Permalänk
Medlem

Söker mekaniskt UTAN gamer design

Som topic säger jag letar febrilt efter ett icke gamer tangentbord med standard layout utan extraknappar å discolampor då mitt Cherry MX 3000 (G-80) sjunger på sista versen.

Går inte bara beställa nytt då deltaco sluta saluföra dem här i sverige :(.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Ducky gör trevliga tangentbord utan allt för mycket bling och som inte är svåra att få tag på. Belysningen på deras SHINE-modeller går att stänga av.

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Som topic säger jag letar febrilt efter ett icke gamer tangentbord med standard layout utan extraknappar å discolampor då mitt Cherry MX 3000 (G-80) sjunger på sista versen.

Går inte bara beställa nytt då deltaco sluta saluföra dem här i sverige :(.

Amerikanerna hade det:
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168233332...
finns i lager redo att skickas, vill du ha ett nytt likadant är det bara att slå till.
Newegg är en av de stora leverantörerna av datorgrejer i USA/England så dom är lugna.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Då är det nog större risk å hitta ett i tyskland med rätt layout ..jag fixar inte jänkarnas enter knapp.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Då är det nog större risk å hitta ett i tyskland med rätt layout ..jag fixar inte jänkarnas enter knapp.

okej, då är det jobbigare, men kan du inte ta dina nuvarande tangenter och flytta över dem då? tror inte det är några större förändringar i layouten?
men kolla först om det är någn skillnad mellan US/SE layout, om avstånden är samma är det bara att klicka på de nya tangenterna.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Som topic säger jag letar febrilt efter ett icke gamer tangentbord med standard layout utan extraknappar å discolampor då mitt Cherry MX 3000 (G-80) sjunger på sista versen.

Går inte bara beställa nytt då deltaco sluta saluföra dem här i sverige :(.

Jag har inte letat så jättemycket, men skulle gärna se samma produkt som du beskriver. Det närmaste jag känner till är Func KB-460, det tror jag är väldigt snyggt och stilrent bara man stänger av belysningen, som man tyvärr ändå får betala för såklart.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180652 Das Keyboard.
Jag har detta, sökte även själv efter ett tangentbord utan massa gamer-funktioner. Ändå väldigt bra tycker jag att det har de allra nödvändigaste multimedia-knapparna Rekommenderar även säljaren.

Permalänk
Medlem

Har kört med ett Steelseries 6Gv2 väldans länge nu, sedan det släpptes tror jag. Det är inte 100% standard; vänster Windows-knapp är ersatt med en multimedia modifier (så man kan använda F1 - F6 för play, next, etc), samt har de av någon outgrundlig anledning flyttat på '-knappen, men jag tyckte man vande sig ganska snabbt. Är iallafall grymt nöjd med tangentbordet, och det fungerar lika bra nu som när jag köpte det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Tesoro Durandal G1N och det är rätt stilrent utan gaming design. Jag kör med svarta brytare.
SweC har gjort ett test på detta tangentbord: http://www.sweclockers.com/recension/15413-tesoro-durandal-g1...

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Inaktiv

Filco.

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Som topic säger jag letar febrilt efter ett icke gamer tangentbord med standard layout utan extraknappar å discolampor då mitt Cherry MX 3000 (G-80) sjunger på sista versen.

Går inte bara beställa nytt då deltaco sluta saluföra dem här i sverige :(.

Vilken MX-brytare och modell av tangentbord är det du är ute efter?
Jag kanske kan skaka fram något, men lovar inget just nu.

Med vänlig hälsning
Babak

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cherry MX 3000 Artnr: G80-3000LSCSF-2 med blå brytare.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Cherry MX 3000 Artnr: G80-3000LSCSF-2 med blå brytare.

Just för tillfället har jag bara G80-3000LPCSF-2 på lager, men ska leta lite till och se om jag får napp på blåa brytare.

Med vänlig hälsning
Babak

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltacoBabak:

Just för tillfället har jag bara G80-3000LPCSF-2 på lager, men ska leta lite till och se om jag får napp på blåa brytare.

