Startade om datorn. Nu är bildskärmarna svarta.

Permalänk

Startade om datorn. Nu är bildskärmarna svarta.

Hej allihopa. Jag har ett problem jag absolut inte inte klarar ut att lösa själv. Jag har försökt nu några dagar genom att googla och prova men... utan resultat. Nu står mitt hopp till er.

Senario: Jag spelar ett spel på dotterns dator. Jag alt-tabbar ut för jag behöver scanna in några dokument. Går in till sökfunktionen under appar i win 8 och börjar skriva in HP för det är så jag brukar hitta min scanner, men när jag gör det så klickar datorn till och blir svart och startar om. Nu när jag startar datorn går alla fläktar. Ingenting lyser rött (på grafikkort moderkort osv) men jag får ingen bild. Tangentbord och mus lyser de också. Det är två stycken skärmar till datorn, ingen fungerar.

Datorn är en dator från webhallen med dessa egenskaper:

Intel Core i7-3770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB (Upplåst) (77w)
• ASUS GeForce GTX 670 2GB DirectCU II (GTX670-DC2-2GD5)
• G.Skill Ares 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz (F3-1600C9D-16GAR) (2x8GB)
• Kingston 120GB SSDNow Series SATA III 2.5" (SV300S37A/120G)
• Seagate Intern Hårddisk Barracuda 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s) ST1000DM003
• ASUS P8Z77-V LK - ATX / Z77
• Corsair Hydro H60
• Corsair PowerSupply (PSU) CX600 600W 80+ Bronze
• ASUS DVD±RW (DRW-24B5ST/BLK/B/AS) 24X SATA Bulk Svart
• Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition - Svart (Ej PSU)
• Microsoft Windows 8 64-bit OEM Svensk

Påpassligt nog händer detta precis när garantin gått ut så jag kan inte lämna in den för en gratis undersökning. Min kunskap som datoranvändare är väl relativt låg och jag sitter fast ordentligt nu. Jag har hittat någonting om återställa med någon jumper men hur gör jag det? Raderas inte allt då så jag måste skriva in en massa i bios? Vilket jag dessvärre inte heller förstår.

Jag hoppas att någon kan kasta lite ljus på situationen här och hjälpa mig på traven att få dotterns dator att fungera igen.
Med vänlig hälsning, Jonas

Permalänk

Jag ser nu att jag postade detta i fel forum. Ber om ursäkt för detta och hoppas att någon kan flytta tråden till lämplig forumdel.

Permalänk
Medlem

Går grafikkortsfläktarna också? Har du testat att koppla in någon skärm till moderkortets utgång?

Permalänk
Medlem

Hade ett likadant problem en gång, startade datorn och fläktarna gick igång men inget mer hände. Problemet visade sig vara trasiga ram-minnen, då hade jag precis byggt ihop datorn så det låter lite mer otroligt att det skulle va det som du har problem med men alltid värt att testa.
Testa ett ram-minne i taget, startar inte datorn med något av minnena så är det troligtvis inte minnena det är fel på, men testa ändå med några andra minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelJonas:

Jag gissar på nätagget. Testa att stresstesta med prime95 för din cpu, för att se om du har säker klock, och testa med något grafikintensivt program för att testa din gpu. Min gissning är att nätagget gått ner sig, och inte klarar av trycket längre.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Jag gissar på nätagget. Testa att stresstesta med prime95 för din cpu, för att se om du har säker klock, och testa med något grafikintensivt program för att testa din gpu. Min gissning är att nätagget gått ner sig, och inte klarar av trycket längre.

Det var ju ett bra tips när han inte får igång datorn....

Till TS, testa att ta ur batteriet på moderkortet.

Dra ur sladden till datorn,
Öppna och lokalisera knappbatteriet på moderkortet,
Ta ur det och vänta i 5 minuter innnan du sätter tillbaka det och kopplar in sladden,
Prova och starta datorn.

Och gör även som mickep2000 sa att du tar ur alla ram minnen utom 1 och provar att starta sen

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det var ju ett bra tips när han inte får igång datorn....

Till TS, testa att ta ur batteriet på moderkortet.

Dra ur sladden till datorn,
Öppna och lokalisera knappbatteriet på moderkortet,
Ta ur det och vänta i 5 minuter innnan du sätter tillbaka det och kopplar in sladden,
Prova och starta datorn.

Och gör även som mickep2000 sa att du tar ur alla ram minnen utom 1 och provar att starta sen

Haha jag var nog lite trött, fick för mig att den funkade tills han tabbade ner

Gissningen står fortfarande kvar vid nätagget, men testa som sagt att rensa CMOS (på det sättet han ovan skriver).

Du har ingen möjlighet att testa i någon annan dator?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk

Tack så mycket för alla svaren. Jag ska titta igenom och följa tipsen lite närmare ikväll efter jobbet. Återkommer!