Svenskarna kör visst allt sämre.

Permalänk
Medlem

Svenskarna kör visst allt sämre.

http://hd.se/inrikes/2014/06/03/polisen-svenskarna-kor-allt-s...

Säkert många olika orsaker, men.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/utlandsfodd-lever-farligt-i...

Kan inte detta vara en del av problemet med tanke på att vi får fler och fler nya svenskar samtidigt som en hel del svenskfödda flyttar ut?

Använder naturligtvis inte detta som något argument för att det inte ska få komma hit fler människor. Känner bara att utbildning och information kan vara en väg för att få upp trafiksäkerheten.
Tydligen dör det flest människor per 100.000 invånare i Malmö. Kanske har det med hur vägnätet ser ut, kanske beror det på andra orsaker.

Men man måste kanske problematisera att det kommer hit människor med körkort som är tagna i länder där man generellt kör sämre.

Måste även tillägga att jag inte gillar att det är så många äldre som kör bil utan att egentligen vara lämpade för det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förmodligen allt du säger och lite till, trafiksäkerhet liksom andra frågor är inte något som löses med quickfixes, enstaka ingrepp kan förstås ge resultat men på det stora hela så är problemlösningen allt annat än populistisk.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Vissa har problem med trafikregler helt enkelt.
Har flera gånger varit nära på att bli överkörd av nysvenskar på upphöjda övergångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Inte alls bara utlänningar som kör sämre men ja det är ofta en attityds- och utbildningsskillnad som är väldigt stor för förare från vissa länder.
Personlig uppfattning är att uppmärksamhet och engagemang i körningen har alltid varit ett problem i Sverige. Tror inte folk kör så mycket sämre så mycket som att det märks mer hur dåligt folk kör när det blir fler och fler bilar på vägarna.

Ett annat stort problem är att Polisen iprincip endast kollar Alkohol och hastighet då dessa är enklast att upptäcka och stoppa.
Hur många procent av förarna vet hur man kör i en rondell och när man ska blinka t.ex.? Andra vet men skiter i det.

Dödligheten i trafiken påverkas också KRAFTIGT av vilken bil man har, därmed kommer fattigare städer generellt ha högre dödlighet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

http://hd.se/inrikes/2014/06/03/polisen-svenskarna-kor-allt-s...

Säkert många olika orsaker, men.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/utlandsfodd-lever-farligt-i...

Kan inte detta vara en del av problemet med tanke på att vi får fler och fler nya svenskar samtidigt som en hel del svenskfödda flyttar ut?

Använder naturligtvis inte detta som något argument för att det inte ska få komma hit fler människor. Känner bara att utbildning och information kan vara en väg för att få upp trafiksäkerheten.
Tydligen dör det flest människor per 100.000 invånare i Malmö. Kanske har det med hur vägnätet ser ut, kanske beror det på andra orsaker.

Men man måste kanske problematisera att det kommer hit människor med körkort som är tagna i länder där man generellt kör sämre.

Måste även tillägga att jag inte gillar att det är så många äldre som kör bil utan att egentligen vara lämpade för det...

Skickades från m.sweclockers.com

Och här tror jag att en viss koppling finns till påståendet om att 75% av Svensson anser sig köra bättre än medelsvensson?

I länk nummer två så ser iaf jag stora problem med att det underlag som normalt används (STRADA) inte tar hänsyn till den största mängden olyckor i trafiken, nämligen singelolyckor som gående (när man halkar el. liknande).

Skrivet av quattro-2.6:

Vissa har problem med trafikregler helt enkelt.
Har flera gånger varit nära på att bli överkörd av nysvenskar på upphöjda övergångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Upphöjd övergång utan övergångsställe medför ju ingen förändring av trafikregler från generella. På samma sätt som att en upphöjd korsning inte medför någon förändring från en vanlig korsning (ur regelavseende).

Sen verkar ju vissa tro att det finns rättigheter i trafiken, det finns bara skyldigheter. *Förkörsrätt/företräde* finns inte, däremot kan annan trafik ha väjningsplikt, och det är en helt annan sak.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Ett problem jag själv retat mig på är hur den yngre generationen behandlar övergångsställen jämfört med den äldre. De äldre har fortfarande de gamla reglerna i huvet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ett problem jag själv retat mig på är hur den yngre generationen behandlar övergångsställen jämfört med den äldre. De äldre har fortfarande de gamla reglerna i huvet.

Ett problem är att alla verkar tro att det finns rättigheter i trafiken, skulle man få bort det ur folks huvud så skulle en hel del lösas.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Och här tror jag att en viss koppling finns till påståendet om att 75% av Svensson anser sig köra bättre än medelsvensson?

