Lämnat in xperia z2

Permalänk

Lämnat in xperia z2

Hej på er,

Jag har problem med den övre earpiecen som låter riktigt rassligt.
Jag lämnade in den helt ny, skickade den via post, ville ha den som DOA, men dom envisades om reparation.

Fick tillbaka den med beskrivningen och dom hade ju självklart inte hittat felet. Ibland känns det ju som att dom inte ens provar ordentligt.

Jag vet ju att jag har rätt att häva köpet alt kräva en ny efter 3:e försöket.

Men gäller detta verkligen om verkstaden inte hittar felet?

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

När köpte du den? DOA går ju bara om den är max 14 dagar har jag för mig.

Permalänk

Ja detta var efter 4 dagar, hade skickat den för DOA, men det har ju gått ut nu.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbreakdown:

Ja detta var efter 4 dagar, hade skickat den för DOA, men det har ju gått ut nu.

Stå på dig om att du skall ha den som DOA då.

Permalänk
Medlem

Än en gång: det finns INGET konsumenträttsligt som heter DOA.
Du kan lika gärna stå på dig om att du ha vill 5000 gula strutsfjädrar.
En del tillverkare tillämpar, på vissa produkter, under vissa förutsättningar förenklad garantihantering.
Men det är absolut inget man kan "stå på sig" och "kräva".

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Nä Doa gick ju ut under tiden den var borta, ingen återvändo nu. Frågan är ju vad jag kan göra nu för att få det fixat. Exempelvis skicka iväg den en gång till.

Men kan jag då sen kräva en ny om inte verkstaden "hittar" samma fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Ångerrätten eller öppet köp (sistnämnda är frivilligt, förstnämnda gäller bara vid distanshandel) som gått ut, men det gjorde den i princip när du öppnade lådan.

De har två reparationsförsök på sig för samma fel, vid tredje försöket kan du kräva omleverans eller häva köpet. Om de inte åtgärdar felet efter två försök då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FoxOne:

Än en gång: det finns INGET konsumenträttsligt som heter DOA.
Du kan lika gärna stå på dig om att du ha vill 5000 gula strutsfjädrar.
En del tillverkare tillämpar, på vissa produkter, under vissa förutsättningar förenklad garantihantering.
Men det är absolut inget man kan "stå på sig" och "kräva".

Sony konsument produkter har 14 dagars DOA så JO han ska helt klart stå på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Sony konsument produkter har 14 dagars DOA så JO han ska helt klart stå på sig.

Sony har inte sålt produkten till honom antagligen, så enligt konsumentlagstiftningen finns inget sådant. Man ställer krav mot försäljaren här. Har Sony dessa rutiner vid garantiärenden på helt nya varor så vore det solklart att byta ut den, men de måste nog hålla med honom om att något är fel. Utan upptäckt fel så kan de inte godkänna DOA i verkstaden. Det kan också gå under garanti och då får du inte produkten utbytt utan reparerad enligt Sonys riktlinjer. Det är bara att försöka igen eller hitta annan lösning med återförsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Sony konsument produkter har 14 dagars DOA så JO han ska helt klart stå på sig.

Var hittar du informationen om att Sony Mobile har 14 dagars DOA oavsett fel/produkt?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Ett tips: Köp mobiler via tex clove.co.uk, 30 dagar DOA!

Permalänk

Doa för Sony gäller 14 dagar, men den hann gå ut innan jag fick tillbaka den, stod på mig gjorde jag utan det är bara gilla läget.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis