Intel kan stoppa Broadwell på moderkort med styrkretsen Z87

Permalänk
Medlem

Ganska surt för mig personligen. Köpte ett Asus Maximus VI Formula för typ 2400:- ihop med en i7 4770K i september förra året. Funderar på att eventuellt skaffa en i7 4790K i sommar och hade givetvis gärna behållit mitt dyra och fina moderkort även under nästa uppgradering till Broadwell under nästa år...

Hade inte sagt något om det funnits tekniska hinder med uppgraderingen till Broadwell men konstgjorda begränsningar känns inte helt schysst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av widL:

Ni som klagar på Intel är giriga utsugare, kanske borde ta en funderare på hur (stora delar av) världen fungerar, så slipper ni skämma ut er. Jag säger dock inte att det inte är okej att vara kommunist - åsiktsfrihet ftw.

Whoops, råkade läsa ditt inlägg som jag citerat det.
Tappade bort ordet "att" och det såg därmed ut som att en swec-mod gick bersärkargång.

Det var nog inte helt galet läst heller, för det finns säkert en del tillverkare och butiker som är giriga utsugare och är jättesura att dom inte kan sälja moderna cpu-generationer på gamla moderkort för att öka sina marginaler mot mindre kunniga datorköpare. Kanske rent utav är halva anledningen till att Intel inte alltid bistår med bakåt-kompatibilitet. På så vis kan Intel garantera vilka minimala funktionsuppsättningar plattformarna ska ha, eller iaf göra det olönt för tillverkare att mygla med speccar när dom ändå betalat för nya chipsets.

Skulle ju både vara en dundernit för Intels rykte, men även för Användarna som tex skulle bli pålurade Broadwell-datorer med AGP 1x slottar istället för PCIe 3.0.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lastninja:

Skulle ju både vara en dundernit för Intels rykte, men även för Användarna som tex skulle bli pålurade Broadwell-datorer med AGP 1x slottar istället för PCIe 3.0.

Man har inte så stor nytta av portar om man inte använder dem, en tom agp fungerar lika bra som en tom pcie, alla är inte intresserade av grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ganska surt för mig personligen. Köpte ett Asus Maximus VI Formula för typ 2400:- ihop med en i7 4770K i september förra året. Funderar på att eventuellt skaffa en i7 4790K i sommar och hade givetvis gärna behållit mitt dyra och fina moderkort även under nästa uppgradering till Broadwell under nästa år...

Hade inte sagt något om det funnits tekniska hinder med uppgraderingen till Broadwell men konstgjorda begränsningar känns inte helt schysst.

Om ryktena kring Devil's Canyon stämmer, att dessa enkelt kommer att kunna klocka 5Ghz, tror jag inte att Broadwell kommer tillföra någonting i prestandaväg. Nedgången från 22 till 14nm kommer medföra högre läckage, så likt övergången från Sandy till Ivy (samma arkitektur fast ny tillverkningsnod) kommer Broadwell bli en besvikelse ur entusiastsynpunkt. DDR4 visst, men vad vinner snittanvändaren på det?

Visst kan man ju tycka att det är dålig praxis av Intel, håller med där men det känns som man verkligen måste fiska efter anledningar att uppgradera nuförtiden så undrar varför folk bryr sig egentligen.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Tomten?

Visst är det fult om dom kryssar för att inte stödja de äldre korten. Det är väl inte helt säkert nu att det blir en realitet iofs.

Observera ni med gafflarna.

Ja det är fult om dom begränsar något som egentligen fungerar ihop det håller jag med om, bättre att göra en helt nu arkitektur isåfall med ny socket.

Permalänk
Medlem

Tänkte gå över från AMD till intel i vinter, så mig gör det inget. Måste ju byta rubbet i all fall. 4790K ser mycket trevlig ut.

Lite fult är det ju av intel om det inte finns några tekniska förhinder. Surt för folk med Z87 brädor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Sådan är kapitalismen".. Så som intel beter sig ska de väl bara vara glada att någon alls vill köpa deras produkter?

Eller såhär.. Jag har ett moderkort i 8-serien och behöver ny processor.. Om jag köper Broadwell, men behåller mitt moderkort, så får de ju i alla fall inkomster. Jämför det mot att jag helt skiter i det då en uppgradering skulle innebära ny processor och nytt moderkort, vilket skulle bli för dyrt för en simpel arbetarjävel.

Nej, jag gillar inte den här utvecklingen alls, och jag gillar inte heller att alla är så snabba att försvara det med att "klart de gör vad de kan för att tjäna pengar"... Men det tycker jag är dubbelmoral. Samma människor skriker högt så fort det blir tal om fastlödda processorer osv..

Om vi säger såhär.. Skulle ni fortfarande agera mänskliga sköldar åt intel eller valfritt annat kapitalistimperium om de började med fastlödda processorer även i entusiastklassen? DVS: ny prolle innebär ALLTID nytt moderkort.

What, Intel love you!

Skämt å sido håller med, tom låg moral eller kanske ingen alls?

Visst vill företagen tjäna stålar och det är främsta prio men någonstans måste man bara dra i bromsen annars kommer beteendet att bara bli värre men ja du har även rätt i att flera kommer försvara det oavsett vad dom gör. Tycker själv inte att detta är det västa dom kan göra men lite svinigt är det socket m.m är kompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

What, Intel love you!

Skämt å sido håller med, tom låg moral eller kanske ingen alls?

Visst vill företagen tjäna stålar och det är främsta prio men någonstans måste man bara dra i bromsen annars kommer beteendet att bara bli värre men ja du har även rätt i att flera kommer försvara det oavsett vad dom gör. Tycker själv inte att detta är det västa dom kan göra men lite svinigt är det socket m.m är kompatibel.

Det finns ju även exempel där de rent artificiellt kräver att man har en viss styrkrets för att överklocka. ASrock visade att det gick gå runt, och sedan fick de skit för det.

Jag tycker inte att artificiella begränsningar någonsin kan vara positivt, utan det enda syfte som finns är att mjölka kundera, och det är fel enligt mig. "Kunden har alltid rätt" är som bortblåst hos företag idag verkar det som.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Om ryktena kring Devil's Canyon stämmer, att dessa enkelt kommer att kunna klocka 5Ghz, tror jag inte att Broadwell kommer tillföra någonting i prestandaväg. Nedgången från 22 till 14nm kommer medföra högre läckage, så likt övergången från Sandy till Ivy (samma arkitektur fast ny tillverkningsnod) kommer Broadwell bli en besvikelse ur entusiastsynpunkt. DDR4 visst, men vad vinner snittanvändaren på det?

Visst kan man ju tycka att det är dålig praxis av Intel, håller med där men det känns som man verkligen måste fiska efter anledningar att uppgradera nuförtiden så undrar varför folk bryr sig egentligen.

Mycket möjligt att du har rätt, kan jag köra en i7 4790K runt 5Ghz på luft (Noctua NH-U14S med 2st Noctua NF-A15 140mm) så är kanske Broadwell inte tillför något och jag kan behålla min rigg många år till och lägga mina pengar på nya grafikkort istället.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Intel är vidriga på allt sånt ska helst släppa samma cpu 3 gånger byta moderkort så ofta som möjligt har alltid varit deras melodi medans amd tvärt om har varit ganska snälla på den fronten ..jag tycker det är dåligt att ta 2st identiska kort "z87-z97 " och göra ena modellen gammal igenom programvara för att hora in lite extra pengar på användarens bekostnad och är en grej dom verkligen förtjänar skit för

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w