I länk nummer två så ser iaf jag stora problem med att det underlag som normalt används (STRADA) inte tar hänsyn till den största mängden olyckor i trafiken, nämligen singelolyckor som gående (när man halkar el. liknande).

Upphöjd övergång utan övergångsställe medför ju ingen förändring av trafikregler från generella. På samma sätt som att en upphöjd korsning inte medför någon förändring från en vanlig korsning (ur regelavseende).

Sen verkar ju vissa tro att det finns rättigheter i trafiken, det finns bara skyldigheter. *Förkörsrätt/företräde* finns inte, däremot kan annan trafik ha väjningsplikt, och det är en helt annan sak.

Helt rätt.

Regel nummer 1 oavsett situation är att hålla uppsikt åt alla håll och anpassa farten/körningen så att det inte finns någon risk för personskador. Har man det under kontroll kan man gå vidare in på alla andra regler som för det mesta finns till för att få flyt på trafiken men även för att underlätta regel 1. Misstaget de flesta gör är att skippa regel 1 vilket är absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Och här tror jag att en viss koppling finns till påståendet om att 75% av Svensson anser sig köra bättre än medelsvensson?

Tror inte att jag kör bättre jag gör det

Men ja håller med, ett exempel är ett fenomen som blivit ett pest på vissa motorvägar vilket är att idioter ligger kvar i vänsterfilen trots att det är helt tomt i höger. Skapar irritation och farliga situationer till ingen nytta.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Entusiast

Det finns strax över 6 miljoner körkort i Sverige. Tittar man på siffrorna för in och utvandring samt hur många som kommer från mellanöstern ursprungligen låter det extremt långsökt att de skulle vara orsaken till att hela befolkningen upplevs köra sämre. Av de ca 1,5 miljoner utlandsfödda vi har i Sverige är ca hälften européer. Största gruppen är finnar som består av 11-12 %. Tittar vi totalt sett så skulle 15-25 % av utlandsfödda komma från mellanöstern. Alltså totalt sett några fåtal procent av den totala befolkningen. Hittar inga specifika siffror på just mellanöstern med 30 % av alla utlandsfödda kommer från Asien. Så även om vi approximerar Asien med Mellanöstern så landar vi på ungefär 4,5 % av totala befolkningen. Så om vi antar samma andel körkort där som övriga befolkningen så skulle alltså 4,5 % av befolkningen stå för så många olyckor att statistiken ändras totalt? Det låter extremt långsökt. Så redan här börjar det se lite konstigt ut. Då är nästa steg att ta hänsyn till hur många fler utrikes födda det har blivit under samma tidsperiod.

Det skulle alltså vara antalet invandrare på en tioårsperiod som skulle vara så stor att den påverkade statistiken. År 2000 hade vi ungefär en miljon utrikes födda i landet. Så ökningen är ungefär en halv miljon i grova drag. Så 30 % från Asien ger oss 150000 approximerade mellanösternimmigranter. Det är 1,5 %. Om vi då antar att de kör fyra gånger värre än Svenskar™ skulle de fortfarande bara stå för några enstaka procent. Nej siffrorna går verkligen inte ihop.

Jag avslutar med att peka på det absolut viktigaste man måste ha koll på när man börjar titta på statistik. cum hoc ergo propter hoc, alltså samvariation är INTE samma sak som kausalitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Föredetting

Angående det där med farligare omkörningar som HD-artikeln tog upp: jag tror det till stor del beror på hastighetskameror och sänkningar av begränsningarna. För tio år sedan låg folk gladeligen generellt 5-10km/h över begränsningen, nu är det 5-10km/h under begränsningen istället. Det i sin tur gör att den som minns de "gamla goda tiderna" och inte är intresserad av att pysa runt i 65km/h bakom någon Prius-ägare där det tidigare var 90 och alla höll 100km/h istället blir förbannad, kör om över ett blint krön och frontar med timmerlastbil.

Sedan har trafikmängden ökat något kolossalt, runt Stockholm, utan att någonting alls har gjorts för att få plats med all extra trafik. Jag blir förbannad bara av att tänka på det. Speciellt när 95% av befolkningen inte kan förstå vad den inre av de tre filerna på trefiliga motorvägar är till för.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Tror inte att jag kör bättre jag gör det

Men ja håller med, ett exempel är ett fenomen som blivit ett pest på vissa motorvägar vilket är att idioter ligger kvar i vänsterfilen trots att det är helt tomt i höger. Skapar irritation och farliga situationer till ingen nytta.

