inte ägt någon biltemacykel själv, men den lilla erfarenhet jag har av dem är att de håller helt okej kvalitet och att de är prisvärda, men att de kan behöva lite mer justering och så än "fincykeln" från flashiga cykelhandlarn. Annars finns ju rätt mycket begagnat att kolla efter.
Skärmar och pakethållare osv går att köpa till om man vill. Ska man inte lasta så tungt finns det smidiga pakethållare man bara klämmer fast på sadelstolpen.
"Tantsadlar" är inte särskilt kul att cykla med, IMO. Visst kan de ge lite mindre ont i rumpan i början men de funkar bara med en väldigt upprätt ställning och sadeln är rätt mycket ivägen när man trampar, så satsa på något mer "normalt". Köper du en Biltemacykel har du en del pengar över till att köpa tillbehör (inräknat bla sadel).
Tips är att skaffa en enklare cykeldator. Åtminstone tycker jag om att se hur fort jag kör och om jag bättrat på snitthastighet osv.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla svar, men det här är mina erfarenheter som tjock cyklist:

- Hjulen är det viktigaste, att de är välbyggda och starka. Dubbelväggade starka fälgar och minst 32 ekrar tror jag är att rekommendera.
- Framdämpare är totalt meningslöst om du inte har en du kan anpassa för din vikt. Jag har en luftdämpad gaffel (Rock Shox TK 32 Air Solo tror jag den heter) som jag har pumpat upp till maxtryck. De oljedämpade jag provat har legat nästan i botten, "svajat" hela tiden och gjort att jag fått för framåtlutande sittställning.
- Det är lätt att hjulen blir lite skeva när man är tung, därför är det skönt med skivbromsar så att inte bromsklossarna börjar dra i så fort hjulen blir skeva.
- Har man stor mage är det svårt att sitta för framåtlutad eller att inte kunna sträcka ut sig framåt. En storlek större ram än vad man normalt borde ha för sin längd är att föredra tror jag i de flesta fall.
- Så tjocka däck som möjligt om man väger mycket, det gör mycket for komforten och skonar cykeln.
- Dina händer kommer ta stryk om du väger mycket och hänger över styret. Ha handskar med gel-inlägg och försök skaffa bar-ends eller likande för att kunna variera placeringen av händerna.
- Jag får för mig att navväxlar har svårt att klara vikt och slits ut i förtid, men jag kan ha fel. Jag föredrar utanpåliggande växlar och många växlar, det behövs i uppförsbackar om du väger mycket. Att stå på en cykeln när man väger mycket är inte att rekommendera.
- Biltemas cyklar har för slarvigt byggda hjul är min erfarenhet, de håller inte. Deras vevarmar för navväxlade cyklar är av för mjukt material och börjar glappa ganska snart.

Det här kan vara ett bra val, det är en XXL-cykel som finns även i mindre storlekar. Specad för 150 kg!!
http://www.bikester.se/370792.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thureson:

- Jag får för mig att navväxlar har svårt att klara vikt och slits ut i förtid, men jag kan ha fel. Jag föredrar utanpåliggande växlar och många växlar, det behövs i uppförsbackar om du väger mycket. Att stå på en cykeln när man väger mycket är inte att rekommendera.

Alla växlar påverkas väl mer av större krafter, om det sedan är en tung cyklist eller en lättare cyklist som accelererar snabbare och håller högre hastigheter skulle kunna gå på ett ut. Sen är det möjligt att navväxlar är känsligare än utanpåliggande, det har jag inte någon kunskap om.

Fördelen med utanpåliggande växlar är, IMO, att man kan få fler växlar som spänner över ett större spann men ändå ligger tätare, det är alltså lättare att hitta "rätt" växel.
Det är även lättare att själv ändra/anpassa utväxlingen lite. Att byta kassett är ju gjort på under 20min. Nackdelen är att de kräver mer löpande underhåll. En navväxel behöver man inte tänka på förrän den börjar strula eller går sönder, medan en utanpåliggande växel i större grad behöver hållas ren, smörjas osv för att växlingarna ska gå snabbt och smärtfritt. Det är åas mycket lättare att själv serva eller byta delar på utanpåliggande växlar.