Med vänlig hälsning
Babak

Tusan
Tack för att du tog dig tid iaf.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera. Har sen flera år ett Filco Majestouch tenkeyless med bruna brytare. Grymt nöjd. (Svensk layout fysiskt).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Filco eller CM Storm TK Stealth, båda är gjorda av Costar. Hög kvalité rakt igenom.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

WASD Keyboard kan jag rekommendera, namnet kommer bedra dig, det är inget gaming lullull tangentbord utan det är ett rakt, cleant, snygg tangentbord. Skillnaden är att du avgör färger på tangenter själv och vilket layout(om någon alls) du vill ha på knapparna. Du kan även designa helt egna tryck på tangenterna.

http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/mechanical-ke...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

QPAD MK-50 har ingen bakrundsbelysning, fullt mekaniskt med full N-key rollover osv.
Vill du ha mer funktioner samt USB koppling, så älskar jag mitt MK-85 totalt, går såklart att justera/stänga av bakrundsbelysningen också.

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Filco eller CM Storm TK Stealth, båda är gjorda av Costar. Hög kvalité rakt igenom.

Är det inte bara QF Rapid och XT som är gjorda av Costar?

Permalänk
Medlem

Corsair K65 kanske skulle vara något? Använt mitt i snart ett halvår och ett av dom bästa köpen för 699 kr! Älskar den stilrena looken!

Dock finns det ingen numberpad på detta tangentbordet, men inte alla som behöver

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/mekaniska-tangentbord...

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE | Intel i5 4670K @4.3 GHz | Corsair Vengeance Pro 8GB CL9 1866MHz | MSI GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING | OCZ Vertex 3 MAX IOPS 120GB | WD Desktop Black 1TB | Corsair HX 650w | Corsair Obsidian 350D

Permalänk
Medlem

inte för att vara sådan men alla MK-** corsair rapid func och annat nymodigt går bort jag letar efter STANDARD layout ...dvs inga FN knappar INGA discolampor och inga hemska bodys som ser ut å höra hemma på nått jäkla flygplan ....och bara för å vara extra tydlig ingen pianolack ....det ska vara STANDARD EU layout å jag pyntar inte 1000+ för en standardlayout

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

inte för att vara sådan men alla MK-** corsair rapid func och annat nymodigt går bort jag letar efter STANDARD layout ...dvs inga FN knappar INGA discolampor och inga hemska bodys som ser ut å höra hemma på nått jäkla flygplan ....och bara för å vara extra tydlig ingen pianolack ....det ska vara STANDARD EU layout å jag pyntar inte 1000+ för en standardlayout

Aha okey, då har jag inget jag kan tipsa om som är mekaniskt, lycka till med letandet!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE | Intel i5 4670K @4.3 GHz | Corsair Vengeance Pro 8GB CL9 1866MHz | MSI GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING | OCZ Vertex 3 MAX IOPS 120GB | WD Desktop Black 1TB | Corsair HX 650w | Corsair Obsidian 350D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

inte för att vara sådan men alla MK-** corsair rapid func och annat nymodigt går bort jag letar efter STANDARD layout ...dvs inga FN knappar INGA discolampor och inga hemska bodys som ser ut å höra hemma på nått jäkla flygplan ....och bara för å vara extra tydlig ingen pianolack ....det ska vara STANDARD EU layout å jag pyntar inte 1000+ för en standardlayout

Som sagt WASD Keyboards. Poängen med dem är att du har ett enkelt yttre som finns i amerikansk och europeisk standard, sen lägger du på vad du ska har för layout på knapparna om du vill ha Dovrak layout, printa så det är det, vill du ha Qwerty, printa det, vill du ha en unik layout, printa den. Har du program du använder där du har funktioner som är svåra att komma ihåg men du vill använda ofta, printa ut funktionerna eller markera dem med färgade tangenter. Eller vill du inte ha något alls, ja välj det istället. Du betalar 150USD+frakt(ca 1300 kr) och får ett tangentbord som du kan printa och bygga om och göra vad du vill med deras editor eller genom att skicka in egna filer på vad du vill ha helt kostnadsfritt. Du betalar bara för tangentbordet och frakten oavsett om du väljer allt eller inget.