Ta inte illa upp, men det du beskriver är tankegången bakom en ung manlig förare som tillsammans med gamla förare står för majoriteten av olyckorna.
Att någon befinner sig i en viss fil skapar ej en farlig situation, oavsett om det är innersta eller yttersta, på en motorväg eller motortrafikled eller landsväg.
Det som skapar farliga situationer är dem som anser sig ha rätten till en viss fart och körfält i trafiken; Det finns inga rättigheter i trafiken utan skyldigheter.
Om placeringen av ett fordon skapar ett irritationsmoment för dig bör du se över dina körvanor och kanske läsa på om trafikbeteende och vad som faktiskt orsakar olyckor i trafiken. Tills dess bör ditt körkort dras in för allas välmående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Ta inte illa upp, men det du beskriver är tankegången bakom en ung manlig förare som tillsammans med gamla förare står för majoriteten av olyckorna.
Att någon befinner sig i en viss fil skapar ej en farlig situation, oavsett om det är innersta eller yttersta, på en motorväg eller motortrafikled eller landsväg.
Det som skapar farliga situationer är dem som anser sig ha rätten till en viss fart och körfält i trafiken; Det finns inga rättigheter i trafiken utan skyldigheter.
Om placeringen av ett fordon skapar ett irritationsmoment för dig bör du se över dina körvanor och kanske läsa på om trafikbeteende och vad som faktiskt orsakar olyckor i trafiken. Tills dess bör ditt körkort dras in för allas välmående.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är medveten hoppas jag att de som ligger kvar i vänsterfilen har en skyldighet att ligga i högerfilen?

Det är inte bara jag som tycker detta utan Motormännen t.ex har uppmärksammat detta som både ett riskbeteende och orsak till framkomlighetsproblem. Faktum är att detta beteende skapar irritation och farlig körning hos andra, därmed är det ett i sig ett farligt beteende i trafiken.

Just ja, Polisen kan faktiskt ge dig böter för att ligga kvar i Vänsterfilen

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Lite självinsikt vore förstås trevligt, varför talar vi inte om våra egna problematiska beteenden i trafiken: kör du fortare än hastighetsbegränsningen? anser du att skylten för skarp kurva betyder rolig kurva? osv.

Som många vet så är jag en jobbig typ det innebär att jag tex. håller hastighetsbegränsningarna. Jag är däremot inte lika noga med blinkers, visst på landsvägar där sitter det men när jag ska in i en rondell då är det inte alltid men alltför ofta mörkt. Fartgupp har jag en tendens att notoriskt ignorera förrän i sista sekund.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Du är medveten hoppas jag att de som ligger kvar i vänsterfilen har en skyldighet att ligga i högerfilen?

Det är inte bara jag som tycker detta utan Motormännen t.ex har uppmärksammat detta som både ett riskbeteende och orsak till framkomlighetsproblem. Faktum är att detta beteende skapar irritation och farlig körning hos andra, därmed är det ett i sig ett farligt beteende i trafiken.

Just ja, Polisen kan faktiskt ge dig böter för att ligga kvar i Vänsterfilen

Det beror helt och hållet på situationen avseende vilka skyldigheter man har gällande körfält på motorväg/trafikled, landsväg och dylikt. På en väg med en hastighetsbegränsning på max 70 km/h skall du välja det körfält som lämpar sig bäst för din destination, det vill säga du ska inte ligga i den högra filen för att i sista sekund innan korsningen byta till det vänstra.
På en motorväg lämpar det sig ofta att ligga i mellersta filen av många anledningen, främst på grund av att man vill lämna utrymme för inkommande trafik från höger infart in på motorvägen från höger sida, eller att man gör kontinuerliga så kallande 'flygande' omkörningar av fordon som ligger i det högra filen med en sänkt hastighetsbegränsning (släpvagn, husvagn, lastbil, osv). Detta är dock inte lika vanligt på landsväg.
Men det finns även dem som ligger i det allra vänstra körfältet, och dessa brukar normalt köra snabbare än hastighetsbegränsningen och det tror jag att du och är medveten om. Den vänstra filen är till för omkörning av långsamtgående trafik, inte en körfält för dem som anser sig ha rätten att köra med en fart högre än hastighetsbegränsningen.

