Asus lanserar PA328Q – 4K UHD för professionella användare

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar PA328Q – 4K UHD för professionella användare

Högupplösta skärmar är på modet, och taiwanesiska Asus följer trenden. Inför Computex 2014 presenteras Proart PA328Q inriktad mot användare med höga krav.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänker bara på när man hade sin gamla 32" tjock-TV hemma och tyckte att det var stort.
Har svårt att föreställa mig hur det är att sitta framför en sådan vid skrivbordet, men på bilderna såg det riktigt trevligt ut

Permalänk
Discokungen

Åh. Vettig prissättning så är vi hemma med halmen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Professionella användare.... 10bit färg, 100% SRB wide color gamut ... suck...

Permalänk
Snusfri

Jatack, nu börjar det likna något

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon185723:

Professionella användare.... 10bit färg, 100% SRB wide color gamut ... suck...

Ungefär! Wide gamut är rätt irriterande.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Förutsätter väl att det är IPS. Men hade varit nice om det framgick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Förutsätter väl att det är IPS. Men hade varit nice om det framgick.

Det är IPS. Nordic Hardware skrev det i deras hands-on.

Källa

Sen kan man nämna det att detta är den första skärmen jag känner till som använder den nya HDMI 2.0 standarden. Skribenten nämnde HDMI 2.0 i förbifarten men det kan vara värt att notera att det är ganska ovanligt. Å andra sidan så vill jag se 1.3 DP istället. 100+ Hz 4K skärmar är möjliga med den bandbredden, men inte med HDMI 2.0.

(Och inb4 "men man kan ju inte ha 100 FPS på 4K!!!1one". Nej inte just nu men om man ska ha en skärm i 4-6 år, så antar jag att det kommer gå om Nvidia Pascal's high end kort i SLI, alltså om typ 2 år på sin höjd.)

Skrivet av Flamso:

Ungefär! Wide gamut är rätt irriterande.

Ja det är det. Irriterande bra. Inga handikappsskärmar s'il vous plaît .

Permalänk
Medlem

100% av sRGB... försöker de vara roliga eller? 100% Adobe RGB hade varit nåt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

100% av sRGB... försöker de vara roliga eller? 100% Adobe RGB hade varit nåt.

Deras 4K Zenbook hade 108% Adobe RBG. Skulle inte förvåna mig om denna också kommer ganska nära 100% Adobe eftersom de redan nu har tillgång till den typen av panelteknik.

Permalänk
Medlem

läs på Nordic hardware också där säger dom att den ska bli billigare frågan är väl hur mycket billigare bara (dom gissar på 10-15k )men den ska tydligen först dyka upp till hösten så mer info lär ju komma

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Att den har 14-bitars intern bildhantering, vad innebär det, och innebär det några fördelar?

Jag antar att det är 14 bitar per pixel då, och dom flesta vanliga skärmar bara har 8 bpp?

Betyder det att den har 42 eller 48 bitars färgdjup?

Skulle det vara bättre om den hade 16 eller 32 istället för 8 bitar per pixel?

Gör det någon skillnad då detta ändast tycks vara intern bildhantering?

Permalänk
Medlem

Ah, vill ha den skärmen till jobbet! Eller ännu bättre till min arbetsstation i hemmet och sen switch för att koppla in datorn bredvid till den Ska se vad chefen säger, vi får i vanliga fall skärmar för runt 10K (ska vara certifierade enligt DICOM-standard, blir dyrt då) men denna borde ju klara de kraven och dessutom vara rätt najs i övrigt!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Jag är nöjd med min gamla 1900x1200 skärm på 24".

Det känns som om man ska köpa ny 4K skärm, då ska den ha Adaptive Sync också så man kan köra AMD FreeSync, eller ha mer än 60 Hz refresh rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Förutsätter väl att det är IPS. Men hade varit nice om det framgick.

Fattar inte, alla 4k TN och IPS som kommer nu, om det nu finns IPS med i 4k hur gick det plötsligt så bra att krympa pixlarna när det var lite därför IGZO skapade sån buzz, men nu var det ett tag sen man hörde nåt om IGZO.

Det är ju iofs sharps egna teknik, men hur gick det "HELT PLÖTSLIGT" utan någon vidare anledning att krympa TN och göra 4k paneler?
Tycker det verkade väldigt skumt, men ok då vi kan tydligen hålla på att fortsätta krympa TN.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Citat:

Asus Splendidplus Video Intelligence Technology

De glömde Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Att den har 14-bitars intern bildhantering, vad innebär det, och innebär det några fördelar?

Jag antar att det är 14 bitar per pixel då, och dom flesta vanliga skärmar bara har 8 bpp?

