Permalänk
Inaktiv

Kommer ny router lösa problemet?

Har haft problem i många månader med Comhem. Nu är allt löst när det är trådat men trådlöst är det en massa problem. De rekommenderade mig en ny router som man köper själv för att få alla problem lösa i all framtid så att man äntligen kan lägga alla timmar på support bakom sig. Precis beställt N66U.

Hur har det fungerat för er? Har problemen löst sig när ni bytt router? Jag har exempelvis problem vid lokal strömning av video (Chromecast buffrar vid användning av Plex när det strömmas stora filer 15gb+ och det är inte processorn, alltså är det nätverket), mobiler som tappar anslutning, ibland har de full styrka men går inte ut på nätet. Samma med laptops/surfplattor/datorer som körs trådlöst, de får ingen anslutning eller endast lokal anslutning. Eller trådlös skrivare, det kan ta väldigt lång tid att få anslutning till den och speciellt när det skrivs från något annat trådlöst kan det ta otroligt lång tid med avbrutna utskrifter som följd.

Även samma problem med en NAS. Allt sker inom en radie på 15 meter där den nuvarande routern är medelpunkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör kolla med inssider hur det ser ut runt dig med andra wifinät eftersom ni alal delar på eterrn, det kanske är grannarna som ger dig problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon167336:

Har haft problem i många månader med Comhem. Nu är allt löst när det är trådat men trådlöst är det en massa problem. De rekommenderade mig en ny router som man köper själv för att få alla problem lösa i all framtid så att man äntligen kan lägga alla timmar på support bakom sig. Precis beställt N66U.

Hur har det fungerat för er? Har problemen löst sig när ni bytt router? Jag har exempelvis problem vid lokal strömning av video (Chromecast buffrar vid användning av Plex när det strömmas stora filer 15gb+ och det är inte processorn, alltså är det nätverket), mobiler som tappar anslutning, ibland har de full styrka men går inte ut på nätet. Samma med laptops/surfplattor/datorer som körs trådlöst, de får ingen anslutning eller endast lokal anslutning. Eller trådlös skrivare, det kan ta väldigt lång tid att få anslutning till den och speciellt när det skrivs från något annat trådlöst kan det ta otroligt lång tid med avbrutna utskrifter som följd.

Även samma problem med en NAS. Allt sker inom en radie på 15 meter där den nuvarande routern är medelpunkt.

Fick hem routern. Samtliga av ovanstående problem löste sig. Helt otroligt! Har bara testat i 19 timmar nu men ingen av enheterna har tappat anslutning. Tidigare fick jag 0,40mbit/s i rummet längst bort från routern men nu får jag 36 där (betalar för 50). Ingen buffer på Chromecast, perfekta utskrifter. Behöver inte ens köra trådat på speldatorn längre, svarstiderna är fullt acceptabla (10-20ms för en svensk server med en enstaka spike på 100ms under en 10 minuters period, jmf med tidigare 60-150ms med spikes på uppemot 2500ms).

Perfekt. Förhoppningsvis håller resultatet sig. Så om någon av er har samma problem med Comhems routrar kan jag rekommendera ett köp av någon annan. Spara alla timmar som det går åt för att ringa kundtjänst..

Permalänk
Medlem

Kör 5Ghz till speldatorn och eventuellt videoströmning. Resten av enheterna bör ligga på 2,4GHz för kompatibilitet och räckvidd.