Fraps lagg på mer än kapabel rigg. hjälp?

Permalänk
Medlem

Fraps lagg på mer än kapabel rigg. hjälp?

Hejsan. till att börja med:
i7 3930k som körs på autoclock @3.8Ghz
780ti
spel på en hårddisk, fraps på en annan och spelar in till ramdisk.
12gb totalt ram, men 10 tillgängligt då 2gb används som ramdisk.

varför klarar fraps inte av att spela in >30fps (t.om mindre krävande spel som mirror's edge ligger på 30fps, samma fps når jag med BF3 @Ultra MSAA), trots att jag använder ramdisk?
har okunniga jag missat något?

mvh adrian

Permalänk

Problemet är att din är mer än nog kapabel till det men fraps är inte!

Använd Shadowplay istället då det fungerar bättre med din Setup, nVidia inkluderar de med alla sina kort om jag inte missminner. ditt ha det definitivt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av addol95:

Hejsan. till att börja med:
i7 3930k som körs på autoclock @3.8Ghz
780ti
spel på en hårddisk, fraps på en annan och spelar in till ramdisk.
12gb totalt ram, men 10 tillgängligt då 2gb används som ramdisk.

varför klarar fraps inte av att spela in >30fps (t.om mindre krävande spel som mirror's edge ligger på 30fps, samma fps når jag med BF3 @Ultra MSAA), trots att jag använder ramdisk?
har okunniga jag missat något?

mvh adrian

Gör som ovan och testa Shadowplay, ev. Dxtory istället för fraps. Se till att du har allt uppdaterat.

Tagit bort tramscitat
Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Som många andra sagt, få igång Shadowplay istället, verkar oerhört trevligt att kunna spara saker och ting i efterhand framförallt! Själv använder jag Bandicam, må ju säga att det är helt överlägset fraps, då du har så mycket mer inställningsmöjligheter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort tramsinlägg och svar på detta

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Problemet är att din är mer än nog kapabel till det men fraps är inte!

Använd Shadowplay istället då det fungerar bättre med din Setup, nVidia inkluderar de med alla sina kort om jag inte missminner. ditt ha det definitivt!

Skrivet av Uniko:

Gör som ovan och testa Shadowplay, ev. Dxtory istället för fraps. Se till att du har allt uppdaterat.

Skrivet av Utbildadninja:

Som många andra sagt, få igång Shadowplay istället, verkar oerhört trevligt att kunna spara saker och ting i efterhand framförallt! Själv använder jag Bandicam, må ju säga att det är helt överlägset fraps, då du har så mycket mer inställningsmöjligheter.

nu när vi ändå tagit upp det, shadowplay vill inte installeras
bandicam, fraps och dxtory ger alla samma problem, tappar minst 50% fps.

Permalänk
Medlem

dubbelpost, ber om ursäkt.
shadowplay: har testat så gott som alla "lösningar" jag hittat på the interwebs.
avinstallerat alla nvidia's produkter, rensat mappar, rensat registret via regedit, installerat geforce experience och shadowplay separat, men inget fungerar.
geforce experience tar EXTREMT lång tid på sig att starta, och när jag väl klickar på shadowplay hänger sig i princip geforce experience.
när jag lämnade det att ladda i över 30min utan resultat gav jag upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addol95:

Hejsan. till att börja med:
i7 3930k som körs på autoclock @3.8Ghz
780ti
spel på en hårddisk, fraps på en annan och spelar in till ramdisk.
12gb totalt ram, men 10 tillgängligt då 2gb används som ramdisk.

varför klarar fraps inte av att spela in >30fps (t.om mindre krävande spel som mirror's edge ligger på 30fps, samma fps når jag med BF3 @Ultra MSAA), trots att jag använder ramdisk?
har okunniga jag missat något?

mvh adrian

Annars har du msi afterburner funkar prima körde det innan shadowplay!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Annars har du msi afterburner funkar prima körde det innan shadowplay!