Så det hela blir en icke-fråga, om du kör lagligt kommer du inte att skapa en irritationsmoment för dig själv i trafiken och du kommer inte heller att att utsätta andra för fara. Med andra ord skall du inte ligga ett par meter bakom fordonet framför enbart för att stressa fram ett körfältsbyte, vilket är en utav det mest farligaste momenten på en motorväg med höga hastigheter. Detta är något jag hoppas att du inte gör men dessvärre misstänker jag att du gör det.
Det är inte en regel att alltid, oavsett situation, ligga i det högra filen (källa: 3 olika teoriböcker som ligger hemma, senast från 2013), det är däremot rekommendationen (se till att du inte misstolkar detta, 'att alltid').
Och ja, även poliser kan göra fel, det får domstolen avgöra då lagarna och reglerna i trafiken är tydliga. Denna rekommendation talar för sig självt dock, man väljer det körfält som lämpar sig bäst till de förhållanden som råder på vägen, inte tvärtom, beroende på vilken hastighetsbegränsning det är på vägen.
Du måste ta till dig reglerna för att just nu så verkar du endast se andras skyldigheter och inte dina egna i trafiken, samt att du har uppfattningen om att du kör bättre än andra (föga troligt), denna attityd leder till olyckor. Det är inte en slump att unga män utan erfarenhet i trafiken står för majoriteten av olyckorna.
Att man klagar på framkomlighetsproblem är helt absurt då du skall hålla dig till hastighetsbegränsningarna oavsett vilken körfält du ligger i, du får inte köra över hastighetsbegränsningen eller tro att du har exklusiva rättigheter på exempelvis en motorväg enbart för att du ligger i den vänstra körfältet.

Redigering; Stavfel.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det beror helt och hållet på situationen avseende vilka skyldigheter man har gällande körfält på motorväg/trafikled, landsväg och dylikt. På en väg med en hastighetsbegränsning på max 70 km/h skall du välja det körfält som lämpar sig bäst för din destination, det vill säga du ska inte ligga i den högra filen för att i sista sekund innan korsningen byta till det vänstra.
På en motorväg lämpar det sig ofta att ligga i mellersta filen av många anledningen, främst på grund av att man vill lämna utrymme för inkommande trafik från höger infart in på motorvägen från höger sida, eller att man gör kontinuerliga så kallande 'flygande' omkörningar av fordon som ligger i det högra filen med en sänkt hastighetsbegränsning (släpvagn, husvagn, lastbil, osv). Detta är dock inte lika vanligt på landsväg.
Men det finns även dem som ligger i det allra vänstra körfältet, och dessa brukar normalt köra snabbare än hastighetsbegränsningen och det tror jag att du och är medveten om. Den vänstra filen är till för omkörning av långsamtgående trafik, inte en körfält för dem som anser sig ha rätten att köra med en fart högre än hastighetsbegränsningen.

Så det hela blir en icke-fråga, om du kör lagligt kommer du inte att skapa en irritationsmoment för dig själv i trafiken och du kommer inte heller att att utsätta andra för fara. Med andra ord skall du inte ligga ett par meter bakom fordonet framför enbart för att stressa fram ett körfältsbyte, vilket är en utav det mest farligaste momenten på en motorväg med höga hastigheter. Detta är något jag hoppas att du inte gör men dessvärre misstänker jag att du gör det.
Det är inte en regel att alltid, oavsett situation, ligga i det högra filen (källa: 3 olika teoriböcker som ligger hemma, senast från 2013), det är däremot rekommendationen (se till att du inte misstolkar detta, 'att alltid').
Och ja, även poliser kan göra fel, det får domstolen avgöra då lagarna och reglerna i trafiken är tydliga. Denna rekommendation talar för sig självt dock, man väljer det körfält som lämpar sig bäst till de förhållanden som råder på vägen, inte tvärtom, beroende på vilken hastighetsbegränsning det är på vägen.
Du måste ta till dig reglerna för att just nu så verkar du endast se andras skyldigheter och inte dina egna i trafiken, samt att du har uppfattningen om att du kör bättre än andra (föga troligt), denna attityd leder till olyckor. Det är inte en slump att unga män utan erfarenhet i trafiken står för majoriteten av olyckorna.
Att man klagar på framkomlighetsproblem är helt absurt då du skall hålla dig till hastighetsbegränsningarna oavsett vilken körfält du ligger i, du får inte köra över hastighetsbegränsningen eller tro att du har exklusiva rättigheter på exempelvis en motorväg enbart för att du ligger i den vänstra körfältet.

Redigering; Stavfel.

Duktigt på att tolka in en massa saker jag inte sagt och ignorera verkligheten.

Och lär dig tyda ironi för tusan...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Angående det där med farligare omkörningar som HD-artikeln tog upp: jag tror det till stor del beror på hastighetskameror och sänkningar av begränsningarna. För tio år sedan låg folk gladeligen generellt 5-10km/h över begränsningen, nu är det 5-10km/h under begränsningen istället. Det i sin tur gör att den som minns de "gamla goda tiderna" och inte är intresserad av att pysa runt i 65km/h bakom någon Prius-ägare där det tidigare var 90 och alla höll 100km/h istället blir förbannad, kör om över ett blint krön och frontar med timmerlastbil.

Sedan har trafikmängden ökat något kolossalt, runt Stockholm, utan att någonting alls har gjorts för att få plats med all extra trafik. Jag blir förbannad bara av att tänka på det. Speciellt när 95% av befolkningen inte kan förstå vad den inre av de tre filerna på trefiliga motorvägar är till för.

Ah, det normala påståendet från folk som inte har en aning om vad det handlar om.

Reglerna i TrF finns av en anledning och baserat på posten du skrivit så fungerar det ju inte. Mängden självsanering inom trafiken är inte tillräcklig...

Trafikmängderna har väl inte direkt ökat kolossalt, och absolut inte i paritet med folkökningen, särskilt inte i Stockholm. http://www.svt.se/nyheter/sverige/trafikverket-raknade-fel-ig...

Problemet med vägarna är ju inte kapacitetsbrist, däremot ytbrist. Hur det går ihop får du fundera lite över, men som ett tips, talet 1,2 samt ytan 25-30m^2. Problemet är ju att man i modern tid (säg andra världskriget) satsat allt för stora pengar på subventioner av egnahem (villor) samt subvention av infrastrukturen kopplat till dessa (vägar som inte gör annat än alstrar trafik).

http://4.bp.blogspot.com/-FL4JOj6fZKQ/Us8S4QH4qdI/AAAAAAAAC1I...
Prognoserna pekar kraftigt uppåt (och har så gjort en längre tid), verkliga utfallet är helt annat. Vilket planerar Trafikverket efter? Inte faktiskt utfall extrapolerat, utan en kraftig ökning trots helt motsatt tendens.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

Min uppfattning är att ju vräkigare bil desto värre beteende i trafiken. Kommer det en bil som kör som en idiot, sicksackar mellan filerna, kör om på insidan osv. så är det i de flesta fall en nyare och större BMW, Audi, Cayenne eller liknande. Bland mindre bilar så är det också de dyrare som dominerar, Mini, Audi, BMW osv. Jag har inte märkt av att invandrare skulle bete sig värre än andra, däremot är det påfallande ofta det är danskar eller norrmän som är de absolut värsta förarna. Jag bor dock på västkusten så andelen danskar och norrmän är kanske större än i övriga landet, å andra sidan borde även andelen tyskar, polacker osv. vara större också men jag har inte alls observerat detta beteende hos dem.

En annan observation är att det i princip alltid är män som kör som idioter. Kvinnor har enligt min erfarenhet andra problem än att de kör som fan. Till exempel har jag vid flera tillfällen sett kvinnor (i SUV:ar) som blåst rätt igenom ett rödljus där det redan stod en massa bilar i typ 100 km/h för att de var så upptagna med sin unge i passagerarsätet. Eller som backar rätt ut i trafiken från en p-plats. Min slutsats är att män tar mer risker och kvinnor är mindre fokuserade i trafiken generellt. Dock är förstås andelen med riskbeteende mycket större bland männen.

Mina observationer kommer av att jag arbetade i typ tio år med diverse jobb som till stor del gick ut på att köra omkring, bud, fönsterputsare osv., och jag har också familj utspridd längs kusten samt att jag den senaste tiden bilpendlat till och från jobbet.

Här fanns en artikel som verkar stöda min uppfattning.

Permalänk
Medlem

Det har med andra "kör"kulturer. Jag har bott i Polen, där det fortfarande fram till 2009-10 gick att muta poliserna. Att man inte får göra en vänstersväng där är inte så viktigt. Än värre är det i Ryssland.

Sverige håller en väldigt hög standard med få dödsoffer, och när det börjar komma in andra förare från andra kulturer så märker man av det snabbt. Det gnälls, det ska lekas polis osv osv.

För mig är problemet att folk inte kan hålla hastigheterna. Sträckan Göteborg-Sthlm blev jag omkörd av samma bil, 5(!) gånger. Och jag hade crusiecontrollen snällt inställlt på 139.

Rätt intressant faktiskt: I Sverige kör de flesta efter reglerna, det finns några som kör lite för fort och så finns de som kör väldigt fort. Men i Ryssland till exempel så kör väldigt många enligt "flödet" som kan variera från 10-30 över hastighetsbegränsningarna. Däremot vet de inte vad en enkelriktadgata är.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Det som driver mig till vansinne är folk som inte kan hålla avstånd samt inte kan köra ordentligt på 2+1 vägar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Henrik21:

Ah, det normala påståendet från folk som inte har en aning om vad det handlar om.