Nackdelarna just nu är att de finns bara Cherry Blue i lager och alla tycker inte om ABS-plasten som används i tangenterna. Men det är ju precis det du vill ha ändå och jag tror att Cherry t-bordet använder ABS-tangenter redan ändå. Så ingen skada sked där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

inte för att vara sådan men alla MK-** corsair rapid func och annat nymodigt går bort jag letar efter STANDARD layout ...dvs inga FN knappar INGA discolampor och inga hemska bodys som ser ut å höra hemma på nått jäkla flygplan ....och bara för å vara extra tydlig ingen pianolack ....det ska vara STANDARD EU layout å jag pyntar inte 1000+ för en standardlayout

Then you're probably out of luck. Nejmen seriöst, jag har svårt att se att du hittar ett vettigt budgettangentbord som inte ser ut som skit. Insåg det själv och köpte Ducky G2Pro TKL med vita tangenter och "nedsänkta" symboler.

Se det från tillverkarnas sida. Vilka har dåligt med pengar? Hint: Ungdomar. Vilka vill ha massa lampor och stuff? Ungdomar. Vilka har pengar? Vuxna. Vilka vill ha ett rent och snyggt tangentbord? Vuxna.
Så enkelt är det.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Filco majestouch 2 med Blåa brytare från keyboardco.com.
Extremt skönt tangentbord med härlig feedback från knapparna, dock tror jag du har lite klen budget för att hitta vad du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Then you're probably out of luck. Nejmen seriöst, jag har svårt att se att du hittar ett vettigt budgettangentbord som inte ser ut som skit. Insåg det själv och köpte Ducky G2Pro TKL med vita tangenter och "nedsänkta" symboler.

Se det från tillverkarnas sida. Vilka har dåligt med pengar? Hint: Ungdomar. Vilka vill ha massa lampor och stuff? Ungdomar. Vilka har pengar? Vuxna. Vilka vill ha ett rent och snyggt tangentbord? Vuxna.
Så enkelt är det.

Jag vet redan vilket TGB jag letar efter å det kostar ca 600 (Cherry mx 3000 (G80)) sen är det knappast budget för att nån hipp gamertomte tror han lirar bättre bara för hans mekaniska kostar 1500:-.

Problemet jag har är å hitta vettigt ställe å beställa från.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Cherry tangentborden brukar ju hålla i år och dar.
Var är problemet med tangentbordet?

Och är det så att du måste ha ett nytt och med blå switchar så är det ganska enkelt att köpa det där med svarta switchar som Deltaco har på lager och sedan byta själva "stemmen" och fjädrarna från ditt gamla tangentbord till det nya.

Då har du löst ditt dilemma.

Och om du vill komma lättare undan så köp ett G80-3000 med DE layout. Då är det bara att plocka tangenterna från ditt tangentbord över till det nya så har du 100% svensk layout. Det är samma ISO layout på själva tangentbordet, det enda som skiljer är att texten ser annorlunda ut på själva tangenterna.

Permalänk
Medlem

IBM Model M är annars ett gött alternativ som jag inte kan slita mig ifrån

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vakz:

Har kört med ett Steelseries 6Gv2 väldans länge nu, sedan det släpptes tror jag. Det är inte 100% standard; vänster Windows-knapp är ersatt med en multimedia modifier (så man kan använda F1 - F6 för play, next, etc), samt har de av någon outgrundlig anledning flyttat på '-knappen, men jag tyckte man vande sig ganska snabbt. Är iallafall grymt nöjd med tangentbordet, och det fungerar lika bra nu som när jag köpte det.

Håller med och sitter på ett sådant just nu. Ville inte ha massa extra knappar eller överdriven design
som gör att det bara tar större plats. Älskar detta tangentbordet!