Asus RT-AC3200 är världens snabbaste 802.11ac-router

Permalänk
Melding Plague

Asus RT-AC3200 är världens snabbaste 802.11ac-router

Förutom mängder av bärbara datorer och surfplattor passade Asus även på att presentera sin nya flaggskeppsrouter på Computex. Modellen ska med hjälp av en ny krets från Broadcom klara av trådlös överföring upp till 2 600 Mbit/s.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt diskret med 6 antenner

Permalänk
Medlem

Igelkott

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Väldigt diskret med 6 antenner

Dock kan man hoppas att räckvidden blir grym med 6 antenner så perfekt för stora hus.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla åbäke.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Var inte "3200" att den klarade trådlös överföring upp till 3.2gbits samtidigt (mot olika enheter)?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har testat många routrar och har man stenvägg är det kört oavsett modell.. prestandan rasar.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Hörde att det där bara var lillebrorsan till routern de släpper inför julhandeln.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Någonstans måste det ju gå en gräns där det är lättare att sätta upp accesspunkter istället

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Dock kan man hoppas att räckvidden blir grym med 6 antenner så perfekt för stora hus.

Nja det kommer nog inte hjälpa. 5ghz bandet är väldigt känslig för grejer som står i vägen. Som exempel ställer du dig mellan sändaren och mottagaren så förlorar du ungefär 60% av effekten. Ingen källa på det utan egen erfarenhet då jag flyger mycket fpv på 5,8ghz.

Permalänk
Medlem

Bara jag som oroar mig för att hastighet över kabel snart ligger efter? 10 Gbit/s är fortfarande dyrt i hemmet. Detta är ju 3.2 teoretisk T_T

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Meeh, 2600Mbit/s är baaara 325 MB/s . Det skulle kunna ladda ner stor spel som Wolfenstien på knappt tre minuter!

Men herrejösses, 8k resolutions framtid är säkrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Bara jag som oroar mig för att hastighet över kabel snart ligger efter? 10 Gbit/s är fortfarande dyrt i hemmet. Detta är ju 3.2 teoretisk T_T

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, lite konstigt att man inte försöker utveckla hastigheten här med. Samtidigt så heter väl framtiden "trådlöst", även om jag själv föredrar trådbundet.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Haha, fick de inte plats med fler antenner?

Permalänk
Inaktiv

Ruskigt ful pjäs...verkligen inget jag skulle vilja ha ståendes i hemmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ruskigt ful pjäs...verkligen inget jag skulle vilja ha ståendes i hemmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att slänga ner den i källaren eller upp på vinden
....eller njae...."connection lost". Personligen lägger jag hellre 100m nätverkskabel i huset än förlitar mig på trådlöst. Har inte inte många betongväggar men ändå har jag deadzone/slowzone på ett fåtal ställen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

6 antenner, oj oj.
Så om trenden med fler antenner fortsätter så kommer ju Wi-Fi routrar har 40 antenner om något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

6 antenner, oj oj.
Så om trenden med fler antenner fortsätter så kommer ju Wi-Fi routrar har 40 antenner om något år.

Jag har ju sett accesspunkter med en hel del antenner, men för helvete 1 april har varit ASUS!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Det roliga med den här är ju att man fortfarande inte får mer än ac 1300 till en enskild klient...

För att komma upp i 3200 så krävs det att två ac 1300 klienter plus en n 600 är anslutna samtidigt.

Med andra ord får man samma hastighet med en ac 1900 router om man nu inte installerar mer än ett ac 1300 kort i en maskin på nån vänster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ruskigt ful pjäs...verkligen inget jag skulle vilja ha ståendes i hemmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa typer av enheter riktas i regel mer mot företag och andra 'public areas'.

Skrivet av BengansBlogg:

Det roliga med den här är ju att man fortfarande inte får mer än ac 1300 till en enskild klient...

Värre än så. Du förmodar nu att klienten har 3 antenner.
De kan ju ha fler ochså. I teorin, det vill säga.

Men så gott som alla datorer har bara 2, så det blir inte teoretiska 1300 i AC heller. Macbook Pro är den enda dator serien där 3-antenner inkluderas i basutförande (observera att Air är 2 antenner). Andra är det i regel tillval, tyvär.

Störande? Riktigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Värre än så. Du förmodar nu att klienten har 3 antenner.
De kan ju ha fler ochså. I teorin, det vill säga.

Men så gott som alla datorer har bara 2, så det blir inte teoretiska 1300 i AC heller. Macbook Pro är den enda dator serien där 3-antenner inkluderas i basutförande (observera att Air är 2 antenner). Andra är det i regel tillval, tyvär.

Störande? Riktigt mycket.

Det är sant. Jag tänkte på exempelvis Asus pci-express kort som har 3 antenner.

I vilket fall så verkar den här routern vara mest ett skrytbygge som väldigt få har nytta av hemma. Räckvidden för 5 ghz lär ju inte heller bli bättre med fler antenner på det här viset, det tar fortfarande snabbt stopp efter några stenväggar. Möjligen kan man utnyttja de två 5ghz sändarna så man ställer in antennerna optimalt till olika vinklar i huset.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad är throughput på routern dock?

För mig är trådlösa hastigheten oväsentlig, behöver inte ha så snabbt trådlöst, trådat är mer intressant för mig.

Permalänk

Alltså vill man öka throughput så måste man öka frekvens, 5ghz svänger dubbelt såp snabbt som 2,4 och 24ghz 10x snabbare är 2,4. du kan skyffla 10x mer info per tidsenhet med samma teknologi. Sen blir ju allt jääävligt mycket känsligare för saker som står i vägen pga att våglängden blir kortare med högre frekvens och skit absorberas helt enkelt i material som står i vägen. 300 000 000 (sos) / 2 400 000 000 = 0,125m våglängd = bra.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

”Spider router, spider router. Does whatever a spider router does.”

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Måla den grön, ställ den i en kruka o kalla den planta?
Så slipper alla klaga på antalet antenner ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Asus brukar ha snygg design, denna är dom tidigare sagt, ett åbäke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju en hybrid router framtagen ihop med IKEA kallad klädhängaren "Kotten" i sista katalogen.

Allvarligt talat så är det ju intressant med utvecklingen på routersidan med hur hänger mottagarsidan med? Finns det några trådlösa närverkskort som kan möta den hastigheten?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Avstängd

Själv har jag tappat förtroendet för tillverkarnas siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utstickande antenner är bra! Teknisk överlägset men ser kanske inte lika fiiint ut då.
Min "gamla" Rt-56u går fortfarande som en klocka, har inte ens uppdaterat firmwaren, frågan är om man får så mycket snabbare wifi i ett betonghus med lite avstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Själv har jag tappat förtroendet för tillverkarnas siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Att överhuvudtaget ha förtroende för wifi uppgifter är allmänt korkat så det gör du helt rätt i.

Jag tycker den var ganska ful faktiskt. Inte antennerna men själva lådan, ser lite för spacead ut. Tidigare modeller såg mer neutrala ut.