Värmetåligt material för temp på upp till 120 C

Permalänk
Medlem

Värmetåligt material för temp på upp till 120 C

Jag är ute efter ett material som klarar upp till 120 grader utan att smälta. Funderade på om silvertejp fungerar?
Det jag tänker göra är att skydda en metallplatta (okänt material) och sen en kylfläns. Varm luft blåser mot metallplattan med den fastmonterade kylflänsen. Det är baksidan på en bilstereo jag pratar om. Tänkte modda den lite för att se hur jag kan sänka tempen, utan att byta ut kylflänsen.
Har ni tips på andra modifikationer så beskriv gärna, tacksam för alla tips.

Funderade lite varför de har en metallplatta framför kylflänsen för den leder väl värme och blir antagligen fruktansvärt varm. Gummi eller plast smälter väl som smör i solsken vid dessa temperaturer.

Tack!

Permalänk
Medlem

Osäker på vad som kommer att funka men silvertejp är inte ett av dom. Tejpen i sig håller men limmet kommer smälta och bara kladda ner allting istället.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Hjälpsam

Svaret på din fråga är Sugru

Det är som modellera som härdar till silikon på ett dygn och har ett tempområde på -50 till + 180 grader. Riktigt kul material för allt möjligt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Svaret på din fråga är Sugru

Det är som modellera som härdar till silikon på ett dygn och har ett tempområde på -50 till + 180 grader. Riktigt kul material för allt möjligt.

Fan va schyst, kul produkt

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

gummi och plast behöver inte alls smälta vid 120C, titta bara på stekspadar i plast.

Och ett lager tejp kommer inte nämnvärt att skydda metallplattan mot värme, du behöver ett material med dålig värmeöverföring och som troligen är tjockare för att göra det.
Ekvationen för värmeledning genom plant material: Q=Ak(T1-T2)/b
(b=tjockleken, T1 o T2 = temeperaturerna på varsin sida om materialet, A=ytans area och k=värmeöverföringskoefficient) med lågt k och högt b får du en bra isolator.

Permalänk
Skrivet av Danielv:

Jag är ute efter ett material som klarar upp till 120 grader utan att smälta. Funderade på om silvertejp fungerar?
Det jag tänker göra är att skydda en metallplatta (okänt material) och sen en kylfläns. Varm luft blåser mot metallplattan med den fastmonterade kylflänsen. Det är baksidan på en bilstereo jag pratar om. Tänkte modda den lite för att se hur jag kan sänka tempen, utan att byta ut kylflänsen.
Har ni tips på andra modifikationer så beskriv gärna, tacksam för alla tips.

Funderade lite varför de har en metallplatta framför kylflänsen för den leder väl värme och blir antagligen fruktansvärt varm. Gummi eller plast smälter väl som smör i solsken vid dessa temperaturer.

Tack!

Är inte riktigt med hur du menar, men vanlig ugnsfolie är billigt, klarar lätt 120g och är lätt att forma.

Permalänk
Medlem

Inte helt med på vad du vill göra, men jag skulle inte välja silvertejp vid så höga temperaturer.
Exempelvis här kan man se att 3M's ganska bra silvertejp tål 65 grader i upp till en timme, och dryga 90 grader max. Och av egna erfarenheter så luktar smält silvertejp riktigt illa...

Finns särskild tejp som klarar riktigt höga temperaturer bra, om du verkligen behöver just tejp. Ex: http://www.dx.com/p/high-temperature-tape-10mm-300-c-5101#.U4...

Annars kanske typ silikon som tål hög temerpatur kan vara bra, så kan du lägga valfritt tjockt lager, och det brukar fästa ganska bra mot det mesta. Ex: http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikon-hogtempe...

Behöver det inte vara självhäftande så brukar ett par lager aluminiumfolie användas ofta i industin för små DIY-lösningar. Med luftfickorna mellan (speciellt om de knöglas lite) ger skaplig isolering, och det tål höga temperaturer.

Edit: Eller kanske något sånt här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Avgas/Ljuddamparma...
Och tänk lite innan du gör vad det nu är du vill göra, så du inte isolerar kylflänsen från luften den kyls av.

Permalänk
Medlem

Nåt glasfibermaterial kanske?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Rekordmedlem

Ljuddämparbandage eller liknade tål tempen, nån metallfolie borde också fungera eller kanske http://www.jula.se/brandstopp-fs710-300ml-504040
Men det isolerar ju samtidigt så vart ska då kylflänsen leda ut sin värme ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad du menar heller. Ser det ut såhär? : Värmekälla - Varm metallplatta - luftspalt - kylfläns - stereo? Vad är det som värmer plattan och från vilket håll? Mineralull tänker jag på spontant, sådant du isolerar pannor med. Rätt sort pallar runt 400 grader utan problem. En firma som säljer kaminer eller skorstenar borde ha passande material isåfall

Permalänk
Desk Master

araldit

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har inte lust att lägga upp en bild på hur det ser ut ?

Känns rent spontant som att du knappast sänker temperaturen genom att värmeisolera något ... men jag fattar inte alls vad du beskriver heller.

Plast av rätt sort klarar 120 grader, men är du säker på att det blir riktigt så varmt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Knäckebröd är en ganska bra isolator, mycket luft i det.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Knäckebröd är en ganska bra isolator, mycket luft i det.

Keramik också, men det hjälper inte TS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monterings... snabb läste bara igenom tråden men denna kanske funkar?

Permalänk
Medlem

Silvertejp smälter i min och sambons gamla opel astra från 93 när den står i sommarvärmen... Kan tänka mig att tempen där är runt 80

så näee, det kommer nog inte hålla

Permalänk
Medlem

Om det är någon slags platta som du kna linda runt så funkar ju avgasbinda perfekt.

Permalänk
Medlem

Neopren tål en del värme. Inte flammsäkert men ändå väldigt värmetåligt och brinner rätt så dåligt.

Militären använder neopren rätt så flitigt då även är slitstarkt och relativt billigt.

Jag köpte en STOR rulle neopren "medical grade" kvalitė på ebay som jag använder till olika projekt. Väldigt användbart material.

Permalänk