Reglerna i TrF finns av en anledning och baserat på posten du skrivit så fungerar det ju inte. Mängden självsanering inom trafiken är inte tillräcklig...

Trafikmängderna har väl inte direkt ökat kolossalt, och absolut inte i paritet med folkökningen, särskilt inte i Stockholm. http://www.svt.se/nyheter/sverige/trafikverket-raknade-fel-ig...

Problemet med vägarna är ju inte kapacitetsbrist, däremot ytbrist. Hur det går ihop får du fundera lite över, men som ett tips, talet 1,2 samt ytan 25-30m^2. Problemet är ju att man i modern tid (säg andra världskriget) satsat allt för stora pengar på subventioner av egnahem (villor) samt subvention av infrastrukturen kopplat till dessa (vägar som inte gör annat än alstrar trafik).

http://4.bp.blogspot.com/-FL4JOj6fZKQ/Us8S4QH4qdI/AAAAAAAAC1I...
Prognoserna pekar kraftigt uppåt (och har så gjort en längre tid), verkliga utfallet är helt annat. Vilket planerar Trafikverket efter? Inte faktiskt utfall extrapolerat, utan en kraftig ökning trots helt motsatt tendens.

Säg vad du vill, slutsumman är densamma: behöver man ta sig från södra sidan av Stockholm en vardagsmorgon får man ta med sig proviant för några dagar. Detsamma gäller en resa i sydlig riktning på eftermiddagar. Det var inte samma mängder trafik för 10 år sedan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

kan väl tilläggas att de som kör sämst iaf här omkring är de med nytagna kökort både bil och epa som tror att bara för att de har körkort så kan de beté sig som de vill i trafiken.

den lägger lakritsremmar på vägarna drar genom centrum nattetid i 80-90 blås och ter inget direkt anséende för att trotoarerna kan va fulla med folk som kommer från pubben som står och hänger vid det lokala nattöppna pizzahaket och inte alltid i 100% gångbart skick pga alcoholintag utan bara fullt ös förbi.

känns som att de som tar körkort idag är otroligt omogna i trafiken jämfört med bara för 10 år sedan när man själv tog körkort.
visst lite buskörning höll man väl på med men inte inne i samhället utan handlade mer om att man va ute på en lite skogsväg å körde "rally" eller så stod man bara å snacka skit me polarna på nån parkering å rökte typ.

och de som tog 5-10är innan mig tycker säkert att man va ortoligt omogen då. men va aldrig nåra lakritsremmar på vägarna inne i stan på den tiden utan hittade man några var det ute på de större vägarna isf.

tror att filmer som Fast n the furus osv har fördummat en generation då de enda som idag verkar gälla är att man ska ha så pimpad kärra som möjligt och köra som en blådåre oavsett omständigheterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Duktigt på att tolka in en massa saker jag inte sagt och ignorera verkligheten.

Och lär dig tyda ironi för tusan...

Om du inte har något vettigt att kommentera med är det bäst att använda meddelandefunktionen. Ironi är något som inte syns utan tydliggörande på en diskussionsforum eller på internet i överlag, dock betvivlar jag det faktum att du har varit ironiskt och/eller sarkastisk med någon utav dina inlägg.
Skärpning.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Föredetting
Skrivet av GaMeR2K5:

De flesta har oerhört svårt för att respektera den hastighet som gäller.

Skyltarna visar vilken hastighet man MAX ska ha... men man får frångå detta och köra SAKTARE beroende på väder och väglag eller trafiksituationen i övrigt.

Lustigt, är det månne du som ligger i ytterfil på motorvägen i 5km/h under gällande begränsning, med i övrigt tom motorväg, och både tutar och blinkar med helljusen när du blir omkörd på insidan?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carlj:

Det har med andra "kör"kulturer. Jag har bott i Polen, där det fortfarande fram till 2009-10 gick att muta poliserna. Att man inte får göra en vänstersväng där är inte så viktigt. Än värre är det i Ryssland.

Sverige håller en väldigt hög standard med få dödsoffer, och när det börjar komma in andra förare från andra kulturer så märker man av det snabbt. Det gnälls, det ska lekas polis osv osv.

För mig är problemet att folk inte kan hålla hastigheterna. Sträckan Göteborg-Sthlm blev jag omkörd av samma bil, 5(!) gånger. Och jag hade crusiecontrollen snällt inställlt på 139.

Rätt intressant faktiskt: I Sverige kör de flesta efter reglerna, det finns några som kör lite för fort och så finns de som kör väldigt fort. Men i Ryssland till exempel så kör väldigt många enligt "flödet" som kan variera från 10-30 över hastighetsbegränsningarna. Däremot vet de inte vad en enkelriktadgata är.

Seriöst?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det som skapar farliga situationer är dem som anser sig ha rätten till en viss fart och körfält i trafiken; Det finns inga rättigheter i trafiken utan skyldigheter.

Det är ju uppenbarligen den som dröjer sig kvar i vänsterfilen som anser sig ha rätt att ligga där trots att det i trafikförordningens andra kapitel, första paragrafen går att läsa bland annat detta:
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Att ligga i vänsterfil, ofta i lägre hastighet än max tillåtna, trots att det inte finns någon uppenbar anledning till detta, är definitivt att "i onödan hindra eller störa annan trafik". Särskilt så på vägar där max tillåten hastighet är högre än 70km/h och man således inte får glida förbi i högerfilen.
Att ligga i vänsterfil i samma hastighet som bilen i högerfilen (inte alls ovanligt) bör rimligen även det "i onödan hindra eller störa annan trafik", även om det är lämpligt att ligga i den filen med hänsyn till senare färdväg.

Ett annat oskick är när folk ligger och såsar i mittfilen istället för högerfilen trots att de ska svänga av på nästa avfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är ju uppenbarligen den som dröjer sig kvar i vänsterfilen som anser sig ha rätt att ligga där trots att det i trafikförordningens andra kapitel, första paragrafen går att läsa bland annat detta:
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Att ligga i vänsterfil, ofta i lägre hastighet än max tillåtna, trots att det inte finns någon uppenbar anledning till detta, är definitivt att "i onödan hindra eller störa annan trafik". Särskilt så på vägar där max tillåten hastighet är högre än 70km/h och man således inte får glida förbi i högerfilen.
Att ligga i vänsterfil i samma hastighet som bilen i högerfilen (inte alls ovanligt) bör rimligen även det "i onödan hindra eller störa annan trafik", även om det är lämpligt att ligga i den filen med hänsyn till senare färdväg.

Ett annat oskick är när folk ligger och såsar i mittfilen istället för högerfilen trots att de ska svänga av på nästa avfart.

Nu diskuterar vi inte om dessa som ligger i den vänstra körfältet och har en hastighet på mindre än det max tillåtna. Utan snarare om hur vissa anser sig ha rättigheten att åka snabbare än max tillåtna hastighet enbart för att de ligger i den vänstra körfältet.
Att ligga ett par km/t under hastighetsbegränsningen (max tillåten hastighet, inte rekommenderad hastighet som vissa dessvärre har fått för sig) i den vänstra körfältet är inte per definition "att i onödan hindra eller störa annan trafik.".
Hela diskussionen summeras i det faktum att vissa som ligger i den vänstra körfältet anser sig ha rättigheten att åka mer riskabelt och över hastighetsbegränsningen, det är ingen nyhet för varken du eller någon annan.
Att åka i vänster körfält med avseende på färdmål vid hastighetsbegränsning på max 70 km/t har inte med lämplighet att göra, utan det är hur du skall bete dig i trafiken. Rekommenderar något utav de senare versionerna av de teoriböcker som finns att tillhanda för körkort om du känner dig osäker kring detta.
Om du skall av på nästkommande avfart eller i annat fall en närliggande avfart så skall du välja det högra körfältet ja, det betyder dock inte att man skall tvinga fram ett körfält byte genom att inneha en olämplig avstånd till fordonet framför, vilket händer på tok för ofta i trafiken.
Kontentan är att det finns betydligt fler regler att tillgå för fordonstrafik än "i onödan hindra eller störa annan trafik och resultatet av att hänga upp sig och sina argument på ett enda regel eller beteende, samt rättigheter (som ej finns i trafiken) och skyldigheter brukar vara en olycka.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sanazin:

