Permalänk
Medlem

Går det att köra IPv6 idag?

En liten fråga som dök upp i mitt huvud idag: Är det tekniskt möjligt att köra med IPv6 fullt ut idag?

Alla datorer hemma kör Windows 7 och kör mestadels trådat nät. Jag har två accesspunkter (Unifi AP) för mobiler och surfplattor + en nätverksskrivare.

Min router kör jag pfsense på.

Går det att blanda IPv6 och IPv4 i mitt interna nät?
Kan pfsense routa mellan IPv6 och IPv4 utan problem?
Jag har Banhof som ISP, kan jag köra IPv6 mot de elelr blir det bara problem?

Som sagt, jag är mest nyfiken på om det går, skulle vara intressant att testa.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju ringa Banhof och fråga om de kommer gå med på att göra IPv6 med dig. Troligtvis har de delat ut en IPv4 adress till dig, eventuellt äger de inte ens några IPv6 adresser de vill dela ut till dig. Det kan inte jag berätta för dig, det skiljer mellan olika operatörer.

På ditt interna nät kan du köra precis vad du vill, det spelar ingen roll alls. Jag kan inte tänka mig någon enhet i ett hem som inte skulle ha stöd för IPv6. Kör man IPv6 fullt ut kommer bitarna säkert att tunnlas eller översättas till IPv4 någonstans på Internet, men det märker ju inte du som användare.

Så svaret på din fråga "Är det tekniskt möjligt" är JA. Det är bara att kryssa i rutan i routern som säger dela ut IPv6 adresser.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv ipv6 så nog är det teknisk möjligt

Men du måste köra "dual stack", dvs ha både ipv4 och ipv6 aktiverat samtidigt.
Än så länge är det väldigt lite du når med ipv6, det här forumet är ett bra exempel:
sweclockers.com nås endast via ipv4 - det är omöjligt att hitta hit om du bara har ipv6.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Du kan ju ringa Banhof och fråga om de kommer gå med på att göra IPv6 med dig. Troligtvis har de delat ut en IPv4 adress till dig, eventuellt äger de inte ens några IPv6 adresser de vill dela ut till dig. Det kan inte jag berätta för dig, det skiljer mellan olika operatörer.

På ditt interna nät kan du köra precis vad du vill, det spelar ingen roll alls. Jag kan inte tänka mig någon enhet i ett hem som inte skulle ha stöd för IPv6. Kör man IPv6 fullt ut kommer bitarna säkert att tunnlas eller översättas till IPv4 någonstans på Internet, men det märker ju inte du som användare.

Så svaret på din fråga "Är det tekniskt möjligt" är JA. Det är bara att kryssa i rutan i routern som säger dela ut IPv6 adresser.

Bahnhof äger IPv6 adresser eller rättare sagt IPv6 prefix. Däremot är det inte i alla stadsnät de kan leverera pga begränsningar i arkitekturen av dessa och leverans metod som används.

Vet t.ex i Borlänge-Energi's stadsnät där jag är kund så går det inte idag. Men har varit på och haft kontakt med dom minst 1 gång per år (sedan 2011) för att kolla läget. Sist jag hade korrespondens med dom i år för en månad sen (2014-05) så hade det inom 1 år att fixa sig. Så det låter lovande framöver.

I nät där Bahnhof äger länk hela vägen ut till kund kan de leverera IPv6 redan idag. Och så vit jag vet är det enbart på vissa platser i Stockholm och även i Göteborg.

Permalänk

Vad är skillnaden mellan IPv6 och IPv4?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Kör via tunnelbroker.net, funkar fint med pfsense.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Vad är skillnaden mellan IPv6 och IPv4?

Nu är jag inte direkt inläst om detta men den stora skillnaden är att det finns väldigt många fler adresser än i IPv4. Det är så att adresserna i IPv4 nätet håller på att ta slut och då skapades IPv6. Det ser ungefär ut som en MAC-adress och det finns så många kombinationer att alla enheter man vill koppla upp skulle kunna ha en egen adress.

Obs: Jag skriver från hur jag har förstått det och kan mycket väl vara fel. Så om det skulle vara fel så får någon gärna rätta mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Nu är jag inte direkt inläst om detta men den stora skillnaden är att det finns väldigt många fler adresser än i IPv4. Det är så att adresserna i IPv4 nätet håller på att ta slut och då skapades IPv6. Det ser ungefär ut som en MAC-adress och det finns så många kombinationer att alla enheter man vill koppla upp skulle kunna ha en egen adress.

Obs: Jag skriver från hur jag har förstått det och kan mycket väl vara fel. Så om det skulle vara fel så får någon gärna rätta mig

När jag pluggade till nätverkstekniker år 2000-2001 så pratade man redan DÅ om att IPv4-adresserna var på väg att ta slut och att det var god tid att övergå till IPv6...och då fanns det inte i närheten av så mycket datorer, smartphones och annat som är uppkopplat. Så tydligen har man trots allt lyckats dra ut på användandet av IPv4 eftersom vi fortfarande främst kör på det.

