Permalänk
Medlem

Konstigt ip-adress problem

Jag har nyligen fått problem med att portforwarding i min Asus RT-N66U verkar strula. Jag kan t.ex. inte få till det så att en port blir öppen för transmission-clienten.

Efter en del felsök har jag upptäckt att den ip-adress som min routern tycker jag har på WAN skiljer sig från den jag får om jag kollar på t.ex. http://www.whatsmyip.org/. Får samma ip oavsett om jag koller på dator, telefon mm.

Vad kan denna skillnad bero på? kan min trafik på något sätt vara kapad?

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ullmark:

Jag har nyligen fått problem med att portforwarding i min Asus RT-N66U verkar strula. Jag kan t.ex. inte få till det så att en port blir öppen för transmission-clienten.

Efter en del felsök har jag upptäckt att den ip-adress som min routern tycker jag har på WAN skiljer sig från den jag får om jag kollar på t.ex. http://www.whatsmyip.org/. Får samma ip oavsett om jag koller på dator, telefon mm.

Vad kan denna skillnad bero på? kan min trafik på något sätt vara kapad?

Vad har du för operatör?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Bahnhof, fiber Gotnet

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Medlem

Bahnhof kör numera med CGNAT, din router får ingen publik IP-adress eftersom du får en privat IP-adress som sedan översätts hos Bahnhof till en publik (förenklat).

Citat:

"Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ullmark:

Jag har nyligen fått problem med att portforwarding i min Asus RT-N66U verkar strula. Jag kan t.ex. inte få till det så att en port blir öppen för transmission-clienten.

Efter en del felsök har jag upptäckt att den ip-adress som min routern tycker jag har på WAN skiljer sig från den jag får om jag kollar på t.ex. http://www.whatsmyip.org/. Får samma ip oavsett om jag koller på dator, telefon mm.

Vad kan denna skillnad bero på? kan min trafik på något sätt vara kapad?

Din interna IP och din externa IP ska vara olika. Du (din router) har endast en extern IP, den IP du ser med tex whatsmyip och kommer alltså vara samma från alla datorer på nätverket. Precis som det ska vara.

Sedan har alla ansluta enheter ett intern IP som för varje enhet är olika. Detta IP ser du lättast om du loggar in på routern och kollar på anslutna enheter.

Permalänk
Medlem

Jaha, man lär sålänge man lever. Men detta är inget nytt gissar jag?

så det förklarar inte mina plötsliga problem att få port forwardingen antar jag?
å efter att ha läst lite inser jag att det absolut kan påverkat eftersom införandet var gradvis.

Har någon koll på när det kom till göteborg?

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Din interna IP och din externa IP ska vara olika. Du (din router) har endast en extern IP, den IP du ser med tex whatsmyip och kommer alltså vara samma från alla datorer på nätverket. Precis som det ska vara.

Sedan har alla ansluta enheter ett intern IP som för varje enhet är olika. Detta IP ser du lättast om du loggar in på routern och kollar på anslutna enheter.

jo, mina interna ip har jag koll på.. men skillnaden var mellan routerns WAN och whatsmyip ip't. dock tror jag att förklaringen var CG-NAT som min ISP bahnhof använder sig av.

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Rekordmedlem

Får du en publik eller privat ip på wansidan? Vilken isp har du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ullmark:

Jaha, man lär sålänge man lever. Men detta är inget nytt gissar jag?

så det förklarar inte mina plötsliga problem att få port forwardingen antar jag?

Enligt Bahnhof så sker förändringen stegvis i olika stadsnät. Det kan mycket väl vara så att i just ditt stadsnät så blev det påslaget nyligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ullmark:

Jaha, man lär sålänge man lever. Men detta är inget nytt gissar jag?

så det förklarar inte mina plötsliga problem att få port forwardingen antar jag?

Det sker stegvis i olika stadsnät, så det kan vara att Bahnhof nyss gjorde ändringen i stadsnätet där du bor.

Du borde kunna lösa det genom att gå till http://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi
Antingen Logga in med ditt kundnummer och lösenord eller tryck på redan kund (vet inte exakt hur det ser för att lägga in då jag inte är Bahnhof kund) sen lägg in din routers WAN adress så borde du få en riktig ip direkt till den efter en reboot av din router.

Annars om du inte löser det, så kontakta bara Bahnhof supporten och uppge ditt kundnummer och be dem att lägga om dig till publik ip.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Får du en publik eller privat ip på wansidan? Vilken isp har du ?

OP skrev det tidigare i tråden

Skrivet av ullmark:

Bahnhof, fiber Gotnet

Permalänk
Medlem

Googlat rätt mkt på detta problem i några timmar, lägger in en tråd här och man får svar på 10 minuter. helt makalöst!

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det sker stegvis i olika stadsnät, så det kan vara att Bahnhof nyss gjorde ändringen i stadsnätet där du bor.

Du borde kunna lösa det genom att gå till http://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi
Antingen Logga in med ditt kundnummer och lösenord eller tryck på redan kund (vet inte exakt hur det ser för att lägga in då jag inte är Bahnhof kund) sen lägg in din routers WAN adress så borde du få en riktig ip direkt till den efter en reboot av din router.

Annars om du inte löser det, så kontakta bara Bahnhof supporten och uppge ditt kundnummer och be dem att lägga om dig till publik ip.

Mitt problem är att köra Airdc på server i aktivt läge, samt få torrent klient i aktivt/öppet läge. skulle det lösas med publik ip?

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ullmark:

Mitt problem är att köra Airdc på server i aktivt läge, samt få torrent klient i aktivt/öppet läge. skulle det lösas med publik ip?

Ja, då Bahnhof´s brandvägg annars blockar sådan trafik.

Kolla in på länken ovan, sen så borde du kunna fylla i din routers WAN mac adress om du loggar in och sen starta om din router och få en ny publik ip. Annars kontakta Bahnhof supporten imorgon och be dem göra det åt dig.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja, då Bahnhof´s brandvägg annars blockar sådan trafik.

Kolla in på länken ovan, sen så borde du kunna fylla i din routers WAN mac adress om du loggar in och sen starta om din router och få en ny publik ip. Annars kontakta Bahnhof supporten imorgon och be dem göra det åt dig.

störigt, för jag gissar att man via CGnat var lite mer "skyddad" vilket man tappar igen då om man går publik.
har tyvärr supit bort kundnummer så jag kan inte prova via länken. Men stort tack!

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ullmark:

störigt, för jag gissar att man via CGnat var lite mer "skyddad" vilket man tappar igen då om man går publik.
har tyvärr supit bort kundnummer så jag kan inte prova via länken. Men stort tack!

Hej!

Ja, på ett sätt så är man ju mer skyddad då flera delar samma ip adress utåt sätt.

Men det finns ju vissa nackdelar, blir den ip adressen blockat på ett forum, eller på spelservrar så påverkar det ju alla som sitter bakom den ip adressen.

Men kontakta Bahnhof under morgondagen så löser dem det åt dig

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ullmark:

störigt, för jag gissar att man via CGnat var lite mer "skyddad" vilket man tappar igen då om man går publik.
har tyvärr supit bort kundnummer så jag kan inte prova via länken. Men stort tack!

Främsta anledningen till att Banhof går från publika IP till alla är snarast för att de har fler kunder än IP-adresser. Redan när jag hade min första kontakt med internet så talades det om att IPv4 snart var fullt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara