Bredbandsbolaget 100/10 vs ComHem 250/10?

Permalänk

Bredbandsbolaget 100/10 vs ComHem 250/10?

Jag har idag Bredbandsbolaget 100/10 som funkar skitbra. Stabila 90-95 Mbit i nedladdningar, och ungefär 14-15 Mbit uppströms. Får detta för 250 spänn per månad.

Har nu fått ett erbjudande från ComHem där jag får både TiVo Max (skippa snacket om TiVo här, är enbart intresserad pga största kanalutbudet i min fastighet) där de erbjuder sin 250/10 tjänst samtidigt, för ungefär 110 kronor extra per månad jämfört med enbart TiVo Max. Det blir alltså deras 250/10 bredband för 110 kr/mån... Helt klart lockande, men jag är osäker hur stabilt det är....? Läser om massor med folk som säger att deras bredband sackar ihop ofta och är riktigt ostadigt. Det jag har nu är både snabbt och har inte varit ett enda avbrott på på flera år, samt bra latency i spel.

Är det puckat att hoppa på det billigare och snabbare, enbart för att det är ComHem, eller kan det vara värt att byta? Hur är erfarenheterna, och vad är det generella snacket gällande ComHem och snabbt bredband?

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem

Haft i princip alla leverantörer och Comhem ligger på den övre halvan i min erfarenhet, har inte haft direkt problem med downtime eller långsam uppkoppling.

Jag hade dock brutala problem med BBB och höll på att gå bananas på deras kundtjänst som var kompletta idioter vid den tiden, så allt är ju relativt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag kör 250/10 och får alltid den hastigheten, har strulat 1 gång pga storm men det störde hela staden så det är OK. Man måste dock köra deras modem/router utan NAT och använda egen router, då funkar det bäst

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Jag har haft ComHem i flera år nu och det fungerar rätt så bra. Däremot så verkar de göra underhåll någon gång varje månad så att man inte kommer in på nätet vid midnatt under vardagsnätter. Är allmänt nöjd med ComHem. Däremot så har min polare ComHem och han är rätt så förbannad. Nu vet jag inte exakt vad det är han har problem med, men han är riktigt sur på dom. ComHem kanske är någon form av bingolotto. Beställ och se?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Haft ComHem 100Mbit, 200Mbit och 250Mbit (som jag betalar 199:- för, de ville verkligen behålla mig som kund). Haft väldigt lite downtime och hastigheterna ligger konstant runt vad som utlovas men inte ovanligt att det ligger över. Väldigt nöjd.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Tackar för svaren!

Jag är sjukt missnöjd med ComHem supporten, men det gäller ju TV för min del. Dock skulle det vara en pina om jag blev fast med ett bredband som strulade, så jag var tvungen att ha mer kontakt med dom för det...

Men deras bredband kanske inte är så illa som jag fått intrycket av...så får helt klart överväga att ge dom en chans. Ett bundet år är ju ingen evighet om det skulle strula...

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Inaktiv

Håll dig ifrån comhem. Jag har dem nu och haft dem förr.. tyvärr comhem hus. Sämsta skiten alla kategorier.. läste att dem.själva står för över 50% av alla klagomål på marknaden. .

Permalänk

Kolla rejta.se och jämför betygen på BBB samt Comhem inte mycket som skiljer, se själv !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk

Gillar inte Comhem, de kör patchar eller va de gör på natten helt random mellan 12-06 inte så uppskattat av mig.. så är deras tele-säljare fula och luras som ***. täcknar du på tele så spara samtalet...

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem

Mycket nertid på mitt Comhem, förstår inte att det är så svårt att hålla nätet uppe, kör dem inte redundanta noder?

Bbb minns jag var bättre men ca tre år sedan jag hade det.

(bytt till billigare Bahnhof med högre upp hastighet)

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

När jag bodde hemma hos föräldrarna så hade vi ComHem, det var för ca 2 år sen. Det var det värsta jag varit med om. Downtime flera gånger i veckan, ofta varje dag. Man fick gå ner och starta om routern för att det skulle fungera. Det här var då med routern som ComHem gav oss. Hjälpte inte av att kontakta deras support. De bytte router men felet fanns kvar. Fullständigt värdelösa och jag skulle aldrig kunna rekommendera dem till någon. Supporten var även dålig den med. Var allt för ofta som de hade almäna störningar också som skapade downtime.

Jag har haft Bredbandsbolaget i 2 år nu och haft 1 enda fel. En morgon så hade det blivit något fel och det stod att jag behövde logga in hos BBB för internet. Jag ringde upp dem och det var fixat någon enskild minut inklusive telefonkö. Det är det enda felet jag haft med dem.

Jag skulle lätt ta 100/10 hos BBB vs 250/10 hos ComHem då comhem är fullständigt värdelösa när det kommer till uptime, allmän stabilitet och support.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

När jag bodde hemma hos föräldrarna så hade vi ComHem, det var för ca 2 år sen. Det var det värsta jag varit med om. Downtime flera gånger i veckan, ofta varje dag. Man fick gå ner och starta om routern för att det skulle fungera. Det här var då med routern som ComHem gav oss. Hjälpte inte av att kontakta deras support. De bytte router men felet fanns kvar. Fullständigt värdelösa och jag skulle aldrig kunna rekommendera dem till någon. Supporten var även dålig den med. Var allt för ofta som de hade almäna störningar också som skapade downtime.

Jag har haft Bredbandsbolaget i 2 år nu och haft 1 enda fel. En morgon så hade det blivit något fel och det stod att jag behövde logga in hos BBB för internet. Jag ringde upp dem och det var fixat någon enskild minut inklusive telefonkö. Det är det enda felet jag haft med dem.

Jag skulle lätt ta 100/10 hos BBB vs 250/10 hos ComHem då comhem är fullständigt värdelösa när det kommer till uptime, allmän stabilitet och support.

Men kör man med "ISP-router" så får man räkna med problem, tycker jag nästan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Men kör man med "ISP-router" så får man räkna med problem, tycker jag nästan.

Jag har för mig att vi bytte efter ett tag till en egenköpt, och då blev det lite mindre problem. Men likväl så var bra mycket mer downtime än vad det borde få vara.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har BBB (250/100 dock) aldrig haft några större problem. Deras kundtjänst enligt mig är i den bättre kategorin, haft dem i ca 3 år och det har strulat några gånger men alltid fått en godtaglig förklaring. Även blivit ersatt för viss nertid dom själva orsakat.

ComHem har jag tyvärr bara hört dåligt om, aldrig haft dem själva men vänner har haft/har dom och man får höra en hel del klagomål på kvalitén av bredbandet. Sen är dessa billiga paket val nästan alltid dåliga och något man ska avstå ifrån hur bra det än låter.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag har för mig att vi bytte efter ett tag till en egenköpt, och då blev det lite mindre problem. Men likväl så var bra mycket mer downtime än vad det borde få vara.

Och jag hade problem som BBB inte kunde lösa på 2år där uppkopplingen fladdrade konstant, de ville ändå inte gå med på att jag inte borde behöva betala fullt pris. Så i min värld är BBB faktiskt det sämsta bolaget.

Därför är det bra att presentera saker som just egna upplevelser, inte fakta.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Sötast

Comhem hade ett hemskt rykte på deras kabeltv anslutningar, fiber har jag inte hört något speciellt om dock, förutom att de ofta överstiger sina hastigheter!

Permalänk
Medlem

ComHem har riktigt bra grejor i sina nät med stora undantag. (Känner en kille som jobbar på en konkurrent till ComHem och han anser att ComHems utrustning är ohyggligt bra).
Generellt är det rätt uselt i delar av storstäderna där man har gamla fastigheter i bestånden typ östermalm eller där en stadsnätsleverantör äger fibern för där kan det bli strul mot ComHem som är stelbenta. Det är alltså stora skillnader från där jag sitter som aldrig haft ett abrott på min 100/100 och de andra två alternativen.

Sambon har tidigare jobbat på ComHems support och det är nästan alltid samma områden som har störningarna alltså, men håller man sig från dem så är det bra.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Yorg:

Och jag hade problem som BBB inte kunde lösa på 2år där uppkopplingen fladdrade konstant, de ville ändå inte gå med på att jag inte borde behöva betala fullt pris. Så i min värld är BBB faktiskt det sämsta bolaget.

Därför är det bra att presentera saker som just egna upplevelser, inte fakta.

Misstänker att du hade DSL?

Permalänk

Jag har haft comhem i 6år och är supernöjd med både stabilitet och kundtjänst! Dock som någon skrev det är bäst om du kör med deras modem bryggat utan dhcp eller NAT! Och sen har en egen router/switch!

Permalänk
Rekordmedlem

Comhem ska strax börsnoteras, då blir det nog försämringar för kunderna när de blir än mer fokuserade på snabba vinster och kortsiktigt tänkande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har haft BBB 100/10 länge, det har varit ytterst få problem för min del och dom gångerna jag varit i kontakt med supporten har jag blivit väl bemött. Oftast kan man få lite kompensation också (typ bjuder på en månadsavift och liknande).