Permalänk
Medlem

Cubes trekking-cyklar klarar 140 kg (egentligen 115 kg personvikt + 25 kg packning) så de ska nog hålla också om du inte flyger över stock och sten. Exempel: http://www.erlan.se/cube-town-en-24-vaxlad-sportig-herr-bruks...

Permalänk
Medlem

Fördelen med utanpåliggande är att det är billigare att byta slit-delar (tror jag).

Om man inte vill ha för mycket lutning kan man ofta justera höjden på styret genom att flytta om lite distanser och fästet på röret till framgaffeln. Det finns även styrtappar man kan reglera lutningen på och de finns i olika längder. Man kan även flytta fram sadeln något.

Jag tror att det är bättre än att köpa en för stor ram vilket man senare kan komma att ångra då man blivit mindre.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Fördelen med utanpåliggande är att det är billigare att byta slit-delar (tror jag).

Om man inte vill ha för mycket lutning kan man ofta justera höjden på styret genom att flytta om lite distanser och fästet på röret till framgaffeln. Det finns även styrtappar man kan reglera lutningen på och de finns i olika längder. Man kan även flytta fram sadeln något.

Jag tror att det är bättre än att köpa en för stor ram vilket man senare kan komma att ångra då man blivit mindre
.

Storlek på cykeln bestäms av din längd, inte midjemåttet så förstår inte riktigt vad du menar

Permalänk
Medlem

Precis det som jag menar.

Skrivet av mattoys:

Storlek på cykeln bestäms av din längd, inte midjemåttet så förstår inte riktigt vad du menar

Skrivet av Thureson:

- Har man stor mage är det svårt att sitta för framåtlutad eller att inte kunna sträcka ut sig framåt. En storlek större ram än vad man normalt borde ha för sin längd är att föredra tror jag i de flesta fall.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Komplettera cykling med bålstyrka (mage, rygg). För längre sträckor behövs styrkan för att orka en bra hållning, annars är det lätt att handleder tar stryk.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Du kan få en sittställning där magen är mindre i vägen med en storlek större cykel. Är man tung så vill du ha triangeln i ramen så stor som möjligt för att inte förlora vridstyvheten. Inte heller vill du att sadelstolpen ska skjuta upp för mycket över sadelröret. Jag menar inte att du ska köpa en så stor så att du slår pungen i överröret, men det kan va en fördel att gå upp en storlek i många fall.

Vissa cyklister väljer en storlek för liten för att spara vikt och så skaffar de en längre styrstam för att inte slå i styret, men det är inget för kraftigt överviktiga.

Jag är själv kraftigt överviktig och har köpt 5-6 cyklar av olika modeller och storlekar senaste åren, så lite erfarenhet har jag.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag lånar tråden lite, och undrar ifall någon vet något mer i dagsläget om en sådan cykel? Någon uppdatering?

Är själv i behov men vill inte köpa en cykel där jag måste rikta däcken/fälgen varje dag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av karemzo:

Hej

Jag lånar tråden lite, och undrar ifall någon vet något mer i dagsläget om en sådan cykel? Någon uppdatering?

Från Tyskland:
http://www.bike-discount.de/en/buy/univega-terreno-5.0-xxl-27...

Också från Tyskland, men svensk kundservice:
http://www.bikester.se/387444.html

Svensk butik:
http://www.evaldsmtb.se/searchresults?pagesize=50&searchstrin...

Permalänk
Medlem

Jag hade gått ner lite i vikt, det där är ju rätt häftigt väga 150kg och cykla, kan ju inte vara någon höjdare direkt... gå ner till runt 110 eller nåt så blir det bätre och du behöver ingen dyr cykel då..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av karemzo:

Hej

Jag lånar tråden lite, och undrar ifall någon vet något mer i dagsläget om en sådan cykel? Någon uppdatering?

Är själv i behov men vill inte köpa en cykel där jag måste rikta däcken/fälgen varje dag....

Nu är jag ju lite sent ute men det finns säkert många andra som behöver en stabil cykel.
Jag väger själv 100 kg och storhandlar ofta med cykeln så att totalvikten blir över 150 kg och har haft enorma problem med skeva fälgar och söndertrampade nav.
Jag har köpt ikeas cykel som är specad till 160 kg och fälgarna är fortfarande spikraka ett år senare http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60339772/
Dessutom är det ju en unisexmodell, som är bra för oss som inte är lika viga som en ballerina.