Betyder det att den har 42 eller 48 bitars färgdjup?

Skulle det vara bättre om den hade 16 eller 32 istället för 8 bitar per pixel?

Gör det någon skillnad då detta ändast tycks vara intern bildhantering?

42 borde det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Fattar inte, alla 4k TN och IPS som kommer nu, om det nu finns IPS med i 4k hur gick det plötsligt så bra att krympa pixlarna när det var lite därför IGZO skapade sån buzz, men nu var det ett tag sen man hörde nåt om IGZO.

Det är ju iofs sharps egna teknik, men hur gick det "HELT PLÖTSLIGT" utan någon vidare anledning att krympa TN och göra 4k paneler?
Tycker det verkade väldigt skumt, men ok då vi kan tydligen hålla på att fortsätta krympa TN.

Det ena utesluter inte det andra, bara för att du har IGZO-transistorer så behöver inte det utesluta IPS, PLS, TN eller ens OLED, lika lite som att LED-bakbelysning skulle utesluta IPS eller TN-paneler. Att ställa IGZO mot IPS är som att ställa LED mot TN, fel helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Mycket dyr förmodar jag. Inget jag kommer köpa p.g.a. storleken.

Permalänk
Medlem

Nu behövs det bara lite högre bildfrekvens, så slår jag till på tre stycken

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Att den har 14-bitars intern bildhantering, vad innebär det, och innebär det några fördelar?

Jag antar att det är 14 bitar per pixel då, och dom flesta vanliga skärmar bara har 8 bpp?

Betyder det att den har 42 eller 48 bitars färgdjup?

Skulle det vara bättre om den hade 16 eller 32 istället för 8 bitar per pixel?

Gör det någon skillnad då detta ändast tycks vara intern bildhantering?

Enligt bilden står det 10-bit färgdjup.. så vet inte var 14-bit kommer ifrån.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Färgdjup

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag vill ha större upplösning för att få plats med mer text. Hoppas de gör ett bätrre jobb med DPMS mot framebufferdrivare så man inte behöver ha X11 installerat för att få native upplösning. På de flesta skärmar blir jag låst vid 1280x* upplösningar som max på mina 1980x* skärmar, vilket gör texten i CLI mycket mer svårläst och ful.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Enligt bilden står det 10-bit färgdjup.. så vet inte var 14-bit kommer ifrån.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Färgdjup

14-bit lookup table förmodligen.

Finns vanliga SRGB-skärmar som har 16-bit LUT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Enligt bilden står det 10-bit färgdjup.. så vet inte var 14-bit kommer ifrån.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Färgdjup

Läser man artikeln så står det 14-bit färgdjup.

Skrivet av Sweclockers:

Modellen har även 14-bitars intern bildhantering samt stöd för tekniker som Asus Smart Contrast Ratio och Asus Splendidplus Video Intelligence Technology.

Permalänk
Avstängd

SRGB är för helvete inte WIDE GAMUT!
nu får dom ge sig.

ADOBE RGB eller REC2020 är Wide Gamut.

vilka jävla amatörer

sen tror jag personligen att en panel med 10bits färg kan leverera en större färgrymd än den sunkiga utgående SRGB.
det måste vara felskrivet.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

10-bit 100% sRGB med 14-bit intern LUT låter som "top of the line" konsument snarare än "pro display" då en "pro display" borde vara 10-bit och Adobe RGB snarare. "Greater than 10-bit" intern LUT-hantering är dock mycket bra. Bl.a. EIZO har länge kört 16-bit LUT vilket gör deras interna hantering av färgomvandlingar mycket mer exakt och utan artifakter på outputen (som är 8- eller 10-bit).

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Håll er på ämnet och diskutera skärmarna, tack.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

3 840 x 2 160 är väl inte rikitig 4K. Borde den inte vara 4096 × 2160? Kanske man borde kalla den 4K ready istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag är nöjd med min gamla 1900x1200 skärm på 24".

Det känns som om man ska köpa ny 4K skärm, då ska den ha Adaptive Sync också så man kan köra AMD FreeSync, eller ha mer än 60 Hz refresh rate.

Yepp känner samma sak. Har börjat spela online FPS-spel igen och har därför vant mig att spela utan V-sync... helvete vad jobbigt det blev att ha V-sync på andra spel nu xD !

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

3 840 x 2 160 är väl inte rikitig 4K. Borde den inte vara 4096 × 2160? Kanske man borde kalla den 4K ready istället.

Vad babblar du om?
3840×2160 = 16:9
4096×2160 = 17:9

Vilket skulle göra 4096×2160 otroligt irriterande att kolla film på.

http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64