Nu diskuterar vi inte om dessa som ligger i den vänstra körfältet och har en hastighet på mindre än det max tillåtna. Utan snarare om hur vissa anser sig ha rättigheten att åka snabbare än max tillåtna hastighet enbart för att de ligger i den vänstra körfältet.
Att ligga ett par km/t under hastighetsbegränsningen (max tillåten hastighet, inte rekommenderad hastighet som vissa dessvärre har fått för sig) i den vänstra körfältet är inte per definition "att i onödan hindra eller störa annan trafik.".
Hela diskussionen summeras i det faktum att vissa som ligger i den vänstra körfältet anser sig ha rättigheten att åka mer riskabelt och över hastighetsbegränsningen, det är ingen nyhet för varken du eller någon annan.
Att åka i vänster körfält med avseende på färdmål vid hastighetsbegränsning på max 70 km/t har inte med lämplighet att göra, utan det är hur du skall bete dig i trafiken. Rekommenderar något utav de senare versionerna av de teoriböcker som finns att tillhanda för körkort om du känner dig osäker kring detta.
Om du skall av på nästkommande avfart eller i annat fall en närliggande avfart så skall du välja det högra körfältet ja, det betyder dock inte att man skall tvinga fram ett körfält byte genom att inneha en olämplig avstånd till fordonet framför, vilket händer på tok för ofta i trafiken.
Kontentan är att det finns betydligt fler regler att tillgå för fordonstrafik än "i onödan hindra eller störa annan trafik och resultatet av att hänga upp sig och sina argument på ett enda regel eller beteende, samt rättigheter (som ej finns i trafiken) och skyldigheter brukar vara en olycka.

Intressant nog kan du få böter för att hindra trafiken om du ligger i vägen i vänster körfält även om du kör snabbare än maxhastigheten. Tycker tyskarna har lite bättre ordning på vänsterfilen. Grundregeln där är att om du har någon bakom dig i vänsterfilen så ligger du i fel fil. Oavsett om du kör i 100 eller 300.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nu diskuterar vi inte om dessa som ligger i den vänstra körfältet och har en hastighet på mindre än det max tillåtna. Utan snarare om hur vissa anser sig ha rättigheten att åka snabbare än max tillåtna hastighet enbart för att de ligger i den vänstra körfältet.

Nu är man faktiskt SKYLDIG att använda det högra körfältet, helt oavsett om det ligger någon och trycker i baken eller inte.
I trafikförordningens 3:e kapitel (Bestämmelser för trafik med fordon) kan man, i 7:e paragrafen läsa om just detta. Där står såhär:

"Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Jag tycker att det är helt solklart under vilka omständigheter man får köra i vänstra körfältet (under förutsättning att man inte hindrar eller stör annan trafik då).

Man har, dessutom, faktiskt "rätt" (hur rätt man hade behöver prövas rättsligt om an ska få veta om man verkligen hade rätt under givna omständigheter) att bryta lagen under vissa omständigheter (nöd/nödvärn), det kan tex vara helt i sin ordning att köra fortare än max tillåten hastighet om det gäller att rädda någons liv. Är det då så himla lämpligt att det ligger någon hobbypolis och hindrar framfarten för att "här ska minsann ingen köra för fort", för man bara är seg i kolan eller halvt blind eller vad man nu kan ha för anledning?
Nu var det visserligen några år sedan jag tog körkort och saker kan såklart ha ändrats (jag har dessvärre inte för vana att regelbundet läsa igenom hela lagstiftningen gällande vägtrafik, vilken man kanske eg borde), men då var det åtminstone oerhört tydligt att man ska göra vad man kan för att släppa fram andra som vill köra fortare än man själv, oavsett om de för fortare än max tillåten hastighet eller begår något annat brott för den delen.

Visst är nämnda paragraf bara en väldigt övergripande formulering och man går ju, i andra paragrafer, in mer i detalj, även om lagar generellt är ganska vida i sin formulering eftersom det är väldigt svårt att täcka in precis varje möjlig sak som eventuellt skulle kunna hända. Det förändrar dock inte det faktum att formuleringen om att i onödan hindra eller störa trafiken är en av de paragrafer som ligger till grund för resten av regelverket. Denna gäller för övrigt ALLA trafikanter, dvs även gående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

De flesta har oerhört svårt för att respektera den hastighet som gäller.

Skyltarna visar vilken hastighet man MAX ska ha... men man får frångå detta och köra SAKTARE beroende på väder och väglag eller trafiksituationen i övrigt.

Sedan så MÅSTE det bli ordentligt skärpta krav på förarna vad gäller körkort. Det är för enkelt att skaffa körkort idag... och sedan är det ingen som helst efterkontroll, fortbildning.

Tycker det vore rimligt att man har tidsbegränsade körkort. För att förlänga behöver man göra en uppkörning "light" och ett kunskapsprov "light" för att kontrollera att man fortfarande är lämplig förare. Det hela behöver inte ta mer än någon timme och behöver inte vara så dyrt. Misslyckas man får man göra om hela utbildningspaketet.

En annan märklig sak är att vissa blir så extremt stressade och har så bråttom så fort man ska ut och köra - fast man har gott om tid. Är det så att man är sen och har bråttom så är det inte heller någon ursäkt att köra extremt aggressivt i trafiken då får man helt enkelt komma lite sent och rannsaka sig själv och planera in dagen lite bättre hädanefter.