Permalänk
Medlem

Adsl eller Vdsl?

Hejsan bor i lägenhet och har BBB 6-12... ska flytta nu i juni till hus och där kunde tydligen inte BBB leverera vdsl.
Ringde till telia och dom kan ge mig vdsl upp till 60.

Min fråga är nu..... Är det bättre o köra telia vdls 30/12 eller köra på BBB adsl 12-24/0.3-3??

Permalänk
Hedersmedlem

VDSL2 (som Telia kör) är helt överlägset ADSL. Betydligt högre upload bl a.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

VDSL2 (som Telia kör) är helt överlägset ADSL. Betydligt högre upload bl a.

Tänkte mest om det blir nån skillnad på svarstid....stabilitet och så vidare.... telia 30 kommer förövrigt kosta mig 439kr medans bbb 12-24 kommer kostar 389

Är Telias modem/router bra o köra med? eller behöver man brygga den till en annan router för att ha någorlunda räckvidd?
Kör som sagt med bbb zyxel och den räcker ju knappt 10m innan den tappar wifin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Tänkte mest om det blir nån skillnad på svarstid....stabilitet och så vidare.... telia 30 kommer förövrigt kosta mig 439kr medans bbb 12-24 kommer kostar 389

Är Telias modem/router bra o köra med? eller behöver man brygga den till en annan router för att ha någorlunda räckvidd?
Kör som sagt med bbb zyxel och den räcker ju knappt 10m innan den tappar wifin

Jag skulle satsa pa vdsl ocksa. I regel ar alla modem du far ifran internetleverantorer skit. Brygga den sa fort du far den och kop en ordentlig router.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Telias kombinerade modem/router är en tråkig historia som det inte går att göra mycket med. Det går visserligen att brygga den (Men man kan inte göra det själv, man måste be Telia att göra det åt en på avstånd). Hellre ska man då ta deras enkla modem och koppla en egen router till den, eller så köper man en egen kombinerad modem/router.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ta reda på avstånd mellan dig och närmaste telestation, VDSL är dugligt upp till 1000m, därefter stagnerar signalen kraftigt. Telia kan kolla detta åt dig om du ringer in.

EDIT: Stavfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Telias kombinerade modem/router är en tråkig historia som det inte går att göra mycket med. Det går visserligen att brygga den (Men man kan inte göra det själv, man måste be Telia att göra det åt en på avstånd). Hellre ska man då ta deras enkla modem och koppla en egen router till den, eller så köper man en egen kombinerad modem/router.

Har en gammal netgear wndr 3700 inkopplad nu till bbbs adsl.... så räcker o köra på den?` eller vilket vdsl modem/router hade du rekommenderat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

Ta reda på avstånd mellan dig och närmaste telestation, VDSL är dugligt upp till 1000m, därefter stagnerar signalen kraftigt. Teilia kan kolla detta åt dig om du ringer in.

Tyckte dom snacka något om 350m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Tyckte dom snacka något om 350m

Då är det inget tvivel om att VDSL är ditt val. Kan tänka mig att du får drygt 50Mbit/s på den sträckan.

Permalänk
Hedersmedlem

Telias SMART fungerar utmärkt för de flesta och de finns ingen anledning att skrämmas eller testa något annat om allt fungerar väl, vilket det som sagt gör för de allra flesta, inklusive mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Min fråga är nu..... Är det bättre o köra telia vdls 30/12 eller köra på BBB adsl 12-24/0.3-3??

Med tanke på hur mycket lagg-problem du har haft med din nuvarande adsl så tror jag att den högre upplänken på vdsl passar dig perfekt.

Skrivet av Archane:

Ta reda på avstånd mellan dig och närmaste telestation, VDSL är dugligt upp till 1000m, därefter stagnerar signalen kraftigt. Telia kan kolla detta åt dig om du ringer in.

EDIT: Stavfel.

Jag sitter på 1500m och får ut 32/4 - betydligt bättre än adsl2.

Skrivet av Gh0sTy^:

Har en gammal netgear wndr 3700 inkopplad nu till bbbs adsl.... så räcker o köra på den?` eller vilket vdsl modem/router hade du rekommenderat?

Eftersom det är vdsl vi pratar om så tycker jag du ska börja med den du får från Telia (TG799).

Modem-delen i TG799 är utmärkt och det finns inget som helst skäl att byta ut den mot ett annat modem.
Routerdelen är det dock många som klagar på men jag har den själv och har inga problem med den.
Är du inte nöjd med routerfunktionen så kan du brygga den och skaffa en egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag sitter på 1500m och får ut 32/4 - betydligt bättre än adsl2.

Gick efter denna lista:

ADSL - upp till 8 Mbit/s

* Max kapacitet "nedströms" upp till 8 Mbit/s.
* Max kapacitet "uppströms" upp till 1 Mbit/s.

Avstånd > Nedströms (c:a) Uppströms (c:a)
2 km 8 Mbit/s 0,9 Mbit/s
3 km 6 Mbit/s 0,75 Mbit/s
4 km 4 Mbit/s 0,65 Mbit/s
5 km 3 Mbit/s 0,55 Mbit/s

ADSL2+ - upp till 24 Mbit/s (Annex M ADSL2+ upp till 28 Mbit/s)

* Max kapacitet "nedströms" upp till 24 Mbit/s.
* Max Kapacitet "uppströms" upp till 1 Mbit/s. (Annex A)
* Max Kapacitet "uppströms" upp till 3 Mbit/s. (Annex M)

(ADSL2+ A)
Avstånd > Nedströms (c:a) Uppströms (c:a)
1 km 20-24 Mbit/s 1,2 Mbit/s
1,5 km 14-19 Mbit/s 1,1 Mbit/s
2 km 11-13 Mbit/s 1,0 Mbit/s
2,5 km 8-10 Mbit/s 0,9 Mbit/s
3 km 6-7 Mbit/s 0,75 Mbit/s
4 km 4-5 Mbit/s 0,65 Mbit/s
5 km 3 Mbit/s 0,55 Mbit/s

VDSL - upp till 52 Mbit/s
* Max kapacitet "nedströms" upp till 52 Mbit/s.
* Max kapacitet "nedströms" upp till 13 Mbit/s.
* 26 Mbit/s symmetric access (300m)

Nedströms Uppströms Avstånd Metod
52 Mbit/s 6,4 Mbit/s 825m FS
26 Mbit/s 3,2 Mbit/s 1250m FS
13 Mbit/s 2 Mbit/s 1750m FS
6 Mbit/s 2 Mbit/s 2400m ER
26 Mbit/s 26 Mbit/s 925m FS
13 Mbit/s 13 Mbit/s 1300m FS
6 Mbit/s 6 Mbit/s 1850m FS
4 Mbit/s 4 Mbit/s 2400m ER
2 Mbit/s 2 Mbit/s 3050m ER

Grattis till stabil kopparledning

Permalänk
Medlem

Fin kurva på hastighet/avstånd finns här http://tekniken.se/internet/dsl/doc/adsl06se.html

Permalänk
Medlem

Okej jag kör med deras "smart modem/router" och testar. Är wifi täckningen på den kass ber jag dom skicka ett modem istället och kör med min egna netgear router bakom.

Byter lätt till Telia´s vdsl istället för BBB´s adsl... Tack allihopa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej jag kör med deras "smart modem/router" och testar. Är wifi täckningen på den kass ber jag dom skicka ett modem istället och kör med min egna netgear router bakom.

Byter lätt till Telia´s vdsl istället för BBB´s adsl... Tack allihopa

Det var väl inte riktigt det de flesta av oss sa?
Om du inte är nöjd med routerdelen i TG799 så ber du Telia brygga den.
Det handlar alltså inte om att få ett annat modem - utan samma modem men utan aktiverad router.

Permalänk
Medlem

VDSL fungerar riktigt bra, väldigt mycket bättre än ADSL. Kör bara med egen router/switch för den du får med fungerar dåligt.

Permalänk
Medlem

Okej beställer vdsl från telia ber dom direkt brygga deras till min router sen bara köra på..... Tack allihopa för era tips o visa ord

Permalänk
Medlem

Deras router fungerar fint för mig.

Varför brygga innan man ens provat ? Rätt korkat...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Deras router fungerar fint för mig.

Varför brygga innan man ens provat ? Rätt korkat...

Han ager ju redan en Netgear WNDR3700 vilket stods av dd-wrt. Skulle absolut slanga in dd-wrt pa den och anvanda den istallet for telias egna modem.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Han ager ju redan en Netgear WNDR3700 vilket stods av dd-wrt. Skulle absolut slanga in dd-wrt pa den och anvanda den istallet for telias egna modem.

Hej hur menar du nu?

Köra med telias som modem, alltså ha den bryggad till min netgear?
Vad menas med dd-wrt?

Helt noob inom routers och inställningar =p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hej hur menar du nu?

Köra med telias som modem, alltså ha den bryggad till min netgear?
Vad menas med dd-wrt?

Helt noob inom routers och inställningar =p

Precis. Kor med telia modem i bryggat lage och sedan flasha in en annan firmware i din Netgear och anvand den.

Kolla vilken version av WNDR3700 du har och ladda ner firmwaren till den versionen du har.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Gh0sTy^:

Hej hur menar du nu?

Köra med telias som modem, alltså ha den bryggad till min netgear?
Vad menas med dd-wrt?

Helt noob inom routers och inställningar =p

DD-WRT är open source mjukvara för din router, du får mycket mer inställningsmöjligheter och oftast en mycket stabilare och bättre router när du använder det.

Kan även nämna att jag har Telia VDSL "Upp till 60Mbit", bor 506 meter från stationen och får ut 62Mbit. Jag har dock tagit reda på var telefonkabeln kommer in i huset och kopplat splittern direkt i inkommande tåtar, det är inte allt för svårt att lista ut hur man ska göra även utan förkunskaper.

Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Vad menas med dd-wrt?

DD WRT och Tomato är andra operativsystem för en del routrar som ger dig tillgång till alla inställningar som hårdvaran har och man brukar även få fler funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.