samma sak där, tror inte att det har med mjukvaran att göra

Permalänk
Medlem

Prova att spela in till OS disk eller annan disk mot spelet.
Kan vara något fel på din ramdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Prova att spela in till OS disk eller annan disk mot spelet.
Kan vara något fel på din ramdisk.

testat, hjälper inte. har kollat read/write på ramdisken och allt ser helt okej ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addol95:

Hejsan. till att börja med:
i7 3930k som körs på autoclock @3.8Ghz
780ti
spel på en hårddisk, fraps på en annan och spelar in till ramdisk.
12gb totalt ram, men 10 tillgängligt då 2gb används som ramdisk.

varför klarar fraps inte av att spela in >30fps (t.om mindre krävande spel som mirror's edge ligger på 30fps, samma fps når jag med BF3 @Ultra MSAA), trots att jag använder ramdisk?
har okunniga jag missat något?

mvh adrian

Inställningar på Fraps? kan du visa bilder? Du kör väl inte lossless? det tar onödigt med kraft. Btw ska du ladda upp filmen på youtube så behöver du inte ha mer än 30fps eftersom youtube inte klarar mer än 30

Edit:
Så här har jag på mitt Fraps

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Inställningar på Fraps? kan du visa bilder? Du kör väl inte lossless? det tar onödigt med kraft. Btw ska du ladda upp filmen på youtube så behöver du inte ha mer än 30fps eftersom youtube inte klarar mer än 30

Edit:
Så här har jag på mitt Fraps

http://i.solidfiles.net/16dd1c5ffb.png

ser likadant ut. nej, kör inte lossless. har testat ca 20 codecs i dxtory etc också.

Permalänk
Medlem

Testa spela in med OBS, finns massor inställningar så då kan du ju hitta något som kanske inte laggar (Och testa olika inställningar och se när det laggar etc)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av addol95:

Hejsan. till att börja med:
i7 3930k som körs på autoclock @3.8Ghz
780ti
spel på en hårddisk, fraps på en annan och spelar in till ramdisk.
12gb totalt ram, men 10 tillgängligt då 2gb används som ramdisk.

varför klarar fraps inte av att spela in >30fps (t.om mindre krävande spel som mirror's edge ligger på 30fps, samma fps når jag med BF3 @Ultra MSAA), trots att jag använder ramdisk?
har okunniga jag missat något?

mvh adrian

Använder du dig utav Windows 8? isåfall där har du problemet. Har precis samma bekymmer i Fraps. Vad jag har fått fram är det något med integrationen med Fraps och W8.1.

Vet dock inte om det är sant eftersom jag inte testat i windows 7 med dessa nyare komponenter. Använder nu istället OBS som tar myyyycket mindre diskplats. Dock mycket sämre kvalite på klippen.

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Testa spela in med OBS, finns massor inställningar så då kan du ju hitta något som kanske inte laggar (Och testa olika inställningar och se när det laggar etc)

Skrivet av Nimloths:

Använder du dig utav Windows 8? isåfall där har du problemet. Har precis samma bekymmer i Fraps. Vad jag har fått fram är det något med integrationen med Fraps och W8.1.

Vet dock inte om det är sant eftersom jag inte testat i windows 7 med dessa nyare komponenter. Använder nu istället OBS som tar myyyycket mindre diskplats. Dock mycket sämre kvalite på klippen.

visste inte att OBS kunde spela in. testar i eftermidag.
kör f.ö med windows 7. har knappt postat i forumet, ber om ursäkt för min otillräckliga information.

Permalänk
Medlem

Hade själv detta problemet en gång, dock har jag mkt sämre dator än dig. Har du MSI afterburner? Isf kolla så att den inspelningsknappen inte är samma som fraps har hänt mig. Testa även att bara en ominstallation av fraps.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

Hade själv detta problemet en gång, dock har jag mkt sämre dator än dig. Har du MSI afterburner? Isf kolla så att den inspelningsknappen inte är samma som fraps har hänt mig. Testa även att bara en ominstallation av fraps.

menar du att msi och fraps skulle börja spela in samtidigt?