Man kan ju ana en viss tröghet i överfasningen eftersom det nu, 14 år senare, inte har hänt så mycket

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

ip4 har 2^32 adresser och ip6 har 2^128 adresser, vilket är bra mkt mer än vad ip4 har och förhoppningsvisst kommer vi aldrig upp till så många adresser.

Permalänk
Medlem

IANA har slut på /8-block. RIPE är nere på sitt sista /8, samma för ARIN, hände någon månad sen.
Vi har ju sett att Bahnhof har gått över till privata IP-adresser, samma sak för Telia i deras mobila nät. Tycker att våra ISP borde börja dela up IPv6-adresser, flera ISP i USA har ju börjat med det så vi ligger efter. Hoppas att de gör rätt och delar ut minst /64 eller större om man behöver.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

När jag pluggade till nätverkstekniker år 2000-2001 så pratade man redan DÅ om att IPv4-adresserna var på väg att ta slut och att det var god tid att övergå till IPv6...och då fanns det inte i närheten av så mycket datorer, smartphones och annat som är uppkopplat. Så tydligen har man trots allt lyckats dra ut på användandet av IPv4 eftersom vi fortfarande främst kör på det.

Man kan ju ana en viss tröghet i överfasningen eftersom det nu, 14 år senare, inte har hänt så mycket

Jag pluggar dator och kommunikations teknik nu andra året på gymnasiet, inte för att det har så mycket med tråden att göra. Men anledningen till att det vi inte har gått över är för att vi började använda routrar och då kunde vi köra flera enheter på samma adress. Det ledde till att våra internetleverantörer bara behövde dela ut en ip till varje uppkoppling. Adresserna tog egentligen slut för ett par år sedan då alla internetleverantörer köpt upp alla adresser. Men nu behöver ju varje hushåll bara en adress och DHCPn vid leverantören gör ju så att det kan vara fler kunder än IP adresser då den kan ta någon annans adress till en som kopplar upp sig om den andra inte är uppkopplad.

Blev nog lite luddigt men jag är lite väl trött idag

Permalänk
Medlem

^ känns konstigt om det sker så. Vad jag tror att du menar att många av våra leverantörer låter tex 100st kunder vara anslutna på en ip adress. Kan jämnföras med en hemma router fast i en stad

Permalänk
Inaktiv

Mycket av problemet ligger i att stadsnäten inte har byggt ut för IPv6. Jag har legat på Öresundskraft som en igel i ett par år och försökt trycka igång effekten, men allt jag får som svar är att det inte är aktuellt.

Snart säljs IPv4-adresser på svarta marknaden...skumma typer i gatuhörnen med adresslappar innan för rocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanse:

ip4 har 2^32 adresser och ip6 har 2^128 adresser, vilket är bra mkt mer än vad ip4 har och förhoppningsvisst kommer vi aldrig upp till så många adresser.

riktigt så enkelt blir det inte om alla ska ha 64-block, risken är att ISP:s snålar in på adresser. Men det blir ju mycket mer än IPv4:s addressrymd hur som.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanse:

^ känns konstigt om det sker så. Vad jag tror att du menar att många av våra leverantörer låter tex 100st kunder vara anslutna på en ip adress. Kan jämnföras med en hemma router fast i en stad

Altså, det jag menar är att om du har adress x.x.x.x men inte har routern/modemet inkopplat(offline) och alla andra adresser är upptagna och jag försöker ansluta till nätet så kommer DHCPn dela ut din IP till mig. Sen när du ansluter igen så kommer du få en annan adress. Varje modem har en ip från leverantören och sen får man samsas lite om adresserna, det är därför man kan få en ny ip adress om man har modemet urkopplat ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

riktigt så enkelt blir det inte om alla ska ha 64-block, risken är att ISP:s snålar in på adresser. Men det blir ju mycket mer än IPv4:s addressrymd hur som.

Fast det finns fortfarande 2^64 /64-block så det lär ju inte bli någon brist.
Verkar som om de flesta ISP kan be om ett /32 så det räcker nog

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Eller så kan du göra som mig. Skaffade mig ett /64 ifrån Hurricane Electric helt gratis fast det är en ipv6 tunnel. Jag har ställt in en tunnel på min me3400 men det finns ett par olika sätt att göra det på.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett så är ipv6 så stort så varje person på jorden skulle kunna ha över 40 octiljoner adresser, men eftersom ingen person i världen kommer använda så många adresser så kan de dela upp det på ett bra sett.

Jag känner personer som redan i dags läget har kontaktat IANA/RIPE och köpt upp sitt eget ipv6 block med globala adresser.

Minns ej vilket land, om det är korea eller kina, men de har tydligen gått över helt till ipv6 med ipv4 tunnel ut mot nätet, vilket jag tror är vad Bahnhof håller på med nu med sin NAT lösning som diskuteras ganska flitigt på forumet.