Har även haft ComHem, uppkopplingen fungerade hyffsat bra men deras support är värdelös. Jag sa upp allt som hade med dom att göra efter att dom köpte UPC. "Inga nya kostander kommer att ändras" hette det, sen gick det ett par månader och vips så fanns det en kortavgift för digitalteven. Aldrig mer ComHem.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Tycker att det är rätt taskig ping med Comhem jämfört med Bredband2 Stadsnät så om det är viktigt för dig med låg ping så byt inte.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag kör comhem 250/10 och har kört cg3100 samt kör compal modemet nu, båda utan nat och alltid fått full hastighet. Ping har blivit bättre nu får jag ca 5-7 i ping och det tycker jag är BRA. Jag bor dock i stan om det nu spelar stor roll.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag har 500/50 via ComHem, och det funkar jättebra. Är också nöjd med den support jag fått, och det har varit nere kanske några timmar totalt senaste året (en driftstörning).

Det finns alltid dåliga erfarenheter av precis alla leverantörer, oavsett vilken leverantör man frågar om så är det alltid någon som haft en dålig upplevelse. Om Com Hem skulle strula och vara oanvändbart för dig kan du ju alltid byta tillbaka.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Har haft comhem i olika hastigheter de senaste 7-8 åren. Är extremt sällan störningar i nätet och jag får den hastighet jag betalar för (för tillfället 250/10).

Det jag kan anmärka på är att de modem/routrar de skickar ut är skräp och packar ihop efter några år. I dessa fall har det varit lite si och så med kundtjänsten där "vi hör av oss" (vilket varit falska påståenden) varit lite väl frekvent förekommande. Men tar man inte ett nej, så löser det sig efter en del frustration. Deras kundtjänst hade sist jag ringde inte heller alternativet att bli uppringd när det är ens tur, vilket jag tycker är under all kritik 2014, kötiderna var rätt långa.

Är överlag nöjd, och kör man med en riktig router tror jag att man slipper mycket av de problem jag råkat ut för.

Permalänk
Medlem

Det där med att mäta ping känns nästan lite oseriöst om man inte specificerar mot vad man pingar.
Det beror helt enkelt på vad man pingar då peeringen mellan operatörer kan vara väldigt olika , dvs att exempelvis Tele2 och Telia kan ha låg latency mellan varandra men at det är långsammare mot bredband2 osv.
Sedan beror det också på hur det är routat till där man sitter. Av någon dunkel anledning gick jag från Norrland via skåne till stockholm ett tag på min Telia och då lär ComHem varit flera gånger snabbare det halvåret.

Permalänk
Medlem

Gäller att höra med boende i området som har leverantören ifråga, helt enkelt. Jag har fått intrycket att det antingen funkar urstabilt i ett helt område eller är komplett värdelöst i hela området.

Min erfarenhet av kundtjänst/support: Lång kö och svårt att få någon hjälp ens när man kommer fram. Med andra ord som vilken annan stor leverantör som helst.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har för några år sedan haft 100/10 med hastigheter på 114/12 och aldrig någon ner tid. Just nu så bor jag i en annan fastighet och använder deras 250/10, får ut 255/12. Hittills har jag inte haft några problem i min nya fastighet heller, så är riktigt nöjd med dem.

Enda nackdelen är ju 3månader uppsägningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ascpek:

Enda nackdelen är ju 3månader uppsägningstid.

Denna bör numera ligga på en månad om det tecknas nytt avtal och inte tre kalendermånader.

Permalänk
Medlem

Com Hem är i mina ögon rent skräp. Avbrott titt som tätt och varierande hastigheter. Tivo ska vi inte ens tala om så.
Men nej, jag kan verkligen inte rekommendera Com Hem. Är du nöjd med det du har tycker jag istället du ska ringa kundtjänst och försöka förhandla fram en bättre deal, förutsatt att du vill höja hastigheten. För mig har det funkat klockrent med BBB den enda gång jag gjort det...

Jag ringde helt enkelt in och sa att jag var intresserad av att säga upp mitt abonnemang därför att en av deras konkurrenter hade bättre pris, i detta fall var det Tele2 som erbjöd 100/10 för 349:-/månad mot mitt 60/40 som var det jag max kunde ha hos BBB för samma pris. Efter drygt 5min samtal kom vi fram till att jag skulle få tjänsten för 249:-/månaden (en sänkning med 1200/år) och dessutom 50:- extra rabatt dom första 6 månaderna mot att jag förlängde 2 år. Det var inga konstigheter alls med min deal som det lätt kan bli om en säljare är "extra schysst" eller hur man ska säga och gör "personliga" dealer, men allt var som det skulle. Så:
100:- rabatt/månad * 24mån: 2400:- och 50:- rabatt extra * 6 månader: 300:- Totalt 2700:- sparat på ett 10-min samtal med vänlig ton, det vart lite sparat kort och gott.
Så, försök förhandla med kundtjänst och deras säljare. Jag kan hålla med om att i majoriteten av fallen kan man tycka att dom är rena idioter, men ibland stöter man på enstaka individer som är "serviceinriktade" om vi nu får kalla det så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X