Permalänk

Windows 8 i sig har en del bekymmer som många inte gärna tar upp har jag märkt, körde åttan själv men tyckte inte alls om de då jag hade massiva frame drops i vissa spel jag körde (äldre C&C titlar)

om du har en windows 7 skiva till hands och en HDD som du har liggande så skulle jag råda dig att testa det! inte för att jag säger att åttan är dålig utan att det kanske löser sig med sjuan istället!

har själv både en windows 7 licens och en 8 och just nu sitter jag själv på sjuan, hade tänkt testa 8an iom att jag bara har 2GB ram på min spel burk(tanken var att där skulle i mer, men dom jag snackat med på marknaden verkar ovilliga att sälja, och ändå bjuder jag inga direkt låga priser, men det är en annan historia och helt OfT)

annars behöver du inte ha äkta windows 7 då det är gratis att testa i 30dagar också! om inte Shadowplay vill fungera så skulle jag testat detta(behåll fortf ditt operativ men lägg 7an på en anna disk i rent test syfte)

det blir nog enklast! annars så kanske din installation är lite mysko(tänker på 8an då, låter som någt är vajsing)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av addol95:

ser likadant ut. nej, kör inte lossless. har testat ca 20 codecs i dxtory etc också.
http://i.solidfiles.net/02ae3b0fe6.jpg

Funktionen Lock Framerate while recording ska dock jämna ut frameraten när man spelar in. Den har du inte kryssat i

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av addol95:

Hejsan. till att börja med:
i7 3930k som körs på autoclock @3.8Ghz
780ti
spel på en hårddisk, fraps på en annan och spelar in till ramdisk.
12gb totalt ram, men 10 tillgängligt då 2gb används som ramdisk.

varför klarar fraps inte av att spela in >30fps (t.om mindre krävande spel som mirror's edge ligger på 30fps, samma fps når jag med BF3 @Ultra MSAA), trots att jag använder ramdisk?
har okunniga jag missat något?

mvh adrian

2GB räcker för en 10sekunders Fraps video, kan vara att problemet ligger i lagringsutrymmet.
Sen har vi det också att Fraps inte är superb, men det borde fungera bättre.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

Använder du dig utav Windows 8? isåfall där har du problemet. Har precis samma bekymmer i Fraps. Vad jag har fått fram är det något med integrationen med Fraps och W8.1.

Vet dock inte om det är sant eftersom jag inte testat i windows 7 med dessa nyare komponenter. Använder nu istället OBS som tar myyyycket mindre diskplats. Dock mycket sämre kvalite på klippen.

https://obsproject.com/forum/resources/how-to-make-high-quali...

stora filer och svinbra kvalitet^

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av addol95:

menar du att msi och fraps skulle börja spela in samtidigt?

kan vara så Bara en gissning dock, hände för mig då default keyn på båda en gång var F9.. haha

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tack för alla förslag. ska testa det ni skrivit ned hittills och uppdaterar er i eftermiddag/ikväll.

Permalänk
Moderator
Moderator

Låter väldigt märkligt att alla de programmen skulle ha samma problem.

Kan du lägga upp en film så vi kan se på den? Lättare om vi har exempel. Är det konsekvent lagg eller händer det bara ibland?

Vad kör du för antivirusprogram? Ibland kan de få spader och kräva läsrättigheter på program som arbetar.

När du väl kör FRAPS så kan det också vara intressant att köra systemövervakning så du ser belastningen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag har själv både FRAPS och Dxtory men sedan jag migrerade till W8.1 så har jag övergett Dxtory och lossless eftersom det blir helt ospelbart även vid inspelning på 30fps. Lossless och Dxtory slukar 60-70% av min FPS medans FRAPS däremot fungerar perfekt. Att spela in i över 30fps om det ska upp på YT är helt meningslöst om du inte är ute efter att kunna göra slow motion i videon.

