Permalänk

Telia bredband - otroligt segt

Tjena!

Jag har Telia bredband 8 mbit/s. De senaste dagarna har nätet varit otroligt segt för både mig och brorsan. Körde Bredbandskollen och den visar att jag bara når upp till 0.56 mbit/s.
Är det någon annan som har problem med Telias bredband just nu?

Tacksam för svar,
/KDAson

Permalänk
Rekordmedlem

Det är du som har något lokalt problem, har du provat starta om allt i nätverket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är du som har något lokalt problem, har du provat starta om allt i nätverket ?

Jag har provat starta om modemet men problemet kvarstår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KDAson:

Jag har provat starta om modemet men problemet kvarstår.

formatera eller kontakta felia.

Permalänk
Medlem

Kan du kolla vad modem synkar upp i? Är det bara så låg hastighet så är det nog ditt modem. Kan även bero på störningar. Det är bäst om du felanmäler till telia så de skickar ut en tekniker för att mäta hastigheten, kan även vara så att det är fel på adsl stationen där kabel paren går in så de får byta till en nya plats, inte ovanligt att de går sönder efter ett tag som gör att man får ut mycket dålig hastighet.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat hastigheten på adsl länken och om det blir mycket fel ? Startar den upp i 8Mbit och farten sedan går ner ? Har problemet uppstått i samband med åska ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har haft denna typen av problem. Fick 0.56 mbit och 10k Ping. Det slutade med att jag blev så j*vla less på skiten (en s.k TG789vn-router) så att jag slog handen rakt på den. Det lilla roliga i detta fallet var att det laggade ALDRIG mera

Visa signatur

Datorn: NZXT Phantom 630 White | Intel core i7 4820k @ 4.1Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS Sabertooth x79| Gigabyte GeForce GTX 780 Windforce rev 2.0 | 120GB Samsung 840 EVO SSD | 1TB Toshiba 7200 RPM | A-Data CL9 8Gb (2x4) 1600MHz | Corsair RM650 Gold Modular | Windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Kan du kolla vad modem synkar upp i? Är det bara så låg hastighet så är det nog ditt modem. Kan även bero på störningar. Det är bäst om du felanmäler till telia så de skickar ut en tekniker för att mäta hastigheten, kan även vara så att det är fel på adsl stationen där kabel paren går in så de får byta till en nya plats, inte ovanligt att de går sönder efter ett tag som gör att man får ut mycket dålig hastighet.

Brorsan bor på samma område som jag och även han har problem med nätet. Måste vara "lådan" på området det är fel på då.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om det hänt nått med signalnivåerna och felmängden, har det åskat i området när problememn började?
Du kan be Telia att fjärrmäta hem till dig om du ringer kundtjänstmen du kan även kolla i modemet hur det rapporterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ring in till Telias support och gör en felanmälan, supporten ser ju om det är något som är fel lokalt. Säg att du har en brorsa som har samma problem så skickar dom förmodligen ut en tekniker till telestationen för felsökning. Är nog de snabbaste/vettigaste sättet.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om det hänt nått med signalnivåerna och felmängden, har det åskat i området när problememn började?
Du kan be Telia att fjärrmäta hem till dig om du ringer kundtjänstmen du kan även kolla i modemet hur det rapporterar.

Hur kollar jag signalnivåerna och hur modemet rapporterar?

Permalänk
Medlem

Hej!

Ring Telia så kan dom mäta på ditt kopparpar.
Kan vara avledning mm.
Speciellt vanligt då det är luftkabel.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KDAson:

Hur kollar jag signalnivåerna och hur modemet rapporterar?

Du loggar in i modemet och läser av dess status, ser olika ut beroende på modell men de flesta brukar visa fart, signal/brus och antal fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kollade mitt nu, (har Telia 30mbit)

Tar emot: 30,84 Skickar 7,35
ms: 16

Edit: Adsl

Permalänk
Medlem

Hej!

Fina värden.
Du kör på VDSL.
Du har säkert inte så långt till telestationen/KC.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk

Har lyckats logga in på modemet nu men hittar inte vars man läser av status...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KDAson:

Har lyckats logga in på modemet nu men hittar inte vars man läser av status...

Vad har du för modem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

technicolor TG799vn v2

Permalänk
Medlem

Bor du och brorsan nära varandra?
Litet samhälle?

Permalänk
Skrivet av Putte333:

Bor du och brorsan nära varandra?
Litet samhälle?

Vi bor ganska nära varandra. Han bor på andra sidan vägen.

Permalänk
Medlem

Har ni luftburna kablar från telestationen?

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att problemet ligger i telekabeln från telestationen.
Vatten kanske har trängt in i kabeln, detta påverkar speciellt datatrafik.
Vanlig telefoni är inte lika känslig.
Det bästa är om Telia mäter på paret fram till ditt hus, det gör dom fjärrmässigt.
Kanske någon som grävt och skadat kabeln.
Kanske fler grannar har problem?
Är mätvärdena sämre än 1 meg ohm mellan branscherna, så bör dom skicka ut tekniker som får hitta ett bättre par.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KDAson:

technicolor TG799vn v2

Då finns infon om anslutningen där nånstans i menyn, tror det är start/internet vdsl

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då finns infon om anslutningen där nånstans i menyn, tror det är start/internet vdsl

På Start/Internet VDSL står det "Internet VDSL: Disconnected"...

Permalänk
Medlem

VDSL och ADSL är olika tekniker.
Du bör ha ADSL, med tanke på att du har 8 Mbit.
Så därför står det VDSL disconnected.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KDAson:

På Start/Internet VDSL står det "Internet VDSL: Disconnected"...

Du får leta runt lite, infon finns där nånstans och om farten går ner och felen upp när du har använt nätet ett tag jämfört med när smarten var nystartad så tyder det på dålig anslutning till huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får leta runt lite, infon finns där nånstans och om farten går ner och felen upp när du har använt nätet ett tag jämfört med när smarten var nystartad så tyder det på dålig anslutning till huset.

Vad exakt ska det stå? Så att jag vet att jag kollar på rätt sak.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KDAson:

Vad exakt ska det stå? Så att jag vet att jag kollar på rätt sak.

Se post 13

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Vad exakt ska det stå? Så att jag vet att jag kollar på rätt sak.

http://192.168.1.1
Start > Bredbandsanslutning > DSL-anslutning > detaljer
Aktiv tid: ?
Bandbredd: ?
SN Margin: ?
CRC Errors: ?