Någon beställde saker i mitt namn – hur tänkte personen hämta ut dem utan min legitimation?

Permalänk
Medlem

Någon beställde saker i mitt namn – hur tänkte personen hämta ut dem utan min legitimation?

Jag har nyligen råkat ut för att någon beställt saker i mitt namn mot faktura; varorna var även beställda till den adress jag är skriven på. Jag har inte tappat bort någon identitetshandling. I det här fallet hann butiken häva köpet innan varorna gick ut. Hur tänkte bedragaren få ut varorna utan en giltig legitimation? Är det vanligt att det används förfalskade ID-handlingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejsy:

Jag har nyligen råkat ut för att någon beställt saker i mitt namn mot faktura; varorna var även beställda till den adress jag är skriven på. Jag har inte tappat bort någon identitetshandling. I det här fallet hann butiken häva köpet innan varorna gick ut. Hur tänkte bedragaren få ut varorna utan en giltig legitimation? Är det vanligt att det används förfalskade ID-handlingar?

I vissa fall väntar de itanför din dörr och när.brevbäraren kommer så "åhh! Nämen vad passande är de post till mig? Jag skulle precis gå, men jag tar med mig posten i bilen"

På detta sätt får denne dina avier

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Eller har avi på sms, oftast scannar dom bara streckkoden och struntar i att kolla framsidan på id kortet när man hämtar ut paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd delad*

Jag tror att det blir bättre att ha det här i en egen tråd i stället för att en flera år gammal tråd väcks upp.

Permalänk
Medlem

För det första ska du polisanmäla detta. Det är identitetsstöld. Om tjuven använt Klarna eller liknande avbetalning eller fakturerings firma ska du ringa dem och säga att någon handlat varor i ditt namn och att du vill låsa köp med ditt personnummer ifrån dem under en tid framåt.

Men som de andra sa, avi tjuveri är ganska vanligt och det slarvas en del ifrån postombudens sida med kontrollen av legitimation, de flesta som pysslar med sådant att testa och vet vilka ombud som missköter detta och inte och beställer helt enkelt så att de kan hämta det där, t.ex ringer och ber posten flytta det till ett annan ombud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bor du i lägenhet och har post box innanför husets ytterdörr så är det hur enkelt som helst att dom fiskar upp din post.
Plus tog ju upp detta i sist/nåt av dom sista avsnitten som visades när nån hade beställt id kort/kreditkort o en massa beställningar som skickades hem till den utsatta personen.
Postboxen fanns innanför en dygnet runt låst ytterdörr men det hjälpte ju inte ett skit och till slut hade denna person förlorat ett par hundra tusen (bla ett tömt konto med pengar som skulle gått till uppstart av firma nån mån senare).
Bedragaren bodde tex på ett lyx hotell och ett av dom dyrare rummen ett par nätter i stockholm med ett av dom kreditkort som beställts och hade även tagit ett (heller om det var flera) banklån.

Ett tips om det är ett mindre ställe (är det större så kan du nog skippa det då det troligen inte ger nåt) där du hämtar ut paketen kan ju vara att gå dit och be dom vara extra uppmärksamma under en tid då du råkat ut för detta nu.
Och jag skulle ha haft sten koll på alla konton/etc under ett tag framöver kanske till och med ringt runt till alla banker o kollat så det inte har tagits några lån/öppnats konton/osv.
Kanske även börjat använda diverse tjänster som tex https://www.esparr.se/.
Mer info http://www.radron.se/artiklar/sa-skyddar-du-dig-nar-nagon-stj...
http://www.stoldskyddsforeningen.se/Sakerhetsradgivning-for-p...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

De gör inbrott hos postombudet istället för att stå utanför din dörr i väntan på Avi och sedan försöka ta ut det med falsk leg.

http://www.mitti.se/posttjuvar-gick-rakt-i-polisfalla/

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Jag förstår inte varför personen i fråga beställt varorna till din adress istället för en annan. Man måste ju ändå kunna se vart varorna kommer?

Beställde nyligen en vara från annat land. I leveransanvisning stod det att jag måste vara på plats eller att mottagaren har mitt ID-kort annars lämnar de inte ut varan. Nu var jag inte på plats när det kom men tydligen gick det ändå bra att leverera bara dom fick en liten underskrift. Nu var det ju en en närstående till mig som tog emot paketet. Detta var alltså ingen avi eller leveransbekräftelse via sms eller dyligt utan endast ett paket. Men i princip kunde ju vem som helst ha skrivit en kludd och tagit emot varan då. Detta var också en vara som inte längre går att köpa ny. Så vad händer om den försvinner? Är inte det ett avtalsbrott? Hur undviker man att sånt här händer? Nu är det heller inte första gången det händer mig att folk inte kollar upp vem jag är när dom borde det. Men köpa sprit till min och tjejens födelsedag fick jag inte (vi fyllde år på samma datum) bara för att hon var med. Hon råkade vara 19 år och skulle fylla 20 om två dagar. Själv var jag 24. Detta är nu några år sedan. Då kunde man kolla minsann. Men det löste sig med att jag åkte till till nästa bolag så var det fixat. Det med posten är ju svårare att lösa. Nä vi får se om det blir andra regler om sossarna får makten. Samhället har ju ändå utvecklats en del under detta millennium. Detta vart lite off topic men hoppas att ni är okej med det.

Permalänk
Skrivet av djperryboy:

Jag förstår inte varför personen i fråga beställt varorna till din adress istället för en annan. Man måste ju ändå kunna se vart varorna kommer?

Beställde nyligen en vara från annat land. I leveransanvisning stod det att jag måste vara på plats eller att mottagaren har mitt ID-kort annars lämnar de inte ut varan. Nu var jag inte på plats när det kom men tydligen gick det ändå bra att leverera bara dom fick en liten underskrift. Nu var det ju en en närstående till mig som tog emot paketet. Detta var alltså ingen avi eller leveransbekräftelse via sms eller dyligt utan endast ett paket. Men i princip kunde ju vem som helst ha skrivit en kludd och tagit emot varan då. Detta var också en vara som inte längre går att köpa ny. Så vad händer om den försvinner? Är inte det ett avtalsbrott? Hur undviker man att sånt här händer? Nu är det heller inte första gången det händer mig att folk inte kollar upp vem jag är när dom borde det. Men köpa sprit till min och tjejens födelsedag fick jag inte (vi fyllde år på samma datum) bara för att hon var med. Hon råkade vara 19 år och skulle fylla 20 om två dagar. Själv var jag 24. Detta är nu några år sedan. Då kunde man kolla minsann. Men det löste sig med att jag åkte till till nästa bolag så var det fixat. Det med posten är ju svårare att lösa. Nä vi får se om det blir andra regler om sossarna får makten. Samhället har ju ändå utvecklats en del under detta millennium. Detta vart lite off topic men hoppas att ni är okej med det.

Handlar man mot faktura så brukar man bara kunna beställa till faktureringsadressen. Annars hade det ju varit rena vilda västern.