Vad har du för skrivhastighet på RAM-disken? Lock framerate while recording fungerar ju om du spelar i 60fps, men att spela i 30fps (om du sänker) är inte någon vidare trevlig upplevelse. Shadowplay är en riktigt trevlig funktion, tyvärr ser resultatet ut som skit vilket gör att jag inte ser någon användning för det i dagsläget samt att det fortfarande är något begränsat även om det innehåller många väldigt trevligt funktioner.

Att spela och samtidigt spela in i 60fps är VÄLDIGT systemkrävande. Jag skulle nog börja med att skrämma upp prollen om jag var du, jag har ett helt klart klenare system men klarar utan problem att spela in i 30fps och få väldigt bra kvalité på videon när den kommer upp på YT (förutom deras bugg som försämrar kvalitén avsevärt över tiden i klippet men det kan jag inte påverka).

EDIT: jag brukar också se till att stänga av allt som tar systemkraft och belastning på diskar så som Origin/Uplay/Steam beroende på vilket spel jag kör samt se till att Utorrent eller dylikt inte tar upp bandbredd/hårddiskar. Kör OS på SSD, spel på SSD och spelar in till mekanisk disk.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ligger din fps på konstant 30 när du spelar in, eller ligger den under det och rör på sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Låter väldigt märkligt att alla de programmen skulle ha samma problem.

Kan du lägga upp en film så vi kan se på den? Lättare om vi har exempel. Är det konsekvent lagg eller händer det bara ibland?

Vad kör du för antivirusprogram? Ibland kan de få spader och kräva läsrättigheter på program som arbetar.

När du väl kör FRAPS så kan det också vara intressant att köra systemövervakning så du ser belastningen.

konstant lagg. AVG.

Skrivet av trickysaer:

Jag har själv både FRAPS och Dxtory men sedan jag migrerade till W8.1 så har jag övergett Dxtory och lossless eftersom det blir helt ospelbart även vid inspelning på 30fps. Lossless och Dxtory slukar 60-70% av min FPS medans FRAPS däremot fungerar perfekt. Att spela in i över 30fps om det ska upp på YT är helt meningslöst om du inte är ute efter att kunna göra slow motion i videon.

Vad har du för skrivhastighet på RAM-disken? Lock framerate while recording fungerar ju om du spelar i 60fps, men att spela i 30fps (om du sänker) är inte någon vidare trevlig upplevelse. Shadowplay är en riktigt trevlig funktion, tyvärr ser resultatet ut som skit vilket gör att jag inte ser någon användning för det i dagsläget samt att det fortfarande är något begränsat även om det innehåller många väldigt trevligt funktioner.

Att spela och samtidigt spela in i 60fps är VÄLDIGT systemkrävande. Jag skulle nog börja med att skrämma upp prollen om jag var du, jag har ett helt klart klenare system men klarar utan problem att spela in i 30fps och få väldigt bra kvalité på videon när den kommer upp på YT (förutom deras bugg som försämrar kvalitén avsevärt över tiden i klippet men det kan jag inte påverka).

EDIT: jag brukar också se till att stänga av allt som tar systemkraft och belastning på diskar så som Origin/Uplay/Steam beroende på vilket spel jag kör samt se till att Utorrent eller dylikt inte tar upp bandbredd/hårddiskar. Kör OS på SSD, spel på SSD och spelar in till mekanisk disk.

Skrivet av Thes:

Ligger din fps på konstant 30 när du spelar in, eller ligger den under det och rör på sig?

ligger runt 30, alltså rör det sig mellan 20-35. antar att du letar efter nåt som spärrar till 30, har suttit och letat sådana inställningar själv. men genom att det rör sig över gränsen då och då uteslöt jag detta.

Permalänk
Medlem

uppdatering: lade fraps på ramdisk, kör spel och OS från C: och spelar in till defragmenterad F:.
väldigt liten men ändå märkbar skillnad, förmodligen endast för att jag satte allocation unit size till 64k.
fortfarande långt ifrån bra.

Permalänk
Medlem

Disken du skriver film-filen till, vad har den för skrivhastighet?